Het grote "Hoe pas ik een WIM installatie aan?"

Pagina: 1
Acties:
  • 823 views sinds 30-01-2008

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:26

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Wat is een WIM :? ?

De Windows Imaging Format (WIM) is een file-based disk image formaat. Het is ontwikkeld door Microsoft voor de nieuwe windows (Vista, Server 2008, enz.) installaties.

WIM bestande zijn gecreërd door de command-line tool genaamed ImageX. Dit is officieel beschikbaar in verschillende "Microsoft's deployment tools (ontwikkel tools)", zoals; "Windows Automated Installation Kit (WAIK)" (hier te dowloaden http://www.microsoft.com/...9830D629F2&displaylang=en), "Windows OEM Preinstallation Kit (OPK)" (alleen voor OEM-builders, laat ik dit nou net zijn :P ) of in de "Business Desktop Deployment 2007".

Net als andere "disk imgages", de WIM bestand bevat bestanden en een "filesystem information". Maar integenstelling tot de "sector-based" formaaten (zoals .ISO, .CUE/.BIN images), is WIM een file-based, dit houdt in dat de grootte van bestanden ook de grootte is van de WIM image.

Het mooie van deze images is: Je kunt ze heelmakkelijk aanpassen met de command-line tool; ImagX, ze worden niet super groot. Je kun ook meerdere images in één WIM stoppen; dit gebeurt met de Vista installatie: Je kunt uit verschillende versies van Vista kiezen die allemaal opgeslagen zijn in de INSTALL.WIM onder SOURCE op de dvd.

Waarom dit topic :? ?
Jullie kennen vast allemaal vLite http://www.vlite.net/, hiermee kun je de Vista installatie aanpassen... Ik vertel jullie de werking: Ze passen PUUR alleen de INSTALL.WIM aan!!! :)
Met ImageX kun je dit namenlijk ook allemaal, alleen is het command-line gebasseerd...
Daarom is vLite ook een prachtig programma waarmee je het in een Grafisch Venster allemaal kunt aanpassen..

Maar ik zeg je nu: vLite kan (momenteel) niet zo veel als de ImageX....

Daar is deze topic voor :9 O-) ...

Kleine uitleg hoe ImageX werkt ;)

Sorry maar hier ben ik nog even mee bezig... Komt zo snel mogelijk hier te staan O-)

Waarom zou ik de WIM willen aanpassen? De Vista installatie werkt toch goed :? ?

Nou ik kan je in ieder geval vertellen dat het je veel tijd kan schelen; je past één keer je installatie aan waardoor je na iedere re-install niet meer hoeft te tweaken... Het is beter om te installeren zonder media-center (als je het niet gebruikt) dan hem er later er uit te slopen...

Ook is het mogelijk om Vista x86 en een x64 architectuur samen op één dvd te knallen! Maar dit kan ook met een Engelse en een Nederlandse versie.... Of Server 2008 + Vista op een DVD-9 te stoppen... Dit is dus anders dan de ooit beschikbare download: Windows Vista 32+64 Bit WinBeta.org.... Deze kon alleen maar 2 verschillende installaties met een boot-menutje starten.

Dé HOWTO: Windows Vista x86 en x64 op één DVD 8)7

1. Download de "Windows Automated Installation Kit (WAIK)" (hier te dowloaden http://www.microsoft.com/...9830D629F2&displaylang=en)

2. Maak een map met de volgende structuut (ik heb het voor het gemak in de root van de D-schijf gedaan):
code:
1
2
3
4
5
D:\
VistaAIO
 |-DVD
 |-x64
 |-x86

3. Kopieer ALLES van de x86 dvd naar de DVD map, in dit geval [i]D:\VistaAIO\DVD[/i]

4. Verplaats de INSTALL.WIM van D:\VistaAIO\DVD\Sources\ naar D:\VistaAIO\x86\

5. Kopieer de INSTALL.WIM van de x64 dvd (onder de map Sources) naar D:\VistaAIO\x64\

6. Verwijder alle .clg bestanden uit de DVD map.

7. Start nu, met admin rechten, Windows PE Tools Command prompt (Start/All programs/Microsoft Windows AIK)

8. Nu veranderen we de map waarin we werken naar de DVD\Sources:
CD D:\VistaAIO\Distribucion\Sources

9. Oké! Nu komt het échte werk :*) , we gaan nu iedere windows versie appart samenvoegen tot één WIM image! Dit moet met de eerder genoemde ImageX. Zo moet het:
imagex /export SourceImageToExport.wim SourceNumber DestinationImageFile.wim "Name of the Operating System"

In dit geval dus zo:

imagex /export D:\VistaAIO\x86\install.wim 1 .\install.wim "Windows Vista Business x86"
imagex /export D:\VistaAIO\x64\install.wim 1 .\install.wim "Windows Vista Business x64"

Wat de eerst code-line nou precies doet: export versie 1 van de source image genaamd INSTALL.WIM uit de map D:\VistaAIO\x86 naar de bestemmings images genaamd INSTALL.WIM in de map D:\VistaAIO\DVD\.
De nummer 1 correspondeerd met de Business variant van Vista.

Nummer / Windows versie1 Business
2 Home Basic
3 Home Premium
4 Ultimate
5 Home Basic N
6 Business N
7 Starter

Dit betekend dat als ik 64-bit Ultimate wil toevoegen, ik de volgend command moet gebruiken:
imagex /export D:\VistaAIO\x64\install.wim 4 .\install.wim "Windows Vista Ultimate x64"

Wil je meer weten over deze command?
imagex /export /?

10. Als je denkt dat je klaar bent met het maken van de WIM moet je die nog als ISO krijgen...
Deze ISO kunnen we dan gebruiken met Virtual PC/Wirtual Machine of gewoon branden op een dvd met bijv. Nero.
Maar goed, de command die we gaan gebruiken moet nog steeds in dezelfde Windows PE Tools command prompt venster gebeuren.
oscdimg -n -bD:\VistaAIO\distribucion\boot\etfsboot.com D:\VistaAIO\distribucion D:\VISTA_AIO.iso -m

Deze command maakt een ISO bestand genaamd VISTA_AIO.iso in de D:\

11. Testen maar ;) ( je kunt het beter eerst testen dan meteen echt te installeren, voorkomen is beter dan genzen 8)7 O-) >:) )

Hier komen nog meer "HOWTO's"
Ik heb dit even snel geplaatst maat ik ga zeker nog meer posten!.... Ik wil bijvoorbeeld ook de setup multi-language maken :9

Tim.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm...

Ik vind het heel aardig van je, maar ik zou graag zien dat je dat dan even afstemt met de moderators hier voor je dit doet :)
We proberen de laatste tijd nou juist een beetje van de "grote dit- en dat topics" los te komen.

Mail even naar wosmods @ met je verhaal, dan kijken we of we hier een goede oplossing voor kunnen vinden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Dit topic is gesloten.