Celeron 2,4GHz wordt veel te heet en PC bevriest willekeurig

Pagina: 1
Acties:

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 13:58
Goedenavond,

Ik heb hier een pc onder m'n neus gekregen van m'n zwager en met een briefje van een computershop dat waarschijnlijk de IDE controler vervangen moest worden. Kortom heel het Moederbord moest vervangen worden. Zoals een echte ICT'er wil ik echt weten waar het nou in zit. Maar ik kon niet vinden dat het aan de IDE controler lag.

Eerst het probleem:
Hij bevriest letterlijk, niet op een bepaald ogenblik maar willekeurig. Geen foutmelding enz. Echt kompleet vast.

Er zijn 2 dingen wat mij niet aanstaan:
De waardes die hij geeft op de 12 volt lijn: 11.49~11.55 // Ik heb gelezen dat het 3% verschil mag zijn dus die 11.55 zal nog net kunnen
En de waardes van de CPU temp. 107 graden. Dit lijkt mij iets te veel van het goede. Of is dit normaal bij een Intel Celeron 2,4 Ghz (zonder gepruts met overclocken enz).

Ik heb niet het idee dat het aan de HD of de IDE licht. Morgen zal ik een andere HD proberen om iig de HD uit te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 25-05-2007 23:28 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

107 graden is veel te veel. Controleer eerst eens of de CPU koeler goed gemonteerd is. Er mag geen ruimte tussen CPU en koelblok zitten. Normale temp is 30-50 graden.
O, en bij 107 graden bevriest je PC niet letterlijk hoor, da's pas bij temps onder 0 ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Microkid op 25-05-2007 23:30 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
hou je vinger is tegen het koelblok voelt die dan ook echt zo heet aan of is die kouder..
en lettterlijk bevreizen is dat die onder 0 komt uit zichzelf...

1337

• xzaz
  • Laatst online: 25-05 13:58
Ok bedankt voor het snel antwoorden. Bij het net vastlopen heb ik even mijn vinger op het koelblok gezet maar snel er weer afgetrokken. Je kunt er een ei op bakken. Bedankt ga ik dat even controleren.

*Haalt de ijspegels van z'n vingers af :P

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:12
xzaz schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:35:
Ok bedankt voor het snel andwoorden. Bij het net vastlopen heb ik even mijn vinger op het koelblok gezet maar snel er weer afgetrokken. Je kunt er een ei op bakken. Bedankt ga ik dat even controleren.

*Haalt de ijspegels van z'n vingers af :P
Dat is meestal juist een goed teken. De warmte wordt dan in ieder geval overgedragen op de heatsink. Draait de fan (goed)?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:15
Ik kan het niet laten:

Hoe kan hij 107 graden worden als hij letterlijk bevriest? :+

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarschijnlijk is de ventilator een beetje vastgelopen. Maar met zulke temperaturen zou ik er eerder sowieso een fatsoenlijkere koeler op zetten.
Daarnaast vervang ik met 11.5V op de 12V lijn ook altijd meteen de voeding, want hoewel het nu nog geen probleem hoeft te zijn, zal het dat later zeker worden.

Maar dat verhaal van die IDE-controller is dus (waarschijnlijk) weer klinkklare computerwinkel onzin, en een smoesje om weer een nieuwe computer aan te smeren omdat repareren zogenaamd te duur is. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door --MeAngry-- op 25-05-2007 23:40 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

De kans is behoorlijk groot dat er tussen de ventilator en de heatsink een vrij dichte laag stof zit. Komt vaak voor bij Intel boxed coolers. Ik heb wel vaker de temperatuur op zien lopen voorbij de 100 graden Celsius in dit soort gevallen. Kijk eens of 't schoonmaken van de fan en heatsink helpt.

Verwijderd

Lockups kunnen toch opzich wel veroorzaakt worden door, kapotte HDD's/HDD controllers?
Niet dat ik 107 grade probeer goed te praten of zo...

Verwijderd

Ik zou eerst maar eens kijken of de fan van van de cpu het goed doet, en of het koelblok er goed erop zit.
Waarschijnlijk is dat het probleem tot hij te heet word en de pc dan aan de noodrem trekt. :P

Als dat goed is, en er zijn nog problemen zou je je geheugen, harde schijf etc kunnen testen, maar ik denk eerder alleen de temperatuur.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
ZandBak schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:29:
hou je vinger is tegen het koelblok voelt die dan ook echt zo heet aan of is die kouder..
en lettterlijk bevreizen is dat die onder 0 komt uit zichzelf...
[armemiertjes]HEHE, vries/smeltpunten van silicium en zijn broertjes daarbinnnen liggen wel boven de 107 graden :+ [/armemiertjes]

en je zou toch zeggen dat als ie eerst weer moet bevriezen het niet echt meer de moeite waard is (enthropie, 3e wet thermodynamica 'n whatnot)

[ Voor 1% gewijzigd door iceheart op 26-05-2007 00:07 . Reden: tagske vergeten :P ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

is die 107 graden via een mobo / cpu sensor of met de hand gemeten ? ik bedoel de een vindt een koelblok al heet terwijl de ander lauw / koel zegt etc. Dat zegt zo weinig. Meet de temp met een echte meter en geef die hier door. Daarnaast vind ik zelf 11,5 op de 12 volt wel meevallen. Heb je een standaard gamma mulitmeter gebruikt (die dingen wijken ook 5 tot 10 procent af) of een serieuze flux meter / scope ?

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
iceheart schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:07:
[...]

[armemiertjes]HEHE, vries/smeltpunten van silicium en zijn broertjes daarbinnnen liggen wel boven de 107 graden :+ [/armemiertjes]

en je zou toch zeggen dat als ie eerst weer moet bevriezen het niet echt meer de moeite waard is (enthropie, 3e wet thermodynamica 'n whatnot)
hahaha maar jah smelten en bevriezne is wat anders....

1337

• jan99999
  • Laatst online: 25-05 20:55
Start eens met knoppix, een bootable cd, wat gebeurt er dan?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je het trouwens over 107 graden Celcius of Fahrenheit? In het eerste geval is het veel te heet, in het andere geval is het prima (107 Fahrenheit is ong 42 graden Celcius)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• iceheart
  • Laatst online: 03-05 01:07
ZandBak schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 02:31:
[...]

hahaha maar jah smelten en bevriezne is wat anders....
gebeurt op dezelfde temperatuur :)

neem water. koel het af, op 0 bevriest het. warm het op, op 0 smelt het.

het is maar van welke kant je kijkt, smeltpunt en vriespunt zijn gelijk :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 23:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Houd in je achterhoofd dat die temp misschien niet klopt vanwege een defecte sensor.
Maar als die temp wel klopt, dan heb je in ieder geval de waarschijnlijke oorzaak van het hele probleem gevonden.
Oplossen van die temp is niet moeilijk - evt nieuwe cooler met pasta plaatsen en klaar.
Maar je moet je ook afvragen of de cpu nog wel goed is. Doorgaans heeft de cpu zichzelf zo hard gebakken dat ie wellicht definitief stuk is en dat het probleem dan dus blijft bestaan. Maar dat merk je vanzelf als jede temp weer onder controle hebt.

Dat verhaal van die ide controller is een onzin verhaal van de computer winkel. Dat jij met je 'jan boeren' verstand merkt dat de cpu veeeeel te heet is zegt iets over de computer winkel, want die hadden dat niet gezien... En dat is best een kwalijke zaak aangezien dit soort problemen relatief vaak voorkomen door vastlopende fan's enzo.

Alles kan stuk.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Als hij zegt dat het koelblok bloedheet is, zal dat meer zijn dan 42 graden. Daar kan je je vinger nog wel op houden. Lijkt me dus wel dat die 107 graden kan kloppen. Misschien heeft de sensor een afwijking, maar ook al zou die 20% zijn is 85 graden nog steeds megaveel. Ik denk dat je het bij de fan moet zoeken. Het zou goed kunnen dat die niet meer zo mooi bevroren is, maar een stukje gesmolten, waardoor hij aanloopt of zoiets dergelijks :Y)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• precious1
  • Laatst online: 19-03-2024
iceheart schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:05:
[...]

gebeurt op dezelfde temperatuur :)

neem water. koel het af, op 0 bevriest het. warm het op, op 0 smelt het.

het is maar van welke kant je kijkt, smeltpunt en vriespunt zijn gelijk :)
[armemiertjes?]
hahaha ja bij alles is dat zo...
BEHALVE bij water..... water smelt vreemd genoeg pas op plusmin 4graden namelijk :) vraag verder maar aan je natuurkunde leraar of google heb geen bron ff maar tis echt zo :D [/armemiertjes?]

Verwijderd

Dat het koelblok warm word is goed, zoals eerder werd opgemerkt betekend dit dat de warmte van de processsor word overgedragen aan het koelblok, en dat de pasta zijn werk goed doet.
Echter de ventilator kan de warmte niet afvoeren.

2 mogelijke oorzaken, de ventilator zit verstopt, schoonmaken.
of de kast voert geen warmte af, kastventilator controleren, draait deze wel.
Beide kun je controleren door de pc open te laten staan terwijl je hem aanzet en er een kamerventilator voor te zetten, gericht op de cpu.

als hij nu wel door blijft draaien terwijl je hem stresst met bv 3dmark, of prime95, dan is koeling jouw probleem.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

daarna de kast laten draaien zonder kastventilator, terwijl hij open staat, wederom een uurtje stressen.

succes

Verwijderd

In je BIOS kan je vast je HD controller wel uitzetten, misschien dat je daarna andere meetwaarden krijgt ?
Pagina: 1