Toon posts:

Hoe een 30.7 GB HD te partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe HD gekocht, eindelijk wat ruimte. Maar ik heb geen ervaring met het partitioneren van zo'n ding.
Maakt het voor snelheid e.d. nog uit hoeveel partities erop komen en hoe groot deze zijn?

• koekoek
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 17:00

koekoek

ik zou fdisk of partion magic gebruiken , verder zou ik het niet weten.
Heel veel succes man!!!!!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

voor snelheid maakt het allemaal niks uit. enige voordeel van partitioneren is dat je je schijf wat overzichtelijker indelen kunt en dat je eventueel meerdere bestandssystemen en besturingssystemen kunt mengen op 1 fysieke schijf.
bovendien is het handig als je regelmatig o.s.'en opnieuw installeert ofzo. dan kun je gewoon je o.s. partitie formatteren terwijl je je data veilig op een andere partitie laat staan.
het laatste voordeel zou kunnen zijn als je, om welke reden dan ook, perse fat als bestandssysteem wilt/moet gebruiken. fat kan niet omgaan met partities die groter dan 2gb zijn en dus moet je zo'n grote schijf wel partitioneren.
oh ja, dat vergat ik nog, je kunt besturingssystemen niet laten starten vanaf partities die niet volledig binnen de eerste 1024 cilinders van de harddisk liggen. is je harddisk dus te groot dan moet je wel een kleinere bootpartitie maken om te kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb al een tijd win2000 en daarmee mijn hele 8.4 Gb HD verdeeld in 3 NTFS partities.
Vroeg me dus alleen af of een grote schijf bij bebaalde handelingen trager wordt als je m maar in 2en hakt ipv meerdere partities.

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

iig /tmp op een aparte partitie zodat je filesystems niet vol kunnen raken doordat iemand /tmp volgooit met rommel.
/home zou ik ook op een aparte partitie zetten (zelfde reden, of je moet diskquota instellen), net als /usr
verder zou ik een /boot aanmaken van +/- 10Mb, dan een root partitie van waar je de rest op pleurt.
je kan e.v.t. /opt nog op een aparte partitie pleuren.
oh, en natuurlijk een of meerdere swap partities (afhankelijk van je load en de hoeveelheid ram die in je systeem zit)

offuh... had je 't niet over linux ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

je kunt besturingssystemen niet laten starten vanaf partities die niet volledig binnen de eerste 1024 cilinders van de harddisk liggen
de nieuwste LILO kan linux booten boven de 1024 cylinder grens.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Als je 'n maxtor hebt maxblast van de maxtorsite downloaden.. daarmee gaat 't makkelijk.. ook met schijven die groter zijn dan 40 GB nog..

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Pagina: 1