[W2K3] USB file transfer blijft om de ~400mb hangen

Pagina: 1
Acties:

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 20:26
Intro
Ik heb een thuis een eenvoudige server waarop ik Windows Server 2003 SP2 heb geinstalleerd.
Voor mijn backups gebruik ik een externe disk die ik aansluit op mijn workstatuin en laptop. Deze externe disk backup ik vervolgens weer 1x keer per week naar mijn server, zo is mijn data altijd veilig genoeg.

Specs van de server:
CPU Celeron 1.8GHz
Memory 512mb ddr (200mhz geloof ik).
Mobo Intel D845GRG (http://www.intel.com/design/motherbd/rg/)

Nu het probleem: Ik gebruik voor het backuppen van mijn externe disk een simpel batch file wat gebruik maakt van robocopy.exe (uit de Windows 2003 Resource Kit).
Tijdens het kopieeren blijft het proces steeds om de ~400mb een aantal seconden hangen, tijdens dit alles is mijn server niet te gebruiken, zelfs de taskmanager reageert niet dus ik kan niet zien of de CPU de bottleneck is.. maar dat betwijfel ik.

edit: Dit probleem heb ik trouwens alleen als ik deze disk op mijn server gebruik.

Wat heb ik al getest:
1. Meerdere USB poorten getest, zelfs een VIA USB2 kaartje gekocht, kleine investering maar het mocht helaas niet baten :)
2. Tijdje zitten googlen of er soortgelijke problemen te vinden zijn, met weinig succes.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit probleem is te herleiden naar de OS, ik werk veel met Windows based servers, en ben dit nog niet tegengekomen.
3. Andere USB kabel

Alle adviezen welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door enveekaa op 25-05-2007 23:10 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb het idee dat dit komt door een buffer. Ik heb een soortgelijk iets als ik bijv. files kopiëer naar mijn Windows 2003 server. Het kopieren gaat dan snel, maar hangt na een x aantal MB. Pas dan lijkt de HDD de data écht weg te schrijven.

Verwijderd

Kan je niet beter een los programma gebruiken om een bachup te maken. Misschien staat hiet iets tussen. (freeware) http://www.hsinlin.com/software/backup.html
Zo heb ik een klant die een alleen bepaalde bestanden wilde backuppen op een DVD-RW aan het einde van de dag. Degene die de server had geleverd had er een tooltje opgezet om een backup te maken. Dit zou helemaal automatisch gebeuren, het enigste wat ze moesten doen was er een DVD in de brander stoppen en de volgende morgen was de backup klaar en stond de tree open van de brander. Dit hadden ze jaren zo gedaan, maar er werd geen backup gemaakt. Alle DVD-RW's waren maagdelijk leeg. Ze hadden wel mssl dat die server nooit was gecrasht. Ik heb toen dit programma gedeinstalleerd en Nero Backup geinstalleer. Met de taakplanner heb de bestanden gesellecteerd en ingesteld dat Nero elke avond van de werkweek (ma t/m vrij) een backup maakt van de bestanden.
Tevens maak ik 1x keer maand op zaterdagavond een complete backup/img met een pc-recovertool op een USB-drive. Mocht de server languitgaan, img terug zetten op de oude of nieuwe HD en de laatste DVD-RW weer terug zetten.

• enveekaa
@Exorcist: Mogelijk, maar een buffer van 400mb? Tijdens die eerste 400mb hoor en zie ik de externe disk data wegschrijven, zodra dit proces blijft hangen doet de disk niets meer.

@Ali: Het probleem zit hem niet zo zeer in de software, ik heb op meerdere manieren het probleem kunnen reproduceren, met robocopy maar ook gewoon via drag&drop. Elke file transfer heeft last van dit probleem, ongeacht welk stukje software ik gebruik ;)

• enveekaa
/schopje

Ik heb het getest met een andere externe usb disk, een bus powered freecom 80gb mobile disk.
Met deze disk heb ik dezelfde problemen.

edit: Met perfmon een trace uitgezet, en tijdens het idlen van de data-transfer staat het memoy helemaal niets te doen -> 0 pages. En als de tranfer dan weer begint slaat die gelijk uit naar het maximaal mogelijk. Wellicht is het memory de bottleneck? of is dit te kort door de bocht.

[ Voor 49% gewijzigd door enveekaa op 28-05-2007 22:43 ]