Ubuntu schijfindeling vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 12:58
Goed door de recente aandacht voor ubuntu (door onder andere DELL) wilde ik het toch maar weer is proberen. Moet zeggen werk tegenwoordig best goed :D kan bij me windows shares mailen werkt prima, Usenet zal het ook wel doen denk ik. Maar wat ik nou niet zo goed begrijp is:

In windows heb ik netjes:

Windows op C
Downloads op D
Belangrijke zaken op E (mijn documenten, mailserver e.d.)

Maar is dit nog nodig in ubuntu? Is vooral gedaan omdat windows nog wel is crashed (vroeguh dan wel meer dan nu maar toch) en dan alles moeilijker terug te halen was.

En hoe werkt dat dan in ubuntu? Tijdens installatie vroeg die me of hij de hele schijf mocht gebruiken nou dat was okee. En als ik nu "bestandssysteem" bekijk op die machine zie ik een home mapje en verder nog wat mapjes waar ik weinig van begrijp, maar geen partitie indeling. Ben flink aan het googlen maar dit soort basis vraagjes kom ik toch niet echt tegen.

Probeerde zelfs net een mp3 af te spelen dat ging niet standaard, en toen kwam die zelf met een codec suggestie. best cool eigenlijk :D

[ Voor 6% gewijzigd door Operations op 25-05-2007 22:02 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Yup, dat is een andere filestructuur dan je gewend bent. Het is eigenlijk wel heel gemakkelijk te begrijpen:

/home heeft je 'thuis'structuur voor elke user, daar moet jij als user je dingen in opbergen. Je kunt de structuur maken zoals je wilt
/etc je configuratiebestanden
/var je lopende data
/dev je devices

en je kunt met behulp van "mounten" gelijk welke media aan gelijk welke folder koppelen, waar jij het wilt (vb. je zet je camera op om te mounten naar /media/photo en dan gaat gelijk welke camera altijd daar mounten, veel logischer dan een cryptische A-Z regeling).

Ik denk dat momenteel je partities gewoon gaan mounten onder /mnt/jehardeschijf en je cdrom op /mnt/cdrom maar door mount --bind te gebruiken kun je het ook binden ergens anders (vb. /home/guruevi/mijndocumenten) of helemaal doorgaan en automatisch altijd op /home/guruevi/mijndocumenten mounten:

Check eens hierzo:
http://www.die.net/doc/linux/man/man8/mount.8.html
Maar in Ubuntu gaat daar waarschijnlijk wel een menutje voor te vinden zijn.

Ah, btw: als je de hele schijf gebruikt hebt, dan gaat je /home folder waarschijnlijk onder een aparte partitie zitten alsook je /var etc. dat zorgt ervoor dat als je een partitie volloopt dat de rest van het systeem nog steeds plaats heeft om zijn ding te doen.

Als je gewoon "mount" intikt op de console of "df" kun je zien wat er achter de schermen gebeurd is met je partities. Als je de output here even dumpt, dan kan ik je uitleggen hoe je partities ingedeeld zijn

[ Voor 18% gewijzigd door Guru Evi op 25-05-2007 22:10 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Guru Evi schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:06:
Yup, dat is een andere filestructuur dan je gewend bent. Het is eigenlijk wel heel gemakkelijk te begrijpen:

/home heeft je 'thuis'structuur voor elke user, daar moet jij als user je dingen in opbergen. Je kunt de structuur maken zoals je wilt
/etc je configuratiebestanden
/var je lopende data
/dev je devices

en je kunt met behulp van "mounten" gelijk welke media aan gelijk welke folder koppelen, waar jij het wilt (vb. je zet je camera op om te mounten naar /media/photo en dan gaat gelijk welke camera altijd daar mounten, veel logischer dan een cryptische A-Z regeling).

Ik denk dat momenteel je partities gewoon gaan mounten onder /mnt/jehardeschijf en je cdrom op /mnt/cdrom maar door mount --bind te gebruiken kun je het ook binden ergens anders (vb. /home/guruevi/mijndocumenten) of helemaal doorgaan en automatisch altijd op /home/guruevi/mijndocumenten mounten:

Check eens hierzo:
http://www.die.net/doc/linux/man/man8/mount.8.html

Maar in Ubuntu gaat daar waarschijnlijk wel een menuutje voor te vinden zijn.
Dus meerdere partities is niet nodig meer? bij een crash van linux is het allemaal nog wel terug te halen? En als ik op systeem klik zie ik nu gewoon:
Floppydrive - DVDdrive - Bestandsysteem

Dus heb niks hoeven mounten, had wel een connectie naar me windows share gemaakt en die kwam gelijk op me desktop te staan.

/media/photo zoals jij het net aangaf als VB dan is dit dus nog wel onder home? Of onder /dev?

Ff die console zoeken dan geef ik je die output.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Wel, ik ken de structuur niet van je schijf, maar met een harde crash van je schijf gaat nog altijd alles kapot zijn (mechanisch/electronisch defect van je schijf), dat maakt niet uit of het Linux of Windows is, daar is weinig aan te doen, dus backups zijn nog steeds belangrijk!!!

Wat echter wel het geval is, is dat als je je systeem uitermate stuk maakt en je /home zit op een aparte partitie, moet je gewoon het systeem herinstalleren met dezelfde users en je krijgt alles terug inclusief de meeste userinstellingen voor je programma's (dat is wel heel erg cool vind ik zelf).

Als dat niet het geval is kun je dat nog steeds doen. Voorbeeld: je hebt een schijf van 80G en je /home is 60G en loopt vol

Je koppelt media aan (mount van een nieuwe interne schijf bijvoorbeeld) en je kopieert je volledige /home directory naar die andere media. Dan onkoppel je die media, log in als root en ontkoppel je /home structuur en dan koppel je de andere media by default aan /home (/etc/fstab aanpassen). Whoopdie, heb je opeens 250G. Kun je ook doen met andere directories, maar soms heb je dan wel een livecd en een beetje console kennis nodig.

Ivm je Windows share etc.: dat is gewoon (in de achtergrond) een vorm van media (je kernel en drivers handelen dat af). Ubuntu (of iig de window manager en een daemon) gaat dat voor jou echter allemaal automatisch doen, zodat je zelf niets moet "mount"-en of "umount"-en (geldt ook voor DVD/CD/flash/usbstick etc.) en dat gaat inderdaad op je desktop verschijnen, ik geef enkel de universele uitleg hoe het gebeurt in de achtergrond, de rest is leuk om te hebben maar persoonlijk doe ik het niet automagisch.

Als je in Linux zegt /media, dan bekijk je dat altijd vanaf de root. Je kunt in de "root" folder (/) dus nog gelijk hoeveel directories maken en dan aankoppelen, je kunt dit ook in /home/guruevi doen. Je kunt gelijk waar media aankoppelen. Echter, moet je wel uitkijken dat als je vb. in /var/tmp of /tmp (temporary directories) iets aankoppelt en je systeem maakt die elke dag leeg inclusief subdirectories, dat je aangekoppelde media ook gaat leeg zijn. Dus speel op veilig, en zolang het enkel voor JOU is doe het in /home of anders (voor iedereen) laat het in de directories die ervoor gemaakt zijn (ik denk dat /media op Fedora/RedHat systemen is), /mnt is bijvoorbeeld een locatie waar universeel gezien de meeste externe media (niet nodig voor het syteem) wordt aangekoppeld.

[ Voor 37% gewijzigd door Guru Evi op 25-05-2007 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
TheGeneral schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:10:
[...]

Dus meerdere partities is niet nodig meer? bij een crash van linux is het allemaal nog wel terug te halen? En als ik op systeem klik zie ik nu gewoon:
Floppydrive - DVDdrive - Bestandsysteem

Dus heb niks hoeven mounten, had wel een connectie naar me windows share gemaakt en die kwam gelijk op me desktop te staan.
Nodig, nodig. Ik vind het altijd wel zo prettig om /home op een aparte partitie te plaatsen. Kijk eigenlijk werkt dat onder Linux heel veel mooier dan in Windows met die schijfletters. Windows mount elke partitie zelf en geeft die dingen dus die letters. In Linux begint je systeem bij / (root) en mag je zelf bepalen waar in de boom je je partities neerzet. Dus als ik alleen mijn documenten op een aparte partitie wil hebben, maar ze toch in mijn homedirectory wil kan ik die partitie dus mounten in /home/rob/documenten. Die vrijheid heb je.

Verder heeft het verdelen van je schijf in een paar partities dezelfde voordelen als in Windows. Als je systeem kapot zou gaan, en je /home staat op een andere partitie, hoef je alleen maar de partitie met je systeem te formatteren en te installeren, vervolgens stel je die /home weer goed in en je systeem draait weer.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 25-05-2007 22:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Cyphax schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:18:
[...]

Nodig, nodig. Ik vind het altijd wel zo prettig om /home op een aparte partitie te plaatsen. Kijk eigenlijk werkt dat onder Linux heel veel mooier dan in Windows met die schijfletters. Windows mount elke partitie zelf en geeft die dingen dus die letters. In Linux begint je systeem bij / (root) en mag je zelf bepalen waar in de boom je je partities neerzet. Dus als ik alleen mijn documenten op een aparte partitie wil hebben, maar ze toch in mijn homedirectory wil kan ik die partitie dus mounten in /home/rob/documenten. Die vrijheid heb je.
Maar het mounten van je mijn documenten in je homedirectory zou je dan doen om dat het gemakkelijk is en snel te bereiken? Heeft verder niet echt nut toch?

En de parittie met je systeem waar jij overspreekt is dan toch je root? Dan is dat net zoals me windows inderdaad. Heet alleen geen C dan maar Root ;)

Edit - Guru heb je die paritie indeling gemaild :) plaatje uploaden ging ff niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Operations op 25-05-2007 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Dude, ipv te mailen gewoon knippen en plakken die output!

Kun je in Ubuntu niet op Tweakers.net (Firefox of IceWeasel (sic))

[ Voor 56% gewijzigd door Guru Evi op 25-05-2007 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Guru Evi schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:24:
Dude, ipv te mailen gewoon knippen en plakken die output!
Ja die ubuntu draai in VMWare dus dat ging ff niet want me internet werkt nog ff niet in ubuntu, snap er ff niks van. updates binnen halen ging net best soepel. Draai firefox op ubuntu.

Na een reboot werkt internet ineens wel weer, dus de output van df is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
nick@Desktop-unbuntu:~$ df
Bestandssysteem           1K-blokken Gebruikt Beschikbr Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1              7850996    2183220   5268964  30% /
varrun                  257996         100          257896   1% /var/run
varlock                 257996           0            257996   0% /var/lock
procbususb              257996      76        257920   1% /proc/bus/usb
udev                    257996          76           257920   1% /dev
devshm                  257996         0         257996   0% /dev/shm
lrm                     257996     33788        224208  14% /lib/modules/2.6.20-15-generic/volatile
nick@Desktop-unbuntu:~$

[ Voor 76% gewijzigd door een moderator op 26-05-2007 10:46 . Reden: code-tags toegevoegd zodat het leesbaar is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TheGeneral schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:10:
Bij een crash van linux is het allemaal nog wel terug te halen?
Bij een stroomonderbreking of eventuele crash zal ie bij het herstarten reparaties uitvoeren (met 'fsck') aan de hand van de bewaarde journaalgegevens. Ubuntu maakt standaard een 'ext3' partitie aan (en een kleine swap-partitie voor virtueel geheugen). Bij het ext3 filesystem worden de laatste weggeschreven gegevens bijgehouden in een journaal. Na een tijdje worden ook automatisch 'onderhoudsbeurten' met fsck uitgevoerd bij herstarten.

Als er grote problemen zijn dan start je computer niet door in het grafische aanmeldscherm, maar krijg je een melding die je vertelt dat je als root moet inloggen en een keer handmatig 'fsck' moet uitvoeren. Tenminste, dat is bij de Debian boxen die bij ons op het werk staan. Bij de Ubuntu systemen (die draai ik thuis al een jaar of vier) heb ik nog nooit zulke problemen gehad, dus weet ik niet precies wattie doet in zo'n geval :)

Je kunt ook altijd nog van de Ubuntu CD starten (van Debian floppies desnoods) en vandaaruit je partitie van de harde schijf repareren en mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
EXT3 moet (mag) je nooit fsck doen, de journaling doet dat voor je en als je slecht afsluit gaan de transacties gewoon uitgevoerd worden. Ik denk zelfs dat er een warning gegeven wordt voor je fsck uitvoert.

Gelijk welk journaling systeem doet dit eigenlijk en de meeste bestandssystemen gaan ook on-the-fly reparaties uitvoeren als dat uberhaupt nodig is. Zulke functionaliteit vind je tegenwoordig overal (behalve bij Windows...). Dus je moet geen schrik hebben, zulke problemen zul je inderdaad nooit tegenkomen behalve als je iets enorm verkeerd doet (of je hebt reeds fysieke schade) of een enorme bug vindt maar nog steeds heb je een backup nodig!

EXT3 en andere 'moderne' bestandssystemen werken ook met een b-tree http://en.wikipedia.org/wiki/B-tree meestal hebben ze ook een balancing structuur zodanig dat searches en access requests enorm snel en volgens een gelijkmatig patroon gaan (geoptimaliseerd zoals bij een database).

Daarnaast is EXT3 ook backwards compatible met EXT2, dus dat wil zeggen dat je oudere linux-schijfjes kunt gebruiken (zoals die van 5 jaar geleden) en nog steeds je bestanden kunt lezen, ik zou echter wel een livecd van je huidige versie aan de hand houden.

/dev/sda1 7850996 2183220 5268964 30% /

/dev/sda1 is je fysieke partitie. Dit is de eerste partitie (1) van je eerste schijf (a) van je scsi device (sd) hoogstwaarschijnlijk een SATA drive (die de SCSI driver gebruikt of als je VMWare gebruikt is dat virtueel geregeld)
de volgende nummers is de grootte (7,8G?) het gebruik (2,1G?) en het overschot (5,2G?) dus gebruik je 30% van die partitie. De / wil zeggen dat dit je root filesysteem is (alles hangt daar aan)

varrun en de rest is geen fysieke media (waarschijnlijk via geheugen)

Blijkbaar staat je /home gewoon onder /dev/sda1 (als dat de volledige output was). Dit zou je dus als je het ooit eens op een ander systeem installeert kunnen oplossen door zelf je specificaties op te geven en te zeggen: 10G voor / en mount /home op een andere partitie van 30G (reserveer afhankelijk van wat je wilt doen tussen de 4 en 10G voor het systeem (je root partitie incl. alle andere dingen)). Dit is redelijk normaal voor een user installatie met een eenvoudige installer. Als je dus naar geavanceerd gaat (of partities zelf toewijst) tijdens de installatie dan kun je specifieker zijn. Ik weet niet hoe VMware met zulke dingen omgaat (moet je partities aanmaken of heb je een raw image?)

/usr bijvoorbeeld bevat al je user programma's, dus als je plant om veel programma's te installeren en een aparte partitie te gebruiken kun je die dus groter laten maken of als je weet dat je spelletjes gaat installeren aldaar (onder /usr/local bijvoorbeeld) zoals UT2k4 dan kun je die partitie apart toewijzen.

Dus als je nu inlogt als root en een andere partitie aanmaakt of een andere drive via VMWare toewijst kun je /home kopieren naar die nieuwe partitie.

[ Voor 41% gewijzigd door Guru Evi op 25-05-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TheGeneral schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:23:
Maar het mounten van je mijn documenten in je homedirectory zou je dan doen om dat het gemakkelijk is en snel te bereiken? Heeft verder niet echt nut toch?
Het nut is dat bij een herinstallatie die partitie onaangetast kan blijven. Ik installeer met regelmaat de boel een keer opnieuw (om verschillende redenen) maar ik hoef me nooit druk te maken om m'n homedir, die staat op /dev/hda5 en daar blijft ie staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Cyphax schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:32:
[...]

Het nut is dat bij een herinstallatie die partitie onaangetast kan blijven. Ik installeer met regelmaat de boel een keer opnieuw (om verschillende redenen) maar ik hoef me nooit druk te maken om m'n homedir, die staat op /dev/hda5 en daar blijft ie staan. :)
En is 1 van die redenen ook dat het trager wordt? Of heeft linux daar echt geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Voor de snelheid hoef je het niet te doen voor zover ik weet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

TheGeneral schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 01:56:
En is 1 van die redenen ook dat het trager wordt? Of heeft linux daar echt geen last van.
Het is niet zeer dat Linux daar geen last van heeft, maar dat de filesystems die Linux gebruikt daar geen last van hebben. Wiki's genoeg daarover denk ik zo :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Okee en dat mounten van bijvoorbeeld een camera of een usbpen, gaat dat een soort van plug and play? Want dat werkt nog ff niet, plug een usb pen erin en er gebeurd niks. Maar omdat ik het in VMWare draai zou het ook daar aan kunnen liggen. Maar ja dat is moeilijk te bepalen als ik niet weet hoe het normaal werkt ;) Okee dus linux wordt niet trager door het gebruikte filesysteem, dat is zeker positief.

@Guru

Heeft het nog zin om je apps om een andere partitie die /usr te zetten? Bij windows is dat bijvoorbeeld af en toe handig omdat sommige proggies dan hun settings bewaren.

Edit: Begreep je geloof ik verkeerd /usr is al een aparte partitie :D

[ Voor 35% gewijzigd door Operations op 26-05-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-08 23:59
TheGeneral schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:02:
Okee en dat mounten van bijvoorbeeld een camera of een usbpen, gaat dat een soort van plug and play? Want dat werkt nog ff niet, plug een usb pen erin en er gebeurd niks. Maar omdat ik het in VMWare draai zou het ook daar aan kunnen liggen. Maar ja dat is moeilijk te bepalen als ik niet weet hoe het normaal werkt ;) Okee dus linux wordt niet trager door het gebruikte filesysteem, dat is zeker positief.
Tot nu toe geen problemen gehad met USB-drives.. alles werkt plug en play en komt meteen met de vraag of hij de foto's moet importeren ja/nee (krijg je alleen als er images aanwezig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Spike1506 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:09:
[...]

Tot nu toe geen problemen gehad met USB-drives.. alles werkt plug en play en komt meteen met de vraag of hij de foto's moet importeren ja/nee (krijg je alleen als er images aanwezig zijn)
Ja en als er alleen data op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

TheGeneral schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:16:
Ja en als er alleen data op staat?
Of je kijkt gewoon even ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
In de instellingen van je VM moet je aangeven dat je een USB-poort wil gebruiken oid. Default kan ie goed geen USB-poorten hebben in de VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Testen is het leukste om er achter te komen denk ik ???? Mep die stick er in en laat je verbazen ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Pim. schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 15:13:
Testen is het leukste om er achter te komen denk ik ???? Mep die stick er in en laat je verbazen ;)
Ja maar als ik dus niet wat wat hij hoort te doen, weet ik ook niet of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zoals standaard ingesteld zal hij je stick mounten en de inhoud ervan weergeven. Had je zo kunnen weten als je het gewoon zelf even had getest.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

TheGeneral schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 15:28:
[...]

Ja maar als ik dus niet wat wat hij hoort te doen, weet ik ook niet of het werkt :)
Dan ga je googlen op het onderwerp, aangezien het langzaam een "help TheGeneral door Linux" topic lijkt te worden ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Wel, als je /usr partitie al apart staat is het goed. Het is inderdaad gemakkelijker bij herinstallatie om een aparte partitie te hebben voor zulke dingen, zeker als je dingen als spelletjes hebt die je dan niet elke keer moet herinstalleren (behalve als je je een volledige andere kernel en glibc installeert (vb. van 32-bits naar 64-bits)) qua instellingen staat er niets in /usr. Al je instellingen staan in /etc en je user instellingen in /home/username meestal als 'hidden' subdirectories (/home/username/.kde bijvoorbeeld)

Afhankelijk van de machine die je bouwt kun je dingen apart zetten in partities. Een webserver bijvoorbeeld doet er goed aan om een aparte /var/www te hebben om zo weer te kunnen upgraden. Voor een thuissysteem maakt het niet zooveel uit, enkel je /home zou ik apart zetten.

Qua je USB-stick. De meeste versies van Linux zullen tegenwoordig automounten, dus gewoon inpluggen, zien dat VMWare de controle over je USB poort doorgeeft en het zou moeten werken. Indien niet, kun je altijd zien in /var/log/messages of ie wel gevonden werd en waar het probleem schuilt (verkeerde partitietype bijvoorbeeld of iets anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:27
Volgens mij krijgt de topicstarter te veel informatie :P

Wat hij moet doen is het volgende:
- Een root partitie aanmaken, grootte ervan hangt af van wat je wilt doen natuurlijk. Ik heb voor Kubuntu een partite van 15 GB gemaakt en na 3 weken en vele apt-get's heb ik ong. 4 GB gebruikt.
- Een Home partitie voor al je documenten, muziek, video's etc... Deze partitie moet ook de grootste zijn.
- En een Swap partitie, ik hoor overal dat dit twee maal je systeem geheugen moet zijn. Dus als je 512MB geheugen hebt moet de swap ong. 1 GB zijn.

Met zo'n indeling kun je straks makkelijk een systeem opnieuw installeren zonder dat je Home partitie risico loopt.
En voor je usb sticks en camera's hoef je je ook geen zorgen maken. Linux mount deze in je root maar de data zelf is natuurlijk in het apparaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
mavi schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:10:
Volgens mij krijgt de topicstarter te veel informatie :P

Wat hij moet doen is het volgende:
- Een root partitie aanmaken, grootte ervan hangt af van wat je wilt doen natuurlijk. Ik heb voor Kubuntu een partite van 15 GB gemaakt en na 3 weken en vele apt-get's heb ik ong. 4 GB gebruikt.
- Een Home partitie voor al je documenten, muziek, video's etc... Deze partitie moet ook de grootste zijn.
- En een Swap partitie, ik hoor overal dat dit twee maal je systeem geheugen moet zijn. Dus als je 512MB geheugen hebt moet de swap ong. 1 GB zijn.

Met zo'n indeling kun je straks makkelijk een systeem opnieuw installeren zonder dat je Home partitie risico loopt.
En voor je usb sticks en camera's hoef je je ook geen zorgen maken. Linux mount deze in je root maar de data zelf is natuurlijk in het apparaat zelf.
Goed heb het nu maar ff geprobeerd om dit partitie zelf aan te maken, maarre dat is zo simpel nog niet. Heb maar een / aangemaakt en een /Home op ext3 (hier had je nog al wat mogelijkheden, maar ext3 klonk wel redelijk logisch. Heb ik nu maar gewoon een /Home partitie aangemaakt of is het nu echt me Home partitie zoals o.a. mavi hem omschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39

zomertje

Barisax knorretje

TheGeneral schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:16:
[...]

Goed heb het nu maar ff geprobeerd om dit partitie zelf aan te maken, maarre dat is zo simpel nog niet. Heb maar een / aangemaakt en een /Home op ext3 (hier had je nog al wat mogelijkheden, maar ext3 klonk wel redelijk logisch. Heb ik nu maar gewoon een /Home partitie aangemaakt of is het nu echt me Home partitie zoals o.a. mavi hem omschrijft?
Ja, /home kun je zo aanmaken, je moet hem wel mounten waarschijnlijk, ik ken de installatie niet uit mn hoofd. En USB werkt hier wel automatisch.

Alleen de swap ontbreekt nu nog ;)

[ Voor 10% gewijzigd door zomertje op 31-05-2007 22:21 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
zomertje schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:19:
[...]

Ja, /home kun je zo aanmaken, je moet hem wel mounten waarschijnlijk, ik ken de installatie niet uit mn hoofd. En USB werkt hier wel automatisch.

Alleen de swap ontbreekt nu nog ;)
Blijkbaar is /Home dus toch ff anders dan /home, heb er nu 2 staan ;) Maar ff opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Blijkbaar is /Home dus toch ff anders dan /home, heb er nu 2 staan ;) Maar ff opnieuw.
Alle bestanden zijn HoOfDlEtTeR gevoelig. Welkom in de wondere wereld van non-windows operating systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Een vraagje, ik weet niet helemaal zeker of hij hier thuishoort maar het leek me de beste plek.
Ik ben van plan om Linux weer eens te proberen (ik wordt er een beetje moe van steeds met blauwe schermen des doods gevonfronteerd te worden), Ubuntu om precies te zijn. Nu heb ik geen zin om gelijk volledig over te schakelen en ik heb maar één PC, dus dat wordt Dualboot. Ik heb al mijn documenten op een aparte harde schijf staan (NTFS geformateerd uiteraard). Nu lijkt het me handig als windows en Ubuntu deze schijf zouden kunnen delen. Is het mogelijk om deze NTFS schijf als /Home in te stellen?
Sorry als dit een domme vraag is, ik weet vrij weinig van hoe Linux werkt.

EDIT: Voor de duidelijkheid, het wordt dus dualboot met WinXP en Ubuntu 7.04

[ Voor 12% gewijzigd door Ook al Bezet op 31-05-2007 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Ook al Bezet schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:57:
Een vraagje, ik weet niet helemaal zeker of hij hier thuishoort maar het leek me de beste plek.
Ik ben van plan om Linux weer eens te proberen (ik wordt er een beetje moe van steeds met blauwe schermen des doods gevonfronteerd te worden), Ubuntu om precies te zijn. Nu heb ik geen zin om gelijk volledig over te schakelen en ik heb maar één PC, dus dat wordt Dualboot. Ik heb al mijn documenten op een aparte harde schijf staan (NTFS geformateerd uiteraard). Nu lijkt het me handig als windows en Ubuntu deze schijf zouden kunnen delen. Is het mogelijk om deze NTFS schijf als /Home in te stellen?
Sorry als dit een domme vraag is, ik weet vrij weinig van hoe Linux werkt.

EDIT: Voor de duidelijkheid, het wordt dus dualboot met WinXP en Ubuntu 7.04
Waarom dualboot? Ik draai dus ook Ubuntu maar dan in VMware, dus virtueel in me windows. Lijkt me een beter optie voor jou. En /Home moet met een kleine h hoor ik net ;) En ubuntu kan wel NTFS aan, moet je ff dit volgen:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 31-05-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
TheGeneral schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 23:00:
[...]

Waarom dualboot? Ik draai dus ook Ubuntu maar dan in VMware, dus virtueel in me windows. Lijkt me een beter optie voor jou. En /Home moet met een kleine h hoor ik net ;)
hmmm, omdat ik niet wist dat dat kon :) Zal mijn lichtje daar eens over laten schijnen.
Is de informatie daarover op de Ubuntu site te vinden of is het een apart project?

(snelle reactie trouwens :))

EDIT: en bedankt voor de link. Had hem al gevonden, maar toch bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ook al Bezet op 31-05-2007 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Ook al Bezet schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 23:03:
[...]

hmmm, omdat ik niet wist dat dat kon :) Zal mijn lichtje daar eens over laten schijnen.
Is de informatie daarover op de Ubuntu site te vinden of is het een apart project?

(snelle reactie trouwens :))
Nou het is vrij gebruikelijk volgens mij dat je niet meteen je hele systeem om zeep wilt helpen en daarom is virtueel testen een prima uitkomst.

www.vmware.com

Is geloof ik nu nog gratis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je meer wilt weten over de filesystem structuur van Linux-achtige operating systems, kun je het best even kijken naar FHS. Dit is niet echt een standaard in de zin van, zo werkt het in Linux, want er is niet één Linux. Elke distributie doet het op zijn eigen manier. Maar FHS is wel handig om een klein beetje uitgelegd te krijgen wat al die directories ongeveer zijn.

In de meeste Linux distributies hebben belangrijke directories haast nooit hoofdletters, maar er zijn natuurlijk wel een paar uitzonderingen. /etc/X11 bijvoorbeeld, bevat configuratiebestanden (/etx) voor X Windows (X11). Als je het dus niet zeker weet: gebruik kleine letters.
Pagina: 1