Toon posts:

Welke hi-fi draaitafel om platen te rippen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.710 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al 1,5 jaar aan het aanmodderen met platen rippen.

Ik heb 1 draaitafel de soundlab die er gewoon voor zorgt dat ik de hele tijd jumps etc heb. (heb alle gewichten al geprobeerd, de tafel staat waterpas)

Ik heb een ortofon element met een ortofon nightclub E naald. Ook al 3 keer opnieuw gekocht omdat ik dacht dat het aan de naald lag.

Ik heb ook een amplifier gekocht deze bleek niet geschikt daarna heb ik een externe geluidskaart gekocht, de usl 122.

Kortom ik ben al een hele tijd aan het aanmodderen en wil nu eindelijk eens mijn spul voor elkaar hebben.

Na verschillende adviezen om een hi fi draaitafel te kopen wil ik dan toch ook zon tafel kopen. Maar mijn vraag is welke zal ik kopen?

Ik wil niet weer blijven aanmodderen het moet nu gelijk goed zijn anders word ik gek.

Bedankt

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08
voor het opnemen zou ik een belt drive nemen ivm geluid van de moter die doortrilt in je plaat/naald, merk maakt niet zoveel uit aangezien je gewoon op quartz/0% moet gaan draaien :)

[ Voor 18% gewijzigd door consolefreak op 25-05-2007 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij valt dat heel erg mee hoor die zogenaamde ruis van een direct drive.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het niet een optie om een 1200 van MP af te halen?
Of, zon USB draaitafel (had de conrad die niet in de aanbieding?) als het je puur om ripgemak gaat?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:35:
Is het niet een optie om een 1200 van MP af te halen?
Of, zon USB draaitafel (had de conrad die niet in de aanbieding?) als het je puur om ripgemak gaat?
Het gaat me niet om gemak, het gaat om zo goed mogelijk rips die niet jumps vertonen etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:39:
[...]

Het gaat me niet om gemak, het gaat om zo goed mogelijk rips die niet jumps vertonen etc.
Voor een zo goed mogelijke rip moet je echt gebruik maken van een belt-drive! Kijk op marktplaats en zoek bijvoorbeeld een Philips 212 of zo. Ze staan al te koop vanaf 15 euro en het zijn echt legendarische platenspelers. Ook een goed element en naald gebruiken uiteraard.
Rippen met een directdrive is een echte no go.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 22:04:
[...]

Rippen met een directdrive is een echte no go.
Met een SL1200 kan 't wel. Die zijn iets anders aangedreven dan met een gewone motor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 22:17:
[...]

Met een SL1200 kan 't wel. Die zijn iets anders aangedreven dan met een gewone motor.
Een SL1200 is ok als je die al hebt staan maar dit geld zeker niet voor de Chinese OEM namaak SL's en andere budget DJ tafels.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 22:22:
[...]

maar dit geld zeker niet voor de Chinese OEM namaak SL's
oei oei oei... laat reind het maar niet horen :+

Maar ik zei al "SL1200". Simpelweg de beste. En ja, direct drive ja :)

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 26-05-2007 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst bij een jongen thuis en die had een oude technics sl1200 mk 2's staan en daar was ik wel heel tevreden over nooit geen jumps etc klonken gewoon heel goed.

Maar waar koop ik die? Want op marktplaats staan alleen nieuwe sl1200's. Hoe duur zijn ze en wat voor naalden en elementen moeten daar op?

Die phillips 212 zien er heel goedkoop uit moet ik zeggen krijg je daar nou goede rips mee?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 00:12 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een nieuwe SL1200 zou je geloof ik rond de 500 euro moeten kosten, en jouw Nightclub E kan daar gewoon op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 00:05:
Ik was laatst bij een jongen thuis en die had een oude technics sl1200 mk 2's staan en daar was ik wel heel tevreden over nooit geen jumps etc klonken gewoon heel goed.

Maar waar koop ik die? Want op marktplaats staan alleen nieuwe sl1200's. Hoe duur zijn ze en wat voor naalden en elementen moeten daar op?
Dat is dus precies het punt. Een SL kost een paar honderd euro. Ook tweede hands want je schrijft bijna niets af op die krengen ;) Een goede beltdrive kost een paar tientjes...

Verwijderd

Topicstarter
Nah ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen ik bedoel echt zon oude technics uit de jaren 70/80.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee hoor. Die zijn nieuw (worden nog steeds gemaakt) ongeveer 500 euro.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 27 mei 2007 @ 00:53:
Nee hoor. Die zijn nieuw (worden nog steeds gemaakt) ongeveer 500 euro.
Serieus? Waarom zijn die zo duur dan?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Omdat 't ontzettend goede tafels zijn. Daarom draait ook elke serieuze dj erop.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:20

mr_petit

opperprutser

Wat bedoel je met jumps? (uit de groef schieten / springen ofzo? (hedentendagen is het nl. een dans 8)7))
Kan je een stukje laten horen?

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2007 01:11 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• multipasser
  • Laatst online: 16-12 02:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Staan je platen niet krom? :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• teacher

teacher

Dysgaf!

ok...

Een 1200 haal je gebruikt voor 300-350 van MP af.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat 'a bridge too far' voor je is.

Als het je puur om het rippen van platen gaat dan zoek jij een Numark TT USB. (ook bekend als ion tt usb)
Afbeeldingslocatie: http://www.michenaud.com/upimg/produit/vignette/SNUTTUSB.jpg
kost je 180 euro oid.

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 27-05-2007 01:34 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Misschien is het handiger om erachter te komen wat er mis is met de setup van de TS voordat hij een nieuwe DT gaat aanschaffen?

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ga naar de lokale kringloop of zoek even op marktplaats naar een Thorens TD160, laat die voor een paar tientjes na kijken en op poetsen en zoek er een mooi element bij en je hebt voor onder de 200 euro een draaitafel die de vloer aan veegt met de SL wanneer het gaat om het maken van opnames.
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 00:12:
[...]

Dat is dus precies het punt. Een SL kost een paar honderd euro. Ook tweede hands want je schrijft bijna niets af op die krengen ;) Een goede beltdrive kost een paar tientjes...
Bijna niets? Overdrijven is ook een vak apart, zeker sinds de 'super oem' er is word er niet meer zoveel geld neer gelegd voor second hand sl's. Daarnaast is Technics gestopt met de SL1200 en zullen ze binnenkort alleen nog maar second hand verkrijgbaar zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door R2D2 op 27-05-2007 06:21 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als je echt serieus kwalitatief hoogstaande hifi opnamen wilt maken, zou ik een 2e hands Thorens op de kop tikken, zijn niet te gek duur en zijn kwa geluidskwaliteit echt superieur aan die dj tafels, alleen zou ik meteen kijken of er ook een goed element bijzit.Vaak doet men die dingen met element en al weg en kun je flink mazzel hebben :)
Ik ben zelf overgestapt van een super oem bak met ortofon Nightclub naar een Micro Seiki met Denon DL103 Mc element en dan hoor je echt werelden van verschil.Verder niets ten nadelen van die dj gear, maar die zijn ontworpen voor heel ander gebruik dan echte hifi equipment.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Naalddruk verhogen
Dwarsdrukcompensatie goed instellen
Naald schoonmaken
Plaat wassen
Versleten naald vervangen
Speler op stabiele ondergrond zetten
Geen harde muziek direkt naast de platenspeler
Niet stampen tijdens de opname

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik geprobeerd maar helpt niet veel en hier verneuk ik mijn platen ook mee.
Dwarsdrukcompensatie goed instellen
Heb ik gedaan
Naald schoonmaken
Heb ik gedaan met stylus cleaner.
Plaat wassen
Doe ik met disco antistat.
Versleten naald vervangen
Ik heb al drie keer een nieuwe Nightclub naald aangeschaft, geen verschil.
Speler op stabiele ondergrond zetten
Staat waterpas op een stevige tafel.
Geen harde muziek direkt naast de platenspeler
Speel ik niet.
Niet stampen tijdens de opname
Doe ik ook niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op zondag 27 mei 2007 @ 01:32:
ok...

Een 1200 haal je gebruikt voor 300-350 van MP af.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat 'a bridge too far' voor je is.

Als het je puur om het rippen van platen gaat dan zoek jij een Numark TT USB. (ook bekend als ion tt usb)
[afbeelding]
kost je 180 euro oid.
Deze is wel makkelijk maar ik denk dat deze kwalitatief niet hele goede rips produceert.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 01:37:
Misschien is het handiger om erachter te komen wat er mis is met de setup van de TS voordat hij een nieuwe DT gaat aanschaffen?
De draaitafel is het probleem, wat ik 100% zeker weet.

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op zondag 27 mei 2007 @ 10:37:
Als je echt serieus kwalitatief hoogstaande hifi opnamen wilt maken, zou ik een 2e hands Thorens op de kop tikken, zijn niet te gek duur en zijn kwa geluidskwaliteit echt superieur aan die dj tafels, alleen zou ik meteen kijken of er ook een goed element bijzit.Vaak doet men die dingen met element en al weg en kun je flink mazzel hebben :)
Ik ben zelf overgestapt van een super oem bak met ortofon Nightclub naar een Micro Seiki met Denon DL103 Mc element en dan hoor je echt werelden van verschil.Verder niets ten nadelen van die dj gear, maar die zijn ontworpen voor heel ander gebruik dan echte hifi equipment.
Dit klinkt interressant. Wat voor element en naald gaat op die thorens?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het trouwens over deze technics:

Afbeeldingslocatie: http://images.kapaza.be/photo/5470282.jpg

Naar zo een ben ik op zoek. Die thorens zien er wel erg oud uit.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-12 23:25
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:23:
Ik had het trouwens over deze technics:

[afbeelding]

Naar zo een ben ik op zoek. Die thorens zien er wel erg oud uit.
Oogjes dicht en oren open, geloof me ;)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27
Met ^^
Merken als thorens en dual zou ik zeker niet uitvlakken.
Wat ik me afvraag, heeft de TS wel een fatsoenlijke RIAA correctie voor zijn lijningang.daar lees ik namelijk niets over. Ook denk denk dat met met correct instellen van de naalddruk en dwarsdrukcompensatie wel wat te halen valt.

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:10:
Wat ik me afvraag, heeft de TS wel een fatsoenlijke RIAA correctie voor zijn lijningang.daar lees ik namelijk niets over.
Dat betekent?
Ook denk denk dat met met correct instellen van de naalddruk en dwarsdrukcompensatie wel wat te halen valt.
Ik heb alle gewichten al geprobeerd en ik blijf problemen houden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net trouwens bij iemand langs geweest in mijn woonplaats die had deze technics in het zwart te koop:

Afbeeldingslocatie: http://images.kapaza.be/photo/5470282.jpg

Maar hij ruiste nogal dus dat is een beetje klote als je een platenspeler voor het opnemen wilt. Ik heb hem dan ook uiteindelijk niet gekocht.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ruis ligt eerder aan het element. Of bedoel je dat er een brom onder zat? Als je een SL1200Mk2 of nieuwer koopt en er een fatsoenlijk element op zet zul je dat laatste probleem iig niet hebben.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als ik zo lees doe je alles goed.
Ik denk dat je moet nadenken over een budget, en in eerste instantie geld moet reserveren voor een goed MC element; een dj element geeft nou niet het toonbeeld van een goed geluid.

Een thorens is erg mooi (zolang je het bij de 12x, 14x en 16x series houdt, of de nieuwere 3xx), maar in goede staat niet echt goedkoop (blijf iig weg van de 10x en 11x).
Ik zou voor het rippen absoluut niet voor een sl-1200 of andere dj tafel gaan. Voor een SL-1200 van €500 krijg je geen €500 aan geluidskwaliteit maar €500 aan duurzaamheid en bruikbaarheid.

Als element zou ik kijken naar een Denon DL-160 (ca. €160) of Benz Micro MC20E2 (ca. €180), waarbij de Benz misschien wat geschikter voor house is qua klank, maar da's heel persoonlijk.
Dit zijn zo ongeveer de goedkoopste MC elementen, en het zijn beide high output mc elementen (gaan op de mm ingang van je preamp)
Vind je dat te duur, dan zal je voor een MM element moeten gaan (dan kan je ook naalden vervangen; dat is iets wat met MC niet kan).
Voor house denk ik dat een Sumiko Pearl wel aardig is (ik denk ca €90)

Alle bovengenoemde elementen zijn geschikt voor middelzware armen; ze hebben een compliantie van tussen de 10 en 15mm/N
Een dl-103 zou ik niet voor gaan, die vind ik wat te saai, maar niets is zo persoonlijk als smaak.
Zoek naar een draaitafel met waarbij de arm+headshell+element ca. 18-23 gram weegt. De meeste japanse S armen voldoen hier iig aan, maar ook armen van rega.
Gebruikte MC elementen zou ik mee uitkijken; een naald is een slijtonderdeel en lastig te controleren hoezeer deze versleten is.

Ik zou eens kijken (naast de thorensen) naar een dual cs-5000 of cs-731q, of misschien een micro seiki of rega (alles afhankelijk van budget natuurlijk, er is zoveel moois te krijgen).
Ik zou weg blijven van àlle philipsen. Eveneens de doorsnee plastic tafels uit de jaren 80.

Tot slot is het afregelen van je element d.m.v. een protractor natuurlijk heel belangrijk (je element in de headshell richten d.m.v de schroefjes in de montagesleuven). Dit heb je niet met je DJ element, dus als die feilloos bij je arm past heb je geen probleem, maar is dat niet het geval heb je een groot probleem.

Als je een gebruikte tafel koopt, let dan op speling en dode punten van de armlagers (pak de arm voorzichtig beet en trek en duw er lichtjes aan, er mag geen speling zijn. Dode punten zijn lastiger te bepalen). Ook moet het plateaulager vrij van onregelmatigheden zijn (leg de riem los, verwijder de mat en geef er een zwieper aan. luister van dichtbij of je iets hoort knarsen of grinsen oid. Een plaat met stille groeven op volle versterking kan je ook hiervoor gebruiken.)
Op persoonlijke noot zou ik voor een riemaangedreven speler gaan, maar dat hangt ook een beetje van de tafel af. Een goede phonopre kan het geluidsbeeld aanzienlijk verbeteren.

(we kunnen je beter helpen als je een stukje .wav/flac/ape (mp3 desnoods) met de problemen online zet ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2007 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:44:
Ruis ligt eerder aan het element. Of bedoel je dat er een brom onder zat? Als je een SL1200Mk2 of nieuwer koopt en er een fatsoenlijk element op zet zul je dat laatste probleem iig niet hebben.
Dus met een ander element op die platenspeler ruist die waarschijnlijk niet meer? Want de platen klonken wel mooi op die platenspeler.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:50:
[...]

Dus met een ander element op die platenspeler ruist die waarschijnlijk niet meer? Want de platen klonken wel mooi op die platenspeler.
De tafel zelf heeft vrij weinig invloed op ruis. Hoogstens als de bekabeling heel brak is. Wat wel kan is dat de vibraties van de motor doorgegeven worden, dan hoor je een brom, of dat de tafel niet goed constant op dezelfde snelheid is, bekend als wow and flutter. De SL1200s die vandaag verkocht worden hebben geen van beide problemen in een serieuze mate omdat ze qua direct drive anders werken dan gewoon een motor op de spindle zetten, en omdat ze quartz-gestuurd zijn is de snelheid heel constant. M.a.w als je een SL1200Mk2 of nieuwe voor een goede prijs kunt vinden, vooral doen. Of de originele SL1200 ook aan die omschrijving voldoet, geen idee. (Maar je zei dat je vriend Mk2's had, dus daar ging ik van uit.)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ruisen hoeft helemaal niet aan je element te liggen, het kan ook aan je phonopreamp liggen.
Elementen die versleten zijn versleten zijn daarbij hoor je veel plaatruis, geknisper enz. Het alsof de plaat heel stoffig is.
Maar goed, als je gaat kijken naar een speler met sme aansluiting, dan kan je toch ook je eigen ortofon meenemen? binnen 5 seconden heb je 'm verwisseld. Je moet dan nog wel even de naalddruk instellen.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:45:
(we kunnen je beter helpen als je een stukje .wav/flac/ape (mp3 desnoods) met de problemen online zet ;) )
Dit is de arm op 3 gram:

http://media.putfile.com/3-gram

Dit is de arm veel zwaarder dan 3 gram wat beter klinkt maar nog steeds kut:

http://media.putfile.com/veel-zwaarder-dan-3-gram

Deze plaat klinkt bij een vriend van mij gewoon goed, klein beetje gekraak. Dus het ligt zeker niet aan de plaat.

En deze plaat nam ik net ook mee naar die gast met die technics daar klonk ie ook goed alleen een beetje die ruis die die platenspeler maakte.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
De technics die ik bedoel is de technics SL-BD. Heeft iemand goede ervaringen met deze platenspeler?

http://www.amazon.de/Tech...ler-schwarz/dp/B0000ULUMC

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier trouwens een site gevonden van een man die allemaal platenspelers opkoopt, opknapt en weer verkoopt.

http://www.technics-vingers.nl/browse/?page_id=2&c_id=1

Zeer schappelijke prijzen en 3 maanden garantie.

Welke van die platenspelers zou een goede zijn voor mij? Er staan ook een aantal thorens platenspelers bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 17:38 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 16:33:
[...]

Dit is de arm op 3 gram:

http://media.putfile.com/3-gram

Dit is de arm veel zwaarder dan 3 gram wat beter klinkt maar nog steeds kut:

http://media.putfile.com/veel-zwaarder-dan-3-gram

Deze plaat klinkt bij een vriend van mij gewoon goed, klein beetje gekraak. Dus het ligt zeker niet aan de plaat.

En deze plaat nam ik net ook mee naar die gast met die technics daar klonk ie ook goed alleen een beetje die ruis die die platenspeler maakte.
Wow.. dat is wel een serieus probleem zeg. (ik dacht even dat m'n hoofdtelefoon stuk was)
Ten eerste hoor ik een hoop vervorming bij de bas, en ten tweede springt de naald uit de groef.
Ik denk dat het ook voor een klein gedeelte misschien aan de plaat ligt (maar dat is dus niet te verhelpen, het is gewoon een kritisch stuk muziek), maar je hebt misschien wel een groot compliantieprobleem. De compliantie van een element (kort gezegd is de compliantie de 'veerslapheid van de naald'; hoge compliantie, slappe ophanging, lage compliantie - stugge ophanging) bepaald samen met de massa van de arm de eigenresonantiefrequentie van de arm. Ik denk dat die bij jouw te hoog ligt. De opgave van je element is 7mm/N, wat idd erg laag is.
Wat je nog zou kunnen proberen is een stuiver op je headshell kunne plakken met dubbelzijdig tape, en je naalddruk opnieuw instellen. Ik zou geen naalddruk hoger dan 3 gram gebruiken.

Misschien heeft iemand nog een andere suggestie wat het probleem kan zijn (ik hou het dus op een grove mismatch tussen element en arm)

Ik zou overigens niet bij technics vingers shoppen; deze man is veel te duur, en ik heb slechte verhalen gehoord (kijk bijvoorbeeld op audiofora als audiofreaks). Het lijkt alsof deze man dagen aan een apparaat besteed om deze weer helemaal tiptop te krijgen, terwijl hij een doekje over de stofkap haalt en voor de rest er onvoorzichtig is met de kritische onderdelen zoals de lagers. Ook is hij terughoudend met geld teruggeven als het niet goed is.

In dit topic op audiofreaks worden regelmatig de leuke tafels die op marktplaats komen besproken. Thorens wordt eigenlijk niet besproken omdat allang bekend is welke modellen goed zijn, en wat ze waard zijn in welke staat (en met welke arm).
Bij de meeste merken is het heel erg model afhankelijk of het een goede speler is, en ook wat hij waard is.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2007 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:42:
[...]

Wow.. dat is wel een serieus probleem zeg.
Ten eerste hoor ik een hoop vervorming bij de bas, en ten tweede springt de naald uit de groef.
Ik denk dat het ook voor een klein gedeelte misschien aan de plaat ligt (maar dat is dus niet te verhelpen, het is gewoon een kritisch stuk muziek), maar je hebt misschien wel een groot compliantieprobleem. De compliantie van een element (kort gezegd is de compliantie de 'veerslapheid van de naald'; hoge compliantie, slappe ophanging, lage compliantie - stugge ophanging) bepaald samen met de massa van de arm de eigenresonantiefrequentie van de arm. Ik denk dat die bij jouw te hoog ligt. De opgave van je element is 7mm/N, wat idd erg laag is.
Wat je nog zou kunnen proberen is een stuiver op je headshell kunne plakken met dubbelzijdig tape, en je naalddruk opnieuw instellen. Ik zou geen naalddruk hoger dan 3 gram gebruiken.
Ik ga niet langer omprutsen met deze draaitafel, ik wil een platenspeler.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:45:
[...]

Ik ga niet langer omprutsen met deze draaitafel, ik wil een platenspeler.
opzich is dat misschien wel het verstandigst; je hebt zo te zien aan de naalden al een hoop geld gespendeerd, en een sounlab tafel met dj element is een slechte garantie voor een goede geluidskwaliteit.
Wat is je budget, en wat voor eisen heb je aan je draaitafel? (moet er bijv. een stofkap opzitten oid?)

(weet je overigens zeker dat een gedeelte van je probleem niet aan een defecte phono voorversterker ligt (het bas vervormingsgedeelte; misschien een te hard signaal, of staat je phonopre per ongeluk op mc?). Het kunnen namelijk ook 2 problemen zijn)

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2007 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:54:
[...]

opzich is dat misschien wel het verstandigst; je hebt zo te zien aan de naalden al een hoop geld gespendeerd, en een sounlab tafel met dj element is een slechte garantie voor een goede geluidskwaliteit.
Wat is je budget, en wat voor eisen heb je aan je draaitafel? (moet er bijv. een stofkap opzitten oid?)
Mijn budget is 200-300 euro. De voornaamste eis is dat de geluidskwaliteit perfect is. Stofkap is wel handig voor als ik geen platen draai.

Heb je die site al bekeken waar al die platenspelers te koop op staan?

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:54:
(weet je overigens zeker dat een gedeelte van je probleem niet aan een defecte phono voorversterker ligt (het bas vervormingsgedeelte; misschien een te hard signaal, of staat je phonopre per ongeluk op mc?). Het kunnen namelijk ook 2 problemen zijn)
Ja dat weet ik zeker.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 17:59:
[...]

Mijn budget is 200-300 euro. De voornaamste eis is dat de geluidskwaliteit perfect is. Stofkap is wel handig voor als ik geen platen draai.

Heb je die site al bekeken waar al die platenspelers te koop op staan?
yep, die site ken ik wel, en alles wat hij aanbied is imo een factor 2 te duur.
voor 300 euro kan je imo prima een goede tafel met nieuw mc element scoren.
voor 200 euro wordt dat krap.
Nieuw zou ik voor dat budget niet aan beginnen, dat wat je dan kan kopen zal een heel slecht element hebben.

Bij gebruikte tafels is het verstandig geduld te hebben, en je eventueel in te lezen. Er komt zoveel op MP langs, dat je nooit iets echt misloopt. En hou zogezegt het MP topic op audiofreaks in de gaten.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:24:
[...]

yep, die site ken ik wel, en alles wat hij aanbied is imo een factor 2 te duur.
voor 300 euro kan je imo prima een goede tafel met nieuw mc element scoren.
voor 200 euro wordt dat krap.
Nieuw zou ik voor dat budget niet aan beginnen, dat wat je dan kan kopen zal een heel slecht element hebben.

Bij gebruikte tafels is het verstandig geduld te hebben, en je eventueel in te lezen. Er komt zoveel op MP langs, dat je nooit iets echt misloopt. En hou zogezegt het MP topic op audiofreaks in de gaten.
Kan jij niet iets samenstellen voor mij voor 200 euro? Of in ieder geval wat ik moet kopen en waar.

Of zijn er ook winkels waar ze zulke platenspelers verkopen?

En wat is er mis met die platenspelers op die site dan? Te slechte naalden/elementen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 20:29 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan natuurlijk een platenspeler nieuw kopen, maar de simpelste hifi tafel begint ongeveer met een project debut 3 voor ca. 240,-.
Dat is een prima tafel, maar dan krijg je er een ortofon omb 5 element bij wat echt een teleurstellend element is (de project verdient beter).
Ik zou daarom een aanzienlijk deel van je budget aan de naald besteden. Bijvoorbeeld 100 euro voor een sumiko black pearl en een leuke 2e hands thorens 166 (ca 80,-).
Of een benz micro mc20e2 (180 euro) met een gebruikte japanner voor 120 euro (je moet tegen de leuke modelletjes aanlopen; bijvoorbeeld een sony ps-6750 of pioneer pl-530; er zijn er zoveel).
De verhalen die ik over technics vingers heb gehoord is dus dat ze technisch gezien niet goed zijn geserviced, en ook veel te duur zijn (ca. 2-4 keer zo duur als de marktwaarde). Je zal er een el cheapo standaard elementje bij krijgen, tenzij het erbij staat, maar dan zal je ook weer dieper in de buidel tasten.
Hou er ook rekening mee dat je je element zal moeten afstellen in je headshell (met een protractor; een soort van sjabloon). Dit is een geduldig priegelwerkje. Specialistische audiowinkels (zoals audioselectief.nl enz) kunnen dat waarschijnlijk ook wel doen, maar dat kost denk ik geld.
Soms kan je bij een gebruikte tafel een leuk gebruikt element krijgen, maar daar moet je je niet blind op staren. Om te bepalen of en hoever een element versleten is moet je 'm onder een microscoop leggen, en weten waar je naar moet kijken. Bij luisteren kan je doorgaans alleen maar iets horen als het al te laat is (en het element dus goed versleten is).

bij jouw budget zou ik dus kijken naar een 2e hands speler en een nieuw element. (een goedkope pioneer pl-12d (ca 25,-) met een benz micro element voor €180 klinkt veel beter dan een nieuwe tafel voor 205,- waar je een element bij krijgt wat een waarde van 20,- heeft.
Ik zou het MP topic in de draaitafelrubriek in de gaten houden op het forum van audiofreaks.

Je ortofon element kan je misschien nog wel goed verkopen.
Koop iig geen draaitafel van dj's, wannabe dj's oid. Een draaitafel is een fragiel apparaat

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2007 21:14 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Weinig aan toe te voegen, mr_petit heeft gelijk :P

Met een SL-1200 is ook niks mis, maar is toch meer gebouwd om mee te DJ-en dan echt voor de geluidskwaliteit. Al klinken ze wel goed.

Ik heb ook zo'n Soundlab draaitafel gehad, al deed die het bij mij wel goed, met een Tonar Banana element. Geluid was iig niet vervormd zoals ik op jouw rip hoor.
Nu heb ik een Thorens TD166mkII met een Denon DL-103 element, dat klinkt een stuk beter.

Zo'n Thorens mag dan een oud en slap ding zijn maar hij klinkt erg goed. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 27-05-2007 21:21 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:17:
[...]

Dit klinkt interressant. Wat voor element en naald gaat op die thorens?
Grado heeft mooie md elementen die niet al te duur zijn en best goed klinken.
De meeste elementen die in een standaard headshell passen, gaan ook in een thorens.Het zou me niets verbazen als je zelfs je nightclub er in kon zetten (maar dat weet ik niet helemaal zeker) :)
dreeke schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:20:
Nu heb ik een Thorens TD166mkII met een Denon DL-103 element, dat klinkt een stuk beter.
Zo'n Thorens mag dan een oud en slap ding zijn maar hij klinkt erg goed. ;)
Hee, een mede Denon Dl103 beziter :) (ik heb hem in een Micro Seiki zitten :) )
Lekker degelijk element en toch een heerlijk geluid en is al meer dan 30 jaar onveranderd gebleven dus een beproefd ontwerp :) (saai?Ik noem het neutraal ;) )

[ Voor 35% gewijzigd door blobber op 27-05-2007 22:27 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:10:
Je kan natuurlijk een platenspeler nieuw kopen, maar de simpelste hifi tafel begint ongeveer met een project debut 3 voor ca. 240,-.
Dat is een prima tafel, maar dan krijg je er een ortofon omb 5 element bij wat echt een teleurstellend element is (de project verdient beter).
Ik zou daarom een aanzienlijk deel van je budget aan de naald besteden. Bijvoorbeeld 100 euro voor een sumiko black pearl en een leuke 2e hands thorens 166 (ca 80,-).
Of een benz micro mc20e2 (180 euro) met een gebruikte japanner voor 120 euro (je moet tegen de leuke modelletjes aanlopen; bijvoorbeeld een sony ps-6750 of pioneer pl-530; er zijn er zoveel).
De verhalen die ik over technics vingers heb gehoord is dus dat ze technisch gezien niet goed zijn geserviced, en ook veel te duur zijn (ca. 2-4 keer zo duur als de marktwaarde). Je zal er een el cheapo standaard elementje bij krijgen, tenzij het erbij staat, maar dan zal je ook weer dieper in de buidel tasten.
Hou er ook rekening mee dat je je element zal moeten afstellen in je headshell (met een protractor; een soort van sjabloon). Dit is een geduldig priegelwerkje. Specialistische audiowinkels (zoals audioselectief.nl enz) kunnen dat waarschijnlijk ook wel doen, maar dat kost denk ik geld.
Soms kan je bij een gebruikte tafel een leuk gebruikt element krijgen, maar daar moet je je niet blind op staren. Om te bepalen of en hoever een element versleten is moet je 'm onder een microscoop leggen, en weten waar je naar moet kijken. Bij luisteren kan je doorgaans alleen maar iets horen als het al te laat is (en het element dus goed versleten is).

bij jouw budget zou ik dus kijken naar een 2e hands speler en een nieuw element. (een goedkope pioneer pl-12d (ca 25,-) met een benz micro element voor €180 klinkt veel beter dan een nieuwe tafel voor 205,- waar je een element bij krijgt wat een waarde van 20,- heeft.
Ik zou het MP topic in de draaitafelrubriek in de gaten houden op het forum van audiofreaks.

Je ortofon element kan je misschien nog wel goed verkopen.
Koop iig geen draaitafel van dj's, wannabe dj's oid. Een draaitafel is een fragiel apparaat
Als ik naar die winkel van audioselectief ga zou die man mij dan goed kunnen adviseren of wil hij gewoon geld aan mij verdienen?

Ik woon namelijk in heerenveen wat een half uur rijden is naar sneek.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

blobber schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:21:
[...]

Grado heeft mooie md elementen die niet al te duur zijn en best goed klinken.
De meeste elementen die in een standaard headshell passen, gaan ook in een thorens.Het zou me niets verbazen als je zelfs je nightclub er in kon zetten (maar dat weet ik niet helemaal zeker) :)
Een thorens heeft volgens mij geen sme aansluiting.
Grado is idd ook een merk die goede cartridges levert voor een redelijke prijs. Door het warme geluid van Grado denk ik echter dat ze niet zo heel goed bij housemuziek passen (ik ben van indruk dat de TS voornamelijk house/dance ript; daar hoort imo wat meer een aggresiever element (qua klank) bij).

• dreeke

dreeke

outdated icon

Thorens heeft idd geen sme.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:28:
[...]

Als ik naar die winkel van audioselectief ga zou die man mij dan goed kunnen adviseren of wil hij gewoon geld aan mij verdienen?

Ik woon namelijk in heerenveen wat een half uur rijden is naar sneek.
Ik denk dat audioselectief absoluut niet 'aan je wilt verdienen'.
Het is eigenlijk de enige echt gespecialiseerde draaitafelwinkel in nederland. De eigenaar (henk) is ook heel actief op de meeste audiofora (en een aldaar graag geziene gast), en iedereen die iets met draaitafels en hifi te maken heeft kent hem wel (al dan niet van het internet dus).
Ik weet niet of hij je met jouw budget goed kan helpen aangezien zijn winkel zich toch wat meer op high end richt, maar een benz mc20e2 of een denon dl-160 zal hij ongetwijfeld op de plank hebben liggen. Misschien heeft hij 2e hands wel leuk spul staan. Het is iig een tripje waard.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:31:
[...]

Grado is idd ook een merk die goede cartridges levert voor een redelijke prijs. Door het warme geluid van Grado denk ik echter dat ze niet zo heel goed bij housemuziek passen (ik ben van indruk dat de TS voornamelijk house/dance ript; daar hoort imo wat meer een aggresiever element (qua klank) bij).
Ja rip voornamelijk us / uk deephouse / garage

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat audioselectief absoluut niet 'aan je wilt verdienen'.
Het is eigenlijk de enige echt gespecialiseerde draaitafelwinkel in nederland. De eigenaar (henk) is ook heel actief op de meeste audiofora (en een aldaar graag geziene gast), en iedereen die iets met draaitafels en hifi te maken heeft kent hem wel (al dan niet van het internet dus).
Ik weet niet of hij je met jouw budget goed kan helpen aangezien zijn winkel zich toch wat meer op high end richt, maar een benz mc20e2 of een denon dl-160 zal hij ongetwijfeld op de plank hebben liggen. Misschien heeft hij 2e hands wel leuk spul staan. Het is iig een tripje waard.
Ik ga deze week even bij hem langs. Want jij noemt heel veel merken etc op maar ik ben nog helemaal niet thuis in de materie van platenspelers etc.

En er zijn in dit topic wel 20 verschillende elementen en draaitafels / platenspelers genoemd die ik zou moeten kopen. Daar word ik zelf ook niet echt wijzer van.

In ieder geval bedankt voor het delen van je kennis.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als je een gebruikte speler à la thorens oid koopt, kan je misschien voordeel halen door eentje te kopen die gemodificeerd is. De standaard thorens (en meerdere spelers) hebben een bodem van hardboard. Meestal wordt hier een zware mdf bodem ingezet, wat de klank ten goede komt. Ook het intern aanbrengen van bitumen (soort zelfklevende dakbedekking) op de bodem en subchassis kan het geheel een stuk doder en stabieler maken. Over dit soort tweaks is genoeg op het internet te vinden, en het is vaak lastiger een ongemodificeerde thorens te vinden dan een gemodificeerde ;D.
En er zijn in dit topic wel 20 verschillende elementen en draaitafels / platenspelers genoemd die ik zou moeten kopen. Daar word ik zelf ook niet echt wijzer van.
Klopt, er bestaat ook geen 1 perfecte tafel of combinatie.
ik denk dat je het beste afbent qua element met een sumiko pearl (mm) (ca 100,-) of een benz micro mc20e2 (€200) naar gelang je budget, gezien je muzieksmaak. Deze klinken het meest 'cd achtig'. Veel andere elementen klinken warmer, of meer ingetogen.
Wil je nog minder uitgeven, dan is een technics eps-270c (mm) misschien een aardig element. Misschien kan je een leuke gebruikte tafel krijgen waar dit element al onder zit, zodat je alleen maar het naaldje hoeft te vervangen. Dit element was vroeger namelijk heel populair en werd vaak meegeleverd. Ik heb wel eens bijv. een simpele pioneer pl-12d met eps-270c voor 30,- van eigenaar zien verwisselen. Een koopje wat nog best aardig klinkt.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2007 21:51 ]

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:31:
[...]

Je hebt gelijk, de Thorens die ik in gedachten had was gemod met een Sme arm 8)7
Voor techno is een grado misschien niet het geschiktst nee :)

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:45:
Als je een gebruikte speler à la thorens oid koopt, kan je misschien voordeel halen door eentje te kopen die gemodificeerd is. De standaard thorens (en meerdere spelers) hebben een bodem van hardboard. Meestal wordt hier een zware mdf bodem ingezet, wat de klank ten goede komt. Ook het intern aanbrengen van bitumen (soort zelfklevende dakbedekking) op de bodem en subchassis kan het geheel een stuk doder en stabieler maken. Over dit soort tweaks is genoeg op het internet te vinden, en het is vaak lastiger een ongemodificeerde thorens te vinden dan een gemodificeerde ;D.
Al die platenspelers die op marktplaats staan zijn allemaal in het westen en ik ga niet helemaal daarheen rijden als het misschien wel een kut platenspeler is die ruist.

Verwijderd

Topicstarter
Maar heeft die man van audio selectief wel verstand van platen opnemen?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zie altijd allemaal leuke spelers voor een habbekrats in groningen en friesland staan 8)7.. handig als je in rotterdam woont.

Ik weet niet ze bij audioselectief verstand hebben van platen opnemen, maar het begint altijd bij de weergave. Daarna is het een geluidskaartverhaal. Heb je een aparte phono preamp?
Je budget is niet ruim genoeg om daaraan ook kapitalen te besteden.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:55:
Ik zie altijd allemaal leuke spelers voor een habbekrats in groningen en friesland staan 8)7.. handig als je in rotterdam woont.

Ik weet niet ze bij audioselectief verstand hebben van platen opnemen, maar het begint altijd bij de weergave. Daarna is het een geluidskaartverhaal. Heb je een aparte phono preamp?
Je budget is niet ruim genoeg om daaraan ook kapitalen te besteden.
Ik heb een externe geluidskaart: tascam usl122L. Een zeer goede geluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:55:
Waar zoek jij op?

• dreeke

dreeke

outdated icon

mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:45:
het is vaak lastiger een ongemodificeerde thorens te vinden dan een gemodificeerde ;D.
Dus die van mij is al zeldzaam en uniek aan het raken :+

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:56:
[...]

Ik heb een externe geluidskaart: tascam usl122L. Een zeer goede geluidskaart.
En wat voor phono preamp heb je?
Je kan je platenspeler niet direct op je tascam aansluiten (de tascam is dik in orde ;))
Ik ben namelijk benieuwd hoe je nu platen opneemt, dat heb je nog niet verteld.
Waar zoek jij op?
ik zoek nu niet specifiek, maar ik heb wel eens een jvc ql-y5 in friesland voor 75,- te koop zien staan...nu nog spijt dat ik 'm niet heb gekocht.
Je moet gewoon geduld hebben, een beetje rondsnuffelen op fora, en consequent marktplaats in de gaten houden, en dan kom je er vanzelf wel achter wat voor platenspeler voor jou geschikt is.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:12:
[...]

En wat voor phono preamp heb je?
Je kan je platenspeler niet direct op je tascam aansluiten (de tascam is dik in orde ;))
Ik ben namelijk benieuwd hoe je nu platen opneemt, dat heb je nog niet verteld.
Ik heb er nu een sony versterker tussen staan. Tussen de draaitafel en de tascam. Maar rechtstreeks naar de tascam kan ook prima maar dan moet ik de tascam veel luider zetten.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Jaja, je hebt dus je draaitafel op de phono ingang van de versterker zitten, en dan de rec-out aangesloten om de lijningang van je tascam. Dat is prima, daar hoef je niets aan te veranderen. (rechtstreeks op je tascam gaat niet goed, daar zit geen riaa correctie in; dat is een soort equaliser specifiek voor platen (zo zijn ze geperst))

Voor de rest zou ik eens bij audioselectief langsgaan, kijken wat zij te zeggen hebben, en marktplaats in de gaten houden. Koop iig niets overhaasts; er zijn zo ontzettend veel gebruikte draaitafels op zolders weggestouwd in de wereld, dat er altijd op korte termijn wel weer een leuk exemplaar langskomt.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2007 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:25:
Jaja, je hebt dus je draaitafel op de phono ingang van de versterker zitten, en dan de rec-out aangesloten om de lijningang van je tascam. Dat is prima, daar hoef je niets aan te veranderen. (rechtstreeks op je tascam gaat niet goed, daar zit geen riaa correctie in; dat is een soort equaliser specifiek voor platen (zo zijn ze geperst))
Ja dat is de setup.
Voor de rest zou ik eens bij audioselectief langsgaan, kijken wat zij te zeggen hebben, en marktplaats in de gaten houden. Koop iig niets overhaasts; er zijn zo ontzettend veel gebruikte draaitafels op zolders weggestouwd in de wereld, dat er altijd op korte termijn wel weer een leuk exemplaar langskomt.
Maar welke thorens zou ik nou het beste kunnen kopen?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Da's moeilijk, er zijn er zoveel.
Regel 1: blijf weg van de 10x en 11x serie.
De modellen uit de 12x serie vallen buiten je budget (td-125 begint zonder arm bij €125, de 126 zonder arm bij ca. €175 en de td-124 bij €375 zonder arm).
De 14x en 16x zijn broertjes van elkaar, waarbij het plateau, het plateaulager en de armen verschillen, evenals aanwezigheid van automatische afslag enz. Er zijn misschien wel 30 verschillende uitvoeringen gemaakt.
Ik ben niet bekend genoeg met de verschillende thorensen om te zeggen welke het best geschikt zou zijn (hangt ook af van welk element je gaat kopen). Eea hangt natuurlijk ook van de prijs en de staat af. Deze vraag kan je het best op een forum als audiofreaks stellen; daar lopen mensen rond die al decennia helemaal gek zijn van alleen thorensen, en echt alles er vanaf weten. Dit soort lui verzamelen en verkopen ook vaak dat soort spul. Vaak kan je van hun wel een goed model kopen wat ook technisch gezien weer in de juiste staat is teruggebracht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een topic aangemaakt op het audiofreaks forum, zal eens kijken wat de reacties zijn.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:29
blobber schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:21:
[...]

Hee, een mede Denon Dl103 beziter :) (ik heb hem in een Micro Seiki zitten :) )
Lekker degelijk element en toch een heerlijk geluid en is al meer dan 30 jaar onveranderd gebleven dus een beproefd ontwerp :) (saai?Ik noem het neutraal ;) )
Hier nog een Denon DL103 bezitter! Vind 'm nu niet meer saai, maar dat komt ook omdat ik hem nu met een Black Cube SE voorversterker gebruik i.p.v. met een Clearaudio Smart Phono. Dat scheelt echt behoorlijk!
Ik heb 'm in een ongemodificeerde (jawel) Thorens TD160 zitten. Ben nog niet aan hardboard toegekomen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door musicfreak op 28-05-2007 02:10 ]

Verwijderd

ik meng me een beetje laat in het gesprek, maar wil nog wel even wat zeggen als oude ervaringsdeskundige/audioot. Mr Petit en Blobber zitten wel op het goede spoor. En wat klinken die samples slecht zeg! Volgens mij mag je met een MM tot wel 5 gram gaan, dat 1e sample heeft duidelijk niet genoeg.

Belangrijkste tips:

1 vergeet alle DJ draaitafels.
Die zijn gebouwd om te mixen en scratchen, niet op geluidskwaliteit. Idem de MM elementen die er bij horen:

2 ronde naald is praktisch voor scratchen maar klinkt duf en laat veel meer ruisen horen. Een mooi MC element met elliptische of nog beter Gyger/vd Hul vorm benaderen de v vorm van de snijbijtel veel beter hebben een beter en langer contact met de groefwand waardoor de slijtage ook minder is en je veel minder last van groefruis hebt.
rond \O/
eliptisch \0/
vd Hul/Gyger \v/

3 vergeet die oude plastic prullen. Dat is eigenlijk de voornaamste reden voor de zegetocht van de CD en waarom iedereen van zijn lp's af wilde. Een draaitafel is een fijnmechanisch instrument. Hoe steviger de constructie en hoe nauwer de tolerantie van de lagers hoe beter het klinkt. Daarom zijn echte draaitafels ook gewoon duur: het is precisiearbeid met dure materialen. En dan nog de afstemming van de onderdelen.

4 merken: ook die oude Thorensen klinken niet echt geweldig IMEO
Wat ik je van harte kan aanraden voor jouw budget zijn de Pro-ject draaitafels of Rega Planar. Die kom je soms ook nog wel 2e hands tegen voor 2 a 300 €. Ik heb nu zelf een Pro-ject Perspective en die klinkt beter dan mijn oude Linn. Oude Thorensen hebben vaak ook lichtgewicht armen wat de stevigheid niet ten goede komt maar door hun lage massa ook niet goed meer combineren met de meeste goede nieuwe elementen. De goedkoopste Rega RB250 arm is al veel beter.

5 Kijk ook eens naar een goede phono-pre. Die heb je dus nodig om je signaal te versterker naar lineniveau en te compenseren voor de RIAA-curve. Ook hier weer heeft Pro-ject een paar leuke instapmodellen, of Musical Fidelity X-LP of Creek OBH15 /...-18 of 9 voor puur MC.

6 elementen: zoals gezegd: MC elementen klinken veel beter en sneller en transparanter omdat de totale te bewegen massa van de naalddrager veel minder is (spoeltje is lichter dan magneetje). Nadeel is dat je minder uitgangsspanning hebt en het dus nog moeilijker maakt voor je phonotrap. De goedkope hebben dan wel een MC-ingang maar die klinken minder dan de MM en dan ben je het voordeel weer kwijt. Ik raad je dus een High-output MC aan zoals de Benz Micro MC-20 E2 H, of idd de Denon DL160 (al is dat niet dezelfde kwaliteit).

7: voor jouw huidige budget kun je eigenlijk niet "echt" een vinyl setup kopen. Ga je er wat meer aan uitgeven dan kom je op het kwaliteitsniveau van een goede cd-speler. Maar dan moet je voor TT/element/PP elk al dat budget besteden. En als je er serieus geld aan gaat uitgeven laat je elke cd-speler in het stof happen. Dan zul je het nut van rippen ook wel niet meer zo inzien.

Ik heb hier nog wel wat links met serieuze spullen waar je wel eea van op kunt steken.
http://www.phonophono.de/ (vaak duur)
http://www.musicdirect.co...ategory.asp?category=1200 (goedkoop)
http://buy0.audiogon.com/...fsb.pl?anlgcart&1&ctg&st1 (ok 2e hands)

Ik heb trouwens nog wel wat goede spullen in de verkoop: Miltek Aurora HO-MC (oud maar nog zeer goed en net nagekeken door AJ vd Hul zelf, was F700). MF X-LP en nog n door mijzelf zwaar gemodificeerde Dual 505 met Yamaha MC9 HO-MC (maar die is eigenlijk niet van mij).

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:42:
De 14x en 16x zijn broertjes van elkaar, waarbij het plateau, het plateaulager en de armen verschillen, evenals aanwezigheid van automatische afslag enz. Er zijn misschien wel 30 verschillende uitvoeringen gemaakt.
(...)
Dit deel van je verhaal klopt niet.
De draaitafels uit de 14x en 16x serie zijn allemaal exact gelijk, het enig verschil is dat de 14x automatische afslag heet en de 16x niet.

Dus: een TD145 mkII is een TD165 mkII met automatische afslag enz.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-12 23:25
En dan heb je altijd nog uitzonderingen zoals de 147 en de 160 Super. Dit om het nog onoverzichtelijker te maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 03:41:

Ik heb trouwens nog wel wat goede spullen in de verkoop: Miltek Aurora HO-MC (oud maar nog zeer goed en net nagekeken door AJ vd Hul zelf, was F700). MF X-LP en nog n door mijzelf zwaar gemodificeerde Dual 505 met Yamaha MC9 HO-MC (maar die is eigenlijk niet van mij).
Wat moet je voor die dual hebben? en heb je een email adres waar je op bent te bereiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
5 Kijk ook eens naar een goede phono-pre. Die heb je dus nodig om je signaal te versterker naar lineniveau en te compenseren voor de RIAA-curve. Ook hier weer heeft Pro-ject een paar leuke instapmodellen, of Musical Fidelity X-LP of Creek OBH15 /...-18 of 9 voor puur MC.
Zon phono-pre doet toch precies hetzelfde als mijn sony versterker?

Verwijderd

De phonotrap in de meeste gewone versterkers is niet echt om over naar huis te schrijven. Een aparte phono-pre is meestal veel beter. Of je moet echt een echte goede versterker hebben zoals Cyrus, Rotel, Arcam enz.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 20:30 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Marcel schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:31:
En dan heb je altijd nog uitzonderingen zoals de 147 en de 160 Super. Dit om het nog onoverzichtelijker te maken ;)
precies, dat bedoel ik.
Bijv een 147 en 166mk1 hebben andere voorzieningen, maar zijn allemaal afgeleidt van hetzelfde basisprincipe......broertjes. (ik bedoelde dus eigenlijk 14x - 16y)

Verwijderd

overbodig

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 20:29 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 20:29 ]

Verwijderd

Ik heb nu zelf een Pro-ject Perspective en die klinkt beter dan mijn oude Linn. Oude Thorensen hebben vaak ook lichtgewicht armen wat de stevigheid niet ten goede komt maar door hun lage massa ook niet goed meer combineren met de meeste goede nieuwe elementen. De goedkoopste Rega RB250 arm is al veel beter.

MC elementen klinken veel beter en sneller en transparanter omdat de totale te bewegen massa van de naalddrager veel minder is (spoeltje is lichter dan magneetje). Nadeel is dat je minder uitgangsspanning hebt en het dus nog moeilijker maakt voor je phonotrap. De goedkope hebben dan wel een MC-ingang maar die klinken minder dan de MM en dan ben je het voordeel weer kwijt. Ik raad je dus een High-output MC aan zoals de Benz Micro MC-20 E2 H, of idd de Denon DL160 (al is dat niet dezelfde kwaliteit).

Hoi Jeep, ik ben nu een Perspective aan het uitproberen en vind 't een erg mooie draaitafel in combinatie met een Grado Gold. Weet je nog MC elementen die goed in de Perspective passen? En die 505, hoe heb je die gemodificeerd? Heb ik er ook nog één van staan. Maar ik neem aan dat de Perspective sowieso een betere draaitafel is.

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:49:
Maar heeft die man van audio selectief wel verstand van platen opnemen?
Vast wel, maar je zal wel een heel lulverhaal krijgen van hoe prachtig het is om platen te draaien. (denk maar niet dat je binnen een paar uur weg bent). Gezien jou muzieksmaak zal ie ook wel zeggen dat je het net zo goed kan opnemen met een oude platenspeler, en dat je geen nieuwe moet kopen. Die ervaring had ik, toen ik een eigen LP aan het draaien was waarvan de kwaliteit van de opname niet denderend was. Ik kom daar nooit weer dat weet ik wel, ik had gevoel dat ik niet serieus werd genomen door die gast.

Uieindelijk heb ik daar wel een platenspeler gekocht, omdat ik toch een nieuwe wilde hebben. Maar ik kom daar nooit meer. Koop gewoon een nieuwe Goldring Gr1 met een mooi 1006 elementje, en een phono trapje van NAD. Kan je prachtig mooi muziek mee opnemen. ( heb een tijd die setup gehad) De Phono heb ik nog steeds, komt echt een goed geluid uit, en kan zowel MM als MC ingesteld worden. En dat voor maar 100 euro :)

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
6 elementen: zoals gezegd: MC elementen klinken veel beter en sneller en transparanter omdat de totale te bewegen massa van de naalddrager veel minder is (spoeltje is lichter dan magneetje). Nadeel is dat je minder uitgangsspanning hebt en het dus nog moeilijker maakt voor je phonotrap. De goedkope hebben dan wel een MC-ingang maar die klinken minder dan de MM en dan ben je het voordeel weer kwijt. Ik raad je dus een High-output MC aan zoals de Benz Micro MC-20 E2 H, of idd de Denon DL160 (al is dat niet dezelfde kwaliteit).
Er zijn ook hele goede MM elementen die hetzelfde of beter klinken dan een MC. Een Goldring 1006 of 1072 geeft echt wel goed geluid. Speel nu met een MC Eroica Low output en ik moet zeggen dat het verschil minimaal is. Ook heb ik een Roksan met een MM Grado Wood gehoord en toen geswitched naar een Bluenote met een Lyra Dorian, nou het verschil hoorde ik dus echt niet. (verschilt ook weer per persoon wat je wel en niet hoort :P )

En wat externe Phono trappen betreft valt ook wel mee. Ik heb een Perreaux (markplaats koopje :P), duur rotding en speelt niet beter dan mijn NAD. Die Perreaux heeft maar een brakke voeding, waardoor je het lichtnet als orkest eroverheen hoort. Ook bromt dat ding als de nete op MC stand, terwijl mijn NAD PP2 helemaal geen last heeft van die klachten. Zelfde verhaal met die nieuwe phono van Bluenote. Ding bromt als de tering, nou dan is de lol er snel af.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:02:
[...]

Dit deel van je verhaal klopt niet.
De draaitafels uit de 14x en 16x serie zijn allemaal exact gelijk, het enig verschil is dat de 14x automatische afslag heet en de 16x niet.

Dus: een TD145 mkII is een TD165 mkII met automatische afslag enz.
L
Dit deel van jouw verhaal klopt ook niet! De 145 is rechtstreeks afgeleid van de 160 en niet van de 165/166, als je dan toch even de puntjes op de"i" wilt.

Verwijderd

Hoi, en welkom op GoT.
Om nu met dit off topic bericht een topic van 2.5 jaar oud te kicken is niet de bedoeling hier.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 14-02-2010 20:46 ]

Verwijderd

Modbreak:Nogmaals, dit is niet de bedoeling.
Ik wil je graag wijzen op Het algemeen beleid en Forum FAQ

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 14-02-2010 20:52 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.