Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[OV-chipkaart] Wanneer per kilometer betalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Vaak reis ik in Amsterdam maar 1 halte met de snel tram/metro. Sinds een tijdje gebruik ik daarvoor de OV-chipkaart. Helaas is het beloofde betalen per afgelegde kilometer nog steeds geen realiteit. Ik betaal zowel de basis 'strip' als de prijs voor een hele zone.

Na even zoeken blijkt dit ook op de info site te staan:

http://www.gvb.nl/ov-chipkaart/ovchipkaart-wat-als.html
In de Amsterdamse metro blijven de bekende zones voorlopig nog in stand.
Bij reizen op saldo betaalt u € 0,45 (gereduceerd tarief is € 0,30) per zone. Net als bij de strippenkaart betaalt u bovendien de zogenaamde basisstrip (het basistarief).
Er staat echter niet bij -waarom- dit dan zo is en hoelang dit nog gaat duren. Het gevolg is overigens dat ik vrijwel geen hond met de ov-chipkaart zie betalen. Keer op keer ben ik echt de enigste die met de ov-chip-kaart betaal naast het handje vol mensen dat afstempelt.

1 van de grootste voordelen van de ov-chipkaart gaat zo toch wel een beetje verloren.

Weet iemand wanneer gewoon per kilometer betalen ingevoerd gaat worden?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 23:45
Op de site van de OV-chipkaart staat het volgende:
Wordt tijdens het reizen naast het kilometertarief nog meer van het saldo afgeboekt?
Ja, naast een tarief per kilometer betaalt u bij elke reis in het stads- en streekvervoer ook een vaste voet. Deze vaste voet is vergelijkbaar met de basisstrip die nu nog op een strippenkaart moet worden afgestempeld.

Worden er straks geen zones meer berekend?
Veel reisproducten blijven voorlopig op zones gebaseerd. Maar als u met het saldo op uw OV-chipkaart reist, kan er inderdaad iets veranderen. Dankzij de OV-chipkaart wordt het mogelijk om een reis per kilometer af te rekenen. Dat is eerlijker dan de bekende zones in bus, tram en metro. U betaalt namelijk precies voor de afstand die u heeft afgelegd.
Maar ik denk ook dat zolang er nog strippenkaarten e.d. zijn naast de OV-Chipkaart, ze met zones blijven werken. Anders is het oneerlijk: verschillende tarieven voor hetzelfde traject en dat kan simpelweg niet. Bovendien zegt het bovestaande het kán veranderen, het hoeft niet want het is slechts een mogelijkheid. Bovendien blijft een basistarief sowieso bestaan.

Be yourself, no matter what they say ...

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:44
Ik zie niet in waarom het een oneerlijke situatie zou zijn. De consument heeft de keuze tussen de strippenkaart welke werkt met zones en strippen en de chipkaart met een basistarief + prijs per kilometer. De consument kan dan zelf uitmaken wat goedkoper is voor hun situatie, je hoeft als consument niet meer te betalen voor hele zones waar je maar een gedeelte van gebruikt. Het lijkt mij een uitgesproken wijze om mensen vrijwillig kennis te laten maken met de chipkaart.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• flowerp
Inderdaad, wel las ik op een site van connexxion dat die nieuwe basis prijs vrij hoog is, zodat wanneer je slechts 1 halte reist, je amper echt goedkoper uit bent:

http://www.ontdekdeovchipkaart.nl/chipkaart/haltehalte.asp
De OV-chipkaart werkt niet met zones. De reissom wordt samengesteld uit een kilometertarief van 0,11 euro per afgelegde kilometer plus een vast basisbedrag van 0,67 euro per reis. berekenen.
Ik betaal nu 45 cent voor de basis strip, en dan 45 cent voor de zone. 1 halte kost me nu dus 90 cent.
Als er dus ooit per kilometer betaald gaat worden, dan wordt het dus minimaal 78 cent.

Tsja, das iets goedkoper dan de 90 cent van nu, maar lood om oud ijzer als je het mij vraagt. De voordelen gaan pas spelen als ze niet zo'n relatief hoge basis prijs zouden rekenen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Nu wil ik niet aanzetten tot crimineel gedrag, maar waarom stempel je in godsnaam voor één halte? Sowieso rijdt 85% van de mensen zwart, één halte is onevenredig duur en de pakkans is nihil. Je maakt het wel weer goed de volgende keer dat je een grotere afstand maakt.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Goed idee... "85 procent rijd zwart, dus ik ook"... als 85 procent van Nederland in de sloot springt, spring jij er dan achteraan?

Met zo'n mentaliteit komen we er wel in dit land... iets met normen en waarden enzo.

Virussen? Scan ze hier!

• flowerp
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:05:
Nu wil ik niet aanzetten tot crimineel gedrag, maar waarom stempel je in godsnaam voor één halte? Sowieso rijdt 85% van de mensen zwart, één halte is onevenredig duur en de pakkans is nihil. Je maakt het wel weer goed de volgende keer dat je een grotere afstand maakt.
Hahaha, ja, zie deze quote:
Keer op keer ben ik echt de enigste die met de ov-chip-kaart betaal naast het handje vol mensen dat afstempelt.
Bijna iedereen rijdt zwart ja, dat weet ik ook wel. Er staan wel controleurs bij de ingang van de metro, maar die kun je gewoon een tien jaar oude strippen kaart laten zien, of nog grappiger, je ov chipkaart (waaraan de buitenkant natuurlijk dus helemaal niet is te zien of je hebt ingechecked) |:(

Maar goed, bijna iedereen draait ook een illegale versie van Windows terwijl die van mij legaal is.
Omdat iedereen iets doet hoef je er natuurlijk niet aan mee te gaan doen.

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:10:
Goed idee... "85 procent rijd zwart, dus ik ook"... als 85 procent van Nederland in de sloot springt, spring jij er dan achteraan?

Met zo'n mentaliteit komen we er wel in dit land... iets met normen en waarden enzo.
Tja, dan moeten ze maar niet zo'n achterlijk zonesysteem opzetten, maar inderdaad per kilometer afrekenen. Als ik twee haltes moet maar toevallig wel net de zonegrens overga, moet ik drie strippen afstempelen. Terwijl ik, als ik één halte later opstap, gewoon 15 haltes mee mag.

@flowerp: als je stempelen en onevenredig veel betalen zo leuk vindt, waarom zeur je er dan over?

FYI: ik stempel, die enkele keer dát ik gebruik maak van het OV, altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 22:13 ]

• flowerp
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:11:
[...]
@flowerp: als je stempelen en onevenredig veel betalen zo leuk vindt, waarom zeur je er dan over?
Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig in jouw oren, "vrijwillig" stempelen en dan toch zeuren over de prijs. Alsof je vrijwillig aan een goed doel schenkt en dan gaat zeuren dat je minimaal 25,- moet overmaken? :+

Ben gewoon benieuwd wanneer dat per kilometer betalen gaat komen en waarom dat niet nu al zo is. Dat ik legaal wil reizen betekent natuurlijk niet dat ik dat niet zo gunstig mogelijk wil doen he? :P

Pagina: 1