[Ubuntu] PHP + mail

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 17:46
Op Ubuntu 6.06 krijg ik de mailfunctie van PHP niet aan de praat. Ik zal sendmail of een wrapper moeten installeren, maar ik krijg het niet echt voor elkaar.

Op mijn server draait DeskNow Mail- and Collaboration server, en ik weet niet of dat elkaar bijt. Ik zou graag iets willen installeren dat puur dient voor het wegsturen van de mail uit php-scripts, voor de rest hoeft het geen volwaardige SMTP-server te zijn. Liever niet zelfs, aangezien mijn server thuis staat en je toch niet mag relayen met een standaard kabelabootje.

Wat kan ik hiervoor nu het beste doen? Met Google kom ik er niet helemaal uit, aangezien ik niet precies weet hoe het heet, wat ik zoek. Op Ubuntu zou iets geïnstalleerd moeten staan (exim?) dat dit doet, maar de kans is groot dat het bij mijn poging sendmail te installeren eraf geknikkerd is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 07:34
ERIKvanPAASSEN schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:57:
Met Google kom ik er niet helemaal uit, aangezien ik niet precies weet hoe het heet, wat ik zoek. Op Ubuntu zou iets geïnstalleerd moeten staan (exim?) dat dit doet, maar de kans is groot dat het bij mijn poging sendmail te installeren eraf geknikkerd is. :+
sudo apt-get install exim

installeert Exim weer voor je :) Onder Debian gebruik ik ook Exim en mailen vanuit php werkt zonder dat ik er iets voor heb hoeven doen.

[ Voor 15% gewijzigd door robbert op 25-05-2007 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
robbert schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:58:
sudo apt-get install exim

installeert Exim weer voor je :) Onder Debian gebruik ik ook Exim en mailen vanuit php werkt zonder dat ik er iets voor heb hoeven doen.
Dat doet alvast weer iets. Ik vond 't toch wel raar, een half jaar geleden dacht ik, met dit topic exim verwijderd te hebben, omdat het DeskNow in de weg zat:
[Ubuntu] Poort 25 in gebruik

Dat bleek dus exim4 te zijn... :P

Nu zit ik nog met een probleem, in de e-mailheaders:
code:
1
2
From: afzendernaam<afzenderemail>
Sender: www-data <www-data@localhost>

Door die sender-header krijg je in Outlook te zien:
www-data [www-data@localhost]; namens ....

Hoe krijg ik dit weg?

EDIT: Heb 't al gevonden:
In /etc/exim/exim.conf even www-data aan de trusted_users toevoegen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 25-05-2007 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
ERIKvanPAASSEN schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 20:11:
[...]

Dat doet alvast weer iets. Ik vond 't toch wel raar, een half jaar geleden dacht ik, met dit topic exim verwijderd te hebben, omdat het DeskNow in de weg zat:
[Ubuntu] Poort 25 in gebruik

Dat bleek dus exim4 te zijn... :P

Nu zit ik nog met een probleem, in de e-mailheaders:
code:
1
2
From: afzendernaam<afzenderemail>
Sender: www-data <www-data@localhost>

Door die sender-header krijg je in Outlook te zien:
www-data [www-data@localhost]; namens ....

Hoe krijg ik dit weg?
Ik zou iets gebruiken als PHPMailer. Die regelt dat allemaal voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
robbert schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 20:19:
[...]

Ik zou iets gebruiken als PHPMailer. Die regelt dat allemaal voor je :)
Ik ken PHPMailer, mooi script. Ik zit hier echter met een zooi oude scripts, waarbij het mij teveel tijd kost om aan te passen. Ik heb de oplossing echter gevonden (zie edit hierboven).

Nu blijf ik alleen nog met een ander probleem zitten, dat zich eerder ook al voordeed. Als ik via de mail()-functie in PHP probeer te mailen naar een Hotmail-account, komt deze e-mail nooit aan. Naar een POP3-box is echter geen probleem. Als ik PHPMailer gebruik kan ik ook mailen naar Hotmail. Enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
ERIKvanPAASSEN schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 20:27:
[...]

Ik ken PHPMailer, mooi script. Ik zit hier echter met een zooi oude scripts, waarbij het mij teveel tijd kost om aan te passen. Ik heb de oplossing echter gevonden (zie edit hierboven).

Nu blijf ik alleen nog met een ander probleem zitten, dat zich eerder ook al voordeed. Als ik via de mail()-functie in PHP probeer te mailen naar een Hotmail-account, komt deze e-mail nooit aan. Naar een POP3-box is echter geen probleem. Als ik PHPMailer gebruik kan ik ook mailen naar Hotmail. Enig idee wat dit kan zijn?
De mail functie zelf stuurt nauwelijks headers mee, dus daardoor zal dat mailtje qua headers niet echt in orde zijn. PHPMailer zorgt ervoor dat de headers goed zijn, ik zou zeggen vergelijk de headers die PHPMailer genereert mat je eigen headers en experimenteer een beetje welke je wel/niet toe moet voegen zodat Hotmail het wel accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
robbert schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 20:31:
De mail functie zelf stuurt nauwelijks headers mee, dus daardoor zal dat mailtje qua headers niet echt in orde zijn. PHPMailer zorgt ervoor dat de headers goed zijn, ik zou zeggen vergelijk de headers die PHPMailer genereert mat je eigen headers en experimenteer een beetje welke je wel/niet toe moet voegen zodat Hotmail het wel accepteert.
Ok, ik had toch wel een beetje zo'n vermoeden. Misschien moet ik dan toch maar eens beginnen met het ombouwen van die scripts, zodat ze PHPMailer gaan gebuiken. Wel zo netjes eigenlijk.

Ontzettend bedankt voor je hulp!
Pagina: 1