TFT computermonitor als LCD TV

Pagina: 1
Acties:

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vanwege de gunstige prijsstelling van 22" TFT's (met speakers) vraag ik me af hoe bruikbaar ze zijn als LCD TV. De inkijkhoek, het contrast, de helderheid en responsetijd lijken in ieder geval niet onder te hoeven doen aan 'echte' LCD TV's.

In dit digitale tijdperk is een ingebouwde analoge tuner sowieso al overbodig. En HDMI hoeft van mij niet, DVI met gescheiden geluid volstaat voor mij.

Het struikelblok is natuurlijk de resolutie, die verhouden zich niet tot de HDTV resoluties. Als een monitor die resoluties überhaupt accepteert, rekt hij het beeld uit.

Stel: 1280x720 (HD) beeld willen laten zien op de SXGA resolutie 1280x1024.
Oplossing: het beeld boven en onder voorzien van een zwarte balk (elk 152 pixels).

Mijn vraag: zijn er kastjes verkrijgbaar die dit kunnen doen (met DVI in- en uitgang)? Een PC hiervoor inzetten vind ik een te 'zware' schakel, dat wordt me te omslachtig.

Ideeën en gedachtegangen zijn meer dan welkom!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

22" is mijns inziens als TV veel en veel te klein, hoe ver ga je er vanaf zitten?

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 12:56
Als je de videorecorder aansluit op het TFT-scherm via S-VHS of component en de tuner van de video-recorder gebruikt, zal het beeld dan niet gewoon beeldvullen worden gemaakt door het TFT-scherm?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Exorcist schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:23:
22" is mijns inziens als TV veel en veel te klein, hoe ver ga je er vanaf zitten?
Een beelddiagonaal van 22" is ruim 55 centimeter. In veel situaties groot zat, verder doet het nu niet ter zake.
Aziona schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:26:
Als je de videorecorder aansluit op het TFT-scherm via S-VHS of component en de tuner van de video-recorder gebruikt, zal het beeld dan niet gewoon beeldvullen worden gemaakt door het TFT-scherm?
De meeste TFT's hebben geen s-video of component aansluiting. Daarnaast kijk ik liever niet naar uitgerekt beeld, dat maakt het er niet mooier op.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Voor het HD tijdperk verkochtte wij veel kastjes om van een LCD monitor een ''gewone'' tv te maken. Je komt dan binnen met antenne, scart, s-video, of composiet en het kastje zet alles om in VGA. Maar of deze ook breedbeeld ondersteund of maakt, weet ik niet meer. Je zou even kunnen zoeken op www.nedis.nl en dan inloggen als ''demo user''.

Tegenwoordig heb je trouwens ook dezelfde soort kastjes, met ingebouwde HDD. Die hebben dan als extra ook optisch-in/uit, LAN en component. Echter wel altijd met een HDD van 300GB of 500GB. Zelfde verhaal, ook op Nedis kijken :)

Edit:
Die laatste doet ook 16:9.

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 25-05-2007 18:15 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Ik heb gezocht naar die kastjes met ingebouwde hdd maar ik kan die echt niet vinden op nedis?
Pagina: 1