Toon posts:

PC valt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken weer dat mijn PC regelmatig uitvalt als ik bezig ben met een spel spelen (Open Falcon of Flight Simulator 2004).
Het is vooral bij warm weer in de zomer dat ik er last van heb, een ventilator voor me kast wil ook niet meer werken (dat hielp nog weleens vorige zomer).
Nu denk ik persoonlijk dat het aan mijn koeling ligt (standaard koeler die ik bij mijn processor kreeg) die erin zit, zeker gezien de boodschap die mijn PC regelmatig geeft als ik hem na het uitvallen weer opstart "CPU overheat temp error".

Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Nieuwe koeling aanschaffen? En zo ja, wat voor een, ik dacht zelf aan een Zalman.

Specs:
Intel Pentium IV 3,4Ghz @ 3,41Ghz
1024mb intern geheugen
GeForce 6800GT @ 256mb
ASUS P5GD1 (mobo)

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Voor zo ver ik kan zien heeft jouw mobo een LGA775 socket, dan is de Arctic Freezer 7 een geschikte cooler. > http://www.azerty.nl/prod...1/4566/freezer-7-pro.html

Maar 18 euro en is in staat om C2D's met een flinke overclock toch koel te houden :).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist even in mijn BIOS gekeken en dit zijn wat waarden die ik daar vind.

CPU temp: 100 graden (begon op 95, na 1 minuut al op 100 en bleef klimmen)
MB temp: 49 graden

CPU fan speed: 3630RPM

VCORE voltage: 1.360V
3.3V voltage: 3.312V
5V voltage: 5.068V
12V voltage: 11.774V

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:13:
Intel Pentium IV 3,4Ghz @ 3,41Ghz
Mooie overclock :P

Maar ga inderdaad maar eens voor een andere koeler dan die stock Intel 775 dingen. Scheelt een hoop qua temps en als het even meezit aan geluid ook.

Edit:
Haal anders een je koeler eraf en check of er niet te veel stof in de weg zit wat de airflow kan beinvloeden. En als dat ding er toch af is, smeer er dan wat goede koelpasta op (ik heb nog steeds het beste resultaat met die van Arctic Cooling).

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 25-05-2007 17:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 10:23

Paxlie

chaos en inslag

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:33:
Ik heb zojuist even in mijn BIOS gekeken en dit zijn wat waarden die ik daar vind.

CPU temp: 100 graden (begon op 95, na 1 minuut al op 100 en bleef klimmen)
MB temp: 49 graden

CPU fan speed: 3630RPM

VCORE voltage: 1.360V
3.3V voltage: 3.312V
5V voltage: 5.068V
12V voltage: 11.774V
100 graden :o
Weet je zeker dat je cooler er uberhaupt op zit? Mijn CPU wordt ook heet (lang leve photoshop, flash en games tegelijk naast elkaar en flink alt-tabben :+ ) maar die haalt de 70 ongeveer. 100 is echt bizar veel :D

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik zelf ben een Zalman fanboy.
CNPS7700CU is een goede cpufan.
Is wel niet de beste koeler, maar vind dat deze beste koel / geluidsproductie heeft.
Altijd de CU-versie (volledig koperen) nemen en niet de AlCu (aluminium koper), want volledige koperen versie koelt nog beter af dan de AlCu.

Voor koelpasta ben ik een Artic Silver 5 fan.
Ook eens kijken voor een goede casefan of kas met goede airflow zoals Aopen Nouveau kast.
92 mm intake en 120 mm outtake fan + airguide voor cpu fan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ra_gdd op 25-05-2007 17:46 ]

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Verwijderd

Topicstarter
Heb mijn CPU, een Zalman en 1024gb intern extra gelijk maar.
FS draait als en zonnetje en temp was rond de 60 graden, maar bij het opstarten geeft die wel een CPU Fan Error, moet ik hier nog wat voor instellen ofzo?

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Draait de fan wel, gezien die fan error?

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Verwijderd

De beste oplossing is je koeler demonteren en op de juiste wijze weer monteren en koelpasta aanbrengen tussen processor en koelelement.

Bij de temperaturen die je opgeeft kan de koeler nooit dusdanig gemonteerd zijn dat er goed contact tussen CPU en koelelement is wat deze extreme temperatuur verklaart.:check ook of de clip die de druk van het koelelment naar de cpu geeft geeft niet verbogen is.

Verwijderd

n1els schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:47:
De CP fan draait:Hij geeft een CPU fanspeed op:CPU fan speed: 3630RPM

Verwijderd

Topicstarter
n1els schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:47:
Ja de fan draait gewoon :)

Verwijderd

Heb je dit al nu gedaan want ik denk dat je daarmee je probleempje op kan lossen:
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:58:
De beste oplossing is je koeler demonteren en op de juiste wijze weer monteren en koelpasta aanbrengen tussen processor en koelelement.

Bij de temperaturen die je opgeeft kan de koeler nooit dusdanig gemonteerd zijn dat er goed contact tussen CPU en koelelement is wat deze extreme temperatuur verklaart.:check ook of de clip die de druk van het koelelment naar de cpu geeft geeft niet verbogen is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:09:
Heb mijn CPU, een Zalman en 1024gb intern extra gelijk maar.
FS draait als en zonnetje en temp was rond de 60 graden, maar bij het opstarten geeft die wel een CPU Fan Error, moet ik hier nog wat voor instellen ofzo?
kees... als je even leest zie je dat hij zijn HS heeft vervangen voor een zalman
Pagina: 1