[XP] kan niet meer booten - hoe Windows herstellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 18:17

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Ten eerste, ik heb zelf geen directe toegang tot de PC, ik ben iemand anders aan het helpen.

Het probleem is: het is niet meer mogelijk in Windows komen.

Er is mij verteld dat:

- Bij normaal opstarten boot de PC tot aan het inlog scherm, en bevriest daarna.

- Bij opstarten in Veilige Modus krijgt men een BSoD.

- Bij opstarten in Veilige Modus met Netwerk krijgt men ook een BSoD.

Ik weet niet of Veilige Modus met Commandprompt nog werkt. Ik weet ook niet of men al een "Last Known Good Configuration" heeft geprobeerd.

Er is wel een XP (Home?) met SP2 CD aanwezig.

Wat is de beste manier om de PC weer in werkende staat te brengen? Er staan namelijk belangrijke bestanden op de PC die niet weg kunnen, en het is ook onzeker of er installatie CD's zijn van alle geinstalleerde software.

Mijn ideeen op dit moment:

1. opstarten in Veilige Modus met Commandprompt, en daarna SFC /SCANNOW proberen

2. anders Windows installeren op een tweede partitie (indien aanwezig), en dan backups maken van de belangrijke bestanden die op C: staan, dan C: formateren en Windows daar op installeren en alle software pakketten. (Eigenlijk alleen maar een optie indien er ook installatie CD's zijn van de diverse pakketten)

3. Windows installeren OVER de corrupte installatie heen die op C: staat - ik weet echter niet of alle programmas dan ook bruikbaar blijven, en of alle documenten, e-mails, favorieten er nog zullen staan?

Mijn vragen:

- zijn er betere opties om de PC weer werkend te krijgen?

- welke bruikbare mogelijkheden heeft de Herstelconsole nog als ik opstart vanaf de Windows CD?

- ik meen te herinneren dat de Windows XP (alleen Pro?) CD ook nog een optie heeft om een bestaande installatie te controlern op fouten? Als dit gedaan wordt, blijven dan alle bestaande bestaande documenten, e-mails, favorieten etc. intact en alle programmas bruikbaar?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maak een Windows live CD via Bart's PE Builder, en maak een backup via een externe harde schijf. (optioneel: sla daarna de gebruiker hard met het hoofd tegen de muur onder het uitroepen van "vaak backup maken!").

Pas na de backup dingen gaan uitproberen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 18:17

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:03:
Maak een Windows live CD via Bart's PE Builder, en maak een backup via een externe harde schijf. (optioneel: sla daarna de gebruiker hard met het hoofd tegen de muur onder het uitroepen van "vaak backup maken!").

Pas na de backup dingen gaan uitproberen.
Ik denk niet dat diegene een Windows live CD kan maken, of dat hij een externe HD heeft. Het laatste is natuurlijk wel handig en zal ik navragen.

Btw, de persoon in kwestie zit in Engeland dus er even langsrijden is er niet bij.

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
start pc op f8 en probeer "last known good"...

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 07:23

krvabo

MATERIALISE!

Met een linux live-cdtje (bijv knoppix / ubuntu live / etc) booten, en de bestanden naar een fat32-hdd kopieeren. Ik geloof dat het nog niet mogelijk was om NTFS te schrijven onder linux? maar ik kan dat niet zeker zeggen dus pin me er niet op vast :P

Het is mogelijk windows opnieuw te installeren over een installatie heen. Je settings (theme's enzo) worden dan teruggezet, evenals je register dat leeggegooid wordt. Je bestanden houd je dan, maar sommige programma's zul je opnieuw moeten installeren.
Dan moet ie echter wel goed windows installeren, en niet eerst zijn drive partitioneren :P

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Mr. Psycho
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-12-2024
Bart's PE Builder is inderdaad een goede optie. Je kunt ook nog chkdsk /f /r proberen in een command prompt.
Pagina: 1