IP blacklist of dynamic range

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 14:18
Ik heb op het werk wegens de groeiende spam IP blacklist toegevoegd.
Nu krijg ik soms false positives omdat volgens de IPBlacklist, mail verstuurd is via een dynamic IP.
Dit zijn er toch al een paar geworden ondertussen.

Nu weet ik niet als er programma's zijn om mails te versturen die een eigen local mailserver opzetten ipv de mailserver van de isp te gebruiken?

Nu is de vraag, hoe lossen jullie dit op?
Een ndr sturen met dat ze van een dynamic IP sturen?
Gewoon weigeren?

Het probleem is dat het mails zijn van een skynet.be domein die belangrijk zijn voor ons bedrijf.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor een topic in PNS is dit veel te vaag.
Wees eens specifiek om wat voor mails het gaat, welke gedachte er achter je vraag
"Nu weet ik niet als er programma's zijn om mails te versturen die een eigen local mailserver opzetten ipv de mailserver van de isp te gebruiken"
zit?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 14:20

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie alt-92

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• mistercash
Ik vind dat hier eigenlijk niet veel meer uitleg kan aan toegevoegd worden.

We checken mails van welk IP het verstuurd is, en als het IP in blacklist staat die we ophalen van uceprotect dan blocken we deze mail.
Nu worden bepaalde mails geblocked omdat hun IP in de lijst staat als dynamisch IP.

Zo hebben we ontvangen mails met als verzenddomein telenet.be en skynet.be
De IP's hebben als je een reverse lookup doet zoiets van *.dyn.skynet.be of dyn.telenet.be.
Dus ze zijn idd vanuit een dynamische IP-range.

Nu is de vraag als jullie mails toelaten die van een dynamische IP-range komen of gewoon blocken?

Ook is de vraag als er soms outlook varianten bestaan die niet de smtp-server van de ISP gebruiken, maar zelf een lokale smtp-server opzetten en via localhost rechtstreeks aan de bestemmende mailserver afleveren.
Als dit zo is kan ik niet gaan blocken op dynamische IP-range.

Ik hoop dat dit toch wel een beetje duidelijker is.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:28

lier

MikroTik nerd

Iedereen kan een SMTP server draaien en direct een connectie met de ontvangende partij maken. Ten aanzien van de spam, er zal weinig spam verstuurd worden via skynet en telenet, met name omdat bij misbruik (en je kan altijd zien vanaf welke mailserver de spam oorspronkelijk verstuurd is) de provider ingeschakeld kan worden.

Wat in Nederland bij een aantal providers wordt toegepast, is het blocken van de SMTP poort voor zowel inkomende als uitgaande mail. Dit heeft tot gevolg dat je gebruik moet maken van de SMTP server van je provider.

Dus mijn mening in deze is om "vertrouwde" providers te whitelisten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mistercash
Ja providers whitelisten ok, maar je kunt ook lokaal een mailserver opzetten en laten verzenden onder uw ISP's domein.
Dit kunnen dus al dan niet spam zijn.

Wil eigenlijk weten als er een algemene ongeschreven regel is om mails vanuit een dynamic IP-range te blocken of niet.
Ik weet dat Belgacom het doet.

[ Voor 5% gewijzigd door mistercash op 29-05-2007 12:07 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik gebruik gewoon spamassassin en mail vanaf een dynamisch ip krijgt een paar spampuntjes erbij. Als er verder niets mis mee is dan komt hij er gewoon door, als er nog meer spameigenschappen zijn komt hij waarschijnlijk boven de spamgrens en wordt het als spam aangemerkt.

De keuze hoeft niet zo zwart/wit blocken of nietblocken te zijn natuurlijk :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:28

lier

MikroTik nerd

Ja providers whitelisten ok, maar je kunt ook lokaal een mailserver opzetten en laten verzenden onder uw ISP's domein.
Dit kunnen dus al dan niet spam zijn.
Nogmaals, ga er maar van uit dat van bekende providers (Nederlandse en Belgische) geen spam gestuurd wordt (heb het dan niet over de provider mail servers maar over alle aanlsuitingen...
Wil eigenlijk weten als er een algemene ongeschreven regel is om mails vanuit een dynamic IP-range te blocken of niet.
Ik weet dat Belgacom het doet.
Denk dat iedereen (en elke provider) daar haar eigen mening over heeft. Zaak is om een keuze te maken die voor jullie zo doeltreffend mogelijk werkt. Misschien kan je nog iets met domeinnamen ? Of gaat het om [gebruikersnaam]@belgacom.be of [gebruikersnaam]@skynet.be ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1