Toon posts:

Enterprise software distributie...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het kijken naar een distributiemethode om over 5000 PC's op een tiental vestigingen software pakketten uit te rollen. Onduidelijk is nog om hoeveel pakketten het gaat maar het zal al gauw tussen de 50 - 100 verschillende pakketten met de bijbehorende updates gaan. Het gaat hier om een Windows omgeving, zowel voor de servers als voor de werkstations.

Distributie tussen de vestigingen hoeft niet automatisch, het is prima als er een centrale plek komt waar je handmatig de packages op moet halen. Ook is het niet nodig dat een distributieserver van vestiging A voor computers in vestiging B bereikbaar is.

Wat is voor ons belangrijk:
  • Gebruiksvriendelijk, iemand met MCSA niveau moet in staat zijn snapshots te maken van de pakketten.
  • Flexibel, het moet makkelijk zijn een bestaand pakket aan te passen voor je vestiging.
Nou zijn er natuurlijk diverse methodes die vrij eenvoudig voor deze toepassing ingezet kunnen worden:MSI deployment ken ik zelf goed maar ik maak me zorgen om de beheersbaarheid van een dergelijke oplossing in deze omgeving. ScriptLogic ken ik alleen van horen zeggen, input is welkom. Zelfde geldt voor Altiris, hoewel ik dat wel voor het uitrollen van werkstations images heb gebruikt.

De andere pakketten heb ik op basis van goede reviews en http://www.appdeploy.com geselecteerd.

Wat is mijn vraag dan?
- Zijn er nog pakketten die ik moet overwegen? Heb je hier goede ervaringen mee?
- Hebben jullie ervaring met de methodes die ik noem, is er één die ik absoluut wel of niet moet gebruiken?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ook SMS overwogen? (of System Center als nieuwe variant)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025

Profidiam

Ellenface

Wij gebruiken op dit moment wininstall om .msi packages te maken. Zijn hier over het algemeen zeer tevreden over, maar de laatste tijd hebben we nogal wat problemen om de meer 'technische' pakketten te repackagen. Zoals bijv. E-Plan (elektrisch tekenpakket) en een aantal kleinere pakketten met hw dongles.

Daarom zoeken we op termijn iets dat dit soort dingen wel goed aan kan, zowel als het gaan om repackagen als om distributie. Onze omgeving is wel een stuk kleiner (200 pc's).

Distributie doe we via AD.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

Verwijderd

Topicstarter
Repackaging doe ik altijd met Installshield. Weinig problemen, zelfs met drivers, netwerk drivers (b.v. virtual PC) en database koppelingen (ODBC bijvoorbeeld). Dat is ook het probleem niet.

Ik ben meer op zoek naar een pakket om die grote hoeveelheid packages en updates te managen zodat inzichtelijk blijft waar de images worden uitgerold, licenties duidelijk blijven en het mogelijk wordt om images te delen met beheerders van de andere vestigingen.

Iemand?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10
Zou Zenworks van Novell (jaja het werkt ook onder windows :) ) niet een goede optie zijn?

Verwijderd

Topicstarter
@darkmage: Yech... Zenworks. Ik ken het van lang geleden maar toen was het niet veel soeps.

Niemand die specifieke ervaringen of voorkeur heeft?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00

Qwerty-273

Meukposter

alt-92 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 16:51:
Ook SMS overwogen? (of System Center als nieuwe variant)
Inderdaad, als je onder andere bij de features kijkt van sms heb je het onderdeel Asset Management waar de volgende twee punten naar voren komen (die je zoekt?) :

Application usage monitoring.
Summary and detail reports can be generated specifying which applications were used by users, how long they were used, and on which managed systems they were used. Usage can be tracked by user or computer, and reports can be created around concurrent usage data.

Granular software inventory file level searching.
Now you can configure SMS 2003 to provide you with the asset discovery you need--to the level that you need.

Helaas geen ervaring met het gebruiken van SMS 2003 in een grote productie omgeving. Daar kan ik je niet verder mee helpen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
Wij gebruiken hier SMS in een omgeving met 1500 werkplekken. Ik moet helaas bekennen dat ik er niet de beheerder van ben en er dus maar zijdelings mee te maken heb, maar voor zover ik van mijn systeembeheerder-collega's hoor werkt het prima. Integratie in de AD dmv groepen is ook erg handig.

Verwijderd

Hoi,

Wij hebben in een AD omgeving van ong 600 werkplekken, zenworks for desktops 7 met de NAL (novell application launcher). Dit werkt erg goed, je moet alleen nog een koppeling hebben met een edirectory, bijvoorbeeld met een 1- way trust ernaar toe. Vanaf juli komt zenworks 8 die rechtreeks naar een ldap directory can connecten, dus is helemaal geen edir meer nodig.

We hebben vorig jaar een aantal pakketten vergeleken, en het belangerijkste was bij ons dat de desktop de gebruiker volgt. Altiris en Landesk, sms doen dit niet, of je moet gaan scripten er omheen. Tevens het aanbieden van een snelkoppeling kan in zen makkelijk, in altiris en landesk moet je er een msi package maken.

Tevens is de NAL goed te gebruiken met terminal server/citrix, dus overal dezelfde desktop

Verwijderd

Ik heb ook behoorlijk lang gezocht naar een goede oplossing voor software distributie.
wij hebben 300 clients over 12 lokaties.

een hoop pakketten gezien, zenwork, altiris, sms enz...
er was er maar eentje die EN goed kan packagen, en rapportages kan en goed kan distribueren via 1 distriserver of meerdere. en dat is PRISM deploy van newboundry.

http://www.newboundary.com/products/prismdeploy/

leverancier via wie wij het hebben is www.infracontrol.nl
om even een voorbeeld te geven wij hebben 55 software pakketten gepackaged is 2 werkdagen waaronder zeer lastige met hardware dongles, locks en al dat soort ellende. Mooie office 2003 incl service packs distri gemaakt...

zelfs zo dat je via prism rules kan aanmaken en laten zoeken op alle pc's die office 2000 hebben, een uninstall script er naar toe schieten en vervolgens volledig automatisch office 2003 met de juiste settings en variables er naar toe pushen....

ik kan je vertellen...het maakt ons leven een stuk makkelijker.
licentie kosten gaan per werkplek en per distributie server...\

28 euro per werkplek op 300 werkplekken (dus hoe meer werkplekken hoe goedkoper de licentie)
7 euro per werkplek maintenance per jaar.

deploy server 148 euro per licentie.
kan via AD deploy of via eigen boomstructuur, of via de management clients....allerlei manieren.
TOP pakket....klaar... :)

just my 2 cents

Verwijderd

sorry ...aanvullend om jou post...
Prism kan alles wat jij beschrijft...met 1 pakket...geen los pakketje om te packagen, of losse distriservers van allerlei software merken...

en een mcsa kan dit makkelijk.

Tip aanvullend in je packaging traject huur iemand in, scheelt je een hoop ellende EN je steekt er meteen wat van op....learn on the job.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
www.softricity.com

Is van Microsoft tegenwoordig.
Dit is een aplicatie/virtualisatiepakket die software kan distribueren in een windows omgeving
Ook is altiris misschien een goeie optie.

Who Needs Windows...

Verwijderd

Topicstarter
Heren, bedankt voor uw input weer!

SMS had ik ook al staan en NewBoundary ga ik zeker bekijken.

Zen, tsja... ik heb nu nog nachtmerries van de ADAM koppeling die we opgezet hadden. (Windows 2000/Netware 6.5) Hoewel ik weet dat het mooi kan werken ga ik het toch niet inzetten in een volledige Microsoft omgeving.

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 10:33
Hey Terminator

Heb je al beslist wat je gaat nemen? Ik zit zelf met dezelfde vraag als jij. Heb juist hetzelfde clients enzo.
Wij hebben verschillende domeinen maar dat deel uit maken van hetzelfde forest. Wij werken momenteel met SMS2003 en overal distribution servers opgezet in elk domein en had er meer van verwacht. Daarom dat ik ofwel naar de nieuwe System Center Configuration Manager (SCCM) zou gaan om te zien of het verbeterd is.

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 17:55
kijk ook eens naar RIS server (standaard windows) samen met autoIT _/-\o_ en eventueel gecombineerd met group policy's (om de installaties die van msi zijn voorzien te kunnen uitvoeren)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
DoleBole schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:03:
kijk ook eens naar RIS server (standaard windows) samen met autoIT _/-\o_ en eventueel gecombineerd met group policy's (om de installaties die van msi zijn voorzien te kunnen uitvoeren)
ris zou ik niet te lang meer naar kijken... dat is inmiddels vervangen door WDS :+

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1