Stopt Apple met Mac Mini en ook 17-inch iMac?

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Zie bericht FP:
Volgens bronnen van AppleInsider gaat de Mac mini verdwijnen. De kleine desktopcomputer zou niet bij de rest van Apples assortiment passen en bovendien levert de verkoop van het apparaat te weinig geld op.

Het apparaat werd ondanks vele lovende woorden niet als een serieuze speler op de markt voor 'normale' pc's gezien. Hoewel Apple de Mac mini viermaal van verbeterde specs voorzag - waaronder een upgrade naar Intel-processors - steken de op maximaal 1,83GHz geklokte Core Duo-processors, waarmee de mini tegenwoordig geleverd wordt, nogal schril af bij de paardenkrachten van de rest van Apples assortiment. Het gerucht wil dat Apple het apparaat eigenlijk niet had willen uitbrengen, maar dat de aandeelhouders graag een goedkoop modelletje in de catalogus wilden hebben. Bovendien zou de marge op de Mac mini, ondanks de relatief lage kostprijs, de laatste tijd flink onder druk staan. Hoewel elke officiële bevestiging tot nog toe ontbreekt, vertrouwt AppleInsider op zijn bronnen, en die geven aan dat de mini zijn langste tijd gehad heeft - en de bronnen van de site hebben het wel vaker bij het rechte eind.

De Mac mini werd in januari 2005 aan het grote publiek voorgesteld. Met het kleinood mikte Apple op twee doelgroepen: zowel gebruikers met weinig bureauruimte en/of een hekel aan grote kasten als gebruikers die niet meer dan 700 euro voor een pc neer willen tellen, moesten met de Mac mini weglopen. Dat er een markt voor het concept was, bleek wel uit de klonen die door onder andere AOpen en Voodoo werden uitgebracht, en voor wie het kleinbehuisde apparaat toch van wat extra functionaliteit wilde voorzien verschenen de nodige uitbreidingen. Het apparaat bleek weliswaar bruikbaar als media center, maar inmiddels heeft Apple die markt bediend met Apple TV, en daarmee werd de Mac mini definitief gemarginaliseerd, schrijft AppleInsider.
Daarnaast zijn er ook bronnen voor het stoppen van de 17-inch i-Mac:

http://www.macdailynews.c...s/rip_17_inch_apple_imac/

Zou Apple echt verlies leiden op deze macs .. en wat vinden jullie ervan?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Zou heel goed mogelijk zijn. Als ze heel weinig verkocht worden, is er ook geen rede om ze te blijven voeren. Het bericht op de frontpage geeft al aan dat Apple ze in eerst instantie niet wilde gaan voeren, maar dat de aandeelhouders graag ook iets in het lagere segment wilde hebben.

Ik vind het een leuk product maar voor mij zou het nooit interessant zijn. Er zal een kleine groep mensen zijn die zo een product wel willen omdat het in de huiskamer komt te staan. Echter lijkt me dit ook een groep mensen die meer uit zou willen geven voor een laptop.

Wie weet waar ze 11 juni allemaal nog mee gaan komen. Ik zit in ieder geval te wachten op de nieuwe versies van de MacBook Pro. Het top model van de MacBook ligt nu zo dichtbij de MacBook Pro (als je kijkt naar de specificaties) dat het zo een grote meerprijs gewoon niet meer rechtvaardigt.

Verwijderd

Waarom moet er altijd iemand een topic aanmaken, als het op de frontpage staat? je kan daar toch discussieren?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Goeie vraag... iets voor Lieve Adjes? Het voordeel is denk ik .. dat het nieuws bericht na verloop van tijd "verdwijnt" op de FP

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:39:
Waarom moet er altijd iemand een topic aanmaken, als het op de frontpage staat? je kan daar toch discussieren?
Daar zijn genoeg redenen voor:
A ) Niet iedereen die GoT bezoekt, bezoekt ook de FP en visa versa.
B ) Op GoT is meer ruimte voor discussie, terwijl het op de FP meer reacties zijn op de artikelen, waar niet snel een diepgaande discussie uit zal voortvloeien.
C ) In dit geval gaat het op de FP alleen maar om de Mac Mini, terwijl falcon hier aan toevoegt dat er ook geruchten zijn dat ze gaan stoppen met de 17" iMac.

Dat gecombineerd vind ik nog veel interessanter. Waarom doet Apple dit? Willen ze geen Macs meer verkopen onder de 1000 euro/dollar?

Dat lijkt me eigenlijk helemaal niet slim. Juist upselling is iets waar Apple heel goed in is. Maar dan moet je wel ergens vandaan kunnen upsellen. Als mensen sowieso geen goedkope modellen meer zien, dan zullen ze ook niet snel een Mac overwegen. Aan de andere kant kun je beargumenteren dat Apple dat juist probeert te doen met niet computerproducten, zoals de Apple TV, de iPod en de iPhone. Wellicht is het een soort herpositionering van de Apple producten, dat Apple zich louter op het hogere marktsegment wil richten, waar meer winst te maken is?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Jammer als het waar is, want ik hoopte op een upgrade in juni om dan een Mac Mini te kopen :P

Ik kan me voorstellen dat ze er geen dikke winsten op draaien, maar als je een desktop wilt en al een fatsoenlijke monitor hebt, dan is de Mini wat mij betreft de enige serieuze optie. Het gaat in mijn geval om thuisgebruik, en dan is een Pro nogal overkill qua specs en prijs.

Een Macbook heb ik al, maar ik heb niet altijd zin om die mee naar huis te slepen, dus dan is een simpele desktop wel prettig. Kortom, ik denk dat ze hiermee toch een markt laten liggen. Ook al is die misschien te klein voor Apple, dat zou kunnen natuurlijk.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Een reden wat ik kan bedenken voor de tegenvallende resultaten is toch dat de overgang naar MacOS X nog steeds niet helemaal smooth kan gebeuren. En dan bedoel ik bij echte leken.

Even een simpel voorbeeld zijn de vele plugins en thirdpart tools die je toch nodig hebt voor websites (denk even aan WMV, ASX). Office 2004 is natuurlijk ook niet je van het.

Voor een iets mindere leek is dit prima te verdragen en zal die Thirdpart tools installeren en gaat ermee akkoord. Maar er zijn een massa aan mensen die toch echt hierbij echt zoiets hebben, laat dan maar zitten.

Hiervoor is tijd nodig.. en ik denk dat ze bij met de i-Days een goede stap hebben gezet en dan doel ik op de cursussen (van pc naar mac) etcetra.

Verwijderd

Zou het dan zo zijn dat een substantieel deel van de overstappers van Windows naar Mac OS dat doet op een Mac Mini?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Kwa budget en wat ze gaan doen met MacOS X denk ik inderdaad dat veel mensen voor Mac Mini gaan of de 17 inch mac.

Deze uitvoeringen bieden met min 1 gig aangeheugen voldoende voor de huis-tuin keuken gebruiker

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 25-05-2007 13:20 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:16:
Zou het dan zo zijn dat een substantieel deel van de overstappers van Windows naar Mac OS dat doet op een Mac Mini?
De MacBook vervult inmiddels die functie. In de consumentenmarkt is er een enorme verschuiving geweest van desktops naar laptops, en de MacBook heeft daar heel veel zieltjes gewonnen.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik hoop dat ze dan een nieuw model introduceren, kwa specs gelijk aan de iMacs en kwa prijs gelijk aan de mac mini. Het feit dat de iMac een scherm heeft en dat de mac mini mij wat te langzaam is met zijn laptopschijfje is voor mij de reden dat ik nog geen desktop van apple heb aangeschaft.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

jammer als de Mac Mini verdwijnt. In mijn ogen is dat écht waar de AppleTV naar toe moet: een totaalsysteem. De Mac Mini is met een externe drive eronder (zo'n bijpassende van LaCie) ideaal voor Media Center toepassingen. Er zit een DVD-speler in (vast wel via 3rd party te upgraden naar Blu-Ray en HDDVD) en via de USB poorten kan je een TV Tuner aansluiten waardoor je alles hebt:

TV + Radio (plus HD Recorder)
iTunes + Front Row
DVD + CD

Door het ontbreken van de optische schijf in de AppleTV en het alleen met cracks mogelijk maken van TV Tuners op de AppleTV is de AppleTV nog geen waardige vervanger van alle elektrische apparaten onder de TV. En voor €300 geen meerwaarde. De Mac Mini voor ± 600 kan dat wel zijn. Maar die toepassing is natuurlijk niet genoeg om het systeem te blijven verkopen.

En verder, tsja. Logisch, en misschien zelfs terecht, als de Mac Mini en 17" iMac verdwijnen. Apple was een exclusief computermerk getypeerd door OS X, de kwaliteit, uitstraling en hoge prijs. Juist lage prijzen halen veel gebruikers naar de Mac. Ook gebruikers die 'we' liever niet zien. Je moet nog altijd een beetje verstand van computers hebben ook met eentje overweg te kunnen. Doordat nu juist vrijwel alleen gevorderden met Macs werken behoudt je een goede naam. Succes kent nadelen, kijk maar naar Windows. Persoonlijk geen bezwaar dat Mac's voor een selecte groep mensen blijft (zonder de anderen te willen kleineren).

Een hoge instapprijs is sowiezo niet zo'n bezwaar. Als je de 20" iMac bekijkt, of de Macbook, dan kan je concluderen dat de prijs niet eens zo hoog is. Een beetje laptop met vergelijkbare specs zit ook al gauw rond 800-900 euro. Een systeem zoals de iMac, met 20" los scherm is ook niet altijd even goedkoop. De compactheid, de extra features zoals Apple Remote, Front Row, iSight, etc etc maken het prijsverschil prima overbrugbaar. Bovendien hoef je niet na twee jaar een nieuwe.

[ Voor 4% gewijzigd door t-h op 25-05-2007 17:16 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Sorry, maar hier zijn toch echt te weinig bronnen voorhanden om zinvol te discussiëren. Bij 3 of meer bronnen kunnen we het nog eens proberen, maar nu zie ik deze discussie het niveau van oeverloos gespeculeer in de ruimte niet overstijgen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.