[WIN2k3] DNS replicatie

Pagina: 1
Acties:

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 14:25
Hoe is nu de situatie:
Server #1 (primary DNS)
Windows Server 2003

Server #2 (secundary DNS)
Windows Server 2000

Zodra ik een domein toevoeg op server 1 (mbv Plesk) dan wil ik dat het domein automatisch wordt toegevoegd aan de secundary DNS server. Op het moment doen we dit handmatig, maar dat gaat steeds meer tijd in beslag nemen.

We maken geen gebruik van AD, alleen MS DNS.

Wat heb ik zelf al gedaan:
Mij is PowerDNS voorgeschoteld, maar deze werkt voornamelijk met MySQL. Als ik ga zoeken naar deze combinatie (powerdns + win2k) dan zie ik veel reacties voorbijkomen met de melding dat het gewoon niet kan.

Ook heb ik gekeken of het met MS DNS mogelijk is om te repliceren, maar ook weer zonder resultaat.

Nu weet ik zeker dat hier mensen zijn die hun DNS repliceren tussen 2 machines onder windows.

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

Muggie

8 pm

Even uit mijn hoofd (heb zelf alleen maar AD integrated zones draaien): staat de zone transfer optie aan op de aangemaakte zone en zijn alle DNS servers opgenomen op het Name Servers tabblad ?

PSN: mug_8pm

• T i M
Ben iets belangrijks vergeten. De primary server maakt gebruik van Plesk, deze maakt niet gebruik van ms-dns. Maar van BIND.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Tim, heb je hier onderhand al een oplossing voor gevonden?

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In een ver verleden heb ik een workaround gemaakt door simpelweg de dns configuratie bestanden via een scedule script van de ene server naar de andere server te kopieren.
Dus was overigens wel in NT4, maar in 2003 zou vast ook zoiets moeten kunnen. (evt. een register export/import?)

• T i M
Situatie:
Ik heb een win2k3 server met Plesk, welke gebruikt maakt van BIND als dnsserver. Zodra ik een domein toevoeg in plesk wil ik dat de records automatisch in de tweede dns server komen. Deze tweede dns server is een win2k3 machine met PowerDNS. Als backend maak ik gebruik van odbc.

Ik ben nu zover dat de 2e dns een notify ontvangt. Ik krijg echter de volgende foutmelding:
code:
code:
1
2
 Received NOTIFY for testing2.nl from 80.84.***.** for which we are not authoritative
Received NOTIFY for testing1.nl from 80.84.***.** for which we are not authoritative

De masterserver staat welk ingesteld op de slave server:
code:
1
2
3
4
5
 +--------------+-----------------+----------+
| ip           | nameserver      | account  |
| 80.84.***.** | ns3.domain.com | internal |

Ook staat de 2e dns server netjes ingesteld als slave server. Ik heb de mailinglist van PDNS doorgelopen. Het probleem is dat er niet veel Windows gebruikers zijn. Iemand ideeën?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
-

[ Voor 100% gewijzigd door sanfranjake op 30-05-2007 13:12 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• T i M
Ik probeer nu om een domein aan te maken in Plek, vervolgens stel ik het domein als secundary in in PowerDNS. Normaal geproken zou PDNS de records automatisch moeten ophalen van de masterserver. Ik krijg echter de volgende error:

code:
1
2
3
2 slave domains need checking
Error trying to retrieve/refresh 'testing1.nl': Sending a dns question to '': Unable to parse '' as a service
Error trying to retrieve/refresh 'testing2.nl': Sending a dns question to '': Unable to parse '' as a service
Pagina: 1