Is deze harde schijf nog betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
In mijn zoektocht naar een nieuwe harde schijf, kwam ik bij een grote computerwinkel in Ridderkerk :X een zeer voordelige harde schijf van Western Digital tegen.

Bij de harde schijf staat het volgende vermeldt:

"Deze harddisks zijn Recertified wat inhoudt dat ze geretourneerd, getest, eventueel gerepareerd en weer goed gekeurd zijn door Western Digital voor de verkoop."

Geeft dit volgens jullie voldoende vertrouwen om de harde schijf nog jarenlang probleemloos te gebruiken? Of raden jullie aan om iets meer geld voor een gloednieuwe harde schijf uit te geven?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is dat de omschrijving voor "refurbished"

Als je een maxtor schijf defect opstuurt binnen de garantie krijg je ook een refurbished schijf. Verder is de schijf gewoon goed alleen het is geen officiële nieuwe maar een gerepareerde.

Maar nieuwe schijven kunnen ook defect zijn (DOA), refurbished schijven zijn iig getest en werken net zo goed.

Overigens zou ik in een winkel geen nieuwe schijf willen kopen als het om een refurbished ging. De garantie over die schijven is dacht ik korter dan een echte nieuwe.

[ Voor 19% gewijzigd door Viper® op 25-05-2007 10:10 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik zou nog wel even goed kijken naar de prijzen! Ik ben ook op zoek naar 'n nieuwe HD:

Refurbished exemplaar van 300GB kostte 69,95, terwijl 'n nieuwe van 320GB 72,95 kostte dus ja...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• ruftman
  • Nu online
Dat klopt, de garantie bedraagt 6 maanden.

• ruftman
  • Nu online
Deze schijf kost 39 euro voor 160 GB

Verwijderd

Waarschijnlijk bedoel je deze hdd: http://www.alternate.nl/h...?baseId=2389&artno=a9bw99 hier zit nog 6 maanden garantie op zag ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is eigenlijk heel simpel: omdat ze refurbished zijn heb je andere garantie. Dat wil niet zeggen dat de schijf de geest zal geven - maar ook niet dat ie hem niet eerder zal geven als een andere schijf.

WD geeft 6 maanden...voor de normale schijven is dat 3 jaar als ik me niet vergis.

De keus is dus aan jou: durf je voor het geld het risico aan, of koop je toch liever een schijf die echt nieuw is. Zal denk ik ook meespelen waar je de disk voor wilt gebruiken. Refurbished zou ik niet inzetten om data op veilig te stellen, meer als werkdisk oid :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ruftman
  • Nu online
@The Eagle: Waar ik de harde schijf voor ga gebruiken is inderdaad een goede vraag. Ik wil hem als werkdisk voor mijn nieuwe hobby gebruiken: video bewerken (ja, ja, als je net een kind hebt, ga je de meest vreemde dingen doen).

Video's die reeds klaar zijn, worden op een externe harde schijf geback-upped.

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik zou lekker 'n tientje meer neer leggen :)

Hitachi 160GB (7K160, 7200RPM, 8MB, SATAII) voor 48,- bijvoorbeeld

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Ik zou het gewoon doen. zoals al reeds gezegt, een nieuwe schijf heeft net zo'n grote kans om dood te gaan.

Volgens de google-review stats word schijven trouwens betrouwbaarder na de eerste 6 maanden :P

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:26:
Ik zou het gewoon doen. zoals al reeds gezegt, een nieuwe schijf heeft net zo'n grote kans om dood te gaan.

Volgens de google-review stats word schijven trouwens betrouwbaarder na de eerste 6 maanden :P
Vreemd dat alle schijven uiteindelijk meestal toch overlijden :P

• prutser001
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als ik eerlijk ben heb ik het helemaal niet op refurbished disks, toendertijd (+/- 2 jaar geleden) was Maxtor echt ruk als het om refurbished disks ging, misschien dat dat nu verandert is maar het kwam vaak zat voor dat deze 'DOA' waren. Dit kwam ook vaak voor met nieuwe hd's.

Misschien dat het met WD beter gesteld is maar imho liever 3 tientjes meer voor 3 jaar garantie, het gaat toch om een belangrijk onderdeel in je pc waar ook belangrijke data op staat/komt.

Just my 2 cts.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• ruftman
  • Nu online
Aan garantie op mijn harde schijf heb ik nooit echt wat gehad. De keren van een crash, was de data toch grotendeels verloren gegaan (ik heb gelukkig wel altijd een up to date back-up van belangrijke bestanden).

• AlexKnight1978
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-02 04:27
De garantie die je van WD of elk ander merk krijgt is afhankelijk van hoe oud de oude (kapotte) schijf was. Dus als een nieuwe schijf na een half jaar de geest zou geven, dan krijg je gewoon een vervangende harddisk voor de rest van de garantie...

Het zou namelijk niet eerlijk zijn als je na maand een kapotte HDD hebt, die terugstuurt, en dan nog maar een half jaar garantie zou krijgen. Dan zou je maar 7 maanden hebben ipv 3 jaar ofzo...

Ik denk dat deze winkel zichzelf indekt door maar een half jaar te geven.

• ruftman
  • Nu online
Even een terugkoppeling: Ik heb de raad van CLB opgevolgd en voor 49 euro een splinternieuwe Samsung 160 GB schijf besteld. Vanmiddag ga ik hem ophalen.

• CLB
  • Niet online

CLB

Ben ik toch nog ergens goed voor :)

Ja 't prijsverschil is imho zo klein dat je best 'n paar euro bij kunt leggen voor 'n nieuwe!
Misschien heb je geluk en werkt je refurbished disk gewoon nog 5 jaar, misschien ook niet.
Kan natuurlijk ook zo zo zijn dat je nieuwe harddisk gelijk kapot gaat, maar dan heb je volle garantie!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
Toevallig deze topic.

Ik heb vandaag twee WD 1600JS diskjes opgehaald, en ik dacht dat mijn schijven nieuw waren. Er staat 'Recertified' op. En op de Western Digital-site staat dat mijn garantie alleen tot 20 oktober 2007 loopt.

Ik heb de schijven bij www.megawebshop.nl gekocht, en daar staat niks in de beschrijving dat ze 'Recertified' zijn. Moet ik ze nu terugsturen, of zal ik ze maar voor lief nemen zonder garantie? Stel dat ze over een maand het begeven...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

lazygun schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:57:
Toevallig deze topic.

Ik heb vandaag twee WD 1600JS diskjes opgehaald, en ik dacht dat mijn schijven nieuw waren. Er staat 'Recertified' op. En op de Western Digital-site staat dat mijn garantie alleen tot 20 oktober 2007 loopt.

Ik heb de schijven bij www.megawebshop.nl gekocht, en daar staat niks in de beschrijving dat ze 'Recertified' zijn. Moet ik ze nu terugsturen, of zal ik ze maar voor lief nemen zonder garantie? Stel dat ze over een maand het begeven...
Ik zou het risico niet nemen ; van alle onderdelen in een computer denk ik da tde HDD het meeste kans heeft op overlijden door de vele bewegende onderdelen erin. Ik zou het slikken dus.

• ruftman
  • Nu online
Ik heb de harde schijf (de Samsung) opgehaald en ingebouwd. Inmiddels is hij up and running (lekker stil!)

Bij deze wil ik allen hartelijk bedanken (vele dank aan CLB) voor de nuttige bijdrages in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door ruftman op 01-06-2007 11:03 ]

Verwijderd

lazygun schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:57:
Toevallig deze topic.

Hangt ervanaf, heeft de winkel vermeld dat er een kortere garantieperiode is als standaard? Zoniet, hebben ze jouw in de waan gelaten dat de schijven alsnog de standaard 3 jaar garantie hebben terwijl dit niet zo is, en dan heb je wel een punt om je beklag over te doen!
Pagina: 1