Toon posts:

Oude C: schijf vervangen ATA > SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Wil mezelf echt geen Tweaker noemen (daarvoor weet ik echt te weinig) maar ik zit met een klein probleempje waar ik niet uitkom...

Ik heb in mijn pc 2 harde schijven C: (met het besturingssysteem uiteraard) en F: (allebei IDE)
Mijn C: schijf was aan het doodgaan en daarom heb ik een nieuwe schijf gekocht (SATA)
Met Norton Ghost heb ik een exacte kopie gemaakt van mijn C: schijf > G:
Nu heb ik in de BIOS gezegd dat hij moet booten van de G:
Maar ik wil dus mijn C: eruit halen en de nieuwe G: gebruiken als C:
De G: is nu 4de master, C: primary master en F: primary slave
Heb al geprobeerd om de C: eruit te halen met de F: als master maar dan blijft hij hangen tijdens het opstarten.

Mijn doel: C: schijf eruit, G: schijf erin en die moet dan de nieuwe C: schijf worden...
Probleem G: schijf is SATA en oude C: schijf is IDE...

Mijn moederbord is de P4P800 ASUS en ondersteund alles prima...

Besturingssysteem XP Home

Heb flink wat af geGoogled maar kan niet specifiek iets vinden wat als oplossing kan dienen voor mijn probleem.

BIOS uitgeplozen maar niet direct een oplossing kunnen vinden...

Alvast bedankt voor jullie reacties...

ps: mocht ik wat vergeten zijn te melden, hoor ik dat graag!

• duikeend
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
ik vrees dat je hier tegen een verveldend microsoft probleem loopt. voor zover ik weet staat ms dit gewoon niet toe en draait je os dus niet meer als je het op een nadere schijf zet. voorlopig is mij dit alleen gelukt bij een 2003 server installatie. xp installaties weigeren bij mij van een ander ( zelfs identieke) schijf te draaien

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
G: en C: zijn natuurlijk indicaties van de windows versie die op de oude disk staat, daar moet je niet van uit gaan. Daarnaast herkent windows niet automatisch dat je van IDE naar SATA bent gegaan, als ie al opstart krijg je waarschijnlijk een BSOD. Wat je het beste kunt proberen is op de IDE disk in windows de IDE controller verwijderen uit apparaatbeheer, dan pas een ghost maken en het geheel op de SATA disk zetten. Dat moet dan wel buiten Windows om, dus met een Ghost bootdisk.
Dus:
1. IDE controlller verwijderen
2. Windows afsluiten
3. Ghosten
4. IDE disk verwijderen
5. SATA bovenaan zetten in bootvolgorde
6. Windows proberen op te starten

Dit is overigens geen garantie dat het werkt, windows is erg picky mbt de bootcontroller. Het kan zijn dat je een herstel moet uitvoeren van de installatie mbv de windows-cd.

edit: als je overigens een driver moet hebben voor de SATA controller wordt het moeilijker, ik weet niet of je bij een herstelinstallatie een driver op kunt geven.

[ Voor 9% gewijzigd door wagenveld op 25-05-2007 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
duikeend schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:11:
...xp installaties weigeren bij mij van een ander ( zelfs identieke) schijf te draaien
Daar ben ik dan mooi klaar mee...
wagenveld schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:16:
Dus:
1. IDE controlller verwijderen
2. Windows afsluiten
3. Ghosten
4. IDE disk verwijderen
5. SATA bovenaan zetten in bootvolgorde
6. Windows proberen op te starten
Ik ga dat zo thuis even proberen dan... Had al het bovenstaande uitgevoerd (op de IDE controller verwijderen na dan...) Ben benieuwd en laat zo snel mogelijk weten of het gelukt is... Heb het vanavond wel druk (moet spelen op het Blues en Jazz Festival hier in Emmen) maar dat is een compleet ander topic... Hell, het is een hele andere wereld :)

Tot zover bedankt!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
XP doet gewoon moeilijk, maar je kunt hem er wel onder krijgen. Mijn algoritme:
- ghost de schijf naar de nieuwe schijf
- verwijdere alle schijven behalve de nieuwe schijf
- boot van de windows xp-cd, en kies repareren ofzo (ik weet niet precies hoe het heet, maar je moet in ieder geval in de command-line-omgeving van de cd komen)
- typ achtereenvolgens:
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild
- herstart, nu zonder cd

Dit doet het in ieder geval bij een kopie van een ATA naar andere ATA-schijf (en zonder werkt het niet, of zelden), dus het kan in ieder geval helpen. Het helpt vast ook als je de SATA-schijf al een keer in de oude windows gebruikt hebt, zodat Windows weet wat SATA is enzo.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Kuhlie schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:31:
Het helpt vast ook als je de SATA-schijf al een keer in de oude windows gebruikt hebt, zodat Windows weet wat SATA is enzo.

Succes!
Hij herkend hem inderdaad al wel... staat gewoon netjes als G: schijf in de lijst!

Haha... en ik dacht "even" mijn pc'tje op orde te krijgen... misschien had ik beter een IDE schijf kunnen bestellen...

@ duikeend, wagenveld en Kuhlie... Thanks voor de tips (heb nog het 1 en ander te doen, merk ik al...) keep you posted; wil dit zo snel mogelijk klaar hebben...
wagenveld schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:16:
Dit is overigens geen garantie dat het werkt, windows is erg picky mbt de bootcontroller. Het kan zijn dat je een herstel moet uitvoeren van de installatie mbv de windows-cd.
Denk toch dat het zoiets gaat worden dan... als Kuhlie en wagenveld dat allebei al aangeven...
Ben zo vrij en ga thuis maar even puzzelen!

Thanks tot zover...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2007 10:48 ]

• duikeend
dat heet herstelconsole. dat van die bootcfg /rebuild heb ik nooit geprobeerd maar als dat werkt ben ik ook zeer blij.. (mijn eigen boot drive fluit verschikkelijk maar ik kreeg hem niet gecloned. had alles behalve dat bootcfg /rebuild geprobeerd..)

Verwijderd

Topicstarter
Zo komen we met elkaar toch een heel eind :)
Ben benieuwd...

Verwijderd

Topicstarter
Kuhlie schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:31:
....
- boot van de windows xp-cd, en kies repareren ofzo (ik weet niet precies hoe het heet, maar je moet in ieder geval in de command-line-omgeving van de cd komen)
- typ achtereenvolgens:
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild
- herstart, nu zonder cd
....
Heb bovenstaande allemaal uitgevoerd maar hij doet helemaal niks... De oude C: maar weer aangesloten...
Moet ik misschien in Apparatenbeheer iets uitschakelen? Zoals de C: schijf bijvoorbeeld?
Als alleen de SATA aangesloten is, zie ik in de BIOS dat hij een aantal schijven niet kan vinden (not detected) Logisch natuurlijk maar ik weet even niet meer wat ik nog meer kan doen?

Help! :?

• duikeend
ik zou beginnen om je "G:" als enige er in te hangen en te zorgen dat je in de bios deze als boot schijf instelt. dan moet je die herstel console oproepen en de eerder beschreven stappen doen.

Verwijderd

In windows moet je eerst de sata drivers goed installeren. Windows meent weer eens dat hij het beter weet en dat werkt ook omdat de sata schijf geen boot schijf is. Forceer het laden van je sata drivers met update driver in je controller properties.
Als je de driver goed hebt, nieuwe kopie maken, op de sata schijf zetten, alle andere schijven lostrekken, in je bios de boot volgorde goed zetten, en dan met cd erin datgene doen wat Kuhlie al verteld heeft.

Verwijderd

Topicstarter
duikeend schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:35:
ik zou beginnen om je "G:" als enige er in te hangen en te zorgen dat je in de bios deze als boot schijf instelt. dan moet je die herstel console oproepen en de eerder beschreven stappen doen.
Dat heb ik geprobeerd maar dat lukt waarschijnlijk niet door het ontbreken van de SATA drivers die ervoor kunnen zorgen dat ik die SATA schijf bootable kan maken in de BIOS (klopt dit??)
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:36:
Forceer het laden van je sata drivers met update driver in je controller properties.
Als je de driver goed hebt...
Van welk onderdeel moet ik precies de drivers updaten? Sorry maar ik voel me wel een beetje een stumper zo... Heb in ieder geval al een kloon gemaakt met Norton Ghost en de stappen in de Repair interface gedaan... maar heb het idee dat ik nou echt aan het vastlopen ben als een ware nube!

Thanks voor de tips... ik ga weer even verder kloten |:( Oftwel, op zoek naar de drivers... Heb trouwens een Asus P4P800 MoBo...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien is dit MB er een (dat gebeurt vaker bij ASUS) waar eerst een RAID-Confoguratie moet worden aangemaakt. Mijn K8V wil dat i.i.g. ook al wil ik geen RAID.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
@ Guardian Angel en de rest... Bedankt in ieder geval... Ik geef er even de brui aan... Voel wat frustratie opkomen :) Ga op een rustiger tijdstip hier wel weer verder mee...
Thanks...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verstandig. :)

ARME AOW’er

• duikeend
ik ken dat.. heel verstandig (gelukkig is mijn pc van 8 mm dik traanplaat) dat van die sata drivers is een goed punt.. ik heb zelf een dfi plank en die doet het met of zonder drivers precies hetzelfde...
Pagina: 1