pc valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 17:39
Ik heb een Compaq evo D530sff met ATI radeon 9550SE videokaart, 1gig ram, plextor px-755a dvd brander en 300 gig harddisk. Ding loopt al 3 jaar zonder problemen maar sinds kort valt ie opeens op onregelmatige tijden uit. Kan 2 min na opstarten zijn maar ook pas na een uur.

Ik geloof niet echt dat ie te heet wordt, heb de behuizing inmiddels geopend en er een extra bureauventilator opgezet maar dat helpt dus ook niet.

Software geloof ik ook niet in, ding viel ook uit toen ik in dos bezig was met drive image een image terug te zetten.

Wellicht iets met de voeding? Hoe kom ik daar achter? Wie heeft raad? :)

thanx,
Niels

Verwijderd

Voeding klinkt inderdaad erg aannemelijk. Kijk eens naar de waardes in he BIOS, geven die nog de normale getallen?

Ook een grote mogelijkheid is het geheugen, Probeer eens verschillende bankjes uit en kijk wat er gebeurd. Of draai MemTest dat je op meuktracker kan vinden.

• nielsgeode
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 09:30:
Voeding klinkt inderdaad erg aannemelijk. Kijk eens naar de waardes in he BIOS, geven die nog de normale getallen?

Ook een grote mogelijkheid is het geheugen, Probeer eens verschillende bankjes uit en kijk wat er gebeurd. Of draai MemTest dat je op meuktracker kan vinden.
Memtest loopt :)
Ik ga zo even in de BIOS snuffelen, weet alleen niet of ik veel kan vinden. Compaq laat nooit zoveel zien helaas.

• nielsgeode
Memtest was op 60% en had nog geen fouten gevonden maar toen viel mn pc weer uit...

Verwijderd

Ik neem aan dat je Memtest wel met boot laat lopen en niet in windows? met boot is namelijk betrouwbaarder en minder kans dat windows loopt te etteren.

Memtest duurd overginds erg lang en stopt nooit echt. Ik zou memtest toch zeker een aantal uren laten lopen (hoewel het jou geval erg lastig kan zijn :X )

Ik kom toch ook weer op overhitting uit. een bureaufan erop zetten heeft in mijn ervaringen nauwelijks invloed tot de hoge temps van je CPU als die koeler niet meer goed werkt.

Voeding kan inderdaad een probleem zijn maar dat zou ik twijfelachtig vinden omdat de PC het soms 2 uur doet en soms maar 10 minuten. Als je een spare voeding heb zou ik het wel even uittesten. Weet je het zeker.

• nielsgeode
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:18:
Ik neem aan dat je Memtest wel met boot laat lopen en niet in windows? met boot is namelijk betrouwbaarder en minder kans dat windows loopt te etteren.

Memtest duurd overginds erg lang en stopt nooit echt. Ik zou memtest toch zeker een aantal uren laten lopen (hoewel het jou geval erg lastig kan zijn :X )

Ik kom toch ook weer op overhitting uit. een bureaufan erop zetten heeft in mijn ervaringen nauwelijks invloed tot de hoge temps van je CPU als die koeler niet meer goed werkt.

Voeding kan inderdaad een probleem zijn maar dat zou ik twijfelachtig vinden omdat de PC het soms 2 uur doet en soms maar 10 minuten. Als je een spare voeding heb zou ik het wel even uittesten. Weet je het zeker.
Uiteraard memtest in dos :)
Wat is een spare voeding?

Ik zie ook geen echte reden waarom mn CPU koeling niet meer goed zou zijn. Ding loopt al jaren en de fans draaien gewoon op volle toeren

[ Voor 7% gewijzigd door nielsgeode op 25-05-2007 10:27 ]

Verwijderd

een voeding die je kan gebruiken als test voeding :P mischien heb je er nog eentje in de kast liggen of leen (lees: jat) je even uit een andere pc 8)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Een voeding die ongebruikt is, dus over, die dus in een kast of lade stof ligt te eten :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat is er overigens origineel in die machine en wat heb je er bijgezet? Die voeding is niet echt berekend op extra stroomvreters.

Verwijderd

Ik denk niet dat het aan het geheugen ligt. Als er iets met het geheugen mis is, valt de PC meestal niet zomaar uit, maar krijg je eerder vastlopers en een BSOD.

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met een 5 jaar oude PC: kon soms uren achtereen gewoon draaien en viel dan opeens helemaal uit. Soms was de uitval al na een paar minuten na opstarten.

Ik heb er toen een nieuwe voeding in gehangen en het probleem was opgelost.

Waarschuwing: aangezien ik denk dat het de voeding is, zou ik je willen aanraden de PC NIET meer te gebruiken en eerst te proberen of een nieuwe voeding het probleem verhelpt. Draai je nl. door met een kapotte voeding, dan loop je het risico dat die op een gegeven moment helemaal doorbrandt en al je componenten onherstelbaar beschadigt. Bij een goede voeding zou dat niet moeten kunnen, maar er zijn op internet plenty voorbeelden te vinden van compleet verwoeste PC's alsgevolg van een kapotte voeding. Zoek maar eens op Google met: Bad PSU damages PC.

• nielsgeode
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:34:
Ik denk niet dat het aan het geheugen ligt. Als er iets met het geheugen mis is, valt de PC meestal niet zomaar uit, maar krijg je eerder vastlopers en een BSOD.

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met een 5 jaar oude PC: kon soms uren achtereen gewoon draaien en viel dan opeens helemaal uit. Soms was de uitval al na een paar minuten na opstarten.

Ik heb er toen een nieuwe voeding in gehangen en het probleem was opgelost.

Waarschuwing: aangezien ik denk dat het de voeding is, zou ik je willen aanraden de PC NIET meer te gebruiken en eerst te proberen of een nieuwe voeding het probleem verhelpt. Draai je nl. door met een kapotte voeding, dan loop je het risico dat die op een gegeven moment helemaal doorbrandt en al je componenten onherstelbaar beschadigt. Bij een goede voeding zou dat niet moeten kunnen, maar er zijn op internet plenty voorbeelden te vinden van compleet verwoeste PC's alsgevolg van een kapotte voeding. Zoek maar eens op Google met: Bad PSU damages PC.
Bijna alles is origineel. Wat ik er zelf ingezet heb is: extra geheugen, grotere harde schijf (300 ipv 40) en dus een ati radeon 9550se videokaart.

Voeding is origineel van compaq. Het is deze pc: Afbeeldingslocatie: http://www.gebruiktelaptop.nl/images/D530SFF.jpg
Er zit dus een speciale voeding in :X

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Precies, en die is niet berekend op een extra videokaart. Op de korte termijn draait het wel, maar omdat hij op zn tenen moet werken gaat hij uiteindelijk dus onderuit. Nou is zo'n 9550 geen enorme stroomvreter, dus de voeding vervangen voor eenzelfde zal je voorlopig wel weer vooruit helpen. Het komt alleen regelmatig voor dat een PSU meer onderdelen meeneemt in zn ondergang.
Pagina: 1