[testcase] Als maar ijs-en-ijs koud is (product fotografie)

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik schiet de laatste tijd redelijk wat foto's. Met de nieuwe spiegelreflex gaat er een wereld voor me open. Een van die werelden is product fotografie. Als het een voorwerp voor een simpel wit achtergrondje is gaat het me nu goed af, maar glimmende voorwerpen blijven lastig. Zo wou ik vandaag wat product foto's schieten (voor shutterstock) van verfrissende drankjes. Ik kwam er al gauw achter dat standaart verlichting niet werkte. Ik heb drie daglicht spaarlampen van 30watt, maar reflexties zijn bijna on ontkoombaar. Je moet waarschijn dus indirect licht gebruiken, of niet? Dit betekend reflectie schermen? Wie kan me een paar goeie tips geven.

De foto's

1.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/coldbeer2klein-1.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/coldbeer4klein.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/greencocktailklein.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/orangejuiceklein.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/redcocktailklein.jpg

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:27
Ik vind 1 ok maar niet bijzonder vind de positie van flesje en citroen tov elkaar een beetje spastisch, 2 een beetje saai, in 3 vind ik de stamper er een beetje dom bij staan en saai kwa kleur.
Foto 4 vind ik helemaal goed qua kleur en compositie.
Foto 5 vind ik de stamper er weer een beetje plompverloren in staan en ik vind de hele foto een beetje over the top.
Slechts de mening van een eenvoudige consument :)

[ Voor 3% gewijzigd door HanslH op 25-05-2007 07:10 ]

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:55

Garyu

WW

Misschien een pola-filter proberen tegen de reflecties? Hoewel drie lichtbronnen ook met een filter moeilijk weg te werken zijn, zou het -wat- effect moeten hebben. Wel weer drie stops minder licht.

Ook zou ik kiezen voor een iets kleiner diafragma, je vruchtjes voor het glas zijn niet altijd even scherp. Verder vind ik het eigenlijk erg mooie foto's! Dat ijs heeft echt een gaaf effect :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
1 en 2 vind ik een beetje gewoontjes, maar 3, 4 en 5 vind ik erg leuk :)

wat garyu ook zegt, pola filtertje kan 't net ff wat mooier maken.

\en misschien beetje domme vraag.. waarom staat die stamper op ze kop? hoort dat zo? :P

over die belichting:
inderdaad indirect en diffus licht. kan je doen door papier voor je lamp te hangen, of idd met reflectieschermen.
maar dan nog blijft het lastig om helemaal geen reflecties te krijgen

[ Voor 31% gewijzigd door BasieP op 25-05-2007 09:32 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:11
Echt technische tips heb ik niet, maar aan de compositie valt hier en daar wel wat te verbeteren denk ik.
Voor de de hele serie geld, erg leuk gedaan, maar het zou volgens mij nog wat frisser kunnen. Ik vind het ijs er over het geheel nogal grauw uitkomen, iets meer licht zou het geheel nog aantrekkelijker maken.
Daarnaast per foto:
#1: Beetje veel ijs op het flesje geeft wat rommelig effect. De citroen komt er wel erg lekker uit.
#2: Op zich wel goed, maar een beeje saai, jammer dat je deze niet hebt aangekleed met fruit.
#3: Erg netjes
#4: Ook mooi, krijg ik dorst van ;)
#5: Deze vind ik dan weer iets minder smakelijk. De kersen ogen niet helemaal fris en het glas ziet er ook wat doffig uit. Misschien was het leuk geweest om het glas af te drogen, en dan met een plantenspuit wat dikke druppels te creeeren. Ik weet niet of dat makkelijk gaat maar het lijkt mij wel fris ogen.

Al met al een zeer geslaagde testcase. d:)b

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Bedankt voor de tips. Polarisatie filter dat is idd een goeie! Echter het licht, zeker nu omdat je alles indirect moet doen is al niet echt best. Ik loop echt te klooien met goeie belichting. In boekjes gebruiken ze vaak 1 soft box en dan 2 reflextie schermen, dat kan toch nooit genoeg zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 15:47

Karel V

Een simpele ziel

Stiegl schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 09:37:

Voor de de hele serie geld, erg leuk gedaan, maar het zou volgens mij nog wat frisser kunnen. Ik vind het ijs er over het geheel nogal grauw uitkomen, iets meer licht zou het geheel nog aantrekkelijker maken.
Bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a331/Karel_V/orangejuiceklein_brightnesscontrast.jpg?t=1180092704
Na een beetje spelen met Brightness & contrast.

Oude versie:
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/orangejuiceklein.jpg
offtopic:
Ts: als je de bewerking uit dit topic wil, geef gerust een seintje

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer eens om de boel wat langer te belichten? Beetje meer richting high-key, ze zijn nu idd wat grauwig. Of het echt zal werken weet ik niet hoor, maar je kan het proberen.

Oh, en voor wat betreft belichting: is het niet mogelijk een lichtbron van onderen, dus door het ijs heen, te gebruiken?

P.S. check images?

[ Voor 31% gewijzigd door Wortelsoep op 25-05-2007 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vind het gaaf dat je zo creatief bezig bent en je resultaat is gewoon netjes!, de tips die mensen geven lijken mij wel te werken, dus een pola, flitsen en licht door het ijs heen etc.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 10:48
Wilko schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:53:
Oh, en voor wat betreft belichting: is het niet mogelijk een lichtbron van onderen, dus door het ijs heen, te gebruiken?
Dat zou ook mijn suggestie geweest zijn, en dan bij voorkeur een gekleurde lichtbron. Bij rode aardbeijen een rode onderkleur, of juist groen, lekker contrasteren :)

en wat imho ook zou helpen is misschien niet héél de achtergrond ijs, al zou ik niet weten wat, behalve een kleur, er dan op de achtergrond zou moeten komen....

[ Voor 17% gewijzigd door Henk op 25-05-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik vind het persoonlijk een beetje storend dat de glazen scheef staan en daardoor het drinken in het glas nu scheef staat omdat je de glazen recht hebt gefotografeerd. Doet enigzins afbreuk aan de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Bedankt voor alle opmerkingen. Duidelijk nog niet 100%. Ik vindt het echt ook zo moeilijk belichting. Ik had namelijk al een lichtje onder het ijs bv. Op shutterstock zijn alle behalve de Orange juice geaccepteerd. Afgevallen vanwege verkeerde witbalants/belichting.

Hoe zouden jullie dit doen? Dus je hebt een bak ijs en wat drankjes. En dan.. welke lampen etc en waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenesiZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 22:41
een tip is om het te doen in een donkere kamer, met links en rechts van de cam 2 langwerpige softboxen. hiermee krijg je 2 exact dezelfde reflecties. Deze zijn dan niet irritant aanwezig. Heb je geen softboxen, koop dan wit vliegerdoek, Mirai volstaat perfect en is ongeveer 6 eur voor 1x1.5m. Knip hierhuit 2 lange stroken (1.00x0.50) en hang deze 30cm voor je flitser. Zodra je flitst, zal hij flitsen op het doek om het licht diffuus te maken.

Ik heb een adres online gevonden met meer info, maar die link heb ik op mijn werk. Ik zal hem dinsdag even doorgeven hier.

IG MarkMeisner

Pagina: 1