Problemen met Peugeot 306XR ruitenwissenmotor

Pagina: 1
Acties:
  • 798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 14:57
Beste tweakers,

Aangezien de ruitenwisser van mijn peugeot 306 XR '96 het niet meer doet. heb ik de motor hiervan vervangen (opgehaald vanaf de sloop). De oude deed helemaal niks meer. De nieuwe zit er in.
De ruitenwisser heeft 5 standen.

1 - 1x de ruitenwissers op en neer (schakelaar naar beneden, kan er niet in blijven staan)
2 - neutraal
3 - Interval stand (stand 1 omhoog)
4 - Snelheid 1 (stand 2 omhoog)
5 - Snelheid 2 (stand 3 omhoog)

Nu heb ik het volgende probleem:

Zodra ik de schakelaar op neutraal zet, stopt de ruitenwisser ook, dus ook op het bovenste punt.
Dit is bij alle 4 standen. Voor de rest werkt hij perfect.
Als ik de ruitenwisser op interval zit, zit er geen logisch ritme in. De ene keer gaat hij 2x(!!) keer heen en weer en stopt hij willekeurig, de andere keer beweegt hij 10cm en dan stopt hij weer.

Nu was mijn 1e ingeving het relais. Dat het afvallen v.d. relais vast blijft zitten. Maar nu zat ik te denken. Hoe 'weet' het relais dat als bijv. de ruitenwisser op stand 4 staat en je zet de ruitenwisser schakelaar op neutraal, hoe de ruitenwisserstand zelf staat?
Het afvallen v.d. relais duurt bijv. 3 sec. Als je de ruitenwisser uitzet, zal hij altijd nog 3 seconden aan staan, zodat de ruitenwissers weer op de beginstand staat, maar dit klopt dus niet. Daarom denk ik niet dat het relais het probleem is.
Een 2e mogelijkheid is dat er in de motor een relais/schakeling zit in gebouwd die er voor zorgt dat als de ruitenwissermotor wordt uitgezet, dat deze altijd terug naar de beginstand wordt gezet. (door bijv. een contact schakelaar)

Ik heb een elektrisch schema gevonden, en bedrading van de ruitenwissers staat op pagina 9. RWM-V = Ruitenwisser motor voor, en INT = de intervalschakelaar.

De concrete vraag is dus eigenlijk: Wie regelt dat de ruitenwisser weer terug gaat naar de beginstand? (relais of de ruitenwissermotor(schakelingen))?

Ik weet niet of dit probleem hier hoort, of in Elektronica, maar dan merk ik het vanzelf wel.
Wie kan mij verder helpen?

Alvast bedankt,

[ Voor 3% gewijzigd door Onoffon op 24-05-2007 23:21 ]

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt je computer resetten door 10 min je accupool los te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 08:37:
Je kunt je computer resetten door 10 min je accupool los te trekken.
Volgens mij heeft een peugeot 306 uit '96 geen boordcomputer. Althans niet een die de interval van de ruitenwisser regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

SilentTears schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 12:28:
Volgens mij heeft een peugeot 306 uit '96 geen boordcomputer. Althans niet een die de interval van de ruitenwisser regelt.
Er zit in mijn peugot 205 uit '89 wel een electronicabak in die ook wel eens voor storing wil zorgen, maar idd 10 mins de min van de accu afhalen wil dan nog wel eens helpen.

Als het goed is zit er een extra aansluiting op de ruiterwissermotor die aangeeft dat de motor in de beginstand staat. Als het goed is wordt het contact dan via een relay verbroken.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Het zou dus goed kunnen dat de contactschakelaar in de ruitenwisser motor kapot is?
Want dit probleem loopt pas sinds ik de motor vervangen heb.

Nu zal ik eerst ff die 10min v.h. stroom proberen, maar er zit een startonderbreker in(via pincode), maar ik mag toch aannemen dat de code bewaard blijft? Anders is het ook niet een goede beveiliging, maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een keer een aansturing gemaakt in een PLC voor een ruitenwissermotor in een binnenvaartschip. Deze had 4 aansluitingen:

Hoog
Laag
Parkeer
Min

Zodra je een plus op de parkeer aansluiting zet (en laag en hoog dus spanningsloos maakt) gaat de ruiterwissermotor naar de 'nulstand' en schakelt zichzelf daar af met een contactje bij het draaipunt. Ik ga er vanuit dat een ruitenwissermotor voor een auto ook zo werkt. Je zou eens kunnen controleren of dat contactje nog wel op het juiste moment schakelt.

edit:
Beetje laat zie ik nu :/

[ Voor 4% gewijzigd door Alain op 25-05-2007 17:34 ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Pagina: 1