Toon posts:

dvd-rw laptop kapot, kan geen nieuwe vinden!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Acer Travelmate 661lmi uit 2003 heeft het gisteren begeven, terwijl ik volgende week mijn scriptie in moet leveren, nogal vervelend dus! Formatteren en opnieuw installeren van windows werkt niet omdat hoogstwaarschijnlijk mijn dvd-rw-drive kapot is.
Er zit nu een Pioneer DVR-K11RA in. Verwijderen en vervangen door drives van een van mijn huisgenoten werkt niet, de vorm van de stekker komt al niet overeen. Nu heb ik enkele NEC modelletjes gevonden waarbij de aansluiting zeer veel op mijn huidige lijkt, alleen zitten bij de NEC modellen volgens de manuals de stekker veel meer naar de zijkant (achteraanzicht) dan bij mij het geval is (zit nu in het midden) dus de NEC modellen zullen niet passen. Van Samsung kan ik echter geen manuals vinden, en op de gok iets gaan bestellen vind ik een beetje zonde van het geld. Kan iemand mij uitsluitsel geven over het verschil bij aansluitingen van laptop-dvd-spelers? Is de standaard misschein veranderd in de afgelopen 4 jaar? alvast bedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vaak zitten de slime line drive's in een bracket of zijn er bracket delen aan de zijkanten geplaatst. Zo zijn veel laptop's voorzien van converters, waarschijnlijk kun je van de achterzijden van je oude drive een dun printplaatje afhalen waar aan beide kanten een connector zit. De eene connector druk je op de drive zodat de andere connector de drive met je laptop verbind.

Een voorbeeld wat er achter op je oude drive kan zitten: http://www.mnm-computers....ine_DVD-IDE_Convertor.jpg en nog een plaatje: http://www.elecdesign.com/Files/29/13330/Fig10.jpg

Waar je wel op moet letten is of de lade van een nieuwe drive enigszins dezelfde vorm heeft als je huidige drive. Ik heb in mijn Dell laptop ook een NEC gesplaatst, alleen de NEC heeft gewoon een "platte" lade terwijl de Dell drive afgeronde hoeken heeft en net iets smaller is. Zodoende heb ik van het klepje van de lade van de NEC drive randjes afgevijld.

[ Voor 45% gewijzigd door _Dune_ op 24-05-2007 22:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 09:14

No13

/me was here

Misschien dat je een externe DVD-brander (op USB2) kan halen ergens? is niet de meest elegante oplossing maar wel functioneel (en kosten nog een 60 euro ofzo?)

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
de Acer Travelmate 661lmi heeft een netwerkaansluiting. aangezien het een scriptie betreft neem ik aan dat je op een school cq universiteit zit, en die hebben vast internetmogelijkheden voor studenten. gebruik je netwerk om je scriptie naar een andere computer te verplaatsen, en brand vanaf daar.

de Acer Travelmate 661lmi heet iig 4 USB ports. die zijn uitermate geschikt voor usb-sticks waar je ook je scriptie op kunt zetten, of voor externe cd/dvd-branders.

ik zou dus een van deze oplossingen proberen voordat je in de computer gaat peuren om allemaal apparatuur te verwisselen. voor je het weet heb je iets aangeraakt en een statische lading schiet over naar het moederbord, en dan heb je helemaal niks.

Verwijderd

Topicstarter
Dan komen we nu bij het volgende probleem, wat iets dieper ligt.
Ik kom niet meer in windows, werkelijk onmogelijk, blauwe schermen, jullie kennen het. Recovery cd's, windows installeren etc is vanwege de kapotte dvd-speler niet mogelijk. Eerste stap zal voor mij dus altijd de dvd-speler vervangen zijn, lijkt me! Pas dan kan ik weer formatteren.
Data is gelukkig al gered door schijf uit te bouwen en via usb te backuppen op een andere pc, godzijdank!
_Dune_ je tip gaat waarschijnlijk werken, die bracket was me niet eens echt opgevallen, shame on me. Vanavond even proberen of ik de speler van een huisgenoot in kan bouwen, hoop dat ie dan weer werkt, zodat ik de Acer aspire 5612AWLMI die ik eergisteren gekocht heb, ongebruikt weer kan terugbrengen naar de mediamarkt!