[W2k3] FTP portforwarding probleem in RAS

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-03 19:33
Hallo,

Ik ben niet zo erg veel hier op tweakers dus ik hoop dat ik het allemaal goed doe.

Pas heeft een bedrijf een andere server gekregen. Namelijk een Windows 2003 SBS Prem server welke als gateway is ingesteld op de clients. Heeft dus 2 netwerk kaarten. 1 naar de LAN en 1 naar de WAN (speedtouch router waar DMZ op is ingesteld). Alles werkt naar behoren zoals OWA en VPN functies.

In het bedrijf staat een WindowsXP Prof machine die ook dient als FTP server. Dit werkte prima met de vorige situatie. Namelijk een router waar FTP (tcp poort 21) op werd geforward naar die machine.

Maar nu wil ik dus portforwarding instellen via RAS op de W2k3 machine alleen dat werkt niet. Mijn ftp programma geeft geen response van buitenaf terwijl ik de forward wel juist heb ingesteld naar mijn mening. De melding die ik krijg in Ipswitch:
Waiting for Server Response
Error reading response from server.
Connection closed by remote host.
Wat naar mijn mening betekend dat hij gewoon geen ftp server vind.

Wat ik heb gedaan is het volgende in RAS beheer bij NAT en eenvoudige firewall bij Netwerkverbinding, Service en poorten een portforward gemaakt van FTP-Server (tcp 21) naar het juiste ip adres. Maar het werkt dus niet.

De forward van Extern Bureaublad (tcp 3389) werkt bijvoorbeeld wel goed.

Wat kan ik hier vergeten zijn? Ik heb het eea al gezocht op internet maar kom niet zo snel iets tegen wat ik vergeten kan zijn. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Alvast bedankt!

iRacing profile | Racing rig

• wolverine3141
niemand een idee?

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-03 09:09
Je moet poort 20 ook forwarden, FTP gebruikt 20 én 21 namelijk :)

• wolverine3141
dat had ik inmiddels ook geprobeerd, helaas zonder resultaat

iemand anders nog suggesties?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11

lier

MikroTik nerd

Er zijn vele topics te vinden over port forwards, inclusief specifiek voor FTP.

Je kan een FTP server active en passive benaderen. Indien deze actie draait, is poort 20 en poort 21 voldoende.

Bij passive moet je kijken welke poorten toegepast worden naast poort 21 (deze moet je altijd instellen). Vaak is dit een range en meestal is deze afhankelijk van de software.

Het kan niet dat in de oude situatie alleen poort 21 geforward stond, want dit is nooit voldoende.

Om te testen kan je in ieder geval wel een telnet (vanaf Internet) doen naar poort 21 om te kijken of je uberhaupt op de pc komt.

Kan je ter aanvulling aangeven:
- welke software
- configuratie FTP server programma
- instellingen RRAS

Eerst het probleem, dan de oplossing

• wolverine3141
Het is me inmiddels gelukt.

Dit is wat uiteindelijk de oplossing was. (erg rare en onlogische oplossing overigens)

Toen het FTP forwarding me niet lukt naar de Windows XP Pro machine dacht ik, laat ik dan maar de FTP server verhuizen naar de SBS server. Ik las op internet dat dit zowieso beter was om dit op Win2k3 te laten draaien.

De FTP service had ik geinstalleerd op Win2k3 en ik had het draaien. Toen dacht ik laat ik eens opnieuw die poort 21 forwarden naar die ene Windows XP Pro machine. (tenslotte was het zeker een dag werk om de boel goed te verhuizen). En wat denk je? Het werkte!

Erg vreemd natuurlijk. Ik heb er verder ook geen verklaring voor maar ik denk ik laat even weten hoe dit is afgelopen.

edit: net alsof FTP standaard werd geblokkeerd totdat ik de FTP service liet draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door wolverine3141 op 19-06-2007 13:04 ]

Pagina: 1