Airco in je computerkast plaatsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 975 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:57
Het warme weer begint weer te komen en ik begin weer koelproblemen te krijgen:

geforce 8800 gtx @ 630/2000
Core2duo E6600 @ 3 ghz
asus p5b
...

heb al arctic freezer 7 zitten op de koeler, maar je mag nog koelen wat je wilt, bij een kamertemperatuur van 32 graden lukt het echt niet om mooi onder de 50 graden cpu te blijven en onder de 80 videokaart. De harde schijf komt mooi 35 graden door een grote koeler aan de voorkant, maar he tmoederbord 42 graden. Waterkoeling lijkt mij met zo'n temperaturen niet te helpen. Daarom dacht ik aan airco. Kamer afkoelen zou natuurlijk een optie zijn, maar voor zo'n grote inhoud moet de airco harder zijn best doen, dus dacht ik aan een kleine airco voor in de pc kast, bestaat dit? Zou dit überhaupt mogelijk zijn om dit biujvoorbeeld in mijn overige 3 5.25 inch bays te steken?

p.s. mijn kamer is zo warm omdat ik aan de zuidkant zit en een velux heb...

hier trouwens een foto van de kast: http://www.h2olan.be/computerkast.html

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 24-05-2007 21:17 ]

http://specs.tweak.to/16567

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Vraag me af of je wel zo zeker weet dat waterkoeling niet zou helpen.
Naar mijn idee bestaan er al zat waterkoelingssetjes waarmee je die pc van jou zat onder jou gewenste temperaturen kan houden.

Misschien niet helemaal passief, maar het gaat wel lukken met 1 of 2 extra 120mm casefans of fans op de heatsinks van Northbridge ect.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Verwijderd

wellicht is een betere cpu koeler een goede optie? Scyth infinity/ninja goede Arctic silver 5 eronder. Qua gpu zal het lastig worden.

• skelleniels
dreameater schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:15:
Vraag me af of je wel zo zeker weet dat waterkoeling niet zou helpen.
Naar mijn idee bestaan er al zat waterkoelingssetjes waarmee je die pc van jou zat onder jou gewenste temperaturen kan houden.

Misschien niet helemaal passief, maar het gaat wel lukken met 1 of 2 extra 120mm casefans of fans op de heatsinks van Northbridge ect.
Ja maar probleem is, ik zit hier nu al met 32 graden kamertemp. Mijn moederbord zal met waterkoeling normaal nog warmer worden omdat er geen flow meer komt van de cpukoeling. Ook ga ik regelmatig naar lans en dan lijkt waterkoeling me wat ambetant of heb ik dit mis op?

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Airco is geen optie.
Airco heeft teveel last van condens. En dat wil je niet in je pc. ;)
En is het condensgehalte nog normaal dan wil je het nog niet, de kans dat die dingen gaan lekker is ook nog flink aanwezig.

• Chesta
  • Laatst online: 27-11-2025
Begin eerst maar eens intake-fans in het zijpaneel te zetten, dat scheelt al heel wat in temperatuur :/

End of Transmission

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik denk dat je beter een airco in je kamer kunt hangen, dan in je PC, als je kamer met dit weer al 32 graden is. Als het dalijk buiten 32 of heter (37 oid) wordt, zul je nog wel zien :X

Een aantal tips:
Zo vroeg mogelijk in de ochtend alle ramen volledig open, wanneer de zon erop komt, of het buiten warmer dan binnen wordt, de boel dicht doen, en de gordijnen dicht doen. Mocht dit niet genoeg zijn een lakentje ervoor.
In de avond rond 11 uur pas weer open doen die ramen, wanneer het buiten koeler wordt. Als je gaat slapen ook open laten, alleen niet zo veel.
In huis alle tussendeuren open laten, geeft lekker circulatie.
Als je langer dan 5 minuten weg gaat je monitor uit zetten.
Niet te veel en lang gamen, geeft een hoop hitte.
Speedstep oid erop zetten. Met RMClock op een 939 kon je hiermee meteen undervolten.

Voor de rest moet je denk ik op GoT zoeken, elk jaar is er wel ergens een topic over dit, vorig jaar ook, van een bericht of 2000 dacht ik.
Chesta schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:22:
Begin eerst maar eens intake-fans in het zijpaneel te zetten, dat scheelt al heel wat in temperatuur :/
Alleen onder dan, die bovenste moet je zo dicht mogelijk zien te krijgen, omdat hij een zijwaardse koeler heeft. Voorin veel intake is belangrijker, om de airflow stevig te houden.
Wat trouwens ook niet gek is om te doen is de onderste twee expansion slots aan de achterkant dichtmaken, die gaten zijn loos (er komt nergens hete lucht in die lijn), en het gaat er alleen maar koel weer uit. Zonde van je intake dus. De andere moet je wel open laten, die zitten in de lijn van een HDD/GPU/Chipset.

Kan trouwens die HDD niet totaal onderin? Als je dat doet is de lucht die naar de CPU gaat toch meteen weer koeler dan het nu is ;)

[ Voor 29% gewijzigd door TheZeroorez op 24-05-2007 21:30 ]

Verwijderd

mijn mobo is altijd al 41-42graden geweest
maar verder is 80graden voor de gpu wel aan de hoge kant, is dat stressed of idle?
verder zou ik uitkijken met vochtigheid met zo'n airco, maargoed daar heb ik geen verstand van
zie hier onder :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2007 21:26 ]

Verwijderd

Drawer schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:21:
Airco is geen optie.
Airco heeft teveel last van condens. En dat wil je niet in je pc. ;)
En is het condensgehalte nog normaal dan wil je het nog niet, de kans dat die dingen gaan lekker is ook nog flink aanwezig.
een airco haald juist vocht uit de lucht

Verwijderd

Voor die velux vensters kan je ook gewoon buiten zonwering kopen....

http://www.velux.be/nl-BE/Products/DSP/

Dan blijft gelijk heel je kamer een stuk koeler

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:24:
[...]

Hangt er van af of je een degelijk ding hebt gekocht of een betaalbare airco.
De één ontvochtigdt, de ander bevochtigtd.

• Chesta
  • Laatst online: 27-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:26:
[...]

Er ontstaat altijd condens aan de koude kant. Zolang je dit condenswater afvoert heb je een airco die ontvochtigd.

End of Transmission

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:24:
[...]

ik moet je er wel bij vertellen dat een airco IN je kast geen optie is.
een airco die koelt wel, maar die hitte moet afgevoerd worden

als je een airco IN je kast bouwd, dan wordt je kast alleen maar warmer, omdat de airco zelf ook energie verbruikt, en dus ook opwarmt.

een optie is wel om een split-airco te nemen. dus het koelgedeelte in je kast bouwen . en de rest buiten je kast (radiator, compressor.. ed.)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:26:
[...]

Bij een airco hoopt het vocht dat uit de lucht wordt gehaald zich ergens op (bij de wat jij ontvochtigende airco noemt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• skelleniels
Dus eigenlijk moet mijn kamer gewoon een stuk frisser? Zou dat zijpaneel in plexiglas vervangen voor een gewoon paneel ook een optie zijn? Want nu schijnt de zon (tussen 12 uur en 6 uur smiddags) recht op dat paneel. Werkt dat paneel dan niet als een soort serre...

Verwijderd

Chesta schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:28:
[...]

Er ontstaat altijd condens aan de koude kant. Zolang je dit condenswater afvoert heb je een airco die ontvochtigd.
Ik meen gehoord te hebben dat er airco's bestaan die dat vocht weer terug de lucht in blazen om de lucht daarmee zogenaamd sneller te koelen ofzo? Maar ik ben geen Airco-expert, dus vergeef me als ik ongelijk heb :)
Hoe dan ook, duidelijk is dus dat je moet nagaan waar het condens komt en blijft als je dit plan wil uitvoeren :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Is zon waterchiller zoals U_R laatst gebouwd had niet wat?

Verwijderd

bij een waterchiller koel je het water onder kamer temp, dit levert sowieso condens problemen op.

tis een optie, maar goed isoleren is vereist

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
skelleniels schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:32:
Dus eigenlijk moet mijn kamer gewoon een stuk frisser? Zou dat zijpaneel in plexiglas vervangen voor een gewoon paneel ook een optie zijn? Want nu schijnt de zon (tussen 12 uur en 6 uur smiddags) recht op dat paneel. Werkt dat paneel dan niet als een soort serre...
plak anders een gewoon zilverpapier op je ruit, dat weerkaatst de zonnestralen. Dan weet je hoeveel warmte er langs het raam binnenkomt. dan kan je eventueel later iets professioneler aanschaffen, maar het kan wel een goede indicatie geven.
Bij mij heeft dit geen zin, omdat er veel warmte langs de muur binnenkomt, muur voelt dan lekker warm aan :(

[ Voor 7% gewijzigd door plastronneke op 24-05-2007 21:39 ]

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Als je een airco wil meot je een lsang naar buiten leggen.

Waarom die niet gewoon leggne en op een intake fan van je pc aansluiten ;)

Dar zijn ook topics over hier op GoT

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-02 06:11
Enige wat in de buurt komt van een Airco in je PC is Asetek vapochill serie :9

• skelleniels
Dat zilverpapier ga ik meteen eens proberen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
skelleniels schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:32:
Dat zou een heleboel helpen. Echter, dat paneel is zwart, maar zelfs als het wit zou zijn, zou ik het gewoon zo indelen dat dit niet, of zo min mogelijk in de zon staat.

Als je kamer zo warm is moet je de zon zo veel mogelijk uit je kamer houden op een dag als vandaag, maar je PC moet je er natuurlijk al helemaal niet voor zetten, laat staan met window 8)7

Verwijderd

skelleniels schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:41:
Wel aan de buitenkant plakken dan, met de reflectieve zijde naar buiten.

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
skelleniels schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:41:
owja, misschien nog even zeggen: wel zilverpapier langs de buitenkant van het glas doen, de warmte mag immers niet door het glas gegaan zijn.
en het zal dan wel wat donkerder in je kamer zijn, maar een beetje een velux openzetten en je hebt al heel wat licht binnen.

Verwijderd

zoek eens op peltier in google ;) kun je héél creatief mee zijn :) (soort mini airco mee maken bijv, wel warmte afvoeren naar buiten de kast)

• skelleniels
Heb nu de pc onder mijn bureau gezet en wat blijkt: hij is ineens 4 graden afgekoeld in de kast, 6 graden cpu en de koeling is van 2700 rpm naar 2100 rpm gegaan. Harde schijf is 3 graden afgekoeld(35 naar 32) Nu ga ik proberen mijn kamer wat te laten afkoelen...

Verwijderd

skelleniels schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:07:
Heb nu de pc onder mijn bureau gezet en wat blijkt: hij is ineens 4 graden afgekoeld in de kast, 6 graden cpu en de koeling is van 2700 rpm naar 2100 rpm gegaan. Harde schijf is 3 graden afgekoeld(35 naar 32) Nu ga ik proberen mijn kamer wat te laten afkoelen...
Koele lucht is "zwaarder" dan warme lucht;) dus hoe lager je zit hoe koeler:P

• skelleniels
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:12:
[...]

Koele lucht is "zwaarder" dan warme lucht;) dus hoe lager je zit hoe koeler:P
En daar schijnt de zon ook niet;)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar heb vandaag een zalman VF900-cu VGA cooler met arctic silver pasta op mijn videokaart gezet. voorheen waren de temperaturen 51 idle en 85 stressed. nu 41 idle en 52 stressed en dat scheelt dus 33 graden. ik stond er zelf ook versteld van maar ben blij nu :D

• skelleniels
gebruikershaes schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:21:
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar heb vandaag een zalman VF900-cu VGA cooler met arctic silver pasta op mijn videokaart gezet. voorheen waren de temperaturen 51 idle en 85 stressed. nu 41 idle en 52 stressed en dat scheelt dus 33 graden. ik stond er zelf ook versteld van maar ben blij nu :D
Hmm ik ga hier eens voor kijken

Verwijderd

Dude... :X het gaat hier om een 8800GTX!
Maarre... ben ik nou zo gek of kun je je processor en videokaart niet gewoon op standaard snelheid laten lopen? Scheelt héél wat in temperatuur, en het is nog steeds snel genoeg om te gamen!

• bassie
Zo'n ding is alleen niet voor een 8800, dan eerder een hr-03.

Is een waterchiller geen optie?

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Een waterchiller zal inderdaad niet veel duurder zijn als een beetje airco.
Alleen zou ik zelf voor de airco gaan, met 32 graden ga ik echt niet achter de pc zitten man. Dan lig ik voor de ventilator naakt op bed aan een slangetje B)

Gelukkig heb ik al airco :9

Dus: Goede zonwering en airco.
Ik heb btw een mobile airco, maar als ik het mocht overdoen zou ik een split unit kopen, de mobile airco die heb krijg m'n zolderkamer nauwelijks kouder, en heeft al helemaal moeite als de tv, en pc's aanstaan.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
bassie_ schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:30:
[...]

Zo'n ding is alleen niet voor een 8800, dan eerder een hr-03.

Is een waterchiller geen optie?
nee 8600 staat er ook niet tussen en die heb ik, alleen hij past op alle kaarten waar std mountingholes (gewoon 4 gaten rondom de chip) op zitten die zitten er bij mij plus nog 2 extra waar die oude cooler aan vast zat. op die std holes paste die netjes en misschien is het bij een 8800 net zo. geen id was maar een suggestie en hij kan dan zelf kijken of hij die std mountingholes heeft of niet.

en zo te zien lijkt me dat het moet passen
http://img2.zol.com.cn/pr...337/470/ceCp3uJIR3f4U.jpg

voor het geheugen krijg je koelblokjes erbij die je erop kan plakken

[ Voor 16% gewijzigd door gebruikershaes op 25-05-2007 02:16 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heel veel discussie en parchtig ingewikkelde oplossingen, terwijl de enige echt zorgen barende temp de 80 graden is van je videokaart. Begin nou maar eens met daar een fan naast te zetten in je zijpaneel (even testen of intake danwel outtake beter is, en zorgen dat de warme lucht niet allemaal langs je CPU naar buiten gaat), dat zou nog best een stuk moeten schelen.

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04-2025
Geen airco maar wel extreme cooling (voor de cpu dan) is de Coolit Freezone HEEL gemakkelijk in opzet, nooit uitkuisen en koelt een e6600 op 3.5Ghz naar 12°c idle en 20°c load.

Zelf zou ik dan wel de 92mm fan modden naar een stillere 120mm

Verwijderd

ThemNuts schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 03:26:
Geen airco maar wel extreme cooling (voor de cpu dan) is de Coolit Freezone HEEL gemakkelijk in opzet, nooit uitkuisen en koelt een e6600 op 3.5Ghz naar 12°c idle en 20°c load.

Zelf zou ik dan wel de 92mm fan modden naar een stillere 120mm
Das lekker voor de stroomrekening. TEC's zijn van zichzelf uit erg inefficient met stroom en leveren dus per watt zeer weinig op. Ik zou zelf inderdaad voor een gewone airco in mijn kamer gaan, hiermee houdt je het zelf ook nog een beetje koel.

- HyPz

• bassie
gebruikershaes schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 02:06:
[...]

nee 8600 staat er ook niet tussen en die heb ik, alleen hij past op alle kaarten waar std mountingholes (gewoon 4 gaten rondom de chip) op zitten die zitten er bij mij plus nog 2 extra waar die oude cooler aan vast zat. op die std holes paste die netjes en misschien is het bij een 8800 net zo. geen id was maar een suggestie en hij kan dan zelf kijken of hij die std mountingholes heeft of niet.
Ik bedoelde niet te zeggen dat het niet past, maar ik denk dat die koeler gewoon niet sterk genoeg is voor een 8800GTX. Die stockkoeler is volgens mij al beter dan die zalman.

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Jesse99

Everything's Tweakable!

Dit klinkt me heel bekend, heb zelf ook een Velux op de zuid-west kant en da's op een beetje zonnige dag al snel 30 graden binnen :(
Met zilverpapier en zelfs iets dikkere weerkaatsende isolatie al van alles geprobeerd maar meer als 2-3 graden scheelde het me niet. Uiteindelijk voor een origineel geïsoleerd Velux rolluik gekozen. 't Is natuurlijk donkerder binnen maar iig wel wat koeler, wellicht is dit voor jou ook een oplossing!

Verder kan ik alleen maar bevestigen de airflow van je kast zo goed mogelijk te optimaliseren om de hete lucht toch zoveel mogelijk eruit te krijgen.

New pc under construction...

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-01 01:37
ik zou zeggen ipv van al die soorten pasta's die je erop smeert ga eens voor deze hier

http://www.coollaboratory.com/en/product_metalpad.shtml

scheelde bij mij dik 7 graden meer
Pagina: 1