PC loopt vast tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:12
Hey,

Ik post het maar hier omdat de problemen begonnen nadat ik een nieuwe videokaart in mijn pc had gestopt (Sparkle Geforce 7600GT cool-pipe)

Het zit zo, ik videokaart erin gedaan, alles ging goed, meteen de nieuwste drivers erop bla bla bla... Ik een spel spelen liep als een trein op full-settings. Maar de volgende dag gebeurde het voor het eerst. Ik ben gewoon aan het gamen, alles gaat normaal en opeens, zonder enige aanleiding, staat mijn beeld vol met gele puntjes, hapert het geluid nog even en dan kan ik niks meer doen. Enige optie is een reset.
1e keer is het niet zo erg, maar het bleef, er zit geen regelmaat in, maar soms, om de paar dagen gebeurt het, soms kan ik een week normaal gamen, dan gebeurt het weer 2 dagen na elkaar.
Bij de 2e keer keek ik naar alle temps (direct na het opstarten): CPU: 37, normaal; HD: 40, normaal; Videokaart: 64-65, normaal nadat hij stressed is geweest.

Weet iemand wat hier de aanleiding voor is of hoe het opgelost kan worden? Het begint irritant te worden namelijk :(

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 22:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gele puntjes is vaak het gevolg van een te warme GPU. Kijk dus even hoe warm de boel wordt, draait de fan nog wel goed enz.

Xbox Live ID:Notna8310

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:47

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Als ik het goed begrijp is zon coolpipe versie een passief gekoelde versie videokaart?
Misschien is het een warmte probleem?
Probeer eens een gewone (tafel) ventilator te pakken en die voor de open kast te zetten.
Ga daarna nog eens gamen en kijk of hij nog steeds vastloopt.

EDIT: Te laat :(

[ Voor 3% gewijzigd door dreameater op 24-05-2007 21:11 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• aeroxtaxi
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10-2024
kijk eens wat je temp van je vga is tijdens het gamen..

• Tower410
Tower410 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:05:
Bij de 2e keer keek ik naar alle temps (direct na het opstarten): CPU: 37, normaal; HD: 40, normaal; Videokaart: 64-65, normaal nadat hij stressed is geweest.

• Tower410
sorry voor de dubeelpost, maar tijdens het gamen wordt hij niet heter dan 66 graden...

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 22:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Overheen gelezen :O :>

Maar ik vind dat wel aan de warme kant voor een idle GPU. Ik zou toch proberen om tijdens het gamen je kast op te laten staan met een ventilator erop zodat iig de warmte weg kan. Kijken of dit helpt :)

offtopic:
Je kan trouwens al je posts edditen met de edit knop he :) (rechtboven een getyppt bericht van je ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 24-05-2007 21:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Tower410
Notna schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:13:
[...]

Overheen gelezen :O :>

Maar ik vind dat wel aan de warme kant voor een idle GPU. Ik zou toch proberen om tijdens het gamen je kast op te laten staan met een ventilator erop zodat iig de warmte weg kan. Kijken of dit helpt :)

offtopic:
Je kan trouwens al je posts edditen met de edit knop he :) (rechtboven een getyppt bericht van je ;) )
ja maar die temp is ook nadat hij is vastgelopen en herstart (dus vlak na het gamen, hij is zijn warmte niet in een minuutje kwijt ;))

en dat editten weet ik, wilde ik ook doen, maar op een of andere manier staat die knop er nu niet bij :?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je je oude drivers verwijderd (grondig) voordat je deze erin stopte?
Is je voeding nog toereikend genoeg voor deze kaart?

• Tower410
Exorcist schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:21:
Heb je je oude drivers verwijderd (grondig) voordat je deze erin stopte?
Is je voeding nog toereikend genoeg voor deze kaart?
Ik heb de oude drivers van te voren verwijderd via apparaatbeheer, en ik had op internet uitgerekend op zo'n site hoeveel mijn computer ongeveer gebruikte met deze kaart erbij, dat was zo'n 280 watt en ik heb een 380 watt voeding...

• N-Freak
  • Laatst online: 07:22
65 graden is aan de warme kant, weet je ook zeker dat dat tijdens gamen is? Want hij is de warmte wel degelijk na een minuut kwijt, sterker nog enkele seconden zijn genoeg om hem een paar graden te laten zakken (de core dan). Dus een minuut is voldoende om naar idle temps te gaan. Hooguit iets daarboven.

ALT-TAB is ook niet tijdens gamen, dan zakt de temp ook gelijk een aantal graden, je zou het dus moeten monitoren. Het zijn warme dagen op het moment en dat vinden veel computers niet zo leuk. Passief-inclusief!

Misschien ook even kijken naar je airflow?

Zorg ervoor dat de warmte aan de bovenkant van de kast er uit gaat (warmte stijgt tenslotte, dus help dat een handje) en er onder/achter in komt. dan krijg je een fris windje in je kast wat een stuk beter is dan het circuleren van dezelfde lucht. Uiteraard weet ik niet in hoevere je hier verstand van hebt en/of je niet al een goede airflow hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door N-Freak op 25-05-2007 16:19 ]

• Tower410
Airflow is goed, koud onder erin, warm boven eruit. Nu, idle is hij 56 graden. Monitoren lukt niet want speedfan zegt altijd dat hij 65 graden is en nvidia temperaturen kan niet monitoren... Is er nog een ander programma waarmee het kan die het wel goed ziet?

• N-Freak
Tower410 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:34:
Airflow is goed, koud onder erin, warm boven eruit. Nu, idle is hij 56 graden. Monitoren lukt niet want speedfan zegt altijd dat hij 65 graden is en nvidia temperaturen kan niet monitoren... Is er nog een ander programma waarmee het kan die het wel goed ziet?
je zou Rivatuner kunnen proberen, die kan monitoren tijdens fullscreen gamen. Als je dan terug schakeld zie je een grafiek die de temperaturen aangeeft.

Je hebt je kaart toch niet overclockt? Het blijft in elk geval aardig warm, warm genoeg om problemen te veroorzaken.

edit:
Je kunt nog beter Atitool gebruiken, die kun je je videokaart laten stressen in Windows. En ja, Atitool werkt ook op nVidia's.

Laat hem wel even een tijdje draaien (15 minuten minimaal). Ook zie je dan gelijk of je artifacts hebt (de gele puntjes).

[ Voor 17% gewijzigd door N-Freak op 25-05-2007 19:42 ]

• Tower410
ik heb net met rivatuner aan gegamed, en ik denk dat hij inderdaad te warm wordt... hij heeft pieken tot de 73 graden dus ik denk dat als hij vastloopt hij een uitschieter naar de 75 heeft of zo. Tot de tijd dat ik achter ook nog een fan erin doe (daar heb ik er nog geen een, alleen mijn voeding zuigt af, en die draait alleen als de voeding het warm heeft) houdt ik mijn kast wel open en dan zal ik er als het goed is geen last van moeten hebben...

Bedankt voor alle hulp O-) en als het toch niet aan de temperaturen blijkt te liggen (kleine kans denk ik) reageer ik hier nog wel... :)

• N-Freak
Als de hoge temperaturen aanhouden zou je kunnen overwegen een andere koeler te kunnen kopen voor de videokaart. Maar probeer eerst maar is meer koele lucht de kast in te krijgen.

Zorg ook dat je rekenening houdt met de warme dagen. Die zijn op zich belangrijk. Is je computer stabiel bij warme dagen dan is hij dat helemaal wanneer het kouder is (daar bedoel ik dan de kamertemperatuur mee). Daarom is het wel handig als je je computer test tijdens warme dagen.
Pagina: 1