Eigen computerwinkel realistisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Al een aardig lange periode heb ik in gedachte om zelf een computer winkel te willen beginnen.
Omdat ik nu elke avond de nodige pc’s repareer/installeer en netwerk onderhoud etc, en graag zou ik daar fulltime mijn werk van willen maken omdat ik met plezier eindgebruikers help (waar toch de meeste IT’ers een probleem mee hebben).
Maar als ik rondkijk de laatste jaren heb ik computerwinkels zien komen en gaan, daarom vraag ik mij af of het wel realistisch & rendabel is.
Want ik wil er een stappenplan van maken, namelijk;
Eerst enkel een webshop (zonder voorraad en alles direct van de leverancier bestellen, oftewel geen grote marge winst) en adverteren in de locale kranten, en daarbij ook mijn service aanbieden zoals pc/printer/netwerk onderhoud/reparatie ed, en dit alles in de avonduren/weekend na mijn werk.
En nu hoor ik mensen al roepen dat ’s avonds niet werkt, maar de meeste mensen waar ik nu langskom zijn juist blij dat ik in de avonduren wil langskomen.
En dan in verloop van tijd ergens een pand huren/kopen en een eigen winkel beginnen en daarbij ’s avonds op afspraak bij mensen thuis komen.

Alle tips/opmerkingen zijn welkom :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:28
Ik zou op voorhand al zeggen: Neen

Zo'n overkill in verschillende winkels (veel online) en marge van werkelijk niets om uberhaupt te kunnen concureren.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

Je krijgt om te beginnen pas kortingen bij grotere aantallen, als jij dus als kleine beginner zijnde af en toe wat wilt afnemen krijg je amper tot geen korting.
Met als gevolg dat je webshop niet van de grond komt.

Als je computers wil repareren bij mensen thuis, om daar je brood mee te verdienen zal je een eigen bedrijfje moeten starten, dit kost tegenwoordig niet zo heel veel meer (inschrijving k.v.k dotcom bedrijfje) euro of 400 / 500per jaar, maar je betaald vervolgens wel heel wat belasting over de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Anoniem: 185882 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:07:
Je krijgt om te beginnen pas kortingen bij grotere aantallen, als jij dus als kleine beginner zijnde af en toe wat wilt afnemen krijg je amper tot geen korting.
Met als gevolg dat je webshop niet van de grond komt.

Als je computers wil repareren bij mensen thuis, om daar je brood mee te verdienen zal je een eigen bedrijfje moeten starten, dit kost tegenwoordig niet zo heel veel meer (inschrijving k.v.k dotcom bedrijfje) euro of 400 / 500per jaar, maar je betaald vervolgens wel heel wat belasting over de winst.
Maar in princiepe wil ik meer service gericht werken, want daar is simpelweg meer aan te verdienen.
En die webshop is gewoon extra erbij, in het begin zal het in princiepe geen winst maken, maar als het eenmaal maar loopt dan kan ik langszamerhand omhoog.

Het is niet dat ik bijv binnen een jaar een eigen winkel wil, eerst gewoon veel klandizie opdoen (is nu al redelijk groot +/- 200 klanten). En dan fulltime, want nu wil ik het in de avonduren & weekend draaien.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Als je van jouw werkzaamheden een full time baan wilt maken, moet je het niet baseren op de verkopen van hardware maar juist op de service.
Om aan de hardware te komen stap je naar een computerwinkel of leverancier toe en overlegt of ze jou de spullen met een leuke korting kunnen leveren (omdat je misschien redelijk veel zult kopen?).

De service kan een hoop geld opleveren, vooral als je contracten aanbiedt zoals onderhoud bij bedrijven, die geven ICT graag uit handen als ze er dan niet naar om hoeven te kijken. Maar de hardware is juist een valkuil, te weinig marge, je loopt te klooien met garantie afhandelingen, prijzen veranderen te snel, etc. etc.

En kijk uit met particulieren want die verwachten dat je alles voor een kopje koffie met een koekje doet, daar kan je ook niet van leven natuurlijk. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door dreeke op 24-05-2007 21:23 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
dreeke schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:21:
Als je van jouw werkzaamheden een full time baan wilt maken, moet je het niet baseren op de verkopen van hardware maar juist op de service.
Om aan de hardware te komen stap je naar een computerwinkel of leverancier toe en overlegt of ze jou de spullen met een leuke korting kunnen leveren (omdat je misschien redelijk veel zult kopen?).

De service kan een hoop geld opleveren, vooral als je contracten aanbiedt zoals onderhoud bij bedrijven, die geven ICT graag uit handen als ze er dan niet naar om hoeven te kijken. Maar de hardware is juist een valkuil, te weinig marge, je loopt te klooien met garantie afhandelingen, prijzen veranderen te snel, etc. etc.

En kijk uit met particulieren want die verwachten dat je alles voor een kopje koffie met een koekje doet, daar kan je ook niet van leven natuurlijk. ;)
Zoals mijn vorige post ook aangaf ik wil service gericht werken, en hardware als d'r bij.
En natuurlijk willen mensen niet teveel geld uitgeven, maar als je redelijke prijzen vraagt is het wel rendabel, want ik ken weinig shops die thuisservice (of enkel pc neerzetten en wegwezen) leveren en zo ja, dan vragen ze direct de hoofdprijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 24-05-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Hari-Bo schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:24:
[...]
Zoals mijn vorige post ook aangaf ik wil service gericht werken, en hardware als d'r bij.
En natuurlijk willen mensen niet teveel geld uitgeven, maar als je redelijke prijzen vraagt is het wel rendabel, want ik ken weinig shops die thuisservice (of enkel pc neerzetten en wegwezen) leveren en zo ja, dan vragen ze direct de hoofdprijs.
Als je dit nu doet zonder aangifte te doen bij de belastingen, vergeet dan niet dat je als je een onderneming start je wel een hoger tarief moet gaan berekenen. Je zal immers belasting moeten betalen over je verworven inkomsten. Het kan zijn dat dit nieuwe hogere tarief (grofweg huidige tarief x 2) je huidige klanten niet zal aanspreken. Ga eens polsen bij je huidige klanten hoe zij tegen een dergelijke wijziging aankijken. Kans is groot dat ze dit niet zullen accepteren. In dat geval is het voor jou de afweging hoeveel klanten je overhoudt na een wijziging als deze, of toch door te gaan op je huidige manier.

Vergeet ook niet de papieren rompslomp die een onderneming met zich meebrengt. Financiëen, agenda's, aantekeningen, autokosten, facturen, enz enz. Dit gaat een hoop tijd kosten welke je bij niemand in rekening kan brengen. Ook alle software die je nu gebruikt om pctjes te fixen zal je legaal moeten aanschaffen om problemen te voorkomen, enz.

Je kan natuurlijk ook gewoon alle inkomsten die je hebt opgeven bij je 'normale' belastingaangifte onder de noemer inkomsten uit overige. Echter mis je dan wel belastingvoordelen die beginnende ondernemers wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Mijn neef heeft een ander concept :)

Die is op internet een computerwinkel begonnen die services levert aan de mensen thuis.

Zijn "bezoek-uren" kunnen over de hele dag, maar ook 's avonds en in het weekend, de tijd dat de meeste mensen thuis zijn :)

Goed concept wat goed loopt (voor zover ik te horen gekregen heb...)

Zelf heb ik ooit het idee gekregen een online webshop te beginnen in onderdelen (ala azerty etc..) omdat ik nogal flink aan onderdelen kan komen via groothandels e.d. Maar, omdat ik liever niet het risico loop om zelf flink onderuit te gaan heb ik het maar bij mijn fulltime baan gehouden (netwerkbeheerder :) )

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat loopt in België ook massaal goed, elke student kan daar als bijverdienste starten, naarmate zulke studenten ervaring/kennis opdoen stijgen ze in de ranking zodat je weet wie naar waar moet sturen. http://www.compudoc.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138244

ik heb bij mijn ex baas mee gemaakt, met service ben je er druk en dan komt van je webshop niks, begin gewoon een simpel computerservice bedrijfje en dat ze daar onderdelen en pctjes kunnen kopen,

1 tip altijd goeie service geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 22:48

FaceDown

Storende factor.

Juist hardware nee, service ja. Je kunt natuurlijk wel desgewenst hardware leveren, maar die koop je dan gewoon bij een goedkope lokale winkel (en gooit er eventueel wat marge bovenop, dit kun je zelfs met de winkel bespreken). Een eigen (web)shop is veel te veel werk en rompslomp waardoor je veel minder service kan verlenen.
Een beetje dienstverlener rekent 60 euro per uur, dus ga daar een stuk onder zitten en het lijkt me dat je redelijk wat kunt verdienen, als je verstand van zaken hebt tenminste. Er zijn genoeg bedrijven die te klein zijn voor een it'er in dienst, maar die wel een paar uur it support nodig hebben, en met kennis + goedkoop tarief kun je de grotere dienstverleners wel beconcurreren. Zit je er eenmaal in dan is de kans dat mond op mondreclame ook tot meer klanten leidt.
Reken jezelf trouwens niet rijk. Als je 40 euro per uur rekent, dan verdien je geen 40 * 40 per week. Je moet vanalles betalen, zoals belastingen, premies, verzekeringen, en je kan nooit 40 uur declareren in een week. Soms moet je dingen voor niks doen (klantvriendelijkheid, coulance) je hebt reistijden, je moet vervanging betalen in vakantietijden etc..

[ Voor 18% gewijzigd door FaceDown op 25-05-2007 16:55 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Laatste tip: erg goed

Begin naast je baan, dus 's avonds en in het weekend met service. Ga dan je klanten de meest gebruikte onderdelen leveren (bv NICs) en als je daar op verdient kun je dat uitbreiden. Vraag jezelf altijd af wat het meeste oplevert en ga daar ook de meeste moeite aan besteden. Je kunt je registreren bij de kvk als een eenmanszaak, dan betaal je simpel loonbelasting over je winst. Verder onthouden dat je wel een goede computerreparateur kunt zijn, maar als je voor jezelf begint zul je ook een goede ondernemer moeten worden. Ga dus eerst eens een avondje browsen op ondernemen, small business ed.

Tot slot moet ik je zeggen dat je ideeen goed zijn, het is aan te raden met zo min mogelijk kosten te beginnen (vanuit huis) en pas als je het kunt betalen uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik zit niet in de IT of heb er enig verstand van, maar is de markt langzamerhand niet een beetje verzadigd met computer shops?
Als ik zo op de pricewatch rondkijk zie ik een hoop spotgoedkope shops, probeer daar tussen maar eens op te vallen, dan hou je geen winst meer over.
Los daarvan als iemand een goeie ervaring bij een bepaalde shop heeft, dan blijven ze vaak ook wel plakken ook al is de concurrent 5 euro goedkoper.

Ik had het eerlijk gezegd niet gedurft, succes met de beslissing.

Fokky's nemen de wereld over \^0^/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:34
Ik weet niet waar je je bedrijfje wil beginnen.
Maar ik denk dat je goed moet nadenken wat je precies wilt bieden.
Oftewel waar wil je je in onderscheiden tegen de rest van de branch.
Zoals je wellicht zelf gemerkt hebt is de markt omtrent computerzaken zeer overvloeid.
Je hoeft soms maar eens rond te kijken en je telt dan misschien in een straat wel 3 computerzaken.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Hardware: je moet ervan uitgaan dat je maximaal gemiddeld 3 a 5 procent brutomarge kunt maken op je producten.

Als je 5 PC's per maand van 1000 euro verkoopt, verdien je dus 150 a 250 euro per maand (BRUTO, dus voor alle kosten) en je mag blij zijn als je daar je kosten mee dekt voor vervoer, administratie, KVK, etc. etc.

Nee het gaat inderdaad om service. Je kunt gewoon 100 euro incalculeren per PC voor het assembleren + thuisbrengen en aansluiten van een PC. Dat is dan 500 euro per maand.

En verder zul je het inderdaad moeten hebben van service, dus bijvoorbeeld een

voor-12-uur-gemeld-betekent-dezelfde-werkdag-probeem-opgelost-en-anders-de-volgende-werkdag-voor-12-uur service waarbij je in het uiterste geval (gratis, tijdelijk) een andere PC bij je klant neerzet. Daar kun je dan een vast bedrag per jaar voor vragen.

Stel dat je daar ook 100 euro per jaar voor vraagt dan verdien je (in het begin) 1000 euro per maand.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent maar als je nog jong bent / weinig geld per maand nodig hebt, kun je prima starten met 1000 euro winst per maand, zeker als je naast je bedrijfje ook nog wat geld bijverdient.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 19:50
Lordy79 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:57:
Hardware: je moet ervan uitgaan dat je maximaal gemiddeld 3 a 5 procent brutomarge kunt maken op je producten.

Als je 5 PC's per maand van 1000 euro verkoopt, verdien je dus 150 a 250 euro per maand (BRUTO, dus voor alle kosten) en je mag blij zijn als je daar je kosten mee dekt voor vervoer, administratie, KVK, etc. etc.
Die 3 tot 5 procent geldt misschien wel voor webshops maar zeker niet voor service-gerichte winkels. Je kan dan gerust 10-20% marge verrekenen. Die prijzen die jij opnoemt voor extra service moet je dan wel achterwege laten natuurlijk (een pc assembleren+thuisbrengen+aansluiten voor 100e is echt belachelijk veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138244

de winst bij een pc boer zit toch echt op de service op hardware amper maar dat verkoop je zodat ze weer ter reparatie komen bij jouw zoals virussen, spam, etc verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

De winst van de normale computer winkel op de hoek zit in de kabels catridges en aanhangsels zoals muizen sd geheugen etc.

Moederborden etc niet veel want iedereen weet wat de prijs is van een dell pc of van een aldi pc. Daar er daar geen winst op zit en alleen maar tijd kost kopen steeds meer computer winkels alleen maar complete systemen in voor klanten.

Maar als je alleen service doet en een kleine winkel met wat losse grut zoals kabels etc kan je best geld mee verdienen. Maar ik zou de winkel uitbreiden meer richting de kantoor benodigdheden dan naar de computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Ik heb het hele riedeltje gedaan:

1. webshop = hoe word je arm in 1 stap
2. winkel + service = al iets beter maar bijna niet te doen zonder start kapitaal. (voorraad, huur, personeel/stagiairs).
3. kantoor + service = Geen voorraad meer was echt een opluchting.
4. vanuit huis uit + service = Prima te doen

Voorraad is erg duur vooral als je niet genoeg verkoopt, in de avond uren en in het weekend werken hou je tijdelijk vol totdat je andere belangrijke dingen in je leven krijgt (vriendin/vrouw/kinderen). Je kunt best in de avond uurtjes starten maar probeer dit langzaam om te zetten in een 9 tot 6 baantje ofzo...

Mijn 2 cent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Anoniem: 20531 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 11:11:
Ik heb het hele riedeltje gedaan:

1. webshop = hoe word je arm in 1 stap
2. winkel + service = al iets beter maar bijna niet te doen zonder start kapitaal. (voorraad, huur, personeel/stagiairs).
3. kantoor + service = Geen voorraad meer was echt een opluchting.
4. vanuit huis uit + service = Prima te doen

Voorraad is erg duur vooral als je niet genoeg verkoopt, in de avond uren en in het weekend werken hou je tijdelijk vol totdat je andere belangrijke dingen in je leven krijgt (vriendin/vrouw/kinderen). Je kunt best in de avond uurtjes starten maar probeer dit langzaam om te zetten in een 9 tot 6 baantje ofzo...

Mijn 2 cent...
Ik ga deze week met mijn oom een avondje zitten (die adviseert startende ondernemingen hoe ze alles het beste kunnen aanpakken).
En waar ik nu mee wil beginnen (naast mijn fulltime baan medewerker netwerkbeheer) is een site waar ik mijn service aanbied (dus geen hardware, kan wel onderdelen los kopen etc, heb al afspraken met een leverancier).
En dan in de avond uren/weekend deze taken uitvoeren, en dan langszamerhand een fulltime baan ervan maken, mits mogelijk anders gewoon erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

SeatRider

Hips don't lie

Hari-Bo schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:00:
Al een aardig lange periode heb ik in gedachte om zelf een computer winkel te willen beginnen.
Omdat ik nu elke avond de nodige pc’s repareer/installeer en netwerk onderhoud etc, en graag zou ik daar fulltime mijn werk van willen maken omdat ik met plezier eindgebruikers help (waar toch de meeste IT’ers een probleem mee hebben).
Maar als ik rondkijk de laatste jaren heb ik computerwinkels zien komen en gaan, daarom vraag ik mij af of het wel realistisch & rendabel is.
Want ik wil er een stappenplan van maken, namelijk;
Eerst enkel een webshop (zonder voorraad en alles direct van de leverancier bestellen, oftewel geen grote marge winst) en adverteren in de locale kranten, en daarbij ook mijn service aanbieden zoals pc/printer/netwerk onderhoud/reparatie ed, en dit alles in de avonduren/weekend na mijn werk.
En nu hoor ik mensen al roepen dat ’s avonds niet werkt, maar de meeste mensen waar ik nu langskom zijn juist blij dat ik in de avonduren wil langskomen.
En dan in verloop van tijd ergens een pand huren/kopen en een eigen winkel beginnen en daarbij ’s avonds op afspraak bij mensen thuis komen.

Alle tips/opmerkingen zijn welkom :)
Kun je je niet aansluiten bij een soort franchise, bijvoorbeeld deze. Je hebt geen voorraad, neemt alleen bestellingen aan, brengt deze thuis in je eigen regio en als je reparaties en zo erbij doet kun je een eigen klantennetwerkje opbouwen.

Een van de eerste dingen die je kunt doen als je je daar aansluit is de spelfouten uit de website halen :)

[ Voor 13% gewijzigd door SeatRider op 28-05-2007 19:12 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

SeatRider schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:09:
[...]

Kun je je niet aansluiten bij een soort franchise, bijvoorbeeld deze. Je hebt geen voorraad, neemt alleen bestellingen aan, brengt deze thuis in je eigen regio en als je reparaties en zo erbij doet kun je een eigen klantennetwerkje opbouwen.

Een van de eerste dingen die je kunt doen als je je daar aansluit is de spelfouten uit de website halen :)
kun je beter pc's gaan verkopen van qmotion realpc of noem er nog maar een paar op. Bijna geen rompslomp vaste marges en niet te veel werk en de rest reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Hi-Sintar schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 04:24:

Die 3 tot 5 procent geldt misschien wel voor webshops maar zeker niet voor service-gerichte winkels. Je kan dan gerust 10-20% marge verrekenen. Die prijzen die jij opnoemt voor extra service moet je dan wel achterwege laten natuurlijk (een pc assembleren+thuisbrengen+aansluiten voor 100e is echt belachelijk veel).
Het is linksom of rechtsom. Ik ben 5 jaar bedrijfsleider geweest in een computerwinkel dus weet wel wat de marges zijn. Als je 10-20% marge hanteert, ben je gewoon te duur c.q. niet concurrerend ten opzichte van winkelketens zoals MyCom, Paradigit, Norrod.

En ik vind 100 euro niet belachelijk veel geld. Een PC assembleren + windows installeren + goed testen kost minimaal een uur en het aansluiten + thuisbrengen ook een uur. 100 euro voor 2 uur werk is niet dikbetaald.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Zet hardware verkopen uit je hoofd. Zorg wel dat je wat contacten legt met leveranciers zodat je daar kunt bestellen mocht het nodig zijn voor een reparatie of als een klant daarom vraagt, maar ga geen energie en tijd in een webshop/winkel steken. Ik zou m'n spullen niet bij een andere computerwinkel gaan kopen. Allereerst omdat dat toch vaak een soort van concurrent is, daarnaast mocht er iets defect gaan, dan ben je van hun garantie-afhandeling afhanklijk.
Leg wat standaard/goedkope dingen als een netwerkkaartje, hubje, goedkoop videokaartje etc. etc. op voorraad tbv reparaties.

Service aan particulieren vind ik moeilijk. Ze verwachten dat je alle probleempjes in twee muisklikken oplost en indd genoegen neemt met een kopje koffie en een koekje. Zorg dus dat je duidelijk bent wat de kosten zijn en hoelang je er mee bezig verwacht te zijn, doe nooit meer iets even snel tussendoor of het moet onder garantie vallen.
Zorg dat het de klant duidelijk is dat er op software geen garantie zit, dat het dus hun eigen schuld is als er spyware/virussen op de pc staan. Hoe eenvoudig het ook klinkt, ik heb erg veel klanten gezien die vinden dat het niet functioneren van een computer door een virus opgelost moet worden onder de noemer garantie.

Informeer eens bij de kleinere bedrijven bij jou in de buurt (bijvoorbeeld winkels, transportbedrijven, koeriers, horeca) of zij een vorm van een onderhoudscontract met iemand hebben of hoe ze anders problemen met computers oplossen.
Een onderhoudscontract is denk ik de manier om klanten aan je te binden en toch een redelijke marge binnen te halen. De valkuil van een onderhoudscontract is wel weer dat ze je voor elk wissewasje gaan bellen, denk daar dus goed over na, het moet wel winstgevend zijn.
Houd er bij bedrijven rekening mee dat ze jou verantwoordelijk (ook financieel) gaan stellen als iets niet goed geregeld is en dit deels aan jou te verwijten is. Bijvoorbeeld een pc waar bedrijfsdata op staat die crasht zonder dat er een backup is. Je zou dus in je onderhoudscontract aan moeten geven onder welke voorwaarden je pc's in beheer neemt (backup, leeftijd systeem etc. etc. ) Hier kun je uiteraard ook weer je slaatje uit slaan door een backupsysteem aan te bieden.

Bijkomend voordeel van bedrijven is dat je het overdag kunt doen, en een 9-5 baan is als je op jezelf gaat wonen, vriendin krijgt etc. etc toch wat makkelijker.
Je zou wel heel goed met particulieren kunnen beginnen en via hun bij bedrijven terecht komen. Laat bij de particulieren regelmatig vallen dat je ook services voor bedrijven aanbied, wieweet kom je iemand tegen met een eigen bedrijf of waarbij zijn werkgeven juist op zoek is naar iemand die het beheer van de 4 bedrijfs pc's op zich wil nemen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Pagina: 1