Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klein luikje achterop koeltrailers

Pagina: 1
Acties:
  • 3.327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Topicstarter
OK, het lijkt misschien belachelijk om er een topic voor te starten, maar ik zit me al wekenlang, elke dag, op weg en terugkomend van m'n werk af te vragen wat het is.

Achterop van die trailers met harde wanden (meestal koeltrailers) zit meestal een klein luikje. 7 keer van de 10 hebben ze dat open staan. Je ziet het ook enkel met die opleggers met harde wanden.

Ik zit me dus al de hele tijd af te vragen waarvoor dat luikje dient. Je hebt ze in alle soorten en maten, en op allerlei plaatsen op de achterste deuren (soms helemaal vanboven, soms beneden,..)

Afbeeldingslocatie: http://www.truckweb.be/specials/hdtbelgium/34.jpg

Dat is de enige pic die ik kan vinden. Daar zie je het beneden voor een stuk, welliswaar gesloten.

Het enige wat ik zo direct kan verzinnen is dat het misschien dient om te voorkomen dat heel die oplegger vacuum zuigt wanneer ze even daarvoor spullen hebben ingeladen en de boel weer onder het vriespunt beginnen koelen (eerst warme lucht, deuren toe, en dan vriezen) en niet zo een effect te krijgen wat je bij een vrieskist al eens hebt. Als je die net dichtgedaan hebt zit dat ding ook potvast dicht.

Iemand die een idee heeft wat dat luikje is ? :+

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Is dat niet gewoon zo'n ding waarmee ze de deur vastzetten aan de zijkant van de trailer? :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Nee, het zit soms zelfs helemaal bovenaan de deur, en het is echt een luikje wat helemaal door de wand van de trailer gaat :p

Het gaat dus over dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2f5f149b4ae525e41aadba19d748a4d4/full.jpg

Soms staat dat dus open, en soms gesloten zoals nu. En nee, het is niet het ding waarmee ze hem op slot doen, het zit er vaak een heel stuk vandaan tegen de zijkant :p

[ Voor 57% gewijzigd door DinX op 24-05-2007 20:45 ]

Verwijderd

Ik zie er niet echt een luikje in :?

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Het staat er niet helemaal op. Als de foto colledig zou zijn zou dat ding nog een stukje verder naar beneden gaan en daar een eigen scharniertje hebben zodat het open klapt.
Op de foto is het dus ook toe :p

Als we er hier niet uitkomen zo zal ik morgenvroeg m'n camera op m'n motor monteren en het filmen :p

[ Voor 28% gewijzigd door DinX op 24-05-2007 20:48 ]

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-11 17:53
welk luikje bedoel je nou?
en een betere foto :9
Afbeeldingslocatie: http://www.truckweb.be/specials/hdtbelgium/32.jpg

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Jahaa, dattem :p

Onder de scheiding van het zwart en geel van de Belgische vlag :p

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1eeb96400b915d05e83c6da7585875ce/full.jpg

Dat dus. Dat staat dus 7 keer van de 10 open, en de vraag is dus, waarvoor dient het :p

[ Voor 51% gewijzigd door DinX op 24-05-2007 20:53 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Volgens mij is het een luikje om de trailer te luchten als die leeg is (tijdens het rijden), als het goed is zit er ook 1 aan de voorzijde...
Maar op het werk lopen wat truckers rond, zal het morgen eens vragen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Mss is het wel voor de douane e.d. om te kunnen controleren zonder dat de hele trailer open moet en alle koele lucht kan ontsnappen.

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Er zit meestal een roostertje met gaatjes in. Veel ga je er niet door zien vrees ik. En soms zit het zelfs helemaal bovenaan.
Verluchten klinkt trouwens al vrij aannemelijk.

Maar dan rijden er wel erg veel lege koeltrailers rond in de spits :p

[ Voor 33% gewijzigd door DinX op 24-05-2007 20:55 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat is toch voor de ventilatie?

Virussen? Scan ze hier!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Mja, zat ik dus ook al aan te denken. Maar je zou verwachten dat ze daar niet een hoop rotzooi van buiten in zo'n koeltrailer willen (waar toch vaak voedingswaren enzo in zitten).
Zeker in de file waar die kerels 's morgens een uur of 2 in zitten op de route die ik volg.

[ Voor 4% gewijzigd door DinX op 24-05-2007 20:58 ]

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-11 17:53
Mijn theorie: Door de Koelinstallatie wordt er koude lucht in de trailer geblazen en deze gaat er weer uit door dat gat?

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

DinX schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:58:
Mja, zat ik dus ook al aan te denken. Maar je zou verwachten dat ze daar niet een hoop rotzooi van buiten in zo'n koeltrailer willen (waar toch vaak voedingswaren enzo in zitten).
Zeker in de file waar die kerels 's morgens een uur of 2 in zitten op de route die ik volg.
Waarvoor was dat rooster ook al weer? :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Vraag ik me dus serieus ook al tijden af.

Ik los die vrachtwagens altijd, en zit altijd zo'n luikje in, staat soms open, maar vaak dicht.
Als er zaterdag nog geen antwoord is zal ik 't eens een van de 3-4 chauffeurs vragen die ik langs krijg.

Zelf dacht ik ook aan vacuümzuigen, maar dat luchten is ook wel een goede.

Verwijderd

Dat is voor als z'n vrouwtje brood komt brengen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

n0pe schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:58:
Mijn theorie: Door de Koelinstallatie wordt er koude lucht in de trailer geblazen en deze gaat er weer uit door dat gat?
Lijkt me een beetje inefficient, dan staat die koelinstallatie voor de kat zijn viool te werken, lijkt me dat de luchtstroom in de koelwagen gewoon circuleert en weer opnieuw word gekoeld?

Virussen? Scan ze hier!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Dacht ik dus ook. En vandaar ook dat ik een beetje twijfel aan ventilatie. Omdat er echt een hele hoop datding open hebben staan. Lijkt me dat als daar van voor naar achter een warme en vochtige luchtstroom door waait dat ze lekker ijs kunnen gaan hakken na een tijdje :p

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Principe van wasmachinedeur open laten staan?

Na het leegmaken van een wasmachine laat je de deur open staat zodat de geurtjes kunnen ontsnappen ipv een stank opbouwen dat je niet gemakkelijk eruit krijgt.

Vrachtwagens kunnen met een gekoelde inhoud rijden en een andere keer rijden ze zonder inhoud zodat de koeling uitgeschakeld wordt. Dan mag het boeltje vanachteren niet geen stank opbouwen, dus verluchtingsgat openen?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hier staat er eentje.

"je eine Lüftungsklappe vorne und hinten;" voor en achter een ventilatie luik, toch?

Zit ook enkel in hun koelwagenserie. Dus toch luik dat krimpen/uitzetten van de lucht/artikelen bij koelen moet opvangen. Anders trekt de hele bak vacuum. Of blaast uit elkaar.

[ Voor 68% gewijzigd door ajhaverkamp op 24-05-2007 21:08 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Wel vervelend dit. Nog geen half uur geleden was hier een trucker in huis (familie). Had ik het zo kunnen vragen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:54:
Mss is het wel voor de douane e.d. om te kunnen controleren zonder dat de hele trailer open moet en alle koele lucht kan ontsnappen.
Nee, daar hebben ze TIR-borden voor, en allerlei steekproeven met exotische scanpoortjes :P

Deze dingen zijn inderdaad luikjes, en om te luchten. Volgens mij was het (zoals al gezegd) inderdaad voor koelwagens die leeg rondrijden oid, meer weet ik er niet over :P

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
2 Luftleitschläuche; je eine Lüftungsklappe vorne und hinten; berührungsloser
Lichtschalter; ATP-Zertifikat; Kühlaggregat auf Wunsch gegen Aufpreis
Verluchting dus :)

Zijn wel veel trucks die leeg rondrijden in de spits dan :)

[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 24-05-2007 21:07 ]

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Het is inderdaad voor ventilatie.

Je kunt vantileren om van de stank af te komen, maar ook de luchtvochtigheid wat naar beneden te krijgen. De meeste koelinstallaties hebben genoeg capaciteit om ook met dat luikje open de temperatuur vast te houden.

Niet alle koelwagens koelen (of vriezen) trouwens altijd, en dan kan 't geen kwaad om dat luikje "dag en nacht" open te staan.

Edit: inderdaad, er zit aan de voorkant ook zo'n luikje. Die zit bij de meesten altijd dicht...

Edit nr. 2
Je ziet het leukje vaak openstaan, omdat het totaal niet opvalt als 'ie dicht zit. (tenzij je weet waar je op moet letten) Dat is al te zien aan de bovenste reacties, die het luikje niet eens zagen :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door APClll op 24-05-2007 21:12 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Weer een mysterie opgelost :+

Verwijderd

APClll schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:08:
Dat is al te zien aan de bovenste reacties, die het luikje niet eens zagen :Y)
Het ding zien maar er geen luikje in herkennen != het luikje niet zien ;)

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Je ziet het leukje vaak openstaan, omdat het totaal niet opvalt als 'ie dicht zit. (tenzij je weet waar je op moet letten) Dat is al te zien aan de bovenste reacties, die het luikje niet eens zagen :Y)
Mja, de dagelijkse sleur van de spits/files, dan ga je op de meest idiote dingen letten :+

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:44
Het is inderdaad voor ventilatie.

Je kunt vantileren om van de stank af te komen, maar ook de luchtvochtigheid wat naar beneden te krijgen. De meeste koelinstallaties hebben genoeg capaciteit om ook met dat luikje open de temperatuur vast te houden.

Niet alle koelwagens koelen (of vriezen) trouwens altijd, en dan kan 't geen kwaad om dat luikje "dag en nacht" open te staan.

Edit: inderdaad, er zit aan de voorkant ook zo'n luikje. Die zit bij de meesten altijd dicht...

Edit nr. 2
Om een bepaalde lucht uit de bak te krijgen is dat luikje weinig effectief, tenzij er aan de voorzijde ook zo'n luik zit, maar dat relatief zeldzaam. Als je stank uit je huis wil krijgen zet je ook niet de brievenbus open, maar de deur of raam en het liefst tegenover elkaar om de lucht sneller te verversen. Kortom als je stank uit de bak wil krijgen zijn er snellere methodes.

Het luikje is vooral voor de luchtvochtigheidshuishouding in de laadbak. Een koelmotor is in de basis het zelfde systeem als bijvoorbeeld de koelkast, het heeft tikkie meer ;) koelvermogen. Bij het koelen zet ijs af op de verdamper in de koelmotor. Als de ijsafzetting te dik wordt onderbreekt de koelmotor het koelproces en gaat de verdamper ontdooien en hierna gaat het koelproces weer verder. Echter alle tijd die de koelmotor bezig met ontdooien is verlies, immers de koelmotor verbruikt wel energie, maar produceert niets. Kortom dit wil je zo min mogelijk hebben en vandaar dat er vaak met het luikje open wordt gereden om een deel van de vochtige lucht te laten ontsnappen en daarvoor hopelijke drogere lucht terug te krijgen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DinX schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:24:
Mja, de dagelijkse sleur van de spits/files, dan ga je op de meest idiote dingen letten :+
Buiten het verkeer zeker ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Daar hoef je toch helemaal niet op te letten als er zoveel leukere dingen rondom je zijn ;)

[ Voor 95% gewijzigd door DinX op 25-05-2007 13:10 ]

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39
Is dat niet om de chinezen in die trailer van zuurstof te voorzien?

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MoZe schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:46:
Als je chinezen in een koeltrailer vervoert heb je geen lucht nodig, maar een pikhouweel om de resulterende ijsblokken los te bikken ;)

Virussen? Scan ze hier!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

MoZe schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:46:
Stel je voor dat elke vrachtwagen een peloton van 30 à 50 man transporteert, rijtje van 3 à 4 vrachtwagens vormen een compagnie van 100 à 200 man, convooi van 2 tot 6 rijtjes vormen samen een bataljon van 500 à 1000 man, 2 tot 5 convooien vormen een brigade van 4000 à 5000 man, een hoop brigades vormen samen een divisie van 10000 à 20000 man (geschat op 400 vrachtwagens?),... Nationale invasie? Je weet toch dat het een-kind-beleid 300+ miljoen extra kinderen had voorkomen, anders zaten de soldaatjes tot hier. >:)

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Heb ook wel eens een vrachtwagen gezien, die had er een vlaggenstok uitsteken :)

Die paste er niet in met het luikje dicht

Maar idd, dat luikje is er om te luchten :)

[ Voor 15% gewijzigd door GGS_206 op 25-05-2007 14:17 ]

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Dergelijke trailers blijven gewoon de hele dag aanstaan ook als ze leeg zijn. Een opgewarmde trailer afkoelen heeft weer 2 tot 3 uur nodig terwijl enkele liters rooie diesel nog geen euro kost.
Doordeweeks blijven ze in de nacht gewoon aanstaan zodat ze in de ochtend koel zijn en gelijk kunnen worden volgeladen.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 23:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Hier een beter plaatje van zo'n luikje :)

Afbeeldingslocatie: http://www.bovekerk.nl/verhuur/koelwagen.jpg

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Iblies schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:18:
Dergelijke trailers blijven gewoon de hele dag aanstaan ook als ze leeg zijn. Een opgewarmde trailer afkoelen heeft weer 2 tot 3 uur nodig terwijl enkele liters rooie diesel nog geen euro kost.
Doordeweeks blijven ze in de nacht gewoon aanstaan zodat ze in de ochtend koel zijn en gelijk kunnen worden volgeladen.
:?

Dat ze 's nachts aan blijven staan heb ik nog nooit meegemaakt. Je hoeft de ruimte niet af te koelen, je moet zorgen dat "wat-er-in-staat" koud blijft (of warm, in enkele gevallen).

Het voorkoelen van de lucht is totaal nutteloos, er zit bijna geen "warmte" in lucht. Daarbij, als je gaat laden wordt de lucht die erin zat, vervangen door de lading. Al je zorgvuldig gekoelde lucht druk je dus naar buiten tijdens het laden.

Edit: als 't zo lang zou duren voor de laadbak zelf koud zou worden, wordt 't tijd voor een nieuwe bak. (vocht in het isolatieschuim)

Als je de lading er in laat staan, dan heeft 't uiteraard wel zin om de koeling aan te laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door APClll op 25-05-2007 15:38 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:14

GaMbiNo

1337

Ik kan me ook voorstellen dat een net ingeschakelde koeltrailer sort-off vauum trekt doordat warme lucht afgekoeld wordt. En koude lucht neemt minder ruimte in waardoor de luchtdruk buiten groter wordt dan de luchtdruk binnen. Als zo'n trailer dan goed afgesloten is dan krijg je zo'n deur heel lastig open denk ik. Zo'n luikje gaat dan vast wat makkelijker waarna de deur ook weer een stuk makkelijker gaat. Ik verzin dit ook maar ter plekke hoor maar het klinkt wel logisch volgens mij. ;)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Bij AH worden ze gebruikt tot in de avond en in de volgende worden ze weer volgegooid,
als de trailer niet aanblijft warmen de wanden op en duurt het een tijd om het af te laten koelen.

En als de trailer niet koel is gaat er niks in en mag die eigenlijk niet eens worden aangedockt, HACCP regels.

En aan laten staan en dat de vriezer daadwerkelijk aangaat zijn twee verschillende dingen.
Gedurende de nacht gaat die maar 2 of 3 keer even aan.

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

GaMbiNo schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:44:
Ik kan me ook voorstellen dat een net ingeschakelde koeltrailer sort-off vauum trekt doordat warme lucht afgekoeld wordt. En koude lucht neemt minder ruimte in waardoor de luchtdruk buiten groter wordt dan de luchtdruk binnen. Als zo'n trailer dan goed afgesloten is dan krijg je zo'n deur heel lastig open denk ik. Zo'n luikje gaat dan vast wat makkelijker waarna de deur ook weer een stuk makkelijker gaat. Ik verzin dit ook maar ter plekke hoor maar het klinkt wel logisch volgens mij. ;)
Voor zover ik 't meegemaakt heb, zijn de dikke rubbers meer de oorzaak dat deuren moeilijk opengaan dan vacuum trekken. Door de constructie van de grendel die de deur dicht houdt, wordt de deur ca 2cm opengetrokken bij het openen van de grendel. Dat is genoeg om een kiertje te maken om het vacuum op te vullen.

Vervolgens moet je wel even goed kracht zetten bij het opentrekken van de deur, omdat de rubbers zo veel wrijvingsweerstand geven. Uiteraard is dat afhankelijk van de dikte van de deur. (diepvries-bakken hebben dikkere deuren met meer rubbers dan een gewone geisoleerde bak)

Maar we gaan wel een beetje offtopic...

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

DinX schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:05:
[...]

[...]

Verluchting dus :)

Zijn wel veel trucks die leeg rondrijden in de spits dan :)
uhm, misschien omdat ze VOOR de spits al op weg zijn naar de plek van bestemming zodat wanneer de rest van Nederland wakker wordt, ze gebruik kunnen maken van de gebrachte goederen ;)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Heb je een punt ja :p

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is voor ventilatie (zoals al was gezegd).

Vooral bedoeld voor bloemen- en plantenvervoer.

Verwijderd

ChrisW schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 11:57:
Vooral bedoeld voor bloemen- en plantenvervoer.
Ook handig in het vervoer van ajuinen,
als je die in de zomer vervoert en niet verlucht gaan die "zweten" en dat "zweet" plakt ernorm hard.
Het kan zelfs je pallets kapot trekken bij het lossen.
Zelf nog niet aan de hand gehad, maar wel al gezien ;)

Wij gebruikten het meestal als we geur&kleurstoffen reden (bidon van 20liter voor 1000kg ijsroom),
dan was de geur gewoon te sterk dat het stonk .
Plus het feit dat je verschillende geuren geladen hebt doet ook geen goed 8)7

Verwijderd

APClll schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:36:
[...]

:?

Dat ze 's nachts aan blijven staan heb ik nog nooit meegemaakt. Je hoeft de ruimte niet af te koelen, je moet zorgen dat "wat-er-in-staat" koud blijft (of warm, in enkele gevallen).

Het voorkoelen van de lucht is totaal nutteloos, er zit bijna geen "warmte" in lucht. Daarbij, als je gaat laden wordt de lucht die erin zat, vervangen door de lading. Al je zorgvuldig gekoelde lucht druk je dus naar buiten tijdens het laden.

Edit: als 't zo lang zou duren voor de laadbak zelf koud zou worden, wordt 't tijd voor een nieuwe bak. (vocht in het isolatieschuim)

Als je de lading er in laat staan, dan heeft 't uiteraard wel zin om de koeling aan te laten staan.
Motorkoeling heet dat ;).
Rij 's avonds / 's nachts maar eens een parkeerplaats op, waar veel truckers overnachten. Geheid dat er een koeltrailer geparkeerd staat waar een sonore brom vandaan komt. Da's de motorkoeling (zit voor op de trailer) op diesel.
Ook bij de vleesverwerkende industrie zie je wel eens (wachtende) trucks met motorkoeling aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:28:
[...]

Motorkoeling heet dat ;).
Rij 's avonds / 's nachts maar eens een parkeerplaats op, waar veel truckers overnachten. Geheid dat er een koeltrailer geparkeerd staat waar een sonore brom vandaan komt. Da's de motorkoeling (zit voor op de trailer) op diesel.
Ook bij de vleesverwerkende industrie zie je wel eens (wachtende) trucks met motorkoeling aan.
dat zijn niet alleen koeltrailers. porno kijken op je ingebouwde DVD speler +tv doe je ook op stroom, en dan laat je af en toe even de motor lopen om je accu geladen te houden anders sta je de volgende ochtend voor lul bij het wegrijden.
het zal je verbazen hoeveel stroom d'r verstookt wordt in zo'n klein cabinetje aan koeling van de chauffeur, verwarming van de chauffeur, TV, internet, DVD speler, koelkastje, koffiezetter, en ga zo maar door.

Dat de geparkeerde koelwagen ook af en toe even aanspringt om de lading te koelen kan zijn, maar die springt vijf minuten aan, brengt het spul op temperatuur, en gaat dan weer uit. Zo'n bak is geisoleerd, weet je.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:50
Tot je vlees vervoert wat op 2 graden vervoert moet worden, en je staat met je truck 's nachts in -25 a -30 buiten. Dan draait die ' koelmotor' volle toeren om je lading op te warmen. Geconditioneerd transport heet dat volgens mij, niet alleen koelen maar desgewenst ook verwarmen als de lading te koud wordt.

Zelf meegemaakt rond de jaarwisseling van 1997. Een toen nog kleine * Carpento ging met z'n grote broer mee op de vrachtwagen, met achterin een oplegger vol gehalveerde varkens. Ritje van midden Nederland naar Eisenhüttenstadt, tegen de Poolse grens. Bar koud toen (was ten tijde van de laatste Elfstedentocht :Y) ) en dan staat die motor dus het grootste deel van de nacht wel te ronken hoor.

Slaapt voortreffelijk overigens, zo'n heerlijk sonore brom :)

• squaddie
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:00:
[...]
Dat de geparkeerde koelwagen ook af en toe even aanspringt om de lading te koelen kan zijn, maar die springt vijf minuten aan, brengt het spul op temperatuur, en gaat dan weer uit. Zo'n bak is geisoleerd, weet je.
Ligt eraan je hebt twee soorten koelmotoren, namelijk met en zonder automatische start/stop. En in mijn opinie zijn de start/stoppers een van de irritantste dingen als je onderweg overnacht. We reden met twee man op een auto en we staan op een parkeerplaats te overnachten, komt er een belg naast ons staan met zo'n automatische koelmotor, maar zijn lading was blijkbaar niet op temperatuur want het was een minuut of 10 stil en daarna ging de koelmotor weer 5 minuten vol toeren bleren. Dat waren we algauw zat dus mn collega is een stukje wezen wandelen en heeft bij die belg zijn koelmotor uitgezet. Dan kan je veel beter een continue stationair draaiende koelmotor hebben das teminste een constant geluid en minstens zo belangrijk veel minder herrie dan een start/stop installatie die vol toeren draait.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
squaddie schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:37:
[...]

Ligt eraan je hebt twee soorten koelmotoren, namelijk met en zonder automatische start/stop. En in mijn opinie zijn de start/stoppers een van de irritantste dingen als je onderweg overnacht. We reden met twee man op een auto en we staan op een parkeerplaats te overnachten, komt er een belg naast ons staan met zo'n automatische koelmotor, maar zijn lading was blijkbaar niet op temperatuur want het was een minuut of 10 stil en daarna ging de koelmotor weer 5 minuten vol toeren bleren. Dat waren we algauw zat dus mn collega is een stukje wezen wandelen en heeft bij die belg zijn koelmotor uitgezet. Dan kan je veel beter een continue stationair draaiende koelmotor hebben das teminste een constant geluid en minstens zo belangrijk veel minder herrie dan een start/stop installatie die vol toeren draait.
Stoer. Een lading van misschien duizenden euro's om zeep helpen door z'n koeling uit te schakelen :{

• squaddie
Die kans was bizar klein. Het was een groente- en fruitrijder en ik ken maar weinig produkten die dermate gevoelig zijn dat de koelmotor verplicht moet draaien. De parkeerplaats waar we stonden was niet langs een autobahn waar van alles staat, want vrijwel alle vrachtwagens op die parkeerplaats gaan lossen bij een groot groente en fruit distributiecentrum van de Rewe in de buurt. En inderdaad stond hij een paar uur later een deuren verder ook te lossen en wat ik op een afstandje voorbij heb zien komen waren allemaal produkten die van een paar uur zonder actieve koeling niet om de zeep worden geholpen, je moet denken aan: Uien, paprikas, appels, wortelen en tomaten. Op basis van onze ervaring was het risico minimaal, het is echt niet dat mn collega bij willekeurige vrachtwagens de koelmotor gaat uitzetten dan speel je spreekwoordelijk met vuur.

Als je toch je koelmotor laat draaien 's nachts dan pleur je je wagen niet pal naast een collega, maar zoek je een plekje waar je zo min mogelijk hinder veroorzaakt. Te minste dat probeer ik altijd wel in het zeldzame geval dat ik de koelmotor laat draaien. De parkeerplaats was grotendeels leeg dan is het wel zo netjes om dan niet pal naast je collega's te gaan staan, je maakt niet bepaald vrienden als je het wel doet. Als het nu het laatste plekje was geweest dan is het niet anders.

Mij is geleerd om met name 's nachts de overlast door een draaiende koelmotor zo veel mogelijk te beperken door of hem uit te schakelen of op een lokatie te gaan staan waar je zo min mogelijk overlast veroorzaakt, maar in elk beroep zijn er eikels, ook onder vrachtwagenchauffeurs. Sommige grossmarkt (lokatie waar (groot)handelaren van bijvoorbeeld groente, fruit en bloemen bij elkaar zitten) liggen midden in de stad en sommige hebben een parkeerplaats bij de ingang waar je kan rusten tot de grossmarkt gaat draaien. Je hebt van die knuppels die rustig de koelmotor laten draaien midden in de stad en dat zijn vaak ook de figuren die het raar vinden als dergelijke parkeerplaatsen 's nachts gesloten worden of zelfs dat verboden is tussen bepaalde tijden in de stad te rijden.

Verwijderd

Het lijkt me dat als je als vrachtautochauffeur de aangewezne persoon was geweest om te bepalen of een lading al dan iet een uurtje zonder koeling kan je niet de chauffeur maar de kwaliteitsmanager was geweest. Ja, ze maken irritant geluid, maar dát kan je de chauffeur die gewoon z'n werk probeert te doen niet kwalijk nemen.

Anders gezegd, als ik d'r achter kwam dat iemand van een vrachtauto uit onze stal dingen uit ging lopen zetten omdat ze hem te veel herrie maakten, dan zou ik daar niet zo heel begripvol op reageren.
Als ie echt zo irritant is slaap je met oordopjes in of vraga je of ie even een eind op wil zouten met die truck, of zélf dat koelmotortje uitgooit.
Van andermans' zaken blijf je af, punt uit basta finito schluss und ende.

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien had hij wel 2 gescheiden compartimenten. Gekoeld en bevroren bijvoorbeeld.

Heel fijn voor die chauffeur als de klant een printje eist van de koelmotorgegevens van de rit. Of misschien had hij wel een thermoscript erin liggen die afgetekend moet worden bij levering van de goederen.

En als je met een koeler rijdt is het soms best lastig om een rustig plekje te vinden waar je niemand stoort, maar toch op een parking wil staan.
Pagina: 1