msi k7n2 delta mobo boot niet meer na jaren

Pagina: 1
Acties:

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ik gebruik dit mobo nu al dik 3 jaar in combinatie met een Athlon XP2800+. Sinds een paar dagen wil ie ineens niet meer opstarten. Ik denk dat het daarom niet zo relevant is dat ik al mijn specs hier achterlaat, want daar heeft ie het jaren goed mee gedaan.

Het probleem is als volgt, als ik hem aanzet krijg ik het volgende op de D-led: bovenste twee ledjes rood, onderste twee groen. (initizalizing hard drive controler volgens het boekje) Wat gerommeld met de CMOS reset en de jumper op het mobo die dient om de FSB te wisselen tussen 166 en 100 mhz (o.i.d.) Hij stond iig in de snelste stand. Met booten met de jumper op de laagste stand fsb krijg ik een continu herhalende piep van ca 1 sec. In dit geval zijn alle ledjes rood, muv het ledje rechtsboven, die is groen. (memory detection test volgens boekje). In het verleden startte hij volgens mij WEL op met de verkeerde fsb jumpersetting, maar ik kan me vergissen. Ik vind het vreemd dat het hardwarematig veranderen van de jumpersetting invloed heeft op de "foutcode". Zeker aangezien onderstaande:

Wat ik al gedaan heb: geheugen eruit gehaald, zowel volledig als gedeeltelijk, ook van plek verwisseld. Maakt geen verschil. Heb een lean boot gedaan, dus alleen geheugen cpu en vga, geen verschil. Ook boot met alleen CPU geeft identieke situatie.

Misschien nog nuttig om te weten: een paar dagen voor dit probleem waren er al rare dingen aan de hand, hij deed raar met opstarten en herkende na een cmos reset mijn cpu als een xp 1500+ ipv 2800+. Dat had naar mijn idee te maken met de verkeerde fsb setting in de bios, die heb ik verhoogd (mogelijk te hoog!) en toen begon bovenbeschreven probleem zich voor te doen. Bovendien, enkele dagen voor de eerste tekenen van problemen werd mijn cpu eenmalig binnen enkele seconden ineens van normale temp tussen 50 en 60 dik boven de 80 graden. Ik heb hem toen direct uitgezet, het is daarna niet meer voorgekomen. Ik snap daar niets van, want mijn (dikke) koeling functioneerde op dat moment prima.

Graag jullie verhelderende inzichten!

[ Voor 3% gewijzigd door Tiberium op 24-05-2007 18:44 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

"/w Flux-Capacitor"

Je condensatoren gecheckt :) ?

De meeste mensen deugen!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Cassius schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:34:
"/w Flux-Capacitor"

Je condensatoren gecheckt :) ?
hmmm nog niet. Je vermoedt een mobo defect?

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
Moederbordje dood denk ik... kan gebeuren helaas.. condensator defect.. fout voltage naar proccesor of iets anders rest raakt overhit... dood...kijk of je inde V&A een 2de/3de/4de hands bordje kankrokgen

1337

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
ZandBak schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 01:42:
Moederbordje dood denk ik... kan gebeuren helaas.. condensator defect.. fout voltage naar proccesor of iets anders rest raakt overhit... dood...kijk of je inde V&A een 2de/3de/4de hands bordje kankrokgen
Bedankt voor de suggestie en het meedenken. Ik wil graag zeker weten dat ie kaput is, is er een methode om dat te testen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nou, begin eens met naar die condensatoren te kijken...

Oslik blyat! Oslik!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ik heb de condensatoren en spoelen bekeken en ik zie er niets afwijkends aan. Ik ben geen expert maar een lekkende condensator zou ik wel herkennen denk ik.

Verwijderd

Ze (de condensatoren) kunnen ook een beetje bol staan aan de bovenkant... dat was bij mij een keer het geval.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:54:
Ze (de condensatoren) kunnen ook een beetje bol staan aan de bovenkant... dat was bij mij een keer het geval.
bedankt voor de tip, maar ik zie ook geen bol staande condensatoren.
Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen om te controleren of mijn mobo dood is?

Verwijderd

Met al die dingen die je geprobeerd heb (geheugen wisselen, lean boot, etc.) en met van die vreemde en wisselende problemen (niet opstarten, andere CPU aangeven, LEDjes die ook niks zinnigs zeggen) zou ik het moederbord afschrijven...

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:54:
Met al die dingen die je geprobeerd heb (geheugen wisselen, lean boot, etc.) en met van die vreemde en wisselende problemen (niet opstarten, andere CPU aangeven, LEDjes die ook niks zinnigs zeggen) zou ik het moederbord afschrijven...
Het lijkt er inderdaad wel erg op ja... maar ik vraag me af, zou het geen voedingsprobleem kunnen zijn? Ik had namelijk een fancontroller aangesloten oorspronkelijk maar die heb ik een paar weken geleden (na jaren dienst) er tussenuit gehaald omdat de fans soms ineens een seconde stilvielen. Ik bedenk me nu ineens dat dit misschien ook nog van belang kan zijn en wijzen op een voedingsprobleem? of niet?

Verwijderd

Als je een voedingsprobleem hebt zou bv. de computer de ene keer wel starten en de andere keer niet (maw. wisselendere problemen)... maar wie ben ik, de enige manier om het uit te sluiten is om een andere voeding erin te stoppen als je die hebt.

Je eerste post nog eens lezend kun je misschien je CPU kaduuk gemaakt hebben met een te hoge FSB, hoewel ik me afvraag of je moederbord dit zou toestaan plus dan zouden de diagnostic LEDs wel een zinnigere fout geven denk ik. Misschien totaal nutteloos, maar wat ik eens zou proberen is om ook de CPU van je bord af te halen en kijken of de diagnostic LEDjes dan wèl iets zinnigs aangeven.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 13:41 . Reden: kleine toevoeging ]

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:41:
Als je een voedingsprobleem hebt zou bv. de computer de ene keer wel starten en de andere keer niet (maw. wisselendere problemen)... maar wie ben ik, de enige manier om het uit te sluiten is om een andere voeding erin te stoppen als je die hebt.

Je eerste post nog eens lezend kun je misschien je CPU kaduuk gemaakt hebben met een te hoge FSB, hoewel ik me afvraag of je moederbord dit zou toestaan plus dan zouden de diagnostic LEDs wel een zinnigere fout geven denk ik. Misschien totaal nutteloos, maar wat ik eens zou proberen is om ook de CPU van je bord af te halen en kijken of de diagnostic LEDjes dan wèl iets zinnigs aangeven.
klinkt zinnig.... ga het morgen proberen!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ok heb het getest zonder CPU; het verhaal is als volgt:

Zonder CPU: PC gaat aan, d-leds geven 2 groen 2 rood (initializing hdd controler) het opvallende is dat het verzetten van de fsb jumper nu geen invloed heeft op de foutcode, het blijft deze code ongeacht de setting.

Met CPU: de PC gaat ca. 1 sec aan en daarna weer uit, verder is de d-led code verhaal nog steeds afhankelijk van de fsb jumper (zie startpost).

Na het verwijderen en terugzetten van de cpu zijn de symptomen dus veranderd: met cpu bleef hij eerst aan staan, nu gaat hij steeds vanzelf uit als de cpu erin zit. Zonder cpu is dit niet het geval.
In ieder geval wordt er zonder CPU GEEN melding gegeven van het feit dat hij geen cpu detecteerd, terwijl de ledjes dit zouden moeten aangeven volgens mij.

Zegt dit jullie iets bruikbaars?

[ Voor 10% gewijzigd door Tiberium op 28-05-2007 17:15 ]

Verwijderd

Mijn conclusie is dat je mobo klaar is om in het ronde archief geworpen te worden...

Het lijkt mij inderdaad heel raar dat er geen melding wordt gegeven van een ontbrekende CPU. Ik heb ook een MSI K7nogwat bord gehad (gedumpt vanwege lekkende condensatoren) en die liep dit rijtje (http://www.hardware-one.com/reviews/msi6309/images/DLED.jpg) door tijdens het booten, dus ik ga er van uit dat die van jou hetzelfde doet. En uit dat rijtje blijkt dat hij bij Processor Initialization zou moeten hangen als er geen CPU aanwezig is... met andere woorden er klopt gewoon helemaal niks meer van wat hij aangeeft.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Tsja, het lijkt er wel erg op he. Waar ik me nu zorgen over maak, hoe kan ik erachter komen of er misschien iets met een ander onderdeel van mijn pc aan de hand is WAARDOOR mijn mobo kapot is gegaan. Een levensduur van 5 jaar lijkt me wat kort.... dus ik denk dat er iets fout zit.

Ik wil namelijk niet dat mijn vervangende mobo daar ook door kaput gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Tiberium op 30-05-2007 16:35 . Reden: onvolledige post ]

Verwijderd

Als je een stuk hardware moet aanwijzen, dan zou ik meteen naar de voeding wijzen. Overal lees je dat een goede stabiele voeding het belangrijkste onderdeel van je PC zou moeten zijn.

• Flooperke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 20:06
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:03:
Als je een stuk hardware moet aanwijzen, dan zou ik meteen naar de voeding wijzen. Overal lees je dat een goede stabiele voeding het belangrijkste onderdeel van je PC zou moeten zijn.
Amen.

Ik heb vele rare effecten met goedkope naamloze voedingen gehad, die zouden ze gewoon niet mogen verkopen.

btw. heb je alle mosfets nagemeten op je mobo kwa weerstand en voltage wat ze uitspugen? en voltages van de PSU.
Misschien een verotte fet.

[ Voor 4% gewijzigd door Flooperke op 09-06-2007 11:42 ]

• martijn.kos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08-2021
Ook mijn bord heeft zoiets wel eens gehad nadat ik iets te veel aan het overclocken was.
Het zou ook kunnen dat de batterij leeg is waardoor je instellingen ineens niet meer goed zijn.
Het leek een stukke processor omdat hij het met een 1400 nog wel deed maar uiteindelijk bleek toch dat het bord van slag was.
Het is even geleden maar ik dacht dat je een clear CMOS moest doen met de jumper in de lage stand (100), daarna booten, instellingen goed zetten, evt. nog een keer booten en dan pas die jumper weer terug zetten.
Ik heb er meer over gelezen en er zijn hierdoor wel meer bordjes in het grote archief beland.
Succes.

Verwijderd

@martijn.kos

Toen bij mij m'n batterijtje op het moederbord leeg bleek te zijn, was het enige symptoom dat bij elke herstart de BIOS-instellingen gereset waren. En meestal heb je niet een instelling in je BIOS nodig om je CPU te laten werken, maar goed, dat zou nog kunnen.

Overigens bestaat het resetten van je BIOS meestal (zo niet altijd) uit het jumpertje van de ene kant naar de andere kant van de drie pinnetjes (aangegeven met clear CMOS oid) te verplaatsen, even wachten, en weer terug.
Pagina: 1