DVD brander van goede kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maestrodesigns
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04-2025
Ik ben op zoek naar een nieuwe DVD-brander en ik heb schijnbaar een ander eisenpakket dan de gemiddelde reviewer... Er is namelijk geen enkele review te vinden (heb ik iig niet gevonden) waarin gekeken wordt naar hoe goed de kwaliteit is van het gebrande materiaal (hoe lang het meegaat bijv.), of hoe goed de drive in staat is om verschillende media te lezen (dit is vooral een hele grote eis van me!!!! Ik wordt namelijk gek hier, 3 branders getest die moeite hebben met het lezen van bijv mijn WoW disks (legaal gekocht!).) Het zal me verder echt een worst wezen hoe snel dat ding brand en hoe stil ie wel niet is, ik wil gewoon kwaliteit! Hopelijk dat de GoT-ers me wel verder kan helpen hierin...

Eisen op n rijtje:
*SATA
*de gefikte schijfjes moeten van goeie kwaliteit zijn (dus niet zoals de troep die mijn huidige brander afleverd, van die schijfjes die max n paar maanden meegaan onafhankelijk van de kwaliteit van de schijfjes zelf)
*geen moeite met het lezen van 'lastigere' schijfjes. Erg belangrijk dit punt, hij moet gewoon 'ALLES' lezen.
*niet al te veel herrie maken (hoeft niet muisstil, maar ik wil niet dat mn PC opstijgt
*liefst zwart (maar desnoods spuit ik m zelf wel)
*liefst enigzins betaalbaar (ben best bereid wat meer te betalen, maar t moet wel leuk blijven)

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 23:06

SalimRMAF

SpaceX - 4K

De Samsung is een goede. De huidige merken met een S-ATA brander-reeks zijn: Plextor, NEC, Samsung en Asus. Ik zou alleen naar de eerste 3 merken kijken.

Prijs doet er niet toe, en het geeft ook geen indicatie aan dat een product slecht zou zijn, maar ik zou voor deze gaan. -Samsung 163A 25 Euro. >:)

Over dat CD-leesfout; volgens mij ligt het aan de Beschadigde CD? Of zijn de connecties niet goed met je Meoderbord, probbeer eens nieuwe DVD/MoBo drivers te installeren.

Wil je zeker zijn dat er geen foute CD's/DVD's worden gebrand, brand dan in 8X of 2X. :)

[ Voor 156% gewijzigd door SalimRMAF op 24-05-2007 18:54 ]

Gulfstream G650

• maestrodesigns
heh, ja ik brand vaak al op een lagere snelheid idd. Dat scheelt al iets, maar dan nog verklooien sommige branders de boel... Maar ook ik had al goeie dingen over die samsung writers gehoord, dus misschien dat ik er maar s eentje ga testen, voor zulke prijzen hoef ik het sowieso niet te laten :P

ow en over die dvd-tjes die niet lekker werken: Het is om te beginnen gewoon een slechte druk (vind ik een erg slechte zaak, maar dat terzijde), maar er is een duidelijk verschil in hoe verschillende apparaten er mee om gaan, de 1 leest ze zonder moeite terwijl een ander ze simpelweg weigert te lezen.

[ Voor 34% gewijzigd door maestrodesigns op 25-05-2007 00:57 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
maestrodesigns schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 18:29:
Ik ben op zoek naar een nieuwe DVD-brander.

* Er is er maar 1 DE brander onder de branders en dat is Plextor, maarja voor een Plextor betaal je ook 2x zoveel als van een ander merk.

Enkele Plextors uitgesloten dan: PX-740A, PX-750A, PX-800A, PX-810SA, dit zijn namelijk ander merk branders met een plextor frontje erop.

Eisen op n rijtje:
*SATA
- PX-760SA of de PX-755SA

*de gefikte schijfjes moeten van goeie kwaliteit zijn (dus niet zoals de troep die mijn huidige brander afleverd, van die schijfjes die max n paar maanden meegaan onafhankelijk van de kwaliteit van de schijfjes zelf)
- Dit heeft ook te maken met welk merk schijfjes je hebt, Een CD-R van de Hema of Kruidvat is altijd ruk, wat voor brander je ook hebt.

*geen moeite met het lezen van 'lastigere' schijfjes. Erg belangrijk dit punt, hij moet gewoon 'ALLES' lezen.
- neem een Plextor.

*niet al te veel herrie maken (hoeft niet muisstil, maar ik wil niet dat mn PC opstijgt
- neem een Plextor.

*liefst zwart (maar desnoods spuit ik m zelf wel)
- neem een Plextor, bij elke retail brander van Plextor krijg je zowel een zwart als wit frontje.

*liefst enigzins betaalbaar (ben best bereid wat meer te betalen, maar t moet wel leuk blijven)
- Zoals ik al zei: neem een Plextor
Suc6 8)

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• maestrodesigns
_/-\o_

dank u! Ik ga zeker 1 van die plextors eens testen naast de samsung die bij mn systeem komt (ze hadden bij de webshop waar ik mn nieuwe pc bestelde niet de juiste plextor in voorraad, dus heb ik er maar n samsung in laten zetten). Ben erg benieuwd naar de resultaten.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik zou voor een NEC brander gaan. Deze branden kwalitatief goed, vele updates voor nieuwe schijfjes en dergelijke.

Daarnaast zijn ze normaal qua geluid, je kan voor cd/dvd instellen hoe snel ze gelezen moeten worden, dus heb je geen last van vliegtuigen in de kamer.

Ik wil je er wel op wijzen dat de keuze van een brander niet zaligmakend is zonder de keuze van een goede kwalitatieve dvd om te branden!!

Plextor heeft een goede naam opgebouwd, maar tegenwoordig kunnen veel merken hier makkelijk aan tippen.

Plextor is niet goedkoop, NEC is dat wel voor dezelfde of zelfs betere kwaliteit.

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 29-05-2007 09:59 ]

Verwijderd

Wat betreft het lezen van je WoW schijfje:
- of het schijfje is beschadigd
- of je stoot tegen kopieerbeveiliging

Er zijn een aantal goede reviewsites zoals bijvoorbeeld www.cdrinfo.com waar zowel de kwaliteit van branden op diverse media, als de rip en scan snelheid, hoe goed het inlezen van beschadigde schijfjes gaat, en tot welke versie van SafeDisk en SecuRom beveiligingen de schijfjes kunnen ingelezen worden.

• maestrodesigns
ToFast schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 09:57:
Ik zou voor een NEC brander gaan. Deze branden kwalitatief goed, vele updates voor nieuwe schijfjes en dergelijke.

Daarnaast zijn ze normaal qua geluid, je kan voor cd/dvd instellen hoe snel ze gelezen moeten worden, dus heb je geen last van vliegtuigen in de kamer.

Ik wil je er wel op wijzen dat de keuze van een brander niet zaligmakend is zonder de keuze van een goede kwalitatieve dvd om te branden!!

Plextor heeft een goede naam opgebouwd, maar tegenwoordig kunnen veel merken hier makkelijk aan tippen.

Plextor is niet goedkoop, NEC is dat wel voor dezelfde of zelfs betere kwaliteit.
Een van mijn laatste branders is een NEC geweest en ondanks het feit dat deze zeker niet slecht was en een hele fijne prijs/kwaliteit verhouding had, was ik hier uiteindelijk niet helemaal tevreden over. De NEC brandde wel netjes, maakte niet al te veel herrie idd, maar had, zeker na verloop van tijd, wel af en toe moeite met het lezen van lastige media.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:04:
Wat betreft het lezen van je WoW schijfje:
- of het schijfje is beschadigd
- of je stoot tegen kopieerbeveiliging

Er zijn een aantal goede reviewsites zoals bijvoorbeeld www.cdrinfo.com waar zowel de kwaliteit van branden op diverse media, als de rip en scan snelheid, hoe goed het inlezen van beschadigde schijfjes gaat, en tot welke versie van SafeDisk en SecuRom beveiligingen de schijfjes kunnen ingelezen worden.
Ik ben bang dat het de WoW schijfjes een verhaal apart is en ik heb mn vermoeden dat het echt simpelweg een slechte druk is/gebruik van goedkope media van hun kant. De schijfjes gaven namelijk al problemen vanaf het moment dat het plastic er vanaf kwam en ik ze de eerste keer wou installeren en ik heb al van meerdere mensen gehoord die hier ook slechte ervaringen mee hadden.

En bedankt voor het linkje! De meeste reviewers kijken namelijk alleen naar de 'makkelijk' te testen features zoals brand- en ripsnelheid en geluidsproductie. En daar ligt nou net niet mijn interesse, t zal me een worst wezen of dat schijfje er nou 1 of 10 minuten over doet, als ie maar goed is.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
NEC branders zijn slechte lezers.
Ik zou een LiteOn kopen. Die lezen zelfs zwaar beschadigde schijfjes nog.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Waarom kijkt niemand naar Samsung-drives? Ik denk dat ze een van de beste zijn.

Gulfstream G650

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56
Volgens mij maakt het toch eigenlijk niks uit... Overal zit gewoon dezelfde chip in, zelfde loopwerk. De ene zal echt maar marginaal "beter" zijn als de andere misschien.
Ik heb een aantal jaar geleden een NEC DVD brander gekocht (eerste DVD brander), deze heeft het helaas na net meer dan een jaar begeven (als je er een DVD in stopte kwam er alleen wat gekraak etc uit, verder deed ie niks meer, maar ik kan er goed 1000 DVD's mee gebrand hebben).
Toch maar een andere NEC gekocht, omdat ik toch wel iets had van tjah ze zullen toch wel goed zijn. Je kunt wel een hoop gemodde firmwares downloaden voor NEC branders, ik weet niet of dit bij andere merken ook zo is.
Vreemd genoeg wil mijn NEC 16x DVD's van Platinum maar op 12x branden...
Maar ach, ik kan er nu goed ook al 600 mee gebrand hebben, en er is er nog geen een mislukt...

Ik heb trouwens wel gelezen dat die Samsung branders idd behoorlijk goed blijken te zijn. Ik verkoop ze zelf ook (maar dat is ook omdat ze vrij goedkoop zijn, de onze zijn Samsung's, maar dan de OEM versie, zonder logo dus).

[ Voor 8% gewijzigd door eX0duS op 29-05-2007 17:25 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik zie in de Pricewatch staan: Samsung S-ata brander, WIT, ZWART en RETAIL.

Betekend dat dat als ik een zwarte koop, de OEM-versie krijg? en is de Reatil versie dan een 'gewone' doos die je zal krijgen als je de brander zou kopen ind e winkel, met grijze,witte en zwarte kapjes?

Gulfstream G650

• Isaja
  • Laatst online: 12-02 15:28
BenQ was een jaar geleden top, en is dat nog steeds. Schijfjes branden 100% perfect (verbatim) en zijn nu nog perfect leesbaar. Ik zou naar wijnig anders kijken, gewoon topkwaliteit qua branders.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Heb zelf een Plextor sata brander, de PX-760SA. Perfecte brander, nog nooit mislukte schijven mee gehad, en alles is nog steeds heel goed leesbaar. Anderhalve week geleden ook maar eens getest of Dual layer schijven goed branden, ook deze gaan heel goed en zijn overal leesbaar.

Plextor is inderdaad aardig wat duurder dan andere merken, maar een brander hoort toch een aantal jaren mee te gaan en dan is het heel goed te overzien. Ik heb zelf eigenlijk nooit problemen gehad met optische spelers van Plextor.

Gebruik overigens wel goede schijven (TDK, Verbatim oid), omdat je weinig opschiet met een goede brander als je brakke schijfjes gebruikt.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
eX0duS schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:17:

Vreemd genoeg wil mijn NEC 16x DVD's van Platinum maar op 12x branden...
Maar ach, ik kan er nu goed ook al 600 mee gebrand hebben, en er is er nog geen een mislukt...
De firmware updaten helpt meestal :) hij herkent de schijfjes niet en speelt op safe.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Plextor/Sony (soms ook dezelfde onderdelen) branders zijn aanraders..duur in aanschaf, maar kunnen zelfs met slechte media nog redelijke 'baksels' produceren.

NEC staat bekend om het regelmatig slecht lezen van media en slijtage van het loopwerk.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
eX0duS schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:17:
Volgens mij maakt het toch eigenlijk niks uit... Overal zit gewoon dezelfde chip in, zelfde loopwerk. De ene zal echt maar marginaal "beter" zijn als de andere misschien.
dat valt dus echt wel tegen hoor, heb hier een plextor en asus, bij een gehavende cd/dvd begint de asus direct moeilijk te doen (tot zelfs errors met leesfouten), waar de plextor geen krimp geeft of hooguit wat trager gaat lezen
zoals je kan zien bij tests van bv cdrinfo, is er ook veel afhankelijk van de algoritmes

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Volgens jullie allemaal moeten wij 2, ik en de TS-er een Plextor kopen? De eis is S-Ata, zwart en DVD-DL. Volgens mij zijn er (bijna) geen bradners die DVD-Ram branden, toch?

En welke Plextor drive is dan goed?

Gulfstream G650

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
salimrmaf schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:26:
Volgens jullie allemaal moeten wij 2, ik en de TS-er een Plextor kopen? De eis is S-Ata, zwart en DVD-DL. Volgens mij zijn er (bijna) geen bradners die DVD-Ram branden, toch?

Houd wel in het achterhoofd dat een plextor 2 a 3x zo duur is als de concurent dus ik vraag me af of het wel de meerprijs waard is.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ja, dat zag ik: 90 euro... Hij is eens niet zo goed verkrijgbaar. Gelukkig wil ik pas na de zomervakantie een PC samenstellen, dus het aanbod zal zeker stijgen. ;)

Gulfstream G650

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

De plextor px-760 is end of life, wordt niet meer geproduceerd en kan niet meer besteld worden bij Plextor. Als je er nog ergens een te koop vindt, is het een die nog ergens in stock lag. Hij zal alleen maar hoe langer hoe slechter beschikbaar worden. Volgens de test die er online te vinden zijn is het wel een goede brander trouwens. Er is een nieuw model plextor gelanceerd in plaats, dat is echter gewoon een rebadged optiarc (sony/nec) met custom plextor firmware, niet direct iets om €30 meer voor te betalen dus...

Samsung maakt ook goede branders, niet helemaal op hetzelfde niveau, maar zeker aanvaardbaar en erg goedkoop.

Benq produceert geen dvd branders meer sinds vorig jaar. Die afdeling is verkocht aan Lite-On. In Europa worden er geen Benq branders meer geimporteerd (vermits gelijk aan Lite-On), in Azie zijn ze nog wel te krijgen, maar dat zijn dan gewoon rebadged Lite-Ons.

Optiarc branders zijn ook acceptabel, maar zou zelf eerder een Samsung kopen.

Lite-On doet het erg slecht in de meeste online tests.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
maestrodesigns schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 18:29:
Als je dit HEEL belangrijk vindt, dan moet je voor Philips gaan. Het is nog steeds zo dat Philips meer weet van optische opslag dan alle andere fabrikanten. Mijn ervaring is dat apparaten van Philips schijfjes kunnen lezen die voor andere merken al teveel naar de klote zijn.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Heb zelf een NEC AD7170S SATA brander die best wel fijn leest en brandt, hiervoor had ik een LiteOn LTS811S, ook nooit problemen mee gehad. Over het algemeen branden de standaard allround branders heel goed en is een plextor nauwelijks het extra geld waard. Ik heb nog nooit een door mij gebrand schijfje niet kunnen lezen in een speler dus...

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heb zelf een Samsung SH-S182D, en deze doet zijn werk uitstekent. Ik heb een zwarte vanwege m'n behuizing, maar wel een met IDE. SATA bied niet echt meerwaarde vind ik, en daarnaast heb ik geen SATA poorten meer over. Maargoed branden is tot op heden nog nooit mislukt, dit in tegen stelling tot mijn oude Sony brander. Ook handig, automische firmware update van de Samsungs. Programmaatje kijkt automatisch of er een nieuwe firmware is. Nieuwere firmwares zorgen vaak voor betere compatibaliteit en stabiliteit. :*) Tevens heeft deze brander ook een tijd in de BestBuy gestaan en de reviews waren goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-05-2007 21:43 ]

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Lite-On LH-20A1S.

Zeer goede dingen over gehoord. Wat in de laatste hardware.info bevestigd wordt.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Ben1985 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:52:
Heb zelf een Plextor sata brander, de PX-760SA. Perfecte brander, nog nooit mislukte schijven mee gehad, en alles is nog steeds heel goed leesbaar. Anderhalve week geleden ook maar eens getest of Dual layer schijven goed branden, ook deze gaan heel goed en zijn overal leesbaar.

Plextor is inderdaad aardig wat duurder dan andere merken, maar een brander hoort toch een aantal jaren mee te gaan en dan is het heel goed te overzien. Ik heb zelf eigenlijk nooit problemen gehad met optische spelers van Plextor.

Gebruik overigens wel goede schijven (TDK, Verbatim oid), omdat je weinig opschiet met een goede brander als je brakke schijfjes gebruikt.
Ik heb er ook 1 aangeschaft begin dit jaar voor 95 euro geloof ik. De brander doet gewoon goed zijn werk, daarvoor had ik ook een Plextor PX-708 en deze beviel ook goed. Ooit eens een brander van Plextor kapot gehad (cd's werden niet meer gedetecteerd), je neemt contact op met Plextor je kan DHL bellen om de brander op te laten halen. Vanaf het belletje met DHL tot ik een nieuwe (of gerepareerde brander kreeg) zat 2 werkdagen. Echt super gegaan. Nu zie je dat meer bedrijven dit doen (TomTom bijv.).
Zelf brand ik altijd op Traxdata schijfjes. Deze doen het gewoon goed. Omdat ik gisteren toch nieuwe schijven moest bestellen heb ik ook een spindle Verbatim besteld (deze heb ik 2 jaar geleden ook een gehad maar beviel me niet zo heel erg goed). Lijkt me leuk om deze te testen.

Zelf heb ik 1x een DL schijfje gebrand, deze was van Verbatim en werd goed gebrand op 4x.

Verwijderd

Ik heb een NEC brander, type weet ik even need. Hij fikt schijfjes op 18x. Heb dat nog niet gedaan, nog geen tijd voor gehad en mobo is nu RMA. Als hij echter een DVDtje gaat lezen lijkt het wel of hij wil gaan opstijgen 8)7

• El_Frigo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 21:25
Een goede site die absoluut wel kijkt naar de kwaliteit van zowel de gebrande DVD's als de mogelijkheid om DVD's terug te lezen in onder andere stand-alone apparaten is CD Freaks.
Dit is uiteraard ook een verkoopsite, dus de mate van onafhankelijkheid kan ik moeilijk inschatten. Over het algemeen lijken de beoordelingen vrij goed overeen te komen met mijn eigen ervaringen.

Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
salimrmaf schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:12:
Waarom kijkt niemand naar Samsung-drives? Ik denk dat ze een van de beste zijn.
* Mischien omdat het bagger branders zijn? :+ , Ook al krijg ik geld toe dan hoef ik zo'n ding nog niet :N
Plextor staat er om bekend erg goed te zijn in branders en dat is absoluut waar.
Voor mij niks anders dan Plextor meer.
salimrmaf schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:12:
Ik denk dat ze een van de beste zijn.
* Ik denk van niet 8) :+
salimrmaf schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:16:
Ik zie in de Pricewatch staan: Samsung S-ata brander, WIT, ZWART en RETAIL.

Betekend dat dat als ik een zwarte koop, de OEM-versie krijg? en is de Reatil versie dan een 'gewone' doos die je zal krijgen als je de brander zou kopen ind e winkel, met grijze,witte en zwarte kapjes?
* Jep :Y
salimrmaf schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:26:

Zoals ik in mijn vorige bericht zei, Af en toe heeft Plextor de slechte eigenschap om een ander merk brander uit te brengen onder de Plextor naam.

Deze zijn: PX-740A, PX-750A, PX-800A, PX-810SA en de Blu-Ray die ze nu hebben.

De modellen van de laatste jaren die echte Plextors zijn zijn:

PX-708A, PX-712A, PX-712SA (dit zijn alleen nog geen dual layer branders)
PX-716A, PX-716SA, PX-755A, PX-755SA, PX-760A, PX-760SA (vanaf de 716 zijn ze allemaal dual layer, maar geen van allen hebben DVD-RAM)

A = IDE
SA = SATA

Helaas is die 760 serie en daarvoor nu niet meer in de maak en zijn ze helaas overgegaan op de 800 en 810 serie wat dus geen echte Plextors zijn.

Verder was er laatst ook het bericht dat Plextor het rustig aan gaat doen of misschien wel gaat stoppen met die optische DVD drives :'(
Dit i.v.m de (prijs) concurentie.
Misschien is dat wel het einde van de echte Plextor drives, al hoop ik dat natuurlijk niet.

Ik heb een tijdje geleden voor de zekerheid nog maar wat echte Plextors in huis gehaald :P

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1