Ik heb van een vriend een boot cd van Xubuntu gekregen
. Enthousiast en nieuwsgierig als ik ben stop ik de boot cd in de pc, en ga naar het boot menu van m'n bios. In het boot menu kan ik kiezen om te booten vanuit mijn cd-rom drive, mijn floppy drive en mijn harddisk. Het volgende is het geval. De boot disk is een dvd, maar mijn normale oude cd-rom drive kan geen dvd's lezen. Ik doe dus de disk im mijn externe dvd lezer/brander/combi, maar die staat niet in het rijtje van het boot menu. Ik heb alle drie de opties geprobeerd maar bij alle drie start hij gewoon windows op. Ik wil Xubuntu niet instaleren op mijn pc maar gewoon booten vanaf de disk. Hoe kan ik dit doen?
Hij staat niet in het rijtje omdat het een externe is. Hij zal dus wel aan de usb hangen. Ik weet niet of je pc van usb af kan booten, maar ik denk zo niet. Dat is dus het probleem, wat de oplossing is weet ik niet zo... Waarschijnlijk moet je een boot flopppy maken die usb ondersteuning en dvd ondersteuning maakt / doet
Of gewoon simpeler: Als het goed is zit er op de dvd ergens een bestand wat boot.iso heet. Als je dat op een gewone cd brand kan je wel xubuntu booten
(Dat hoop ik teminste)
Of gewoon simpeler: Als het goed is zit er op de dvd ergens een bestand wat boot.iso heet. Als je dat op een gewone cd brand kan je wel xubuntu booten
[ Voor 22% gewijzigd door ibmos2warp op 24-05-2007 18:32 ]
Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.
Euh? Oke, je kunt of d'r is geen iso bestand op de dvd te vinden. Wat je met dat squashFS bestand wilt doen is me een beetje onduidelijk, want het is een filesystem. Je bedoelt zeker dat je dat op een gewone cd wilt kopieeren? Ik denk dat je dan te veel data hebt om op een cd te zetten.
Je kunt het nog simpeler doen je kunt xubuntu gewoon downloaden
Overigs ik heb nog effe gezocht of je nou wel of niet een externe dvd speler zonder usb support aan de praat kan krijgen. Alle resultaten die ik heb gevonden zeggen dat dit niet mogelijk is.
Je kunt het nog simpeler doen je kunt xubuntu gewoon downloaden
Overigs ik heb nog effe gezocht of je nou wel of niet een externe dvd speler zonder usb support aan de praat kan krijgen. Alle resultaten die ik heb gevonden zeggen dat dit niet mogelijk is.
Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.
Lichtelijk offtopic:
Ubuntu gebruikt idd squashFS, maar ze kunnen dat niet rechtstreeks op de CD zetten, want dan zouden veel computers die CD niet kunnen lezen (Windows iig niet, Linux volgensmij vaak ook niet). Dus, op de CD staat een file die een squashFS filesystem bevat, en die wordt dan loopback gemount.
Dus het is inderdaad goed mogelijk dat je die file ziet als je de CD browsed.
(Voorzover ik weet: )ibmos2warp schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:47:
Euh? Oke, je kunt of d'r is geen iso bestand op de dvd te vinden. Wat je met dat squashFS bestand wilt doen is me een beetje onduidelijk, want het is een filesystem.
Ubuntu gebruikt idd squashFS, maar ze kunnen dat niet rechtstreeks op de CD zetten, want dan zouden veel computers die CD niet kunnen lezen (Windows iig niet, Linux volgensmij vaak ook niet). Dus, op de CD staat een file die een squashFS filesystem bevat, en die wordt dan loopback gemount.
Dus het is inderdaad goed mogelijk dat je die file ziet als je de CD browsed.
Als het goed is wordt op die dvd niet meer dan 700MB gebruikt. Je kunt 'm dus gerust overbranden naar een cd. Om op te starten van usb bestaat er inderdaad een floppy disk. Op de debian cd staat daar volgens mij een image van. Zo'n floppy is eigenlijk bedoeld om te booten van een usb-stick of usb-hdd, dus of een externe dvd-rom drive gaat werken is nog maar zeer de vraag. Al met al raad ik je aan een live-cd te regelen in plaats van een live-dvd.
Pagina: 1