Netwerk : opstelling/setup

Pagina: 1
Acties:

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Geachte medemens,

Volgende opstelling wil ik bekomen :
internetverbinding komt binnen op de grote server. Deze doet ook dienst als dhcp-router. Daarnaast heb ik een 2de server (back-up stel maar) waar ik in feite op werk. Via remote log ik in (of neem ik het scherm over) van de primaire server.
De primaire server doet dus dienst als dhcp-router voor 2 mini-netwerkjes : 1 subnetwerk (dns-zone) met de secundaire server, en 1 subnetwerk met daarop 2 draadloze laptops (draadloos signaal wordt uitgezonden door een draadloos router die in dit subnet wordt opgezet).
Dus eigenlijk komt de internetverbinding binnen op 1 grote server die rechtstreeks verbonden is met het Internet (grote beveiliging!) en dan heb ik een professioneel subnetje met 1 secondaire server waar ik dan alle verrichtingen op doe (beheer en dergelijke) en 1 thuisnetwerkje draadloos met 2 laptops.

Kan iemand mij de juiste opstelling geven hoe ik dit netwerk juist opstel ? En dan vooral het gedeelte draadloos ? Kan ik op mijn primaire server een draadloosrouter aansluiten en that's it ? Kan ik dan mijn subnet beheren in mijn AD (Active Directory) van mijn primaire server of moet ik mijn subnet regelen via mijn router-instellingen ? Kzou het dus liever beheren via mijn AD natuurlijk zonder dat ik in mijn router moet kruipen (bvb voor toekennen ip-adressen binnen mijn subnetmask).

Ter info : de reden van een primaire en secundaire server is dat mijn primaire server geen scherm heeft, vandaar dat ik mijn primaire server beheer via remote login vanuit mijn secundaire server. Ik zou voor de secundaire server ook een gewone windows xp pro kunnen gebruiken maar ik verkies windows server 2003. Deze secundaire server blijft ook geen 24/7 draaien, in tegenstelling tot de primaire server die 24/7 aanstaat (staat ik in voor streaming, vandaar).