Toon posts:

Underclocken van een Gainward 7300GS PCX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Gainward BLISS 7300GS PCX liggen (256MB), op zich een leuk kaartje, echter zit er een ontzettend vervelend fannetje op, ding maakt ontzettend veel lawaai (is altijd al zo geweest).

Afbeeldingslocatie: http://i11.tinypic.com/67myvyd.jpg

Aangezien ik zelf een ontzettend stil systeem heb, verpest dit ding het dus een beetje. Op een ander forum las ik dat dit kaartje tot zelfs 100c stable draait, dit is natuurlijk wel erg warm, maar bied mischien mogelijkheden om er een passief gekoeld kaartje van te maken:

Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/5z3dzex.jpg

Dit is hetzelfde kaartje, ook van Gainward, met voor zover ik weet dezelfde specs.
Als ik mijn kaart nou een mhz of honderd 'underclock' (ipv 550 core, 450) het geheugen momenteel passief gekoeld, dan zou ik met een ander heatsinkje (voor passief...) toch passief kunnen draaien? :)

Ik draai naast Windows ook Linux en OSX, een software matige oplossing voor het underclocken daar heb ik dus eigenlijk niets aan (heb de FAQ, er van boven tot onder op nageslagen.. staat niets 0,noppes in over underclocken), zijn er tools waarmee deze wijzigingen in het vga-bios gemaakt kunnen worden?

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
heb je al is gewoon de fan uitgezet en gekeken hoe heet die word?
en asls je hem underclockt moet je ook het voltage verlagen wil je er wat van merken.
Nibitor is een programma om je bios aan te passen en nvflash om je bios uit te lezen
waarm koop je geen zalman pasief blok?

1337

Verwijderd

Topicstarter
ZandBak schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:46:
heb je al is gewoon de fan uitgezet en gekeken hoe heet die word?
en asls je hem underclockt moet je ook het voltage verlagen wil je er wat van merken.
Nibitor is een programma om je bios aan te passen en nvflash om je bios uit te lezen
waarm koop je geen zalman pasief blok?
Goeie vraag, ik heb gister het fannetje er ff afgetrokken, na een minuut of 10 zat ie al tegen de honderd graden aan. (zonder te underclocken)

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-07 13:54
Je zou ook kunnen overwegen om een kwaliteitskoeler (Zalman etc.) aan te schaffen en deze dan heel zacht (of niet) te laten draaien. Bij een bepaalde treshold, qua temperatuur, zou je dan de fan opdracht kunnen geven om te gaan draaien. Bijvoorbeeld als je een zwaardere 3d applicatie draait of een spelletje. Een programma wat zich goed leent voor zo'n opzet is Rivatuner. Ik weet echter niet of dit programma ook beschikbaar is voor Linux en OSX.

Daarbij, de meeste 3d kaarten (nvidia althans) klokken zichzelf al terug als ze niet belast worden (vaak 3 modi: 2D/3D low perf./3D perf.). Een programma zoals Atitool geeft daar heel duidelijk inzicht in, en biedt de mogelijkheid om het aantal MHz per modus aan te passen.

Edit: typo

Verwijderd

Topicstarter
"Een programma zoals Atitool geeft daar heel duidelijk inzicht in, en biedt de mogelijkheid om het aantal MHz per modus aan te passen."

Ik gebruik bijna geen Windows, dus daar heb ik niet zo veel aan..

Zoals te zien is op het volgende plaatje, mijn kaart zit onder de HD in het PCI-E slot en daar is bijna geen ruimte voor een dikke passiefe koeler, een halve centimeter heb ik nog ongeveer over.

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/62rql1h.jpg

Jammer genoeg worden er bijna geen fatsoenlijke 'low profile' kaarten verkocht, als iemand me een ander kaartje kan aanraden houd ik me ook aanbevolen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 21:46

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Ik vermoed dat je helemaal niet hoeft te onderklokken, maar laten we geen overhaaste conclusies trekken.

Kun je aangeven hoe warm de kaart nu wordt? Als je de nvidia-drivers voor linux geladen hebt, kun je dit waarschijnlijk zonder problemen zien. In nvclock zit dit standaard, maar hiermee kun je ook in linux softwarematig de kloksnelheid van gpu en geheugen regelen. Echt heel handig. (Welke linux-distro draai je?)
Bij sommige kaarten kun je hiermee ook het toerental van de fan regelen...

Ik heb zelf goede ervaringen met zalman koelers voor nvidia-kaarten, zowel passief als actief. De actieve (vf900) kunnen heel stil zijn, en als je de passsieve toch actief zou willen gaan koelen raad ik je aan om niet de stock-fan (zm-op1) van zalman te kopen, maar gewoon een papst-fannetje te gebruiken. Kost een tientje meer, maar als je 'm (niet) hoort, weet je ook meteen waarvoor.

Controleer voor tijdens en na het monteren van zo'n koeler wel eventjes de hartafstanden van de gaten waarin je de koeler vast zet op de kaart. Ik heb zelf ooit getracht die vf900cu koeler op een 7800GS te monteren, maar dat ging niet werken zonder modificaties aan de koeler (die ik uiteindelijk niet heb doorgevoerd).

Hoe zit het trouwens met de airflow pardon luchtaanvoer langs de kaart? Ik zie dat je je kast redelijk vol hebt zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door dragunova op 24-05-2007 14:26 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog een FX5200 liggen, op welke een redelijk grote heatsink gemonteerd zat
de ogen van de montage pluggen zaten op precies even veel afstand.

Die heb ik er nu dus op gezet met wat artic prut er onder, kaart word nu idle iets van 70 graden zonder koeler, maar omdat er helemaal geen airflow in de kast aanwezig is, heb ik er een 40 mm fan schuin voor gezet zodat de 7300 wat lucht krijgt, en de chipset die daar achter zit (ik denk dat dat de gma950 is, die staan nu dus uit lijkt mij ?) 65c on load draait ie nu. Zal zo even een pic plaatsen als ik klaar ben met het vast lijmen van de fan, hij zit nu geklemd met een stukje karton, maar het resoneerd enorm (test =ok) nu ff vast zetten, en dan weer genieten van m'n stille computer :)

Verwijderd

...

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2007 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus deze heatsink er nu op zitten:
Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/00034883.jpg

En heb hier de 40mm fan geplaatst (rode rechthoek), met een stukje karton geleid ik de lucht over de kaart:
Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/4ozycg3.jpg

Omdat de fan dus al zo resoneerde op dat karton, had ik zoiets van -> ik lijm dat fannetje wel even op een stukje foam (van dat plastic schuim wat vaak onderin zo'n doos zit, van bv. een insteek-kaart.. video/netwerk/ controller, niet van dat zachte dus, maar echt van dat plastic)
vervolgens op dat foam in m'n kast gelijmd, met als gevolg dat er nog net zoveel resonantie plaats vind :'(

Echt een irri fannetje.. (40mm coolermastertje), alleen als ik hem in m'n hand houd resoneerd ie niet :+

tips? (mischien maar een papstje 40mm kopen anders.., Mja 15euro voor 40mm gaat natuurlijk ook nergens over : ( )

• dragunova

dragunova

Ja, nee een 40 mm papst maakt net zo veel herrie als die fan die je er op had zitten, dus dat wil je niet....(hooguit wellicht met toerenregeling :? heb hier een 60 mm fan liggen van een globalwin cpu-koeler, die is redelijk stil.)
Oplossing zou kunnen zijn een gat proberen te creeeren waarop een 80 mm fan kan komen.

Maar hoe warm wordt je kaart nu? dat had je al geschreven, 70°, dit is niet te gek hoog, maar kan altijd beter natuurlijk. Je hebt de koelpasta natuurlijk niet te dik gesmeerd en netjes verdeeld over de die 8)7 ... Kun je achterin je kast nog een fan monteren, en evt aan de voorkant. Scheelt imo al 5 graden, misschien meer.

En heb je nvclock al geprobeerd? %-)

[ Voor 38% gewijzigd door dragunova op 24-05-2007 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
dragunova schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:21:
Ja, nee een 40 mm papst maakt net zo veel herrie als die fan die je er op had zitten, dus dat wil je niet....(hooguit wellicht met toerenregeling :?
Als deze 40mm (dit is een vrij dikke, 2 x zo dik..) net zoveel herrie maakte als degene die er stock op zat, had ik hem natuurlijk nooit geplaatst - voor de duidelijkheid, als ik deze koeler vast houd terwijl ie op m'n videokaart is aangesloten, hoor ik echt helemaal niets.
Oplossing zou kunnen zijn een gat proberen te creeeren waarop een 80 mm fan kan komen.
Dit kan dus niet (ik ga niet in deze dure kast lopen zagen voor een fan..) , ik heb hier een nieuwe 80mm fan naast me liggen, die past gewoon simpel weg nergens in de kast, 60mm, ook geprobeerd, gaat ook niet.
Maar hoe warm wordt je kaart nu?
Staat 4 berichten terug vermeld. :)
En heb je nvclock al geprobeerd?
Uit m'n openings-post "Ik draai naast Windows ook Linux en OSX, een software matige oplossing voor het underclocken daar heb ik dus eigenlijk niets aan"
Je hebt de koelpasta natuurlijk niet te dik gesmeerd en netjes verdeeld
Uiteraard, en vervolgens ook nog even flink stevig aangedrukt 8)
het verschil van meer dan 25c spreekt voor zich denk ik :P

vind het jammer dat de fan het wel in m'n hand goed doet, maar niet in m'n kast ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2007 20:46 ]

• dragunova

dragunova

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:40:
[...]

Als deze 40mm (dit is een vrij dikke, 2 x zo dik..) net zoveel herrie maakte als degene die er stock op zat, had ik hem natuurlijk nooit geplaatst - voor de duidelijkheid, als ik deze koeler vast houd terwijl ie op m'n videokaart is aangesloten, hoor ik echt helemaal niets.
Hmmm, evt toerentalregeling monteren, en mogelijkerwijze gebruik maken van dempende montage; er zijn van die rubber pluggetjes in de handel: je verzint vast wel iets :+

[...]
quote: meneervanleeuw.
Staat 4 berichten terug vermeld. :)
Inderdaad, prolly crosspost 8)
[...]
Uit m'n openings-post "Ik draai naast Windows ook Linux en OSX, een software matige oplossing voor het underclocken daar heb ik dus eigenlijk niets aan"
Tsja, ik heb je openingspost gelezen (en vond m interessant genoeg, anders had ik niet gereageerd) en als je er in zou slagen om de bus error in osx te fixen kun je nvclock ook daar gebruiken. (werkt ook in freebsd }) geloof ik.) Ik kan niet voor jou bepalen hoe dringend je windows en osx moet draaien natuurlijk O-)
HEE, een 7(8)7 idee; zou je osx niet virtueel kunnen draaien onder linux? :9~

[...]
Uiteraard, en vervolgens ook nog even flink stevig aangedrukt 8)
het verschil van meer dan 25c spreekt voor zich denk ik :P
Jepz
vind het jammer dat de fan het wel in m'n hand goed doet, maar niet in m'n kast ;(
Wel nogmaals, je verzint vast wel iets ;) Ik ben jou niet, maar als ik een machine stil wil hebben doe ik er alles aan om m ook stil te krijgen. Ik kan ook niet in jouw portemonnaie kijken, maar als budget (en ruimte) een minder groot probleem is, ozu je kunnen overwegen een grotere kast te nemen, waar je evt meer luchtdoorstroming hebt.

Iig succes, en laat even weten hoe het afgelopen is. *O*

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:54:
En heb hier de 40mm fan geplaatst (rode rechthoek), met een stukje karton geleid ik de lucht over de kaart:
[afbeelding]
Haha ik moest wel even lachen toen ik zag wat je allemaal zorgvuldig had verborgen aan die tekening

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Topicstarter
@bokkow: ik heb echt werkelijk geen idee waar je het over hebt.

Ik heb de fan/sink vervangen, zoals op de foto is te zien..
(nadat passieve koel opties in het duigen viellen, ik krijgt met geen mogelijkheid een airflow in die kast.. dus ik laat de psu het werk doen.. is alles wat ik kan doen.. gehannes met 30/40mm fanntjes schiet niet op)

het past precies, kan de kaart zo in het slot schuiven, niks buigt oid

maar hij raak/ (schuift precies langs) en zit precies tegen het plastic bracket van m'n hd aan

kunnen de trillingen van de fan voor problemen zorgen, of zijn deze echt te zwak en hoef ik me geen zorgen te maken?

Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/5zpyy54.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 21:48 ]

• dragunova

dragunova

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:47:
@bokkow: ik heb echt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
ik vermoed dat bokkow refereert aan je osx gebruik waarbij een licentieverhaal om de hoek komt kijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:47:Ik heb de fan/sink vervangen, zoals op de foto is te zien..
(nadat passieve koel opties in het duigen viellen, ik krijgt met geen mogelijkheid een airflow in die kast.. dus ik laat de psu het werk doen.. is alles wat ik kan doen.. gehannes met 30/40mm fanntjes schiet niet op)

het past precies, kan de kaart zo in het slot schuiven, niks buigt oid

maar hij raak/ (schuift precies langs) en zit precies tegen het plastic bracket van m'n hd aan

kunnen de trillingen van de fan voor problemen zorgen, of zijn deze echt te zwak en hoef ik me geen zorgen te maken?

[afbeelding]
Tsja, ik vind het wel inventief. Wat is dat voor koelertje?
je zou een afstandsrubbertje tussen de fan en de hd kunnen plaatsen, maar verder zou ik me er geen zorgen over maken.

Pagina: 1