Overclocking: AMD Athlon 64 X2 3800+

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• mbiesheuvel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
Hallo tweakers,

Na heel wat gelezen te hebben en zelf ook al wat uitgeprobeerd te hebben open ik dan toch maar een topic hier.

Mijn Specs:

http://img175.imageshack.us/img175/4647/computerms9.jpg

Verder heb ik een ATI Radeon X1600 512MB PCI-e

Ik had het gisteren zover dat de cpu op 2400 mhz draaide met de HTT op 240, Multiplier op 10, HT op 4, PCI-e op 100 mhz, pci-lock op 33,33 mhz, geheugen op 532 mhz (Dual channel) en Vcore op 1.4 volt. Alleen als ik dan ging parren (reparen van rar bestanden) gaf die een checksum error als die bijna klaar was wat dus betekent dat het geheugen niet echt goed stond ingesteld. Ook werd de temp rond de 61 graden wat ook niet echt goed is las ik. Dit is wel met een boxed koeler dus mss dat ik er een andere op moet zetten.

Ik kan wel vinden hoe ik het geheugen moet instellen met DDR geheugen, maar dus niet hoe het zit met DDR2. Dan bedoel ik dus de timings en volt gebruik. En omdat ik onderhand het beste geheugen heb wat er is denk ik dat alles wel vlekkeloos moet kunnen lopen.

Op dit moment draait mijn pc dus op 2200 mhz met de HTT op 220, multiplier op 10, HT op 5, PCI-e op 100 mhz, pci-lock op 33,33 mhz, geheugen op 687 mhz (dual channel) en de Vcore op 1.35 volt. Nu gaat het parren wel goed. Alleen wordt men pc nu 55 graden ongeveer wat ik dus wel ongeveer het max vind wat mag worden. Mijn HT is nu dus 1100 mhz wat ik dus nog naar beneden kan zetten. 1000 mhz is aangeraden las ik.

Wat kunnen jullie me aanraden hoe dat ik de instellingen moet doen om mijn systeempje toch op 2400 mhz te laten lopen (of 2300 mhz).

Groeten Michel

[ Voor 4% gewijzigd door mbiesheuvel op 24-05-2007 23:21 ]

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 16:08
system spec's

64 3800+ am2 (windsor core)
asus m2n32sli deluxe
2 gig pc 6400 5-5-5-12 cas15 800 2 geil kit
xfx 7600gt xxx
hiper 530 watt modulair
thermalright si-97 koelblok
temp ilde 36 stress 44

zelf heb ik me systeem stabiel lopen op 2500 mhz met een mp van 10 en een bus speed van 250 en een ht van 1000 mhz en de voltage is ongeveer 1,5 volt. om dit zelf te bereiken heb ik me geheugen timming niet al te strak gezet maar eerder losjes 4-5-5-18 2T, dus ik denk dat je een beetje moet rond spelen met je geheugen. zelf ben ik nog niet verder gekomen met overclocken maar me gevoel zegt dat er nog meer in zit in deze cpu.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

mbiesheuvel schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:27:

Ik kan wel vinden hoe ik het geheugen moet instellen met DDR geheugen, maar dus niet hoe het zit met DDR2. Dan bedoel ik dus de timings en volt gebruik. En omdat ik onderhand het beste geheugen heb wat er is denk ik dat alles wel vlekkeloos moet kunnen lopen.
Wil niet lullig doen, maar "beste geheugen" bestaat niet. Wat voor het één mobo top geheugen is, is voor de ander een hell. ;)

Wat wel bestaat is het beste geheugen voor dit moederbord, hoop dat je eerst goed heb gekeken of je geheugen ook 100% compatible is met je mobo? Want dit mobo kan maar 1,85v geven.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Ik heb zelf ook een 3800+ op s939, erg fijn cpu'tje, draait ook op 2200 Mhz. Helemaal geen problemen mee, gaat als de brandweer !

Maar toch wou ik windows een beetje manipuleren dat ie daar ook zou aangeven dat het een 4200+ is !

3800+ Standaard @ 2.0 Ghz @ 10x MP
4200+ Standaard @ 2.20 Ghz @ 11x MP

Dus ik wou de MP iets omhoog gooien zodat ie er een 4200+ van zou maken ! Looky Looky in de bios, en tot mijn verbazing was het hoogte 10x, wat ik dus nu ook draai !

Heb me hier dus gewoon bij neer gelegd, de snelheid van die 4200+ die draai ik toch al :P

Hoe zit het met jou Geheugen Voltages ? Die ook iets opgeschroeft ? Zoniet, trek maar iets omhoog :*) Denk zelf dat je geheugen het dan net niet kan bijbenen maar goed het kan zoveel zijn :P

Succes 8)

• mbiesheuvel
badboynova schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:04:

zelf heb ik me systeem stabiel lopen op 2500 mhz met een mp van 10 en een bus speed van 250 en een ht van 1000 mhz en de voltage is ongeveer 1,5 volt. om dit zelf te bereiken heb ik me geheugen timming niet al te strak gezet maar eerder losjes 4-5-5-18 2T, dus ik denk dat je een beetje moet rond spelen met je geheugen. zelf ben ik nog niet verder gekomen met overclocken maar me gevoel zegt dat er nog meer in zit in deze cpu.
Ik heb hem nu op 2400 MHZ stabiel lopen met jouw gegevens. Alleen als ik hem vol gebruik wordt die iets meer dan 60 graden. Maar dat komt dus door men boxed koeler.

Wat is volgens jullie de beste koeler die ik kan gebruiken voor deze AMD. Ik had dus deze koeler http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXLG12, maar die krijg ik er niet op geinstalleerd.
CDAAbeltje schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 08:52:

Hoe zit het met jou Geheugen Voltages ? Die ook iets opgeschroeft ? Zoniet, trek maar iets omhoog :*) Denk zelf dat je geheugen het dan net niet kan bijbenen maar goed het kan zoveel zijn :P

Succes 8)
UHmm die voltages staan gewoon op standaard waarde. Weet niet op welk voltage ik hem moet zetten. Maar volgens mad_max kan dit maar maximaal 1.85 volt zijn.
Ik had dus eerst MDT DDR2 667 MHZ geheugen, maar deze draaide dus niet op dit moederbord. Heb toen maar dit Kingston geheugen gekocht en deze werkt er wel goed op. Dus ik neem aan dat die goed compatible is :).

[ Voor 27% gewijzigd door mbiesheuvel op 25-05-2007 12:15 ]

Verwijderd

mbiesheuvel schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 12:11:
[...]

Wat is volgens jullie de beste koeler die ik kan gebruiken voor deze AMD. Ik had dus deze koeler http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXLG12, maar die krijg ik er niet op geinstalleerd.
Ik denk dat je toch even de handleiding goed moet lezen, want het hoort te passen op AM2 socket. Als er iets in de weg zit dan moet je idd kijken voor een andere koeler. 60 graden is toch echt aan de te warme kant als je een 400MHz oc' doet.
UHmm die voltages staan gewoon op standaard waarde. Weet niet op welk voltage ik hem moet zetten. Maar volgens mad_max kan dit maar maximaal 1.85 volt zijn.
Ik had dus eerst MDT DDR2 667 MHZ geheugen, maar deze draaide dus niet op dit moederbord. Heb toen maar dit Kingston geheugen gekocht en deze werkt er wel goed op. Dus ik neem aan dat die goed compatible is :).
Doe nou maar eerst stapje voor stapje. Niet meteen naar 1.85, als het kan verhoog anders het geheugenvoltage met 0,1v zodra het fouten maakt met quickpar. Tevens zou ik als eerste naar je temperatuur kijken.

Verwijderd

Dat het van Kingston is zegt nog niets...

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 20:05
[...]

Koeler
Van deze weet ik dat hij heel goed koelt (en zeker voor die prijs).

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• mbiesheuvel
Jegapia schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 12:28:
[...]

Koeler
Van deze weet ik dat hij heel goed koelt (en zeker voor die prijs).
Ja bij deze koeler zie ik ook die 3 gaatjes zitten aan de hendel van de koeler (vastmaak hendel). Maar ik heb op mijn socket die 3 puntjes niet zitten waar ik hem aan vast kan maken! Ik kreeg deze koeler ook al niet goed vast op mijn oude pentium IV socket 478 waar ik hem voor gekocht had. Doordat ik hem niet goed vast kreeg en die processor alsnog warm werd wilde ik hem eraf halen en trok ik heel de processor eruit => pinnetjes afgebroken. Daarom ben ik dus overgestapt op AMD. Maar op mijn socket zitten dus niet die 3 pinnetjes (aan beide kanten) waar ik dat ding aan vast kan maken.

Er zit er maar 1 aan elke kant. En die hendel van men boxed koeler heeft er ook 1. Ik heb geprobeerd om die gigibayte koeler erop te zetten maar die hendel is dan te kort.

[ Voor 10% gewijzigd door mbiesheuvel op 25-05-2007 12:47 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 18:23

Mentalist

[avdD]

Dit topic staat hier niet helemaal goed :). Hij past beter in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen, maar ik verplaats hem niet omdat de topicstart incompleet is en warrig op mij overkomt. Specs in een plaatje is al een no-go: plaatjes doen het vaak niet meer na een paar maanden of zelfs een paar weken, waarna het hele topic waardeloos is. Verder ontbreken een aantal gegevens, wat voor kast en voeding heb je, wat is de case temperatuur, eventueel de omgevingstemperatuur. Verder is hier ook al héél veel over te vinden, bijvoorbeeld dat het lichtjes verhogen van voltage onderdelen stabieler (maar ook warmer) maakt. Met een beetje zoekwerk kan je zelf ook wel uitvissen dat als je geheugen bijvoorbeeld niet stabiel is je het voltage van het geheugen (en mogelijk ook de koeling) moet verhogen. In de PMG FAQ kan je ook wat stabiliteitstips vinden, b.v. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Beetje meer zelf uitzoeken dus, kom je er dan nog niet uit open dan een topic in het juiste forum :).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.