Subwoofer Plaatsen??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Berktoppie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-02-2024
Hoi ik heb gister een logitech speakersetje gekocht (de logitech x 230).
en ik hoorde van iemand dat je de Subwoofer op de grond moest zetten
maar waarom is dat? en wat gaat er beter?
hopelijk harder geluid vind ik altijd gaaf.
maar het speakersettje is zeker aan te raden voor degene die nog geen gode speakers heeft

www.webshopmasters.nl

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
ik zelf heb de 530 van logitech. En ja zet de subwoofer altijd op de grond. Dat ding is net een fohn. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat zo'n woofer ook flink doordreunt, dus je onderburern zullen er minder blij mee zijn. Maar bassen dragen ver, dus de grond is de meest geschikte plek

Carpe Diem

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Berktoppie schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:13:hopelijk harder geluid vind ik altijd gaaf.
Zet hem in een hoek. 9dB theoretisch winst.

Het idee erachter is dat het ding groot is - naja, bij jouwe niet echt, maar dat maakt niet uit - en dan dat ie lage tonen weergeeft, die niet goed te lokaliseren zijn, Daarom maakt de plaats niet echt uit. Jouwe gaat daar eigenlijk te hoog voor door, maar daar houd ik nu even geen rekening mee. Het geluid is wel heel erg afhankelijk van de plaatsing qua niveau. Fase en roomgain zoals dat heet kunnen érg veel uitmaken. Probeer maar eens je subwoofer op verschillende plekken neer te zetten, je zult versteld staan wat het uit kan maken. :)
maar het speakersettje is zeker aan te raden voor degene die nog geen gode speakers heeft
Ik zeg denk ik niets. :+

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
maar hoe reizen de bassen door je kamer eigenlijk? ik ben er nu in geslaagt een opstelling te maken dat ik overal orengeplop krijg van overdreven bassen en dat het op mn zitplek(waar de speakers op gericht zijn) de bas gewoon mager is }:O

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Bass gaat eigenlijk bijna overall doorheen, behalve tegen muren. Die reflecteren het geluid. Zodra een golf (of meervouden ervan) precies tussen twee muren past heb je een staande golf. Daarin heb je dan plekken waar je het hard hoort, en plekken waar het zacht is. Als jij voor die frequentie net op een zachte plek zit heb je dus pech. Oplossing: subje een beetje verplaatsen.

Helaas krijg je het nooit perfect ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
Heb er net ook 1 binnen. De Z2300. Maar die subwoofer is echt groot. Die ben je verplicht al om op de grond te zetten. Maar meestal staat hij op de grond door de grootte/gewicht.
Wat ik mij afvroeg, ik heb nu ook een 2.1. Is het normaal dat de subwoofer links van je staat? Het gat zit links, de bekabeling past ook beter als hij links staat. Want volgens mij maakt het niets uit :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zoals gezegd maakt het niet veel uit waar je de subwoofer plaatst ten opzichte van de luisteraar.
dit omdat je toch niet hoort waar het vandaan komt.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Nee, maakt niks uit.
Het menselijk oor kan van lange frequenties moeillijk/niet de richting bepalen.

Maar het is niet zo netjes om in een ander zijn topic vragen te stellen. :)

Portfolio

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik heb geen sub maar 2 substantieële speakers: B&W DM2, en ik heb bijna alle mogelijke opstellingen in de beperkte beweegruimte die ze hebben geprobeert :P ik denk dat ik het maar zo even laat omdat ik toch hoop over een paar jaar op kamers te zitten :)

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Een van de redenen om hem op te grond te zetten (en lieft op een veilige afstand van je pc) heeft te maken met de sterke magneet van je sub. Er zijn op dit forum al enkele topics gepasseerd waar mensen problemen hadden met hun HD's omdat hun sub er te dicht bij stond. Die waarschuwing is meestal ook wel terug te vinden op de verpakking en in de handleiding.

Verder meen ik dat de positie van een sub minder relavant is dan voorbeeld luidsprekers die instaan voor de hoge en middentonen. En eigenlijk naar willekeur kan geplaats worden, maar bij voorkeur vanvoor of aan de zijkant tussen je voorste luidsprekers en je luisterpositie.

Daarnaast kunnen de bassen voortgebracht door je sub ook je meubilair ook behoorlijk doen trillen.

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

Nou... ik heb 2 subwoofers: een el-cheapo 2.1 set van Labtec en een van REL voor het echte werk in het thuis-bioscoopje.
De eerste is gekoppeld aan de PC en staat in een hoek onder een tafel weggezet, de tweede net buiten de main-front speakers langs een (lange) muur.
De Labtec is eigenlijk niet in- / af te stellen op de PC en klinkt overdreven aanwezig, pompeus zelfs. Hij moet eigenlijk eens weg uit die hoek die de bas alleen maar extra versterkt. Teveel.
De REL is wel af te stellen, zowel vanaf de AV-receiver als op het blok zelf. Deze klinkt ook stukken beter, maar staat [a] beter opgesteld; is [b] beter af te regelen (dus) en [3] kost een veelvoud van de Labtec.
Plaatsing maakt dus wel degelijk uit en daarmee is met een relatief lichte sub (qua gewicht) goed te experimenteren. Schuif hem dus eens in en uit de hoek en plaats hem ook eens langs een muur. Oordeel zelf wat je het prettigst vindt luisteren.

This is my sick nature.

• Berktoppie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb hem nu schuin achter mijn beels scherm de lucht blaast in me gezicht ik vind het wel relax gelijk soort van airco:P en ik hoor hem nu ook goed.
maar is dit ook wel verstandig?
Oja en mijn onderburen is een cafe (A) kan ik ze eindelijk terug pakken
neej dan krijg ik ruzie ik heb hier een gratis kamertje om te gamen en van me oudes af te zijn beetje tv kijken playstatione gamen op pc enzo.
tis geen groot kamertje 3x3 meter ofzo:P

[ Voor 55% gewijzigd door Berktoppie op 26-05-2007 21:43 ]

www.webshopmasters.nl

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:00
Eigenlijk is het beter om je sub wat hoger te plaatsen. Dit iig bij een grote subwoofer in een kleinere kamer. Heb je een kleine sub, kan je hem beter lager plaatsen.

Dit ivm de afstand die de golven overbruggen, lage tonen zijn "zwaar" en zakken snel naar de grond.

Grote sub moet meer meters overbruggen om goed tot zijn recht te komen, kleine hebben hier minder moeite mee. (dus nooit een mega sub kopen voor een kleine kamer).

Zet de sub neer op de plek waar je wilt gaan zitten, loop de kamer door, luister waar de bas het meest aanwezig is, zet hier de sub neer.

Groet

• Seers
  • Laatst online: 12-10 16:24
maurits82 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 09:57:
Eigenlijk is het beter om je sub wat hoger te plaatsen. Dit iig bij een grote subwoofer in een kleinere kamer. Heb je een kleine sub, kan je hem beter lager plaatsen.

Dit ivm de afstand die de golven overbruggen, lage tonen zijn "zwaar" en zakken snel naar de grond.

Grote sub moet meer meters overbruggen om goed tot zijn recht te komen, kleine hebben hier minder moeite mee. (dus nooit een mega sub kopen voor een kleine kamer).

Zet de sub neer op de plek waar je wilt gaan zitten, loop de kamer door, luister waar de bas het meest aanwezig is, zet hier de sub neer.

Groet
Kun je dit nader uitleggen? Het klinkt namelijk erg naar kolder, met golven die naar de grond zakken en dergelijke. Ik heb een vrij grote en zware subwoofer en hij staat op de grond. Ben ik nu verkeerd bezig, hij staat namelijk niet in een woonkamer of iets dergelijks.
Een van de redenen om hem op te grond te zetten (en lieft op een veilige afstand van je pc) heeft te maken met de sterke magneet van je sub. Er zijn op dit forum al enkele topics gepasseerd waar mensen problemen hadden met hun HD's omdat hun sub er te dicht bij stond. Die waarschuwing is meestal ook wel terug te vinden op de verpakking en in de handleiding.
Even hierop inhakend: mijn subwoofer staat recht naast mijn pc, en ik heb er nooit last van gehad dat ie raar deed.
Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-afwerking37.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Peerless-basket-nonflits.jpg
En da's dan de magneet.

[ Voor 6% gewijzigd door Seers op 27-05-2007 10:28 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:00
Oei, zo te zien is je subwoofer niet magnetisch afgeschermd ... netjes als je HD's het blijven doen.

Maargoed, dat met die golven kan ik je niet helemaal goed uitleggen, het werkt wel zo dat de golven een bepaalde lengte moeten afleggen om tot een hoorbare lage frequentie te komen. (20hz was iets van 8 of 10 meter al)!

Heb je dus een kleine kamer, dan kan je nooit lager horen dan 30hz oid. Ik heb zelf ook chario subs van 600euro per stuk. Die beginnen netjes bij 35hz, 100watt RMS.
Ik hoor qua laag geen verschil dan mn Yamaha die ik eerst had van 200watt RMS gemeten & vanaf 15hz.

Alleen was die yamaha ERG lastig in het plaatsen. Deze chario's kan ik overal neerpleuren, maakt echt bijna totaal niet uit waar ik hem neerzet.
Bij de Yamah trilte heel het huis kapot. Alle lampen gingen heen en weer, hekjes voor het huis die heen en weer resoneerde. ... Bij mn nieuwe, die netjes vanaf 35hz beginnen heb ik dat gelukkig niet meer. (terwijl het geluid hetzelfde is gebleven ... zelfs wat lager zou ik zeggen).

Hoe het zit met het hoog / laag zetten kan ik je ook niet zo duidelijk uitleggen. Het had iets te maken waarom de SVS subwoofers de beste subwoofers zijn die er te verkrijgen zijn. Die gaan van dat principe uit. (dat zijn die staande cilinders).

Ik had het een keer uitgeprobeerd, maar hoorde ook vrij weinig verschil.

Maar het is wel een regel dat je de sub altijd een beetje hoger dan standaard moet zetten. (met behulp van een grote steen oid). En hij moet super solide staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 07-06-2007 00:31 ]

Pagina: 1