[HIFI] Budget set: NAD of Cambridge Audio

Pagina: 1
Acties:
  • 6.568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178832

Topicstarter
Ik ben aan het zien voor mijn eerste hifi-set te gaan kopen. Over de speakers ben ik al uit, dit worden de Focal Chorus 816V. Alleen weet ik nog niet welke versterker & cd-speler ik er aan ga koppelen. Ik ben nog aan het twijfelen tussen de volgende combinaties:
  • NAD C325BEE (integrated amp) + NAD C525BEE (cd-speler)
  • Cambridge Audio azur 540A V2 (integrated amp) + azur 540C V2 (cd-speler)
Heeft er iemand deze 2 al eens vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-07 23:23
Kan je ze niet zelf luisteren op de speakers die je in gedachte hebt? Zowel NAD als Cambridge Audio staan bekend als goede merken, dus het zal echt aankomen op je persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is dat waar ik het wil kopen ze dit niet hebben, maar wel speciaal voor mij het van een andere winkel kopen en dan aan mij doorverkopen. Ik zou wel een luistersessie bij een andere winkel kunnen gaan doen, maar dan wringt het omdat ik dan daar ga luisteren en elders zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 13:28
De 325BEE is een achteruitgang op de 320BEE die hij vervangen heeft. Als je wat rondkijkt kan je waarschijnlijk nog wel een 320 vinden, en dat is m.i. een amp die zijn gelijke niet heeft, zeker niet voor de prijs waarvoor hij te vinden moet zijn (200-300 euro).

De Azur CD speler is ook erg goed, de 525 ken ik niet.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal toch maar best ergens eens gaan zien, waar ik beide kan vergelijken. Het is dat ik van de NAD alleen maar lovende dingen lees, en van de CA wat gemengde commentaar (die meestal dan over de V1 gaat en niet over de V2). Verder vind ik de CA er ook mooier uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Alleen Cambridge of NAD? Persoonlijk zou ik bij deze vergelijking ook Rotel betrekken, staat op hetzelfde niveau als voornoemde merken, en voor de prijs moet je het zeker niet laten. Nog alternatieven: Marantz en Advance Acoustic, met een zeer scherpe kwaliteit/prijs verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
de Rotel RA-04 met name, beste budget-amp volgens WhatHifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:57
Wel even in je achterhoofd houden dat een Rotel echt wezenlijk
anders klinkt dan een NAD. Rotel combineert goed met een wat
behoudende luidspreker. Zijn je speakers wat helder van karakter
dan kan de NAD een betere keus zijn. Ik denk eigenlijk dat de
Focal 816V wat zwaarders dan een 325BEE verdient. Als
Marantz ook een optie voor je is kun je eens naar de PM7001
kijken, voor zo'n 500 euro. Die geeft een keurige 75 Watts aan
8 ohm.

[ Voor 32% gewijzigd door Gluten Parody op 24-05-2007 22:05 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Gluten Parody schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:02:
Wel even in je achterhoofd houden dat een Rotel echt wezenlijk
anders klinkt dan een NAD. Rotel combineert goed met een wat
behoudende luidspreker. Zijn je speakers wat helder van karakter
dan kan de NAD een betere keus zijn. Ik denk eigenlijk dat de
Focal 816V wat zwaarders dan een 325BEE verdient. Als
Marantz ook een optie voor je is kun je eens naar de PM7001
kijken, voor zo'n 500 euro. Die geeft een keurige 75 Watts aan
8 ohm.
Met deze opvatting kan ik akkoord gaan. Tevens heb je binnen budget een mooi aanbod van CD_speler(s) uit de Marantz-stal, die heel wat bieden vanaf zon 250€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54506

Ik heb een NAD 320BEE, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Hij heeft genoeg power om mijn speakers aan te sturen. Mijn speakers hebben een efficiëntie van 88 dB, de Focals geloof is 91,5 dB. Ik heb de 320BEE indertijd vergeleken met de Cambridge Audio en de Rotel, maar ik vond de NAD, ondanks de kleine verschillen, toch de winnaar. Hij is bijvoorbeeld hier nog te koop. Hier is hij een beetje duur, hij moet wel goedkoper te krijgen zijn. Je hebt dan echt een goede versterker voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de speakers al beluisterd met een rotel set. Graag zou ik weten hoe deze vergelijkt met een marantz (pm7001). Ik heb al verscheidene ervaringen/reviews gelezen, en wat ik daaruit kan opmaken is dat de marantz een warmere, zachtere klankkleur heeft. Terwijl de Rotel eerder een neutrale klankkleur weergeeft. Het is dat met de Rotel de totale set buiten mijn budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:46

EraZor

Don't mention the war

Ben ik nou de enige die dit niet bepaald 'budget' vind? Is een relatief begrip, maar bij budget denk ik meer aan Pioneer/JVC ;) Eerder een 'instap set' oid...

Hoe dan ook: ik denk dat de enige methode is om de door jou genoemde verterkers (en evt. de aangedragen alternatieven) te gaan beluisteren icm de door jou uitgezochte speakers.

Zelf ben ik zeer tevreden over mijn NAD 761 (een wat oudere AV receiver) icm KEF Q5's. Maar goed: geluid is een zéér persoonlijke beleving. Qua kwaliteit ga je niuet echt de mist in met de genoemde merken, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Voor mijn pa heb ik een tijdje terug ook een stereo set samengesteld en na wat luisteren zijn we uiteindelijk uitgekomen op het spul van Cambridge Audio. Precies de modellen die je daar noemt. Het is een erg prettige set om naar te luisteren voor een in mijn ogen redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EraZor schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:15:
Ben ik nou de enige die dit niet bepaald 'budget' vind? Is een relatief begrip, maar bij budget denk ik meer aan Pioneer/JVC ;) Eerder een 'instap set' oid...

Hoe dan ook: ik denk dat de enige methode is om de door jou genoemde verterkers (en evt. de aangedragen alternatieven) te gaan beluisteren icm de door jou uitgezochte speakers.

Zelf ben ik zeer tevreden over mijn NAD 761 (een wat oudere AV receiver) icm KEF Q5's. Maar goed: geluid is een zéér persoonlijke beleving. Qua kwaliteit ga je niuet echt de mist in met de genoemde merken, vermoed ik.
Er staat toch budget HIFI... Pioneer/JVC heeft daar iig niks mee te maken imo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138095

en toch zijn het volgens mij alleen jouw oren die de beslissing kunnen nemen. Jij moet er immers naar luisteren :) En een luistersessie bij een winkel waar je het uiteindelijk niet koopt hoeft toch geen probleem te zijn? Dat zijn ze heus wel gewend... Kan die winkel ook niet een mooie prijs voor je maken dan?

Oftewel; het lijkt me zonde als je alleen op commentaar van andere mensen (en dus oren) afgaat of op specs, terwijl je met enige moeite zelf kan luisteren.

o ja. Ik heb een NAD C720bee (C320bee met geïntegreerde tuner) en de 521Bee en ben uitermate content! :9 (er hangen oude(re) driade speakers aan waar ik de specs zo ff niet van weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie commentaar. Tuurlijk weet ik dat ik eerst zal moeten luisteren alvorens te kopen. Zal voor één van de komende weken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik heb de 540A + 540Cv2, bevalt me gewoon goed. Heb het idee dat je niet echt een miskoop kan doen bij beiden merken :P. Ik heb de 540A nog laten meten, hij is 50 watt rated @ 8ohm. Tijdens de meting gooide hij er 62.5 watt uit op een load van 7ohm. Zonder vreemde fluctuaties oid, dus het zat wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniBraxton
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:24
Als je speakers al vast staan koop je die toch eerst. En sleep je ze gewoon mee naar een winkel die die versterkers heeft staan. Tis even wat moeite maar met dit soort bedragen is het dat wel waard, lijkt mij.

Of krijg je soms een mooie deal op die speakers (mooie dingen trouwens) als je alles bij de zelfde winkel koopt? ;)

"I got clown in my eyes! Makes me laugh!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik ben er bijna aan uit. Ik heb ondertussen de 816V samen met Marantz PM7001 en SA-7001 gehoord. Maar vermits ik niet echt van plan ben om naar SACD te gaan luisteren denk ik dat ik beter voor de Marantz CD-5001 OSE zou gaan.

Dus de vraag nu is dus: Marantz CD-5001 OSE of SA-7001?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Anoniem: 178832 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:18:
Ok, ik ben er bijna aan uit. Ik heb ondertussen de 816V samen met Marantz PM7001 en SA-7001 gehoord. Maar vermits ik niet echt van plan ben om naar SACD te gaan luisteren denk ik dat ik beter voor de Marantz CD-5001 OSE zou gaan.

Dus de vraag nu is dus: Marantz CD-5001 OSE of SA-7001?
Je zegt het zelf al..... heb je trouwens de CD-5001 ook beluisterd? De OSE schijnt anders te klinken, maar niet per definitie beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
De SA-7001 is als cd-speler al een klasse beter dan de 5001(OSE).
SACD krijg je er nog eens als bonus bij. Gezien de speakers en amp
zou ik zeker de SA-7001 overwegen, als je het redt met je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Neen, ik heb niet de mogelijkheid gehad om de cd-5001(OSE) te beluisteren. Ik heb enkel de combinatie Rotel RA-06 + RC-06, Cambridge Audio 640A + 640C en Marantz PM7001 + SA7001 kunnen beluisteren. Hierui vond ik de marantz combinatie samen met de Focal 816V voor mij het aangenaamst klinken. Daarom dat ik hier eens kom peilen of iemand al een vergelijk van de CD-7001 en CD-5001(OSE) beluisterd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

Ik heb zelf de NAD 320BEE, en ik heb er geen klachten over,
Heb zelf de speakers Dali Ikon 6..

heb jij de speakers trouwens in een hifi-winkel beluisterd?
want toen ik ging luisteren bleef ik haken tussen de Focal Chorus 816V en de Dali Ikon 6 Hobo Hifi Versie :*) ,
achteraf klonk de Dali in het hoog een stuk zuiverder..

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, de set is dus binnen. Het is uiteindelijk de Focal + Marantz PM7001 & SA7001 geworden. Nu laten inspelen en wat spelen met de opstelling van de boxen voor de ideale positie te vinden.

Mag gesloten worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb sinds een week of 2 een Cambridge 540R (versie 1) (heeft overigens zo goed als dezelfde uitgangstrap als de 540R v2) thuis staan, maar op het moment nog in een doos, omdat ik nog geen goede speakers heb. Ik heb ze kortstondig op de JBL mk1000's van m'n ouders gehad, maar dat was eigenlijk een ramp... Het geluid was ontzettend helder, daar absoluut geen klachten over, maar de bass was gewoon te krachtig voor de mk1000's...
Dit zegt echter absoluut niks over de kwaleit van zowel de speaker als de amp, maar alleen dat deze combi dus absoluut niet werkte...
Het was ook gelijk een wijze les (voor zover ik die niet al lang wist), dat je speakers en versterkers niet kunt matchen zonder te luisteren. Er zijn zoveel opties mogelijk dat het onmogelijk is om zomaar een advies te geven.

Overigens ben ik het volledig eens met de opmerking dat NAD/Cambridge Audio/Marantz niet echt meer budget is... het zijn allemaal merken uit het wat hogere segment, zonder direct audiofiel te worden. Het zijn merken die grofweg beginnen waar JVC/Pioneer/Sony ophouden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236162

Hoi
Jammer dat je de KI-versie niet hebt genomen, deze is echt een hemelsbreed verschil met de gewone SA7001. Maar toch een hele goeie keuze gemaakt :)
Ik heb dezelfde set staan maar dan van beide de KI-versie en ben nu op zoek naar een goeie set speakers. Ik twijfel nog tussen een aantal merken maar de 816V stond ook zeker al op het lijstje!

Vraagje: heeft jouw SA soms last van cd's niet te kunnen lezen? "no disc" of "can't play"... Er zijn er nog waarbij dit zich voordoet, maar na nogmaals te proberen leest hij ze wel en speelt verder perfect..

Veel plezier ermee,
Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Hemelsbreed verschil... hij kost ook 50% meer, slimpie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, daar geef ik je wel gelijk in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
deepbass909 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 17:08:
Overigens ben ik het volledig eens met de opmerking dat NAD/Cambridge Audio/Marantz niet echt meer budget is... het zijn allemaal merken uit het wat hogere segment, zonder direct audiofiel te worden. Het zijn merken die grofweg beginnen waar JVC/Pioneer/Sony ophouden...
Gek geworden? Pioneer en Sony hebben producten in zo ongeveer het zelfde segment als de beste producten van NAD, Cambridge en Marantz. Al deze merken hebben zowel budgetproducten als spul uit het hogere segment. Hou de Marantz PM4001 maar eens naast een SC-7S2 / MA-9S2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 236162 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:09:
Hoi
Jammer dat je de KI-versie niet hebt genomen, deze is echt een hemelsbreed verschil met de gewone SA7001. Maar toch een hele goeie keuze gemaakt :)
Ik heb dezelfde set staan maar dan van beide de KI-versie en ben nu op zoek naar een goeie set speakers. Ik twijfel nog tussen een aantal merken maar de 816V stond ook zeker al op het lijstje!

Vraagje: heeft jouw SA soms last van cd's niet te kunnen lezen? "no disc" of "can't play"... Er zijn er nog waarbij dit zich voordoet, maar na nogmaals te proberen leest hij ze wel en speelt verder perfect..

Veel plezier ermee,
Steven
Gluten Parody schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 22:57:
Hemelsbreed verschil... hij kost ook 50% meer, slimpie ;)
Dat is dus ook de reden dat ik niet voor de KI versie ben gegaan. Ik ben naar de normale versie gaan luisteren i.c.m. de 816V en voor mij was dit voldoende. Achteraf bekeken, had ik ook wat langer kunnen wachten en op htforum.nl kunnen zoeken naar een 2de hands. Die passeren daar wel af en toe.

Heb nog geen last gehad dat hij de cd niet kan lezen. Nuja, één keer, maar die cd stond ook vol krassen, dus dat verwonderde me niks :) .

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 178832 op 12-10-2007 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar heb je de 816V's gekocht en hoeveel betaald als ik mag vragen?
Een dezer ga ik ze eens beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 236162 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:10:
Waar heb je de 816V's gekocht en hoeveel betaald als ik mag vragen?
Een dezer ga ik ze eens beluisteren.
Hier bij een lokale hifi-verdeler. De prijzen liggen overal vast (door Focal opgegeven), en deze is €600 per stuk, dus €1200 in totaal. Hier krijg je dan meestal nog wel winkelkorting op. Ik denk dat ik een 7% korting gekregen heb (op totaalpakket van versterker + cd + speakers).
Pagina: 1