Ziet HDD dan weer wel, dan weer niet

Pagina: 1
Acties:

• CoolJuul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 15:03
Ik heb een harde schijf (SATA) die de ene keer wel gedetecteerd wordt door de computer, de andere keer niet. Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar dit begon zo'n beetje na de overstap van XP naar Vista. Ik weet dus niet of dit kan liggen aan de nieuwe installatie van een OS, of dat ik een defecte kabel heb, defecte harde schijf, verkeerde jumper-settings.

Van jumper-settings weet ik weinig vanaf en ben hier ook nooit aangeweest. Als ik reboot heb ik meestal de harde schijf terug, maar de volgende keer kan 'ie voor hetzelfde geval weer weg zijn. In de BIOS is 'ie op dat moment ook niet te vinden.

Graag suggesties

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Controleer eerst eens je bekabeling (sata én voeding!)
SATA schijven hoef je niet te jumperen, omdat het master/slave principe niet meer opgaat bij SATA. Check voor de zekerheid wel of er niet toevallig een verkeerd jumpertje op zit.
Een upgrade van XP naar Vista lijkt me dit probleem niet veroorzaken.

Rail Away!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Mad Marty schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:03:
Controleer eerst eens je bekabeling (sata én voeding!)
SATA schijven hoef je niet te jumperen, omdat het master/slave principe niet meer opgaat bij SATA. Check voor de zekerheid wel of er niet toevallig een verkeerd jumpertje op zit.
Een upgrade van XP naar Vista lijkt me dit probleem niet veroorzaken.
Idd, zal hoogstwaarschijnlijk liggen aan de power-aansluiting (dikste van de twee).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Post even de specs van je PC. Niet gedetecteerde HDD's ligt meestal aan de voeding. Wat heb je d'r voor voeding in zitten, is die wel sterk genoeg :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dukey

Dukey

The Eagle schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:32:
Post even de specs van je PC. Niet gedetecteerde HDD's ligt meestal aan de voeding. Wat heb je d'r voor voeding in zitten, is die wel sterk genoeg :?
Tuurlijk, hardeschijven zijn zo'n ontiegelijke stroomvreters...

Zo'n probleem krijg je pas bij 8+ schijven en dan alleen tijdens het opstarten van de pc als je geen staggered spinup hebt. Als je even tussen de zinnen door leest van de TS z'n vraagstelling, merk je wel dat dat niet het geval is.

• CoolJuul
Hmm, nu ik er nog eens over nadenk... heb wel sinds kort een 8800GTS kaart erin zitten als vervanger van een 7900GT. Die eerste verbruikt natuurlijk wel wat meer stroom. Ik heb een 350W voeding, als onderdeel van een Shuttle barebone. 350W klinkt niet zoveel, maar ik weet wel dat deze PSU's veel kunnen hebben. Maar zou wellicht wel oorzaak kunnen zijn - als ik bovenstaande reacties zo lees - van een haperende harde schijf.

Ik ben op dezelfde dag overgestapt naar Vista en de nieuwe videokaart. Dus in dat kader zou het ook door (het verbruik van) de videokaart kunenn komen wellicht. Klink dat enigszins logisch?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Harde schijven zijn best gevoelig op spanning. Het kan best zo zijn dat tijdens het opstarten er een spannningsval is. Ik denk dat een 8800 meer stroom trekt dan een 7900, dus dat zou logisch zijn. Meer stroom wat de voeding tijdelijk niet kan bijbenen, dus een grotere spanningsval, waardoor je HD niet snel genoeg of helemaal niet op spint.

Ook het teken dat als je reboot er meestal geen problemen zijn duidt toch op een te zwakke voeding, die het met name in het begin te moeilijk heeft.

• CoolJuul
Maar is dat iets waarover ik me zorgen moet maken? Ik bedoel, is het schadelijk of kan ik het verder zo laten als ik het niet zo'n probleem vind om zo nu en dan te rebooten?

• Dukey

Dukey

cooljuul schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 15:25:
Maar is dat iets waarover ik me zorgen moet maken? Ik bedoel, is het schadelijk of kan ik het verder zo laten als ik het niet zo'n probleem vind om zo nu en dan te rebooten?
Als het daadwerkelijk een voedingsprobleem is, zal het in de toekomst alleen maar erger worden (voeding is ook een slijtageonderdeel). Een voeding is namelijk niet gemaakt om constant overbelast te worden (in principe in jouw geval dan boven de 350watt).

Pagina: 1