Toon posts:

[2003] Winroute bij intern verkeer hoog cpu verbruik*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik windows 2003 standard draaien op mijn thuisserver met daarbij kerio winroute als firewall. Nu is het zo dat winroute zowat 100% van mijn cpu verbruikt bij intern netwerkverkeer. Nu las ik hier op got dat het een bekend probleem is. Is hier eigenlijk iets aan te doen? Want ik vind winroute eigenlijk een perfect pakket voor mij en ik heb nog geen goede vervanger gevonden.

Systeem specs:
sempron 3000+
1GB ddr2 ram
Windows 2003 standard r2

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Even de titel aalgepast zodat je OS erin staat, per de Windows Servers en Server-Software - Policy.
Welke versie van Winroute gebruik je? Staat er SP2 op de server, meer info is gewenst ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
het is kerio winroute versie 6.2.2
verder is het windows 2003 standaard r2 (met de laatste updates)
internet komt binnen op een intel 1gbit pci-e kaartje
het interne netwerk is aangesloten op de onboard netwerkkaart van een asus M2N-MX moederbord

als ik winroute uitschakel loopt alles gewoon vloeiend en haal ik ongeveer 50MB/s maar met winroute ingeschakel maar 13MB/s omdat de cpu dan voor 100% wordt gebruikt

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dus Windows met SP2? Inmiddels is Kerio 6.3.0 uit, misschien verhelpt upgraden het probleem?

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu SP2 geinstalleerd (ik dacht eerst dat het bij 2003 R2 er al bij zat) en geupgrade naar kerio 6.3.0 maar ik er nog steeds last van. Ook laden de website op die clients erg traag terwijl op de server alles gewoon snel gaat.

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
DIt probleem hebben meerdere mensen mer Kerio.
Veel mensen hebben dit probleem als ze bijvoorbeeld via 100Mbit glasvezel verbindingen gaan downloaden.
Aangezien in jouw situatie al het netwerk/internet verkeer via de winroute bak loopt, moet de winroute bak extra hard werken om het verkeer naar de goede wegen te sturen.

Als je echt een software matige oplossing wilt + hoge snelheden, denk ik dat je het beste af bent met een Linux bak.
Zet er bijvoorbeeld ClarkConnect op. Deze kun je webbased beheren en heeft ook erg veel functies :)
Met 1Gbit netwerk verkeer zal ClarckConnect prima draaien op die sempron :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb winroute dusdanig ingesteld dat intern verkeer vrije toegang heeft, daarom vind ik het zo raar dat er intern in het netwerk toch zoveel cpu verbruik is. Ik vind kerio eigenlijk het perfecte programma voor mij, alleen het cpu gebruik is veels te hoog.

Verwijderd

Topicstarter
toch maar even een schopje. inmiddels zit er een amd x2 3800+ maar het is met winroute nog steeds om te huilen.

Verwijderd

Topicstarter
opzich werkt de rras functie van windows 2003 goed om het internet te delen, alleen vind ik de firewall ondermaats.
Ik ben dus op zoek naar een firewall voor windows 2003 die kan:

- moet kunnen port mappen
- moet per poort instelbaar zijn en niet per programma
- moet een uitgebreid logboek hebben
- die goed met een netwerk om kan gaan (een firewall die dus ook de toegang voor andere pc's regelt)

ik heb er geen kunnen vinden die hieraan voldoen, ik kom iedere keer alleen maar "simpele" thuis firewalls tegen.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 20:22 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Microsoft ISA Server bijvoorbeeld, maar ik weet niet wat het budget is? :P

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel idd naar isa server gekeken en ik geloof ook best dat het een goed programma is maar zonder cursus is er niet aan te beginnen.
Pagina: 1