Ik heb nog geen topic kunnen vinden dat me bij het volgende probleem kan helpen:
Onlangs heb ik voor een kennis de volgende configuratie samengesteld:
- MSI P4M900M2 moederbord, met onboard graphics
- CeleronD 2.8 GHz processor
- 1x 1GB DDR2 geheugen
- 160 GB Maxtor DiamondMax 20 harddisk
- LG Dvd-rewriter
- Sweex D4 kastje
Ik heb hierop een OEM Vista Home Premium geïnstalleerd.
Officieel wordt Aero met de S3 Unichrome GPU op dit bord niet ondersteund, maar ik heb de functie zonder problemen kunnen activeren in Vista.
Verder is alleen AVG Free antivirus geïnstalleerd.
Nu is het systeem na het opstarten niet erg vooruit te branden.
Gisteren heb ik taakbeheer opengezet, en wat me opvalt is het volgende:
Direct na het opstarten (inclusief sidebar) is er ongeveer 200MB van de 1GB over. Dat is begrijpelijk, aangezien de onboard graphics ruim 100MB inpikt, en Vista zoals bekend zelf ook een flinke hap in het geheugen zet.
Het zou geen probleem zijn als ik die 200MB vrij houd, maar zonder dat ik iets doe, loopt het fysiek geheugen vol!
Volgens taakbeheer wordt een groot gedeelte van het geheugen gebruikt voor systeemcache, maar als dat de oorzaak zou zijn, verwacht ik dat wanneer ik een applicatie start, cache opgeruimd wordt zodat er weer geheugen vrij is.
Daarnaast zie ik een proces dat de bureaubladvensters beheert dat flink veel geheugen gebruikt, en vooral als ik een stuk of tien Internet Explorers opengooi; misschien komt dit door het activeren van Aero.
In ieder geval heb ik er gisteren 512MB bijgeprikt, en is er initieel 600MB vrij na het opstarten. Maar ook dan loopt het geheugen helemaal vol! Zonder dat ik iets doe!
Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren?
btw: Ik er vanochtend Spybot op gezet (die ook al prima onder Vista werkt) en de harddisk laten controleren; niks gevonden.
Onlangs heb ik voor een kennis de volgende configuratie samengesteld:
- MSI P4M900M2 moederbord, met onboard graphics
- CeleronD 2.8 GHz processor
- 1x 1GB DDR2 geheugen
- 160 GB Maxtor DiamondMax 20 harddisk
- LG Dvd-rewriter
- Sweex D4 kastje
Ik heb hierop een OEM Vista Home Premium geïnstalleerd.
Officieel wordt Aero met de S3 Unichrome GPU op dit bord niet ondersteund, maar ik heb de functie zonder problemen kunnen activeren in Vista.
Verder is alleen AVG Free antivirus geïnstalleerd.
Nu is het systeem na het opstarten niet erg vooruit te branden.
Gisteren heb ik taakbeheer opengezet, en wat me opvalt is het volgende:
Direct na het opstarten (inclusief sidebar) is er ongeveer 200MB van de 1GB over. Dat is begrijpelijk, aangezien de onboard graphics ruim 100MB inpikt, en Vista zoals bekend zelf ook een flinke hap in het geheugen zet.
Het zou geen probleem zijn als ik die 200MB vrij houd, maar zonder dat ik iets doe, loopt het fysiek geheugen vol!
Volgens taakbeheer wordt een groot gedeelte van het geheugen gebruikt voor systeemcache, maar als dat de oorzaak zou zijn, verwacht ik dat wanneer ik een applicatie start, cache opgeruimd wordt zodat er weer geheugen vrij is.
Daarnaast zie ik een proces dat de bureaubladvensters beheert dat flink veel geheugen gebruikt, en vooral als ik een stuk of tien Internet Explorers opengooi; misschien komt dit door het activeren van Aero.
In ieder geval heb ik er gisteren 512MB bijgeprikt, en is er initieel 600MB vrij na het opstarten. Maar ook dan loopt het geheugen helemaal vol! Zonder dat ik iets doe!
Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren?
btw: Ik er vanochtend Spybot op gezet (die ook al prima onder Vista werkt) en de harddisk laten controleren; niks gevonden.
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com