[Vista] 1 GB of 1,5 GB en geheugen loopt vol (raakt op)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.133 views sinds 30-01-2008

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik heb nog geen topic kunnen vinden dat me bij het volgende probleem kan helpen:

Onlangs heb ik voor een kennis de volgende configuratie samengesteld:
- MSI P4M900M2 moederbord, met onboard graphics
- CeleronD 2.8 GHz processor
- 1x 1GB DDR2 geheugen
- 160 GB Maxtor DiamondMax 20 harddisk
- LG Dvd-rewriter
- Sweex D4 kastje

Ik heb hierop een OEM Vista Home Premium geïnstalleerd.
Officieel wordt Aero met de S3 Unichrome GPU op dit bord niet ondersteund, maar ik heb de functie zonder problemen kunnen activeren in Vista.
Verder is alleen AVG Free antivirus geïnstalleerd.

Nu is het systeem na het opstarten niet erg vooruit te branden.
Gisteren heb ik taakbeheer opengezet, en wat me opvalt is het volgende:
Direct na het opstarten (inclusief sidebar) is er ongeveer 200MB van de 1GB over. Dat is begrijpelijk, aangezien de onboard graphics ruim 100MB inpikt, en Vista zoals bekend zelf ook een flinke hap in het geheugen zet.

Het zou geen probleem zijn als ik die 200MB vrij houd, maar zonder dat ik iets doe, loopt het fysiek geheugen vol!
Volgens taakbeheer wordt een groot gedeelte van het geheugen gebruikt voor systeemcache, maar als dat de oorzaak zou zijn, verwacht ik dat wanneer ik een applicatie start, cache opgeruimd wordt zodat er weer geheugen vrij is.
Daarnaast zie ik een proces dat de bureaubladvensters beheert dat flink veel geheugen gebruikt, en vooral als ik een stuk of tien Internet Explorers opengooi; misschien komt dit door het activeren van Aero.

In ieder geval heb ik er gisteren 512MB bijgeprikt, en is er initieel 600MB vrij na het opstarten. Maar ook dan loopt het geheugen helemaal vol! Zonder dat ik iets doe!

Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren?

btw: Ik er vanochtend Spybot op gezet (die ook al prima onder Vista werkt) en de harddisk laten controleren; niks gevonden.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Moet je even kijken in een progamma zoals everst hoeveel intern geheugen hij echt gebruikt.

Maar opzich klopt jou verhaal wel, ik heb 3 GB aan ram in vista, en ik gebruik zo 45/50% ram, aleen dat ik onder game'en, Zet toevalig eens earo uit, onboard + earo gaat niet samen opzich. en zoals je zelf al zecht is het ook eigelijk niet mogelijk ..

• fingerhead
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-03-2025
ik denk volgens mij is het meestal zo bij xp.

dat het gelijkwaardig geheugen gebruikt alleen ziet dat het sneller gaat maar wel hetzelfde percentage gebruikt ofzo.

ik heb laatst 1 gig erbij gezet bij 2 gig geheugen (tot 3gig) en bij sommige dingen blijft die hetzelfde en bij sommige gebruikt die minder maar zie wel degelijk prestatie verschillen.

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:14:
Moet je even kijken in een progamma zoals everst hoeveel intern geheugen hij echt gebruikt.

Maar opzich klopt jou verhaal wel, ik heb 3 GB aan ram in vista, en ik gebruik zo 45/50% ram, aleen dat ik onder game'en, Zet toevalig eens earo uit, onboard + earo gaat niet samen opzich. en zoals je zelf al zecht is het ook eigelijk niet mogelijk ..
Bedoel je dat je die 50% gebruikt wanneer je aan het gamen bent?
Als het 'vollopen' bij mij duidt op het gebruik van het geheugen door applicaties, zou dat erop duiden dat Vista met minder dan 1,5 GB niet uit de voeten kan.

Ik ga vanavond Aero eens uitgooien.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
waarom blijft iedereen zeuren over vista en geheugengebruik? Dit hoge aantal komt door een speciale geheugenfunctie in vista:

hij pakt geheugen tot zover hij kan en zou moeten, maar geeft het weer vrij als je het écht nodig hebt.

ben de naam ff kwijt :)

you had me at EHLO

Verwijderd

Ja volgens mij wel, ik zit nu op school. ik ga thuis even kijken strax
Volgens mij onder wow gebruik ik max 60%. onder windows gebruik meestal 20%, dus 1.5 gb moet opzich wel genoeg zijn. ik denk dat het wel veel verschil geeft als je earo uitzet iig.

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

bverstee schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:36:
[...]

Bedoel je dat je die 50% gebruikt wanneer je aan het gamen bent?
Als het 'vollopen' bij mij duidt op het gebruik van het geheugen door applicaties, zou dat erop duiden dat Vista met minder dan 1,5 GB niet uit de voeten kan.

Ik ga vanavond Aero eens uitgooien.
Ik draai Vista Business met Aero aan op 1Gb RAM en ik heb totaal geen problemen, Vista cached meer in het geheugen dan XP maar da's alleen maar gunstig.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Verwijderd

Ik stel voor dat je de vista faq eens doorneemt.
Deze link zou ook al een heleboel voor je moeten verklaren.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vista heeft inderdaad Superfetch, het cache-systeem wat ongeveer de helft van het geheugen pakt, maar volgens mij is er in dit geval sprake van een geheugen-lek in een of ander programma.

Want ook al cached Vista een hoop, meestal is rond de 50% van het geheugen in gebruik, daarnaast loopt het niet 'over' zoals in dit geval.

Ik zou niet 1-2-3 weten wat het zou kunnen zijn.
Maakt het uit als je Aero uitzet?

Klik anders op het startmenu en typ 'perfmon' en kijk rechts in het stukje 'memory' (misschien even op pijltje omlaag klikken), daar wordt netjes bijgehouden welke processen hoeveel geheugen gebruiken :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
TheNymf schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:38:
waarom blijft iedereen zeuren over vista en geheugengebruik? Dit hoge aantal komt door een speciale geheugenfunctie in vista:

hij pakt geheugen tot zover hij kan en zou moeten, maar geeft het weer vrij als je het écht nodig hebt.

ben de naam ff kwijt :)
Dit is correct echter gebruikt vista standaard ook wat meer geheugen, zonder de superfetch erbij. Logisch want het is een nieuw OS dus mij hoor je ook niet klagen, maar heb wel gemerkt dat een 2GB aan geheugen opeens een enorme boost geeft t.o.v. 1GB

Verwijderd

maar wat ik me afvraag hey? Waarom vista ?

ik schat zo dat die pc word gebruikt voor huis/keuken/tuin dinges,
dus xp voldoet daar prima aan lijkt me zo?

Maar opzich zou het gewoon moeten draaien met 1,5 gb..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dit is een vraag die met goede reden in de FAQ staat :).

Omdat we hier wel verwachten dat er minimaal wel eens een FAQ van het desbetreffende subforum wordt doorgelezen en dat hier overduidelijk niet het geval is, zetten we deze dicht.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.