[eSata] WD MyBook Essential ES 500Gb

Pagina: 1
Acties:
  • 11.511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:28
Gisteren een nieuwe MyBook aangeschaft
MyBook Essential ES 500Gb
USB2.0 / eSATA

Nu heb ik de eSATA op mn moederbord aangesloten zoals het hoort.
intern een kabel doorgelust naar de esata poort, bios ingesteld en klaar.
Nog even de manual gechecked van mn moederbord en de Sata modus op AHCI gezet omdat dit de hotswappable functionaliteit zou moeten ondersteunen.
Echter wordt de schijf via eSata niet goed herkend in mn OS, de eerste keer dat ik hem aansloot gaf vista wel aan dat er een MyBook ES gevonden was, maar er komt geen schijf bij in deze computer, ook niet bij schijfbeheer en onder apparaatbeheer kom ik hem ook niet tegen.

geprobeerd:
- schijf aankoppelen daarna pc aan. - geen resultaat
- pc aan, windows opstarten, schijf aan - geen resultaat
- andere interne sata kabel / poort
- clean vista install + sata driver - geen resultaat

Iemand die ook tegen deze problemen aanloopt? Op usb 2.0 werkt hij wel gewoon perfect..

Systeem specs:
Asrock Conroe Xfire Esata 2 - Bios 1.90
Intel Core2Duo E6400
Seagate Sata 320Gb @ port 1
Vista Home Premium
WD MyBook Essential ES

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Zet die AHCI maar eens uit. In mijn ervaring heb ik het nooit aan de gang gekregen. Als je toch hotswap wilt kun je de controller in raid modus zetten. Je kunt namelijk ook normale schijven aan een raid controller hangen, zonder dat die in een array moet.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Fire_Bird
Dukey schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:26:
Zet die AHCI maar eens uit. In mijn ervaring heb ik het nooit aan de gang gekregen. Als je toch hotswap wilt kun je de controller in raid modus zetten. Je kunt namelijk ook normale schijven aan een raid controller hangen, zonder dat die in een array moet.
Heb de normale IDE modus ook geprobeerd trouwens maar werkt ook niet eens :?
Zal het eens gaan proberen of het werkt in Raid modus.
Je hebt hetzelfde bord in je pc en het helemaal niet werkend gekregen ?

• Dukey

Dukey

Fire_Bird schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:32:
[...]

Heb de normale IDE modus ook geprobeerd trouwens maar werkt ook niet eens :?
Zal het eens gaan proberen of het werkt in Raid modus.
Je hebt hetzelfde bord in je pc en het helemaal niet werkend gekregen ?
Niet jouw bord, maar wel borden met Intel ICH5R tot en met ICH7R die die optie hadden. Let wel op dat als je de normale IDE modus gebruikt dat de externe schijf dan al aanstaat voordat je de pc aanzet (vanwege geen hotplug, moet die schijf dan tijdens de boot beschikbaar zijn).

• Fire_Bird
Dukey schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:39:
[...]

Niet jouw bord, maar wel borden met Intel ICH5R tot en met ICH7R die die optie hadden. Let wel op dat als je de normale IDE modus gebruikt dat de externe schijf dan al aanstaat voordat je de pc aanzet (vanwege geen hotplug, moet die schijf dan tijdens de boot beschikbaar zijn).
Klopt, die optie had ik dus al geprobeerd.
Zal het RAID nog eens proberen vanavond, jij hebt de zooi nu wel aan de praat met een andere chip?

• Dukey

Dukey

Fire_Bird schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 11:16:
[...]
Klopt, die optie had ik dus al geprobeerd.
Zal het RAID nog eens proberen vanavond, jij hebt de zooi nu wel aan de praat met een andere chip?
Misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb die MyBook niet. Mijn ervaring met AHCI was dan ook algemeen gesproken.

Verder beetje offtopic, maar 4x sata poortjes was te weinig voor m'n storage honger. Dus heb nu een Promise EX8350 hardware raid controller met 8x 500gig eraan. eSata zit standaard op m'n huidige moederbord (Asus P5W64 WS Pro).

EDIT: wacht eens even, weet je wel zeker dat die eSata poort wel op de controller zit waar mee je aan de gang bent in windows? Als die namelijk op een andere controller zit dan kun je nog lang klooien, dan zul je eerst die andere controller moeten aanzetten in de bios. Vervolgens driver installeren etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Dukey op 24-05-2007 12:18 ]

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Ik heb de 320gb versie van de WD MYBook. Ik krijg 'm wel via de eSata aansluiting aan de praat, maar de prestatie is extreem wisselvallig. Na de pc uit hybernate te halen is 'ie soms verdwenen en is deze alleen terug te krijgen door een herstart. Ook verdwijnt de harddisk plotseling wanneer de schijf langdurig/frequent benaderd wordt (bijv. door het wegschrijven of inlezen van grote files).

Echt irritant. Ik heb nu de duurste versie die ik alleen maar via de trage USB2 aansluiting gebruik. Liever langzaam en stabiel dan de problemen via eSata.

(ik heb trouwens een Epox moederbord met Nforce4 pro onder Vista, esata rechtstreeks aangesloten op sata-aansluiting op het moederbord)

I'm just taking care of business

• Fire_Bird
Dukey schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 12:14:
[...]

Misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb die MyBook niet. Mijn ervaring met AHCI was dan ook algemeen gesproken.

Verder beetje offtopic, maar 4x sata poortjes was te weinig voor m'n storage honger. Dus heb nu een Promise EX8350 hardware raid controller met 8x 500gig eraan. eSata zit standaard op m'n huidige moederbord (Asus P5W64 WS Pro).

EDIT: wacht eens even, weet je wel zeker dat die eSata poort wel op de controller zit waar mee je aan de gang bent in windows? Als die namelijk op een andere controller zit dan kun je nog lang klooien, dan zul je eerst die andere controller moeten aanzetten in de bios. Vervolgens driver installeren etc.
Alle sata aansluitingen staan aan. Intern heb ik de poort doorgelust.
Hij werkt wel want onder Vista kwam bij de eerste keer even onderin een wolkje dat hij een WD MyBook ES gevonden had.
Als ik hem inplug 'hangt' vista ook even maar er komt geen schijf bij in My Computer / Diskmanager

Verwijderd

Ik heb de 320 gig variant, maar krijg hem via esata helemaal niet aan de praat. Zowel met bracket als met esata pci controller wordt de schijf niet herkend in bios en dus ook niet in xp. In bios heb ik wel mijn priamry en secundary sata poort geactiveerd, maar apparaat blijft staan op unknown device.

usb werkt wel prima maar traag.

Ik heb een dell dimension 8300 van ca 3,5 jaar oud met twee werkende ide interne harde schijven. Er zijn twee nog niet gerbuikte sata poorten aanweizg op mijn mobo.

Iemand idee waarom zowel doorlus via esata bracket naar sata poort op mobo niet werkt, evenals een losse pci card met esata controller?

Verwijderd

heb je de schijf wel geinitialiseerd in windows??? met XP zou je dat moeten doen bij Logical Volume Manager... lijkt me wel belangrijk ;)

• Fire_Bird
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:06:
heb je de schijf wel geinitialiseerd in windows??? met XP zou je dat moeten doen bij Logical Volume Manager... lijkt me wel belangrijk ;)
Yep, zie openingspost: "niet bij schijfbeheer"

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:06:
logical volume manager is volgens mij meer iets voor linux, ik zie deze optie niet in xp. Probleem is dat ik de schijf ook in mijn bios nergens zie, dus initialiseren in xp lukt ook niet. of zie ik dit verkeerd?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Mag ik vragen waar je deze gekocht heb? Ik kan allen de Premium ES vinden met E-sata.

• Fire_Bird
Dnc1n schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:29:
Mag ik vragen waar je deze gekocht heb? Ik kan allen de Premium ES vinden met E-sata.
zie t nu zelf ook..foutje, is de Premium ES

Verwijderd

Fire_Bird schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 17:06:
[...]

zie t nu zelf ook..foutje, is de Premium ES
Heb jij hem nu in XP aan de praat gekregen of is dit je ook nog niet gelukt?

• Fire_Bird
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 18:28:
[...]

Heb jij hem nu in XP aan de praat gekregen of is dit je ook nog niet gelukt?
Xp nog niet kunnen proberen

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Welke drivers installeer jij voor die AHCI/Raid controller?
Je moet niet die van Intel hebben maar van Jmicron he.

edit:
Nm dacht dat je een asus board had

[ Voor 20% gewijzigd door Dnc1n op 02-06-2007 20:53 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb een vantec nexstar esata kastje met 7200.10 schijf. Wat ik op een nforce430 mobo doen moest:
1. pc staat al aan:
esata kabel los van het kastje halen, schijf aanzetten, esata kabel inpluggen in kastje. Schijf wordt heel soms direct herkend (gaat mappen inlezen) maar meestal niet -> dan in apparaatbeheer rechtsklikken op deze computer > zoeken naar gewijzigde apparaten. Staat er al een uitroepteken (onbekend apparaat) dan daarop rechtsklikken > uitschakelen en weer inschakelen.
2. pc staat nog niet aan:
esata kabel los van het kastje halen, schijf aanzetten, esata kabel inpluggen in kastje.
Pc aanzetten en nu had ik verder nooit problemen.

Ik moet de bracket nog op mijn nieuwe core2duo moederbord aansluiten overigens. Wat hierboven staat klinkt als een hoop gehannes maar het is het al snel waard omdat de schijf dan ruim twee keer zo snel is als usb2.

Verwijderd

Ik heb een Western Digital 500GB met usb en e-sata aansluiting. Het is wel een energie slurper 18Watt als de drive aan het draaien is, 9Watt idle, geen uitknop. Mijn maxtor firewireschijfjes zuiniger: 13Watt in bedrijf/ 9Watt idle/0Watt uit
Voor mijn laptop heb ik een cardbus sata type ST-109 kaartje gekocht. Er zit een siliconimage chip op, dus nieuwste windowsxp driver gedownload bij www.silicomimage.com (gewoon de pci versie) De silicon image control panel meldt dat het een SiI 3112 revision 2 is.
Met speedfan kan ik trouwens niet smart properties bekijken of de temperatuur opvragen. Dit leek me naast de extra snelheid ook een voordeel tov firewire/usb maar het werkt dus (nog) niet.

Onder linux (ubuntu 7) wordt deze kaart gelijk herkend, sata_sil module.
E-sata is lekker snel, onder linux met hdparm -t haal ik 63MB/sec (met usb 19Mb/sec).

Het enige probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de e-sata kabel gemakkelijk los gaat.
Als je er maar even tegenaan stoot is de drive weg.
Heb ik toevallig een slechte e-sata kabel? Wat zijn de ervaringen van andere mensen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 22:44 ]

Verwijderd

Ik heb ook sinds een paar dagen de WB 500GB ES. Dacht lekker snel te zijn met eSATA maar dat is me tot op heden nog niet gelukt.

Het eerste was dat de HD niet door mijn bios of windows werd herkent op eSATA. Na veel zoeken bleek de connector van mijn eSATA kabel te kort en heb ik er een paar milimeter van "hoesje" afgesneden en toen werkte hij, athans hij werd herkent.

Ik heb een Asus P5B moederboord waar een JMicron 363 PATA/SATA controller op zit met 2 porten. Hierop kan je een 1 interne SATA en 1 eSATA aansluiten.

Heb de laatste BIOS update geinstalleerd. Ik heb mijn eSATA HD erop gezet en opgestart.
Eindelijk ziet windows hem, en kan ik er dingen op kopieren, maar zodra het bestand groter is dan +/- 200MB dan trekt hij het niet meer.

Ik heb van alles geprobeerd:
AHCI : doet het wel, maar is erg wisselvallig en loopt vast. Lijkt wel op de HD steeds opstarten.
IDE : Doet het wel goed, maar is nog langzamer dan USB.
RAID : Niet in een arraygezet, maar geprobeerd. Zelfde probleem als AHCI. Windows hangt op grote bestanden.

Heb ook al de verschillende policies geprobeerd zoals write caching enzo. Help niet.

Zit er aan te denken om het weer om te ruilen voor een gewone USB, scheelt toch weer EUR 30, maar wil uiteraard performance via eSATA.

Ik zie op verschillende forums, dat de een "eSATA naar SATA" kabel gebruiken en hem om de interne controller aansluiten. Is dat nog een optie om te proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:57:
Ik heb ook sinds een paar dagen de WB 500GB ES. Dacht lekker snel te zijn met eSATA maar dat is me tot op heden nog niet gelukt.

Het eerste was dat de HD niet door mijn bios of windows werd herkent op eSATA. Na veel zoeken bleek de connector van mijn eSATA kabel te kort en heb ik er een paar milimeter van "hoesje" afgesneden en toen werkte hij, athans hij werd herkent.
geweldig! weken zitten stoeien om eea aan de praat te krijgen, maar bij mij lag het ook aan de kabel! stukje weggesneden en nu past ie prima op mijn WD My book. Heb ook een (e) sata controller (via ebay voor ca 10 eur), maar die werkt prima op mijn dell 8300. Heb ook een ebracket (sata to esata) die ga ik later nog even proberen. wellicht dat dat nog beter gaat met directe aansluiting op mobo.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 22:23
Kan iemand me in hap klare brokken vertellen hoe ik die externe hdd op e-sata kan aansluiten en welke instellingen ik moet gebruiken :?

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem als de TS
Ik heb sinds 2 weken een Asus P5B moederboord (met E-Sata dus) en een Maxtor DiamondMax 10 250 GB HDD in een E-tech behuizing ,deze behuizing heeft een USB en SATA aansluiting

Ik wil dus de externe HDD op de E-SATA aansluiten ,'k heb al een E-SATA naar SATA kabel (1 m lang) maar ben dus al sinds vorige week bezig en het wilt dus niet lukken :(

Heb in BIOS al vanalles verandert (IDE ,RAID ,AHCI ,Jmicron controller an en uit etc) maar niks werkt
Die externe HDD wilt gewoon niet gezien worden in BIOS ,laat staan Vista :X

sta dus op het punt dat ding gewoon buiten te gooien :P

Alle hulp word gewaardeert _/-\o_

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• dzdesign
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08-2016
Je kunt het toch ook gewoon extern gebruiken?

Hoi

• dierkx36
e-sata is extern ,zit al op het moederboord ;)

alleen de behuizing is uitgerust met SATA ,van daar die ESATA naar SATA kabel

krijg alleen die hele HDD dus niet aan de praat op deze manier :(

Verwijderd

dierkx36 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 09:41:

Die externe HDD wilt gewoon niet gezien worden in BIOS ,laat staan Vista :X
Ik zou toch even mijn post lezen over het kabeltje ...

Daarna hoop ik dat je verder komt dan ik :)
Zodra hij werkt hoor ik het graag.

• dierkx36
check :Y

welke kabel had je ??

deze :

Afbeeldingslocatie: http://img.informatique.nl/pic/150/HFD/511133.jpg

Verwijderd

:) Yep, van informatique. Alleen had ik de eSATA naar eSATA.

Ik hoop niet dat je dezelfde problemen krijg met de HD als ik als het gaat om performance enzo.
Als alles naar wens is wil ik even je BIOS en windows settings weten.

BTW: Van die JMicron drivers heb je nl een IDE en RAID versie. :X

• dierkx36
Welke kant van de kabels heb jij aangepast ??
En wat heb je aangepast precies ??

Wil eerst de HDD aan de praat krijgen in BIOS ,Vista komt later :Y

• Fire_Bird
Even een updateje
Ben wat gaan mailen met AsRock...paar tips gekregen (wat hier in het topic ook voorbij is gekomen) en dus zonder resultaten.
Status op dit moment ?
Asrock stuurt een moederbord naar WD en WD stuurt een MyBook naar Asrock en ze gaan testen.
Ik wordt op de hoogte gehouden van de resultaten..zal het hier wel even posten tzt :)

Wel nette service moet ik zeggen! _/-\o_

• dierkx36
hmm ,ik krijg met de JMicron in BIOS op AHCI gezet wel bij het opstart scherm een melding van PCIE Mass Storage Device IRQ 11 :Y

iets wat ik op RAID en IDE dus niet krijg :N

Zou dus die externe HDD kunnen zijn :Y

Nou alleen dat ding in Vista eens zien te vinden :P

Verwijderd

dierkx36 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:19:
Welke kant van de kabels heb jij aangepast ??
En wat heb je aangepast precies ??

Wil eerst de HDD aan de praat krijgen in BIOS ,Vista komt later :Y
Van beide kanten heb ik een millimeter van de plastic omhulsel afgesneden, helemaal rondom. Net genoeg om hem verder in de eSATA port te krijgen.

• dierkx36
Okay

ik heb vanmiddag wat minder afgesneden ,zal morgen er iets meer afhalen en nog eens proberen :Y

Verwijderd

Fire_Bird schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:46:
...
Status op dit moment ?
Asrock stuurt een moederbord naar WD en WD stuurt een MyBook naar Asrock en ze gaan testen.
Ik wordt op de hoogte gehouden van de resultaten..zal het hier wel even posten tzt :)
...
Is er al wat bekend?

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Ik heb hier een 500GB MyBook versie met Esata. Ik heb een asrock moederbord (939SLI32 esata-II). Het wil maar niet werken. Hij wordt niet herkend, als ie wel herkend wordt schakelt hij ineens uit. Soms wordt hij even herkend in windows, maar dan gaat hij uit en blijft hij continu opnieuw opstarten.. Heel raar allemaal! Ik had gewoon voor de Firewire-variant moeten gaan!! Dat is tenminste stabiel.

Maargoed. Is er al iets bekend?

Verwijderd

Wat jij beschrijft klinkt toch echt als het probleem met het kabeltje (Eerder beschreven in deze post).

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 94% gewijzigd door Ruudjah op 02-12-2009 00:15 ]

TweakBlog

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 07:45:
Wat jij beschrijft klinkt toch echt als het probleem met het kabeltje (Eerder beschreven in deze post).
Maar als ik de schijf wel netjes herkend krijg in windows, dan draait hij gewoon goed... Echter als ik bijvoorbeeld de schijf wil formatteren, dan krijg ik na een paar minuten een BSOD.
Zou dat ook met de kabel te maken kunnen hebben?

Verwijderd

Zo extreem als een blue screen heb ik het nog niet gehad. Bij mijn was het zo dat hij soms wel / soms niet werd herkent. Dan draaide hij wel en starte hij weer op. Leek op een slechte connectie van de kabel, en na een stukje te hebben afgesneden van de Mantel van het kabeltje bleek hij in ieder geval constant aan te zijn.

In je eerste post gaf je aan dat hij iedere keer uit ging, dat leek op wat ik had. In je tweede post zeg je dat hij wel werkt onder windows, maar bijv. bij een format een blue screen geeft. Da's niet wat ik had.

• Nimrud7
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb ook de WD MyBook ES 500 GB (icm de Asus P5B Deluxe WiFi-AP) en ik heb het ook werkend gekregen door een stuk van de plastic omhulsel van de kabel te snijden, nu wordt ie gewoon gedetecteerd in dos en windows en lijkt hij goed te werken. Alleen transfers gaan heel traag of blijven compleet hangen na een x aantal MB (ik denk tussen de 100 MB - 200 MB). En dan zie ik m'n HDD lampje aan blijven, alsof m'n buffers overflowen op een of andere manier. Heeft iemand hier ook last van? Ik heb juist de MyBook gekocht omdat hij via e-SATA veel hogere transfers zou halen dan USB 2.0, maar 't lijkt voor geen meter te werken.

Dit is m'n configuratie:

Windows Vista x64 (performance- en compatibiliteitspatches geinstalleerd)
Asus P5B Deluxe Wifi-AP met BIOS versie 1215 (momenteel nieuwste)
Core 2 Duo E6600 @ 2,4 GHz
4 GB DDR2 Corsair 667MHz
3 x Samsung HDD in RAID0 configuratie (op de Intel ICH8R)
Plextor 716AL via IDE (op de JMB363)
WD MyBook Essential ES 500GB (via de e-SATA op de JMB363, als AHCI in de BIOS)

Ik heb de originele JMicron drivers geprobeerd (JMB36X 1.17.8.1 x64 Vista) maar bij deze drivers blijft m'n systeem heel vaak hangen of ik kom er haast niet in. Dus ik gebruik nu de standaard AHCI drivers van Vista en het systeem blijft niet hangen, maar transfers blijven om de zoveel seconden hangen, waardoor het onbruikbaar wordt. USB werkt overigens zonder enig probleem.

Heeft iemand hier een oplossing voor? (behalve andere hardware aanschaffen)

• Fire_Bird
even een update na mijn vakantie.

Ik heb een nieuwe MyBook gekregen omdat hij met USB ook faalde. (kwam niet meer uit de standby)
Uiteindelyk met de test van AsRock/WD alles ingesteld in het bios, mybook aangesloten en hij werkte, maar dit was van korte duur helaas. De kabel gaf hetzelfde probleem zoals velen hier, stukje eraf snijden schijnt te helpen.
Maar na een mail naar Asrock met de vraag welke kabel hun gebruikt hebben kreeg ik van ze te horen dat WD bereid was mij een nieuwe kabel toe te sturen die zeker moest werken.
Binnen een dag had ik deze in huis en de mybook werkt nu super 8)

• Nimrud7
Fire_Bird schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 14:36:
...
Maar na een mail naar Asrock met de vraag welke kabel hun gebruikt hebben kreeg ik van ze te horen dat WD bereid was mij een nieuwe kabel toe te sturen die zeker moest werken.
Binnen een dag had ik deze in huis en de mybook werkt nu super 8)
Heb je toen zelf contact opgenomen met WD of heeft Asrock dat voor je gedaan? Want ik wil ook wel een goede kabel. Jij hebt geen last van trage/hangende transfers met eSATA?

• Fire_Bird
Nimrud7 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 21:17:
[...]

Heb je toen zelf contact opgenomen met WD of heeft Asrock dat voor je gedaan? Want ik wil ook wel een goede kabel. Jij hebt geen last van trage/hangende transfers met eSATA?
Heb Asrock gecontact met de vraag welke kabel ze mee getest hadden.
Vervolgens kreeg ik van hun een mail dat WD dus aanbood een nieuwe kabel toe te sturen.
totaal geen last van trage/hangende transfers..

Verwijderd

Fire_Bird schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 14:36:

Uiteindelyk met de test van AsRock/WD alles ingesteld in het bios, mybook aangesloten en hij werkte ...
Top!

Kan je deze testen en instellingen nog posten, of staan ze ergens op de ASUS/WD help forums?

Heb je nou het idee dat het allemaal aan het kabeltje heeft gelegen ?

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 23:06

rossinl

Audio/Videophile

Ik heb vandaag ook een Mybook ES 500 GB gekocht en ik heb hetzelfde probleem als jullie.
In eerste instantie werd de schijf totaal niet herkend door Vista, maar na de JMicron drivers te updaten naar de nieuwste versie was dat geen probleem meer. Ik al helemaal blij, maar toen ging ik files copyen..en bij het copyen van files of mappen groter dan 50 MB ongeveer loopt de Mybook vast :( Bij bijvoorbeeld 1 mp3tje van 5 MB is er niks aan de hand. Dit is echt frustrerend en ik weet niet meer wat te doen. Hebben jullie al een oplossing??

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Net contact gehad met de WD support, probleem uitgelegd, en de 'technician' vertelde me even doodleuk dat hij weinig kon betekenen voor me :S Hij zei dat WD in principe alleen ondersteuning biedt voor de Mybook ES in combinatie met een aparte E-sata controller...volgens hem waren de protocollen die uitgezonden werden door sommige mobo's anders en foutief (iets van die strekking :S). Ik heb nu gevraagd om een WD e-sata kabel, welke hij heeft opgestuurd. Misschien dat het probleem nu verholpen gaat worden, al twijfelde de meneer daaraan.

We zullen zien...anders ben ik en anderen dik genaaid door 30 euro teveel te betalen...

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
rossinl schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:40:
Ik heb vandaag ook een Mybook ES 500 GB gekocht en ik heb hetzelfde probleem als jullie.
In eerste instantie werd de schijf totaal niet herkend door Vista, maar na de JMicron drivers te updaten naar de nieuwste versie was dat geen probleem meer. Ik al helemaal blij, maar toen ging ik files copyen..en bij het copyen van files of mappen groter dan 50 MB ongeveer loopt de Mybook vast :( Bij bijvoorbeeld 1 mp3tje van 5 MB is er niks aan de hand. Dit is echt frustrerend en ik weet niet meer wat te doen. Hebben jullie al een oplossing??
Vreemd, ik gebruik nu sinds 3 weken ook de WD Mybook ES Premium 500 GB en deze werkt echt zonder problemen. Ding is echt bloed snel met kopiëren. Hem hem aangesloten via de JMicron eSata poort op mijn Asus P5K-E Wifi-AP moederbord en hoefde helemaal niks te installeren in Vista x64.

Heb hem trouwens in m'n Bios op IDE staan, waarbij ik eerst m'n Mybook aanzet en dan pas m'n PC. Staat ook in de gebruiksaanwijzing van de Mybook dat deze niet hot swappable is wanneer via eSata aangesloten. Heb zelf nog niet geprobeerd of dit wel werkt wanneer de je in de bios AHCI instelt.

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Wat relaxt dat ie bij jou wel goed werkt! Jij hebt ook een Asus mobo en een JMicron controller, dus heel vreemd dat ie bij mij problemen geeft. Ik heb inderdaad ook IDE geselecteerd, AHCI geeft dezelfde problemen.
Kan me voorstellen dat ie snel is met E-SATA! Dat is ook de reden dat ik een ES editie heb gekocht..moet ie het alleen nog doen :@

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Nou heb nu een aantal dingen geprobeerd:

Had gebeld met de technical support van WD, vertellen ze me daar doodleuk dat ze in principe geen support geven voor onboard esata oplossingen, alleen voor losse esata controllers...omdat de protocollen van onboard oplossingen niet altijd even goed werden uitgezonden oid :S een hoop blabla..maargoed, ze waren niet te beroerd om een andere esata kabel te sturen. Toen t binnenkwam meteen getest en jahoor...hij deed t nog steeds niet goed over esata...nog steeds vastlopers.
Vervolgens heb ik van de week een E-SATA bracket gekocht die je intern op je sata pooren aansluit, zo ga je aan de JMicron controller tenminste voorbij...na alles aangesloten te hebben doet ie t nog steeds niet goed, hij is heel wisselvallig. Heb net een bestand van 600 mb succesvol overgepompt via esata, maar nu ik een imaga van 7 GB wil overzetten doet ie raar en loopt ie weer vast. Overigens zijn de snelheden onder esata ver onder de maat. Verder dan 30MB per sec. kwam het niet bij dat bestand van 600mb. Vergeleken met USB is dit dus amper winst, en aangezien de Mybook onder esata zo instabiel is dat je er helemaal krankjorem van wordt en zin hebt om dat ding door je raam te smijten heb ik m nu maar onder USB lopen.

Al met al ben ik zeer teleurgesteld in de Mybook ES editie en het is eigenlijk gewoon een ondeugdelijk product. Mn eerste slechte ervaring met WD..en hopelijk de laaste!

[ Voor 4% gewijzigd door rossinl op 03-10-2007 15:47 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als iedereen. Kabeltjes zijn bagger, na wat wegsnijden van rubber werkt het perfect. Echter ook met kopieren werkt het bagger.

Ik denk dat dit te wijten is dat ik mijn boot schijf (raptor) op de interne poort van m`n jmicron (asus p5w dh) heb zitten en op de e-sata mijn MyBook.

@ Uitje, heb jij op je nog een andere HD aan die jmicron zitten?

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier nog een met problemen. Ik heb een Sitecom XC-043 expresscard Esata adapter. Hier zit een Silicon Image 3132 chip op. Ik wil hem gebruiken met mijn Western Digital My Book Studio Edition. Eerste probleem was een brakke Esata > Esata kabel van 4launch. Zag al dat het niet lekker paste dus het ding even gestripped. Toen werd ie herkent... althans... zodra XP mijn schijf probeert te herkennen loopt de boel vast. Dit gebeurd in XP, maar ook als ik de schijf al heb aanstaan tijdens het booten... Het zaakje hangt voor 30sec-1min ofzo en gaat dan verder... maar ik kan geen schijf zien of benaderen. Het ledje van de adapter knippert wel een minuutje en ik krijg soms de melding 'disk found' .. maar verder.... niets te zien! :(

Mijn Esata > Esata kabel is 2meter... donderdag probeer ik nog even een 1meter kwaliteitskabeltje van de Mycom en anders gaat het hele zaakje maar terug. Helaas kan ik denk ik die kabel niet meer terug naar 4launch brengen. Bagger dat ze van die troep verkopen zeg. Boe!

En dat hele Esata.. werkt het uberhaupt wel vlekkeloos of zijn al die chipsets brak ofzo? Met firewire en usb uiteraard geen problemen met de disk, maar ik wil Esata! :(

Hier nog wat leesvoer:

http://blog.noegruts.com/...t-pro-esata-problems.html
http://www.tivocommunity.com/tivo-vb/showthread.php?t=351824

[ Voor 12% gewijzigd door Paquito op 25-12-2007 02:41 ]

Verwijderd

Wow, idd, stukje van de kabel snijden en het werkt perfect....
Ik ergerde me er al in dat ze dezelfde ziekte krijgen als bij printers...
eSATA schijven zonde sata kabel...
koop je 1 appart, blijkt dat je die nog mag gaan bijknippen :) is dit geen "standaard"???

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
bij mij werkte het trucje met het stuk je van de connector afsnijden ook goed. Ik heb er ongeveer 1 a 2 mm vanaf gehaald rondom. Connector zit er nu veel beter in.

Ik heb wel het idee dat de kabel in m`n mobo al goed zat, dat alleen de mybook er wat last van had.

Anyway, m`n mybook studio 500gb werkt nu perfect @ esata. Ik haal rond de 55-60 mB per seconde.

edit:
Iets te vroeg gejuicht, soms werkt het wel, soms niet. Niet helemaal stabiel dus... Draai het zaakje op een Asus P5K met Vista x64

[ Voor 16% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 16-06-2008 15:51 ]

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-02 14:44
Ben van plan om een Western Digital My Book Home Edition 1TB te kopen,
en deze aan te sluiten via de eSATA.

Ik heb als mobo een Asus P5K Deluxe/Wifi-AP, met standaard 2 eSATA poorten aanwezig.
Als OS heb ik Windows Vista Home Premium x64.

Dus mijn vraag gaat voornamelijk naar Stephan Oudmaijer hierboven:
Aangezien jij ook wat problemen ondervindt met een Asus P5K mobo en OS Vista x64,
heb je het al kunnen oplossen?

• Nimrud7
Bij mij was het probleem de kabel. Ik heb Wester Digital een e-mail gestuurd met het verzoek om mij een kabel te sturen, want dit is een veel voorkomend probleem. Een week later had ik de kabel en hij werkt perfect sindsdien!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-02 14:44
Nimrud7 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:39:
Bij mij was het probleem de kabel. Ik heb Wester Digital een e-mail gestuurd met het verzoek om mij een kabel te sturen, want dit is een veel voorkomend probleem. Een week later had ik de kabel en hij werkt perfect sindsdien!
Heb je die WD eSATA-kabel gratis verkregen dan?
Misschien probeer ik het dan ook via deze weg :*)

En nog even dit:
dit zijn de releasenotes van de meest recent JMicron Drivers:

R1.17.38WHQL (06/23/08')

- Fix the failure that serial number offset is -1 in WLK 1.2 "Storage Query Property" test.
- The "safely remove device" disappears after creating PMP RAID.
- Hot plug too fast will make the system hang up.
- W/r the eject button of JMB336 ODD enclosure for HP Voodoo NB.
- Add "Bustype" in inf to pass WLK 1.2 "Storage Query Property" test.
- Work around the issue that S3/S4 will crash if OS is installed in disk connected to eSATA port. (ASUS iCH10)
- It needs more than 15 sec to detect a plug-in ODD.
- Adding subsystem vendor ID 0x90081071 for Mitac.
- CPU utilization is abnormally high when WD Mybook 1TB spins down.
- Some systems can't be shut down if ODD is connected.
- Interface error happens frequently in eSATA port if block size is set as 128KB.
- Adding subsystem vendor ID 0x83521043 for ASUS.
- Only modified inf. Driver is not changed.

Zo te zien zijn ze dus vorige maand eindelijk precies in gang geschoten met de support voor eSATA op zich, maar ook voor de bekende WD My Book serie! :D

En aangezien de meeste topics op internet betreffende deze problemen al enkele maanden of zelfs jaren oud zijn, kan dit dus betekenen dat de problemen voor de meerderheid opgelost zullen zijn met deze en de komende drivers :)

Ook is er momenteel al een betaversie beschikbaar op hun FTP server!

Hun FTPserverpage met drivers voor Win 2k, XP en Vista:
ftp://driver.jmicron.com.tw/jmb36x/Win2k_xp_Vista/
Pagina: 1