[Budget: € 2500] Game pc

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aburrir
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 16:52
Inleiding

Na al een halfjaar de hardwarefora grondig bestudeerd te hebben, ga ik toch eindelijk een nieuwe computer samenstellen. De huidige computer die ik heb ik reeds twee jaar oud en doet het nog goed, maar voldoet niet meer aan mijn eisen. De nieuwe computer ga ik zelf in elkaar zetten maar ik blijf nog met enkele vraagjes zitten qua componenten. Ik wil eindelijk eens een computer die krachtig presteert ipv. steeds een budget-midrange pc te kopen, dus voor deze computer trek ik mijn portemonnee wel 'even' open. Zaak hierbij is dat ik ivm. met mogelijke gezondheidsredenen komende maanden maar even niet in de pricewatch moet kijken.

Alles wordt bij Salland besteld vanwege goede ervaringen en bovendien is het een van de goedkoopste. Met de huidige samenstelling zijn zij maar 2 euro duurder. Producten die ze niet bij Salland hebben koop ik bij Azerty.

BUDGETHet budget is maximaal € 2500, maar eronder blijft natuurlijk altijd beter.

Gebruiksdoeleinden

Deze computer zal een beetje alround worden met de nadruk op gamen. Ik wil veel spellen vlot kunnen spelen met aardig wat eye-candy. Ook wil ik films kijken en over een maand of twee moet hij misschien wel worden aangesloten op een HD-TV. Verder gebruik ik de computer voor de standaard dingen zoals Office, internetten en af en toe Photoshop.

Updates

24-05-07 20:00 - Kingston geheugen omgewisseld voor GEIL geheugen (€100 : €23 besparing)
24-05-07 20:00 - Zalman fancontroller toegevoegd (€30)
24-05-07 20:00 - Antec voeding vervangen door Corsair (€92.99 : €8.99 besparing)

Wat heb ik al?
MuisMomenteel heb ik de Logitech MX400. Deze glijdt niet echt lekker meer, maar omdat ik tot nu toe geen andere muizen heb gevonden die zo in de hand liggen (je hand in zijn normale positie), gaat deze muis mee. Liever heb ik een andere maar ik kan geen goede vinden die vergelijkbaar in de hand liggen.
WebcamLogitech Quickcam
JoystickLogitech Extreme 3D Pro

Samenstelling + onderbouwing

PROCESSORIntel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
€ 199.96Deze processor is de laatste tijd erg in trek omdat hij zich makkelijk laat overclocken. Duurdere processors kan hij makkelijk bijbenen qua snelheid na het overclocken, en ik zie vooralsnog weinig meerwaarde in quadcore’s. Verder is deze processor ook nog eens goedkoper geworden sinds de vorige pricedrop en daarom vind ik dit een leuke processor voor relatief weinig geld.

PROCESSORKOELERScythe CPU Koeler Infinity Koper
€ 43.99Deze koeler kwam als beste uit de bus bij de hardware.info koelertest en werd met goud bekroond vanwege zijn goede koelprestaties en bovendien is hij ook erg stil. Het kan waarschijnlijk nogal stiller, dus waarschijnlijk ga ik de fan vervangen. De Tuniq tower vond ik nog wat te hoog gegrepen aangezien ik niet extreem ga overclocken.

MOEDERBORDGigaByte Moederbord GA-P35-DS4
€ 153.00Op het gebied van moederborden ben ik een leek, maar dit moederbord wordt de laatste tijd sinds zijn release aangeduid als een mooi moederbord waar je goed mee kan overclocken. Verder bezit dit moederbord over genoeg S-ATA poorten en kan je er RAID-0 mee draaien. Verder is de uitzonderlijke koeling ook nog erg vet om aan te zien. De ‘echte’ borden voor de overclocker zoals de Asus Striker en Commando vind ik veel te duur voor een moederbord.

GEHEUGENKingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz
GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400
€ 123.00Met de komst van Vista en nieuwe games is 2GB geen overbodige luxe. Ik heb gekozen voor 6400 geheugen omdat ik mijn processor wil gaan overclocken rond de 3.2 GHz en dit zou krap worden met 5300 geheugen. Ik heb gekozen voor Kingston omdat ik hier al meerdere reepjes van heb liggen en hier vooralsnog geen problemen mee heb gehad. Het overwegen naar andere merken is een optie, maar door de grote hoeveelheid in keuze (waar ik geen verschil in zie), blijf ik voorlopig maar hierbij.
Aangezien GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400 net zo goed presteert en goedkoper is heb ik voor deze gekozen.

VIDEOKAARTEVGA VGA GeForce 8800 GTX 768 MB
€ 542.99De snelste kaart die er op dit moment te verkrijgen is (op de Ultra na, maar dat is gewoon een marketingsproduct). De laatste hardware.info test weer uit dat EVGA het snelste presteerde, maar bovenal leveren zij gewoon de kaart zonder extra poespas qua software/games. De GTS versie heb ik links laten liggen aangezien ik met veel eye-candy op hoge resolutie wil spelen (widescreen).

GELUIDSKAARTCreative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic OEM
€ 71.99Deze telg uit de X-fi familie biedt zuivere muziek en doet het goed in games. Ik meen ergens gehoord te hebben dat deze kaart wat beter presteert dan de gamerseditie, maar dit weet ik niet zeker. Veel mensen zijn positief over het gebruik van een geluidskaart boven onboard en met het budget wat ik heb kan dit er wel bij.

HARDE SCHIJVEN2x Samsung SpinPoint T166 500 GB
2x Seagate Baracuda 7200.10 500 GB

Data:
2x € 112

Besturing:
?
Ik ben de laatste tijd nogal een veelgebruiker qua data en mijn huidige 500GB opstelling begint al weer aardig vol te raken. Ik heb daarom gekozen voor minstens 1TB zodat ik voldoende ruimte en speling heb. Als dataschijven heb ik gekozen voor tweemaal de Samsung T166 500GB. De prijzen zijn zodanig te verwaarlozen met de 320 GB dat ik deze heb genomen, met het voordeel dat ik op deze manier S-ATA poorten overhoud voor eventuele uitbreiding.
Ik houd graag data en besturing gescheiden, dus er moeten ook nog schijven komen voor het besturingssysteem en de programma’s. Veel mensen hebben de voorkeur voor een WD Raptor, maar uit andere hoeken hoor je weer dat je beter 2 16mb cache schijven in RAID-0 kan zetten aangezien games met grote bestanden werken. Wanneer ik voor deze laatste optie kies kan ik op zijn laagst kiezen voor 320GB schijven, wat in totaal 640GB maakt voor alleen Windows en games/programma’s. Dit vind ik erg veel, maar als het dusdanig sneller is kan ik dit wel overwegen.

edit: Ik heb gekozen voor 2 500 GB Seagate schijven.

OPTISCHE DRIVESamsung DVD-RW SH-S182D Bulk, Zwart
€ 25.73Deze drive is als snelste uit de test gekomen bij hardware.info en voldoet aan mijn eisen aangezien ik nauwelijks een DVD brand. Verdere uitleg heb ik niet voor mijn keuze.

MONITORSamsung Syncmaster 226BW
€ 329.00Met de komst van Vista met haar sidebar is extra desktop-oppervlak geen overbodige luxe. Ook in games wordt dit als prettig ervaren en films komen ook beter tot hun recht. Ik vertoef nu achter een BenQ 19” die het nog prima doet, maar ik zou graag wat groter willen (op z’n Amerikaans gezegd: “The bigger, the better”). Het enige nadeel is dat dit scherm momenteel niet leverbaar is. Ik heb specifiek voor deze monitor gekozen omdat hier veel lof over is en reviews over andere 22” WS dusdanig ontbreken dat ik me geen goed beeld kan vormen over hun prestaties.

BEHUIZINGAntec 900 of Antec P-182
ANTEC 900:
€ 93.74

ANTEC P-182:
€ 119.95
Over de behuizing twijfel ik nog. De Antec 900 ziet er natuurlijk mooi uit, maar ik ga wel de fans met LEDS vervangen door stillere fans. Ook ben ik er niet zeker van of de GTX erin past zonder de HDD koeler eruit te halen. Een ander probleem is dat mijn kamer nogal stoffig is en deze case een stofhapper is aangezien er geen stoffilter voor zit. Het alternatief is de simpel ogende maar toch indrukwekkende (Less is more) Antec p-182. Deze vrijwel nieuwe kast lijkt me aan de kleine kant voor wat ik erin wil plaatsen maar deze neem ik zeker mee in overweging.

VOEDINGAntec Voeding NeoHE Power 550 Watt
Corsair Voeding HX520
€ 92.99Ik heb gekozen voor deze voeding vanwege zijn ruime wattage, betrouwbaarheid en goede lijnen. De hoeveekheid geluid die deze voeding maakt is miniem, iets wat ik erg positief vind. Ik hecht veel waarde aan een goede voeding aangezien ik er al eens een ben kwijtgeraakt en dit voor de nodige problemen heeft gezorgd. Ik heb ook gekeken naar de Corsair HX520, welke modulair is, maar ik heb hier niet genoeg gebruikerservaringen over gevonden.

Edit: het is toch de Corsair geworden.

HEADSETSpeedlink Medusa 5.1 ProGamer Edition
€ 59.95Een headset vind ik ontzettend belangrijk omdat deze voortdurend op je hoofd zit tijdens het gamen. Comfort vind ik dan ook een belangrijk punt, evenals de geluidkwaliteit. Momenteel bezit ik de Zalman ZM-RS6F+M, maar deze blijkt niet tegen een stootje te kunnen en heeft bovendien een microfoon die je met een clipje vast moet zetten. Dit ervaar ik als levensgevaarlijk omdat ik al een aantal keer gevloerd ben door de dubbele draden die naar mijn computer lopen. De headset die ik wil moet dus een microfoon hebben, bevestigd aan de headset zelf. Ome Tom vind de Speedlink Medusa een van de betere headsets in zijn prijscategorie, maar hier blijken veel mensen anders over te denken. Ik zoek dus een headset die over je hele oorschelp valt.

GELUIDSSETLogitech Speakerset Z-2300 2.1, Zilver / Zwart
€ 120.00Logitech Z-2300. Het beste geluid komt nog steeds via je radio zeggen veel mensen, maar de productsurvey’s zijn erg lovend over deze 2.1 set. Ik luister ook geen normale radio meer, dus deze ga ik ook niet aanschaffen. Ik heb gekozen voor een 2.1 set omdat gezien de opstelling in mijn kamer een 5.1 niet lekker uitkomt en ik dan ook een wirwar aan draden heb. Gamen doe ik tenslotte met mijn headset.

TOETSENBORDLogitech Keyboard G11 Gaming USB, Zwart / Zilver, Qwerty
€ 51.00Mijn huidige toestenbord is aardig vies en ik ben ook hiervoor opzoek naar een nieuwe. De Logitech G15 wordt bijna de hemel in geprezen vanwege zijn handige functies, looks en LCD-scherm. Van dit laatste zie ik eigenlijk het nut niet van in, dus ik ga voor het goedkopere broertje, de G11. Deze heeft de looks en de functies, maar geen nutteloos schermpje.

CASEFANSSharkoon Silent Eagle 1000 120 mm
4 x € 15.01Om het geheel koel en toch nog enigzins stil te krijgen ga ik de casefans vervangen die er standaard inzitten aangezien deze toch nog wat meer herrie maken dan enkele fans die je los koopt. Papst is ook erg goed, maar er schijnen betere koelers op de markt te zijn, waaronder de AcoustiFan, welke goud heeft binnengehaald bij deze test. Helaas is deze niet bij azerty of salland te krijgen, dus ik ga voor de nummer 2, de Sharkoon Silent Eagle 1000. Deze is erg stil en heeft ook nog een goede airflow.

OVERIGArctic Silver 5 koelpasta en Plantronics Audio PC Headset Speaker Switch
Koelpasta:
€ 3.79

Switch:
1 x € 14.09
De Artic-5 koelpaste is de beste koelpasta en zorgt voor de beste geleiding heb ik gelezen. Voor die 3 euro kan je het natuurlijk niet laten liggen. Verder overweeg ik de aanschaf van de Plantronic speaker switch, maar uitleg staat bij de vragen.

BESTURINGSSYSTEEMMicrosoft Windows Vista 32 Bit Home Premium, NL, OEM
€ 85.89Deze heeft volgens mij geen uitleg nodig. Het platform doet het ook aardig tot goed met gamen en ik heb altijd nog een Windows XP bij de hand. Verder is de eye-candy om van te smullen.

Kosten

De teller staat met bovengenoemde configuratie op € 2166.48. Dit is exclusief behuizing, schijven voor besturingssysteem en Speaker swich, omdat ik hier nog niet uit ben.

Vragen

1. Wat kan ik het beste doen qua harde schijven? Voor het besturingssysteem kan ik kiezen voor een Raptor 74GB, maar anderen zeggen dat 2 schijven in RAID-0 weer sneller is. In dit laatste geval heb ik dan op z'n minst 640 GB, wat ik erg veel vind aangezien ik data en de besturing graag gescheiden heb.

2. Windows Vista 32bit ziet maar 3.2 GB geheugen. Ik heb nu gekozen voor 2Gb geheugen, maar is het misschien verstandig om 4 GB geheugen erin te zetten? Windowd zal desondanks maar 3.2 GB zien, maar dit is al meer dan 2. Is dit rendabel gezien de meerwaarde die je merkt in games?

3. Om snel te kunnen wisselen van speakers en headset moet ik nu nog achter me bureau draadjes omwisselen in de geluidskaart. Dit kan ik ook via mijn bureau doen met 2 x Plantronic speaker switch. (Speakerswitch is niet geschikt voor 5.1, dus 3 draden). Zijn hier alternatieven voor die ik over het hoofd gezien heb?

4. Is het, gezien het geluidsniveau, handig om ook de cooler van de Scythe Infinity te vervangen door de Sharkoon Silent Eagles?

5. Ik heb nog nooit met RAID gewerkt. Is de RAID-functie op het moederbord voldoende (indien ik voor RAID-0 ga) of moet er nog een aparte controller bij?

Overige suggesties betreft het systeem zijn welkom

Alvast bedankt!

Hoop dat dit een goede ts is

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
1. Raptors zijn niet stil neem en het is wat je zelf wil 1 raptor en 2 x 500 gb is een optie maarjah ik vind het vooral een persoonlijke keus.

2. 4 Gb heb je niet nodig tenzij je hele zware dingen gaat doen en in games merk je het nog niet.

3. Neem een usb headset

4. Ken ik niet... maar als je een raptor wilt dus das niet stil

5. Is goed genoeg binnen jouw budget

1337

• IRP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-01 10:33

IRP

Mooie TS. Ik zou je Kingston Mem vervangen voor GEIL PC6400 CL 4. Is een stuk goedkoper en draait perfect op mijn P35 DS3.

Looney

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24

aex351

I am the one

Ondanks je een goede voeding heb gekozen is het misschien ook wel interessant om naar de Seasonic voeding te kijken. Deze schijnen stiller te zijn dan de HE.

Onboard geluid is super. Je hebt die x-fi niet nodig.

< dit stukje webruimte is te huur >

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44
Met een USB-headset is het inderdaad heel makkelijk wisselen tussen speakers of headset. Je hoeft dan alleen nog maar of even de headset te selecteren als afspeelapparaat bij de audio-instellingen, of je haalt simpelweg de headset uit de USB-aansluiting. Als die aan de voorkant van de kast zit, is dat ook goed te doen :)

Verder zou je 64-bits OS kunnen overwegen, zodat je later probleemloos 4GB geheugen kan hebben. Je moet dan wel eerst zeker weten dat voor al je apparaten dan goede drivers te vinden zijn. Voor die USB-headset gaat dat denk ik lastig worden, sowieso voor Vista 32-bit ook. Tenzij nadrukkelijk vermeld staat dat het echt voor Vista geschikt is. USB headsets schijnen niet zo goed te mixen met Vista 8)7

En nog iets: een OS hoeft natuurlijk niet per se geld te kosten he ;) Je kunt dan gewoon lekker voor jezelf proberen wat je 't fijnst vindt. En dan later kun je altijd nog besluiten om het te kopen. Ik probeer je nou niet per se op het slechte pad te brengen, maar ik bedoel maar te zeggen dat je de keus nu nog niet per se hoeft te maken.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:56
Dat is pas een topicstart! :D Maar wel wat lastig quoten ;)
aburrir schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:18:
Momenteel heb ik de Logitech MX400. Deze glijdt niet echt lekker meer, maar omdat ik tot nu toe geen andere muizen heb gevonden die zo in de hand liggen (je hand in zijn normale positie), gaat deze muis mee. Liever heb ik een andere maar ik kan geen goede vinden die vergelijkbaar in de hand liggen.
Je kan misschien overwegen om de gliders (kan op de juiste naam niet komen) van de muis te vervangen? Dan heb je wel geen nieuwe maar zal de oude terug beter glijden.
En soms is het gewoon wennen hoor. Dikwijls ben je al jaren gewend aan een muis en denk je dat je nooit zal wennen aan een andere. Maar het gaat soms sneller dan je denkt.
Over de behuizing twijfel ik nog. De Antec 900 ziet er natuurlijk mooi uit, maar ik ga wel de fans met LEDS vervangen door stillere fans. Ook ben ik er niet zeker van of de GTX erin past zonder de HDD koeler eruit te halen. Een ander probleem is dat mijn kamer nogal stoffig is en deze case een stofhapper is aangezien er geen stoffilter voor zit. Het alternatief is de simpel ogende maar toch indrukwekkende (Less is more) Antec p-182. Deze vrijwel nieuwe kast lijkt me aan de kleine kant voor wat ik erin wil plaatsen maar deze neem ik zeker mee in overweging.
Zoiets is altijd een persoonlijke keuze. De 900 is niet lelijk maar ik vind het geen tijdloos design. Het zou dus kunnen dat je de case volgend jaar al minder mooi vind. Zoals je al zei: "less is more". Indien je geen window wil, zou ik de P-182 nemen. Zelf heb ik nog de P-180 gehad en heb die eigenlijk met spijt verkocht. Dat was een prachtig ontworpen kast en zeer stijlvol. Van de P-182 verwacht ik niet minder.
1. Wat kan ik het beste doen qua harde schijven? Voor het besturingssysteem kan ik kiezen voor een Raptor 74GB, maar anderen zeggen dat 2 schijven in RAID-0 weer sneller is. In dit laatste geval heb ik dan op z'n minst 640 GB, wat ik erg veel vind aangezien ik data en de besturing graag gescheiden heb.
Feit is dat een Raptor snellere toegangstijden heeft. Je mag dan wel een RAID-opstelling maken van twee schijven met 16MB cache, de toegangstijden worden er niet beter van. Bij RAID wordt enkel de doorvoersnelheid hoger. Iets wat minder interessant is bij een "os-schijf" want daar zijn net de toegangstijden belangrijker.
Alhoewel ik nu wel positief was over de Raptor, zou ik deze persoonijk nooit aanraden. Ik vind deze te duur/gb en je zal er geen enkel frame meer mee halen in een game! Simpel gezegd; voor een game-systeem is het enige voordeel dat het besturingssysteem iets sneller zal opstarten ;) In 2005 heb ik mijn Maxtor-HD van toen 2 à 3 jaar vervangen door een Hitachi T7K250 en deze was merkbaar sneller. Nog recentere HD's zullen nog iets sneller zijn. Een Raptor zal dan misschien net iets vlotter zijn maar ik vind het toch veel geld voor een zeer klein verschil.
Trouwens, ikzelf maak altijd een aparte partitie aan waarop mijn besturingssysteem staat. Fysiek staat het dan wel op dezelfde schijf maar het is toch gescheiden en ik heb dus verschillende driveletters. En dat is voor mij voldoende. Het is een beetje jammer om een HD te kopen en er dan slechts enkele gb's van te gebruiken voor het besturingssysteem.
Indien het geld jouw niks kan schelen, koop dan een Raptor ;)
2. Windows Vista 32bit ziet maar 3.2 GB geheugen. Ik heb nu gekozen voor 2Gb geheugen, maar is het misschien verstandig om 4 GB geheugen erin te zetten? Windowd zal desondanks maar 3.2 GB zien, maar dit is al meer dan 2. Is dit rendabel gezien de meerwaarde die je merkt in games?
Ga je niet merken in games. Gewoon bij 2 GB blijven. En als je ooit toch meer zou nodig hebben, kan je toch nog altijd upgraden? :)
4. Is het, gezien het geluidsniveau, handig om ook de cooler van de Scythe Infinity te vervangen door de Sharkoon Silent Eagles?
Geen idee hoeveel dB de standaard fan van de Scythe Infinity produceert. Dat zal je even moeten opzoeken en dan vergelijken met de specificaties van de Sharkoon Silent Eagle. Zelfs zweer ik nog steeds bij Papst maar dat is een persoonlijke keuze ;) Trouwens, als de P-182 even stevig gemaakt is als de P-180, dan zal er al veel geluid gedempt worden (in het geval je de P-182 neemt).

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Als je voor de Antec 900 gaat moet je absoluut zien dat je een modulaire voeding hebt. Het hangt een beetje van de positie van de poorten van je moederbord af, maar modulair is het al een verschrikelijke kabel zooi laat staat niet-modulair. Vergeet niet dat de Antec 900 de plaats voor de PSU beneden heeft en da's wel even wennen. Ik heb zelf ook onlangs een Antec gekocht. Het is een supermooie kast en met alles fans op low best wel stil. Maar de kast is veel kleiner als het lijkt. Vooral onderaan wordt het echt een knoeiboel van kabels. De 8800 GTX past er wel in als je de FAN mount van een HD bay verwijdert. Voor de rest zou ik ook zeker voor een sterkere voeding gaan als 550W. Zeker als je wilt gaat overclocken of ooit SLI gaat draaien. Ik heb de 620 W van Corsair en zelfs die is niet genoeg voor 2 x GTX in een SLI opstelling.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er is niets mis met je keuze. Je zou o.a. in het topic [Nieuw PC] Stille high-end Game PC ± €2600 kunnen meelezen of je er iets vindt waar je ook iets aan hebt.

Eigenlijk is dit een PC-configuratie die al diverse malen voorbij is gekomen. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Ff over die grafische kaart: als je bij verschillende shops besteld, kun je misschien de MSI Geforce 8800 GTX OC overwegen (misschien hebben ze hem ook wel bij jouw shop trouwens). Die is maar een tientje duurder dan de graka die jij wilt nemen, en is standaard oc'ed naar 610/2000 en komt zo erg dicht in de buurt bij de Ultra! MSI is een bekend merk, en ze bieden 3 jaar garantie op de kaart wat natuurlijk erg mooi is, mag er ooit wat aan schelen.

Oh, en je krijgt er gratis Company of Heroes bij, terwijl je bij de EVGA volgens mij niets extra krijgt 8)

• aburrir
@IRP:
Wanneer deze goede prestaties levert is dit ook een goede mogelijkheid. Ik zal hier naar kijken.

@aex351:
De Seasonic is gemiddeld 2-3 db luider dan de Antec, dus dat verschil is haast te verwaarlozen. Ik twijfel er nog wel aan om de fan in de voeding te vervangen, want 32db tegenover 17db van de Silent Eagle is natuurlijk wel een verschil.

Iedereen zegt dat een geluidskaart toch nog mooier is dan onboard, dus hier blijf ik bij.

@FreddyFish:
Een USB-headset schijnt wat slechter en gevoeliger te zijn dan een headset met jackaansluitingen. Ik ga dan liever voor het zekere dan het onzekere dus voor jackaansluiting.

Verder zijn er niet zoveel programma's en drivers beschikbaar voor Windows 64bit, dus ik kies voor de 32bit om geen problemen met drivers etc te krijgen.

@Laagvliegerke
Corepad heeft inderdaad van die dingen zag ik net, maar die moeten op de muis worden geplakt. Ik weet al bijna zeker dat die er binnen een mum van tijd weer afliggen. Waarschijnlijk is het inderdaad gewoon wennen met een nieuwe muis.

De Raptor heeft aan de reacties te zien niet zoveel meerwaarde in games. Aan gezien Raid-0 dat wel heeft bovenop losse schijven, ben ik aan het kijken voor misschien 2 x 320 GB en 1 x 500 GB.

Ik zie ook dat de P-182 wel ruimte heeft voor een 8800 GTX, maar dan moet er een hd-drive bay worden verwijderd, iets wat me niet handig lijkt wanneer ik in de toekomst extra ruimte nodig heb.

@bziel:
Dit ziet er inderdaad goed uit, ik heb deze zelf nog niet gezien. Met een paar euro extra een betere performance is natuurlijk mooi meegenomen.

Verwijderd

Ik heb een Steelsound 5H v2 USB als headset. Heerlijk geluid, super in FPS games, en de USB versie heeft een eigen geluidskaartje meegeleverd die 5.1 geluid simuleert.. misschien iets om naar te kijken?

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:47

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Goede TS d:)b

Het ziet er allemaal goed uit en het enige wat ik wil zeggen is over de casefans. Ik heb ook gelezen dat die Sharkoon Silent Eagles stil zijn, maar ze zijn al wel wat ouder geloof ik. Aangezien ik zelf ook van plan ben om m'n standaard casefans (Thermaltake) te vervangen, heb ik me redelijk ingelezen.
Volgens deze review zijn de Noctua fans een erg goede keuze. En ook de Nexus fans zijn nog steeds erg goed.
Verder neem ik zelf een Zalman ZM-MFC2 fancontroller bij om tijdens gamesessies etc. de airflow wat te verhogen. Dan vind ik een beetje extra lawaai toch niet erg. Hij is alleen nog niet verkrijgbaar geloof ik.
Verder nog: waarom neem je niet een x64 OS? Als je dan besluit om meer geheugen te nemen, wordt dat ook herkend. Ik draai nu sinds maart Vista x64 Ultimate en dat bevalt prima. Alleen TNS Nipo en SonyEricsson zijn nog niet zo vrij geweest om compatible software te maken. Voor de rest heb ik geen problemen ondervonden met een overstap naar x64.

Verwijderd

@ aburrir: Zelf heb ik ook een USB headset, de geluidskwaliteit is erg goed, maar wat de gevoeligheid betreft heb je helemaal gelijk. Elke keer als ik mijn lamp op m'n bureau aan of uit doe, moet ik 'm in windows opnieuw selecteren als afspeelapparaat (iets wat gelukkig maar een paar seconden duurt). Best irritant.

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

Pompiedom

Don't panic

Ikzelf heb een logitech usb headset (Logitech® Premium USB Headset 350) en deze is compleet plug&play en werkt perfect in vista ultimate x64 zonder ook maar iets in te stellen. Teamspeak zag en ondersteunde het ook perfect.

Gevoeligheid heb ik niet echt ervaren er zit een lang genoeg snoer bij om niet constant de plug uit de usbpoort te trekken.

[ Voor 24% gewijzigd door Pompiedom op 24-05-2007 11:56 ]

We create our own reality

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 11:49:
@ aburrir: Zelf heb ik ook een USB headset, de geluidskwaliteit is erg goed, maar wat de gevoeligheid betreft heb je helemaal gelijk. Elke keer als ik mijn lamp op m'n bureau aan of uit doe, moet ik 'm in windows opnieuw selecteren als afspeelapparaat (iets wat gelukkig maar een paar seconden duurt). Best irritant.
heb ook een USB headset en daar heb ik helemaal geen last van.. alleen als je een game aan het spelen bent en dan steek in mn USB erin moet ik even bij opties-audio het geluidsprogramma selecteren..

• Vic Vega
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Guardian Angel schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 06:20:
Er is niets mis met je keuze. Je zou o.a. in het topic [Nieuw PC] Stille high-end Game PC ± €2600 kunnen meelezen of je er iets vindt waar je ook iets aan hebt.

Eigenlijk is dit een PC-configuratie die al diverse malen voorbij is gekomen. :)
hey, die topic komt me bekend voor! :+

@aburrir,
Mooi TS! M'n complimenten!
Ik heb een paar dagen geleden een soortgelijk pc met zelfde budget samengesteld (zie link van Guardian Angel). Er zaten hele goede tips tussen. Misschien dat je er ook wat aan hebt (met name de discussie over moederbord).

voeding: zelf zat ik ook heel erg te twijfelen, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de Corsair 520w. Mij werd ook de Antec NeoHE 550w voorgesteld, maar ik zag daar van af. Mede door deze topic.
Daarnaast heb ik nog geen enkel negatief review over de Corsair gevonden. De Corsairs worden geleverd door Seasonic. Dus het is in principe zelfde voeding. Alleen is de Corsair 520w modulair, en de Seasonic S12 Energy+ 550w niet!

Harde schijven: Het maakt tegenwoordig niet echt heel veel meer uit welke je neemt. Maar hier heb je in ieder geval leesvoer: 500gb test :)

Headset: Ik heb zelf de Steel 5H USB (v.1). Ik ben er heel erg tevreden mee qua geluid en comfort. Ik heb het soms wel meer dan 3-4 uur achter elkaar op als ik CoD2 speel, en ik merk het niet eens. De v2 schijnt nog beter te zijn. Alleen moet ik er wel bij zeggen, dat ik geen ervaring heb met andere headsets. Misschien zijn er wel betere. Maar de Steel 5H is zeker goed genoeg voor mij.

Voor de rest eigenlijk geen commentaar. Tis en blijft vaak een persoonlijk keuze. Ik weet niet of je reviews hebt gelezen op
- Hardware.info en SilentPCreview (casefans, voedingen, CPU-coolers etc),
- Anandtech en TomsHardware (moederborden etc.),
maar daar staan zeker nog hele goede tips. Verder veel (game)plezier met je uber systeem!

"Are you gonna bark all day, little doggy... or are you gonna bite?" :D

Verwijderd

Wat betreft je headset bestaat er ook een andere variant van namelijk de Speedlink Medusa 5.1 Home Edition (Analog). Hier krijg je een versterker erbij zodat je en je headset en je boxen kan aansluiten. Dan maak je ook gelijk volledig gebruik van je geluidskaart lijkt mij.

Het is nu wel zo dat deze uitvoering nu rond de €20,- duurder is terwijl hij voorheen precies dezelfde prijs had als de ProGamer Edition 8)7 dus je moet maar even kijken wat je ermee doet.

Had de Medusa pro-gamer ook ff mogen testen en ik was zeer te spreken over het geluid en vooral over het feit dat je de speakertjes in de schelpen apart van elkaar kon regelen :)

• aburrir
@SayWhatAgain!:
De Silent Eagle fans zijn in februari dit jaar getest tegenover de tests uit de link die jij gaf, want die dateren uit 2006. Ze zullen misschien wel wat ouder zijn, maar ze zijn nog steeds een van de stilste.

Die fancontroller ziet er handig en mooi uit. Nu moet ik alles softwarematisch doen of met mijn Zalman Fanmate, maar dat werkt niet. Ik neem de controller op bij de samenstelling.

@Vic Vega:
Ik was zelf ook erg aan het twijfelen over de voeding (mede door jouw topic waar een hevige discussie aan de gang was >:) ), maar nu zie ik inderdaad dat er met de Antec wat meer problemen zijn en aangezien de Corsair al het alternatief was kies ik die.

De harde schijven zijn inderdaad steeds sneller aan het worden. Momenteel zit ik hier met wat oudere schijven, dus wat ik ook kies, ze zullen zowieso sneller en stiller hun werk doen. ik ga voor 2 x 500 GB Seagate Baracuda 7200.10, mede omdat ik nu met een betrouwbare Seagate zit en omdat er schijven uit dezelfde lijn gekozen zijn in de Best-Buy guides van Tweakers.net en hardware.info. Mocht het niet genoeg zijn of niet snel genoeg dan kan ik altijd een extra schijf in overweging nemen.

@Leano:
Dit ziet er zeer interessant uit. Ik had als idee al de Zalman ZM-RSA amplifier in mijn gedachte, maar deze oplossing is natuurlijk een stuk goedkoper en waarschijnlijk even goed. Wanneer je kijkt naar dit plaatje, moet je bij INPUT de speakers + headset aansluiten en de OUTPUT gaat naar je geluidskaart? Er zitten trouwens wel veel kabels bij, inclusief een vreemde die ik niet kan thuisbrengen (klik , plaatje linksboven).

Overigens denk ik voor de Antec 900 te gaan, mede omdat de powerknop van de p-182 achter het deurtje zit, iets wat ik niet zo handig vind (deurtjes vind ik zowieso niet handig).

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:47

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Okay, die Noctua was in 2006 getest maar daar werd naar verwezen in de test van 22-05-2007. Ze hebben hem niet nog eens getest, maar hij blijft een van de stilste en krachtigste.
Ik heb Silentpcreview wat dat betreft (casefans etc) iets hoger in het vaandel staan dan Hardware.info, maar that's just my opinion.
Als die fancontroller ergens verkrijgbaar is laat je het dan even weten?

Verwijderd

Als je voor de Antec 900 gaat, kun je die extra casefans waarschijnlijk wel laten zitten, er zitten al 4 standaard in waarvan één 200 mm (!). Genoeg koeling dus. En vind je het alsnog te weinig, dan kun je er altijd 1 extra plaatsen in de zijkant, dat ziet er nog mooi uit ook als je er een neemt met LEDs :)

• aburrir
Het doel van de fans is om de originele juist te vervangen door stillere. Ik weet dat ik dan geen LEDS heb, maar dat heeft 's nachts ook weer een voordeel qua lichtopbrengst.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Allereerst, mijn complimenten voor je topicstart :)
Ikzelf heb recentelijk ook bij het bouwen van mijn nieuwe systeem een raptor als C:\ voor OS+Apps+Games ingezet, en ik moet zeggen, super. Het is maar of je het geld ervoor over heb :) Raid0 met 2 'normale' schijven zal een hogere doorvoersnelheid bieden, maar de latency is zelfs hoger dan 1 normale schijf. De latency van een raptor is al tegen de helft van een normale schijf. Heb geen vergelijking gezien, maar ik denk dat de raptor sneller is.
4GB geheugen lijkt me op dit moment overkill, ik trek met alles wat ik draai (dus ook games op hun max) de 2GB niet vol. Je kunt altijd later nog overwegen er 2GBtes extra bij te zetten en wellicht tegen die tijd te upgraden naar een 64-bit OS.
3. Om snel te kunnen wisselen van speakers en headset moet ik nu nog achter me bureau draadjes omwisselen in de geluidskaart. Dit kan ik ook via mijn bureau doen met 2 x Plantronic speaker switch. (Speakerswitch is niet geschikt voor 5.1, dus 3 draden). Zijn hier alternatieven voor die ik over het hoofd gezien heb?
Ik weet niet hoe het zit met de DS4, maar met mijn Asus P5B-E Plus kan ik de headset in de plugs aan de voorkant van de kast pluggen, word dat automagisch gedetecteerd en schakelt hij over. Ook hebben de drivers een optie om de front jack apart aan te sturen, je krijgt op die manier gewoon 2 geluidskaarten in windows. Lijkt me in ieder geval dat die detectie ook bij jou er wel in zal zitten. Handig om een kast te hebben met sound jacks voorop, zoals de Nine Hundred die je al noemde (Die heb ik zelf ook, geweldige kast!)
Zoals je bij deze test van Anandtech kunt zien is de scythe standaard al erg stil, lijkt me niet nodig.
5. Ik heb nog nooit met RAID gewerkt. Is de RAID-functie op het moederbord voldoende (indien ik voor RAID-0 ga) of moet er nog een aparte controller bij?
Lijkt me prima. Je zult wellicht een procent minder CPU usage hebben bij schrijven als je een hardware RAID zou nemen maar dat verschil lijkt me verwaarloosbaar tegen de meerprijs.

• aburrir
Ik heb alles nog eens nagelezen en ben tot de volgende conclusie gekomen:

De behuizing is de Antec 900 geworden, vooral omdat de powerbutton bij de p-182 achter het deurtje zit, een groot minpunt voor mij. Verder neem ik nog geen extra fans omdat ik eerst wil kijken hoe luidruchtig de fans eigenlijk zijn, aangezien herrie en lawaai hier subjectief is.

Qua schijven doe ik twee 320 GB schijven van Seagate in Raid0 + nog een 500 GB schijf voor extra data. Ik ben overtuigd inmiddels dat Raid sneller is met spellen.

Verder wil ik gegvens van mijn huidige computer naar mijn nieuwe computer overbrengen. Ik heb naar informatie gezocht en ik schijn een UTP crosslinkkabel nodig te hebben. Er staan honderden kabelsoorten op salland en azerty, dus kan ik de volgende kabel gebruiken?:
Belkin Crossover Kabel RJ-45 (UTP), Cat.5e

De uiteinderlijke samenstelling:
Behuizing: Antec Nine Hundred
Voeding: Corsair HX520
Moederbord: GigaByte Moederbord GA-P35-DS4
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
Processorcooler: Scythe CPU Koeler Infinity Koper
Geheugen: G.E.I.L GX22GB6400UDC, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Videokaart: EVGA VGA GeForce 8800 GTX 768 MB
Geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic OEM
Harde schijven:
2 x Seagate Baracuda 7200.10 320 GB, RAID0
1 x Seagate Baracuda 7200.10 500 GB
Optische drive: Samsung DVD-RW SH-S182D Bulk, Zwart
Speakerset: Logitech Speakerset Z-2300 2.1, Zilver / Zwart
Headset:Speedlink Medusa 5.1 Home Edition (Analog)
Toetsenbord: Logitech Keyboard G11 Gaming USB, Zwart / Zilver, Qwerty
Monitor: Samsung Syncmaster 226BW
Overig: Arctic Silver 5 koelpasta
Besturingssysteem: Microsoft Windows Vista 32 Bit Home Premium, NL, OEM

Inclusief pixelgarantie kom ik bij Azerty totaal 2329.01 uit en bij Salland 2350.02, maar ik ga de artikelen zo bestellen dat ik op het totaalbedrag gan € 2229.10 uitkom.

Morgen ga ik het bestellen, eventuele suggesties kunnen nog gemaakt worden.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

waarom die Seagate's??

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

ik vraag me af of je die speakers al eens live gehoord hebt, ik vond persoonlijk de bas erg zwaar en kickerig overkomen, te zwaar imho. ik weet niet of je een mediamarkt in de buurt hebt, maar je hebt over het algemeen daar een hele rits met speakers staan die je in ieder geval kunt testen, met gebruikelijk van alles in jouw budget, speakers zijn natuurlijk altijd een erg persoonlijke keuze :)

• sonna
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:37
omdat die 1 van de snelste, beste zijn.

• aburrir
@Spice:
Omdat ik van een heleboel mensen hoor dat die schijven een tikkeltje sneller zijn dan de Samsungs.

@Levo:
Hier in de buurt zit geen MM, maar je kan in de instellingen toch de bass minder zwaar laten klinken? Ik heb de speakers inderdaad nog niet in het echt gehoord, maar ik heb de keuze gemaakt op basis van de lovende surveys in de productsurvey

Verwijderd

Voor de laatste 2 vragen.

1. Seagate's zijn sneller.

2. Ooit gehoord van een equalizer? Zijn van die leuke balkjes waarmee je kan klooien maar ook je geluid perfect afstemming op bijv. meer bass, meer hogere tonen etc.

@ TS:

Systeem ziet er mooi uit, have fun with it!
Pagina: 1