| Inleiding | |
Na al een halfjaar de hardwarefora grondig bestudeerd te hebben, ga ik toch eindelijk een nieuwe computer samenstellen. De huidige computer die ik heb ik reeds twee jaar oud en doet het nog goed, maar voldoet niet meer aan mijn eisen. De nieuwe computer ga ik zelf in elkaar zetten maar ik blijf nog met enkele vraagjes zitten qua componenten. Ik wil eindelijk eens een computer die krachtig presteert ipv. steeds een budget-midrange pc te kopen, dus voor deze computer trek ik mijn portemonnee wel 'even' open. Zaak hierbij is dat ik ivm. met mogelijke gezondheidsredenen komende maanden maar even niet in de pricewatch moet kijken. Alles wordt bij Salland besteld vanwege goede ervaringen en bovendien is het een van de goedkoopste. Met de huidige samenstelling zijn zij maar 2 euro duurder. Producten die ze niet bij Salland hebben koop ik bij Azerty. | |
| BUDGET | Het budget is maximaal € 2500, maar eronder blijft natuurlijk altijd beter. |
| Gebruiksdoeleinden | |
Deze computer zal een beetje alround worden met de nadruk op gamen. Ik wil veel spellen vlot kunnen spelen met aardig wat eye-candy. Ook wil ik films kijken en over een maand of twee moet hij misschien wel worden aangesloten op een HD-TV. Verder gebruik ik de computer voor de standaard dingen zoals Office, internetten en af en toe Photoshop. |
| Updates | |
24-05-07 20:00 - Kingston geheugen omgewisseld voor GEIL geheugen (€100 : €23 besparing) 24-05-07 20:00 - Zalman fancontroller toegevoegd (€30) 24-05-07 20:00 - Antec voeding vervangen door Corsair (€92.99 : €8.99 besparing) |
| Wat heb ik al? | |
| Muis | Momenteel heb ik de Logitech MX400. Deze glijdt niet echt lekker meer, maar omdat ik tot nu toe geen andere muizen heb gevonden die zo in de hand liggen (je hand in zijn normale positie), gaat deze muis mee. Liever heb ik een andere maar ik kan geen goede vinden die vergelijkbaar in de hand liggen. |
| Webcam | Logitech Quickcam |
| Joystick | Logitech Extreme 3D Pro |
| Samenstelling + onderbouwing |
| PROCESSOR | Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed |
| € 199.96 | Deze processor is de laatste tijd erg in trek omdat hij zich makkelijk laat overclocken. Duurdere processors kan hij makkelijk bijbenen qua snelheid na het overclocken, en ik zie vooralsnog weinig meerwaarde in quadcore’s. Verder is deze processor ook nog eens goedkoper geworden sinds de vorige pricedrop en daarom vind ik dit een leuke processor voor relatief weinig geld. |
| PROCESSORKOELER | Scythe CPU Koeler Infinity Koper |
| € 43.99 | Deze koeler kwam als beste uit de bus bij de hardware.info koelertest en werd met goud bekroond vanwege zijn goede koelprestaties en bovendien is hij ook erg stil. Het kan waarschijnlijk nogal stiller, dus waarschijnlijk ga ik de fan vervangen. De Tuniq tower vond ik nog wat te hoog gegrepen aangezien ik niet extreem ga overclocken. |
| MOEDERBORD | GigaByte Moederbord GA-P35-DS4 |
| € 153.00 | Op het gebied van moederborden ben ik een leek, maar dit moederbord wordt de laatste tijd sinds zijn release aangeduid als een mooi moederbord waar je goed mee kan overclocken. Verder bezit dit moederbord over genoeg S-ATA poorten en kan je er RAID-0 mee draaien. Verder is de uitzonderlijke koeling ook nog erg vet om aan te zien. De ‘echte’ borden voor de overclocker zoals de Asus Striker en Commando vind ik veel te duur voor een moederbord. |
| GEHEUGEN | Kingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400 |
| € 123.00 | Met de komst van Vista en nieuwe games is 2GB geen overbodige luxe. Ik heb gekozen voor 6400 geheugen omdat ik mijn processor wil gaan overclocken rond de 3.2 GHz en dit zou krap worden met 5300 geheugen. Ik heb gekozen voor Kingston omdat ik hier al meerdere reepjes van heb liggen en hier vooralsnog geen problemen mee heb gehad. Het overwegen naar andere merken is een optie, maar door de grote hoeveelheid in keuze (waar ik geen verschil in zie), blijf ik voorlopig maar hierbij. Aangezien GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400 net zo goed presteert en goedkoper is heb ik voor deze gekozen. |
| VIDEOKAART | EVGA VGA GeForce 8800 GTX 768 MB |
| € 542.99 | De snelste kaart die er op dit moment te verkrijgen is (op de Ultra na, maar dat is gewoon een marketingsproduct). De laatste hardware.info test weer uit dat EVGA het snelste presteerde, maar bovenal leveren zij gewoon de kaart zonder extra poespas qua software/games. De GTS versie heb ik links laten liggen aangezien ik met veel eye-candy op hoge resolutie wil spelen (widescreen). |
| GELUIDSKAART | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic OEM |
| € 71.99 | Deze telg uit de X-fi familie biedt zuivere muziek en doet het goed in games. Ik meen ergens gehoord te hebben dat deze kaart wat beter presteert dan de gamerseditie, maar dit weet ik niet zeker. Veel mensen zijn positief over het gebruik van een geluidskaart boven onboard en met het budget wat ik heb kan dit er wel bij. |
| HARDE SCHIJVEN | 2x Samsung SpinPoint T166 500 GB 2x Seagate Baracuda 7200.10 500 GB |
| Data: 2x € 112 Besturing: ? | Ik ben de laatste tijd nogal een veelgebruiker qua data en mijn huidige 500GB opstelling begint al weer aardig vol te raken. Ik heb daarom gekozen voor minstens 1TB zodat ik voldoende ruimte en speling heb. Als dataschijven heb ik gekozen voor tweemaal de Samsung T166 500GB. De prijzen zijn zodanig te verwaarlozen met de 320 GB dat ik deze heb genomen, met het voordeel dat ik op deze manier S-ATA poorten overhoud voor eventuele uitbreiding. Ik houd graag data en besturing gescheiden, dus er moeten ook nog schijven komen voor het besturingssysteem en de programma’s. Veel mensen hebben de voorkeur voor een WD Raptor, maar uit andere hoeken hoor je weer dat je beter 2 16mb cache schijven in RAID-0 kan zetten aangezien games met grote bestanden werken. Wanneer ik voor deze laatste optie kies kan ik op zijn laagst kiezen voor 320GB schijven, wat in totaal 640GB maakt voor alleen Windows en games/programma’s. Dit vind ik erg veel, maar als het dusdanig sneller is kan ik dit wel overwegen. edit: Ik heb gekozen voor 2 500 GB Seagate schijven. |
| OPTISCHE DRIVE | Samsung DVD-RW SH-S182D Bulk, Zwart |
| € 25.73 | Deze drive is als snelste uit de test gekomen bij hardware.info en voldoet aan mijn eisen aangezien ik nauwelijks een DVD brand. Verdere uitleg heb ik niet voor mijn keuze. |
| MONITOR | Samsung Syncmaster 226BW |
| € 329.00 | Met de komst van Vista met haar sidebar is extra desktop-oppervlak geen overbodige luxe. Ook in games wordt dit als prettig ervaren en films komen ook beter tot hun recht. Ik vertoef nu achter een BenQ 19” die het nog prima doet, maar ik zou graag wat groter willen (op z’n Amerikaans gezegd: “The bigger, the better”). Het enige nadeel is dat dit scherm momenteel niet leverbaar is. Ik heb specifiek voor deze monitor gekozen omdat hier veel lof over is en reviews over andere 22” WS dusdanig ontbreken dat ik me geen goed beeld kan vormen over hun prestaties. |
| BEHUIZING | Antec 900 of Antec P-182 |
| ANTEC 900: € 93.74 ANTEC P-182: € 119.95 | Over de behuizing twijfel ik nog. De Antec 900 ziet er natuurlijk mooi uit, maar ik ga wel de fans met LEDS vervangen door stillere fans. Ook ben ik er niet zeker van of de GTX erin past zonder de HDD koeler eruit te halen. Een ander probleem is dat mijn kamer nogal stoffig is en deze case een stofhapper is aangezien er geen stoffilter voor zit. Het alternatief is de simpel ogende maar toch indrukwekkende (Less is more) Antec p-182. Deze vrijwel nieuwe kast lijkt me aan de kleine kant voor wat ik erin wil plaatsen maar deze neem ik zeker mee in overweging. |
| VOEDING | Antec Voeding NeoHE Power 550 Watt Corsair Voeding HX520 |
| € 92.99 | Ik heb gekozen voor deze voeding vanwege zijn ruime wattage, betrouwbaarheid en goede lijnen. De hoeveekheid geluid die deze voeding maakt is miniem, iets wat ik erg positief vind. Ik hecht veel waarde aan een goede voeding aangezien ik er al eens een ben kwijtgeraakt en dit voor de nodige problemen heeft gezorgd. Ik heb ook gekeken naar de Corsair HX520, welke modulair is, maar ik heb hier niet genoeg gebruikerservaringen over gevonden. Edit: het is toch de Corsair geworden. |
| HEADSET | Speedlink Medusa 5.1 ProGamer Edition |
| € 59.95 | Een headset vind ik ontzettend belangrijk omdat deze voortdurend op je hoofd zit tijdens het gamen. Comfort vind ik dan ook een belangrijk punt, evenals de geluidkwaliteit. Momenteel bezit ik de Zalman ZM-RS6F+M, maar deze blijkt niet tegen een stootje te kunnen en heeft bovendien een microfoon die je met een clipje vast moet zetten. Dit ervaar ik als levensgevaarlijk omdat ik al een aantal keer gevloerd ben door de dubbele draden die naar mijn computer lopen. De headset die ik wil moet dus een microfoon hebben, bevestigd aan de headset zelf. Ome Tom vind de Speedlink Medusa een van de betere headsets in zijn prijscategorie, maar hier blijken veel mensen anders over te denken. Ik zoek dus een headset die over je hele oorschelp valt. |
| GELUIDSSET | Logitech Speakerset Z-2300 2.1, Zilver / Zwart |
| € 120.00 | Logitech Z-2300. Het beste geluid komt nog steeds via je radio zeggen veel mensen, maar de productsurvey’s zijn erg lovend over deze 2.1 set. Ik luister ook geen normale radio meer, dus deze ga ik ook niet aanschaffen. Ik heb gekozen voor een 2.1 set omdat gezien de opstelling in mijn kamer een 5.1 niet lekker uitkomt en ik dan ook een wirwar aan draden heb. Gamen doe ik tenslotte met mijn headset. |
| TOETSENBORD | Logitech Keyboard G11 Gaming USB, Zwart / Zilver, Qwerty |
| € 51.00 | Mijn huidige toestenbord is aardig vies en ik ben ook hiervoor opzoek naar een nieuwe. De Logitech G15 wordt bijna de hemel in geprezen vanwege zijn handige functies, looks en LCD-scherm. Van dit laatste zie ik eigenlijk het nut niet van in, dus ik ga voor het goedkopere broertje, de G11. Deze heeft de looks en de functies, maar geen nutteloos schermpje. |
| CASEFANS | Sharkoon Silent Eagle 1000 120 mm |
| 4 x € 15.01 | Om het geheel koel en toch nog enigzins stil te krijgen ga ik de casefans vervangen die er standaard inzitten aangezien deze toch nog wat meer herrie maken dan enkele fans die je los koopt. Papst is ook erg goed, maar er schijnen betere koelers op de markt te zijn, waaronder de AcoustiFan, welke goud heeft binnengehaald bij deze test. Helaas is deze niet bij azerty of salland te krijgen, dus ik ga voor de nummer 2, de Sharkoon Silent Eagle 1000. Deze is erg stil en heeft ook nog een goede airflow. |
| OVERIG | Arctic Silver 5 koelpasta en Plantronics Audio PC Headset Speaker Switch |
| Koelpasta: € 3.79 Switch: 1 x € 14.09 | De Artic-5 koelpaste is de beste koelpasta en zorgt voor de beste geleiding heb ik gelezen. Voor die 3 euro kan je het natuurlijk niet laten liggen. Verder overweeg ik de aanschaf van de Plantronic speaker switch, maar uitleg staat bij de vragen. |
| BESTURINGSSYSTEEM | Microsoft Windows Vista 32 Bit Home Premium, NL, OEM |
| € 85.89 | Deze heeft volgens mij geen uitleg nodig. Het platform doet het ook aardig tot goed met gamen en ik heb altijd nog een Windows XP bij de hand. Verder is de eye-candy om van te smullen. |
| Kosten | |
De teller staat met bovengenoemde configuratie op € 2166.48. Dit is exclusief behuizing, schijven voor besturingssysteem en Speaker swich, omdat ik hier nog niet uit ben. |
| Vragen | |
1. Wat kan ik het beste doen qua harde schijven? Voor het besturingssysteem kan ik kiezen voor een Raptor 74GB, maar anderen zeggen dat 2 schijven in RAID-0 weer sneller is. In dit laatste geval heb ik dan op z'n minst 640 GB, wat ik erg veel vind aangezien ik data en de besturing graag gescheiden heb. 2. Windows Vista 32bit ziet maar 3.2 GB geheugen. Ik heb nu gekozen voor 2Gb geheugen, maar is het misschien verstandig om 4 GB geheugen erin te zetten? Windowd zal desondanks maar 3.2 GB zien, maar dit is al meer dan 2. Is dit rendabel gezien de meerwaarde die je merkt in games? 3. Om snel te kunnen wisselen van speakers en headset moet ik nu nog achter me bureau draadjes omwisselen in de geluidskaart. Dit kan ik ook via mijn bureau doen met 2 x Plantronic speaker switch. (Speakerswitch is niet geschikt voor 5.1, dus 3 draden). Zijn hier alternatieven voor die ik over het hoofd gezien heb? 4. Is het, gezien het geluidsniveau, handig om ook de cooler van de Scythe Infinity te vervangen door de Sharkoon Silent Eagles? 5. Ik heb nog nooit met RAID gewerkt. Is de RAID-functie op het moederbord voldoende (indien ik voor RAID-0 ga) of moet er nog een aparte controller bij? Overige suggesties betreft het systeem zijn welkom |
Alvast bedankt!
Hoop dat dit een goede ts is