Computerboxjes of hifi?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 18:34
Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar een mooie surround set voor op mijn slaapkamer (ca. 4x5 meter, en hoog), die ik dan op de computer aan wil sluiten. De geluidskaart waarop het moet worden aangesloten wordt een Auzentech X-Plosion DTS Connect (gelijk aan Club3D Theatron Agrippa).

Eerst was ik van plan om een Teufel Concept E Magnum Power Edition te nemen met een Decoderstation 3, maar nu zat ik even erover na te denken, en bedacht ik dat we hier in huis nog een Marantz SR4200 receiver hebben staan, die niet gebruikt wordt. Deze ondersteund DTS en Dolby Digital, net als de Decoderstation 3, en heeft 5x70W 6Ohm uitgangen en een pre-out voor de subwoofer.
Ik zou dus inplaats van de Teufel Concept E Magnum Power Edition ook de SR4200 kunnen gebruiken en dan een mooi boxensetje erbij kopen.
Mijn oog viel op de JBL SCS 178, die hier voor 217 euro te krijgen is. Deze heeft een actieve subwoofer. Alleen hebben de 5 boxen van 4Ohm, kan dat wel met mijn receiver?
En qua prijs is de JBL + receiver combo het voordeliger dan de teufel, maar misschien zijn er nog andere leuke setjes?
Of zou de teufel sowieso al beter klinken dan de JBL?

Dank voor jullie aandacht!

#FFTB #CRO validator Kingstaker

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Wat was je van plan te gaan doen dan met je pc?
Zelf zou ik er hifiboxen onder stallen, maar dan zou ik beginnen met 2.0 of 2.1. Dan kun je gelijk significant beter gaan dan Teufel. De woofer ben ik niet echt zo gecharmeerd van bij Teufel. Het is een stuk beter dan Logitech brol, maar overal werd geroepen dat ie zo zwaar en groot was... grote tegenvaller dus. De woofer die erin zit ziet er opzich wel goed uit, en het is dus niet echt een boenkekast, maar echt laag komt er niet uit. Dat vind ik opzich wel jammer, want er was een redelijk goede basis gelegd. De boxjes bij Teufel zijn opzich ook wel mooi, een 19mm dome met een breedbandertje zorgt toch voor een aardig ruimtelijk geluid, maar al met al mist er toch wel wat.

Maargoed da's mijn mening, ikzelf zou dus wat boxen zelfbouwen. Ik heb nog wel een leuk ontwerp voor je, klinkt heerlijk ruimtelijk. Da's wel een beetje een andere benadering van geluid maargoed.

De keuze maak je zelf.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Seers schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 21:35:
Wat was je van plan te gaan doen dan met je pc?
Zelf zou ik er hifiboxen onder stallen, maar dan zou ik beginnen met 2.0 of 2.1. Dan kun je gelijk significant beter gaan dan Teufel. De woofer ben ik niet echt zo gecharmeerd van bij Teufel. Het is een stuk beter dan Logitech brol, maar overal werd geroepen dat ie zo zwaar en groot was... grote tegenvaller dus. De woofer die erin zit ziet er opzich wel goed uit, en het is dus niet echt een boenkekast, maar echt laag komt er niet uit. Dat vind ik opzich wel jammer, want er was een redelijk goede basis gelegd. De boxjes bij Teufel zijn opzich ook wel mooi, een 19mm dome met een breedbandertje zorgt toch voor een aardig ruimtelijk geluid, maar al met al mist er toch wel wat.

Maargoed da's mijn mening, ikzelf zou dus wat boxen zelfbouwen. Ik heb nog wel een leuk ontwerp voor je, klinkt heerlijk ruimtelijk. Da's wel een beetje een andere benadering van geluid maargoed.

De keuze maak je zelf.
Het feit dat jij helemaal into zelfbouw bent, betekent niet dat de hele wereld dat ook is! Volgens mij ben jij echt een enthousiasteling. Anyway... Hij vraag heel wat anders en op sommige vragen kon hij ook zelf wat onderzoek doen, maar een echt antwoord heb jij hem niet gegeven vind ik.

Wat ik hesr wil adviseren is om eerst even te gaan luisteren naar de JBL's. Als ze je bevallen, dan ben je gauw klaar zou ik zeggen :)

Suc6

...en waarom?

• blu-fox
Ohja, vergeten, ik wil de boxen vooral gebruiken voor films en ook wat muziek.
Maar is die Marantz SR4200 goed genoeg om een aardig geluid te produceren? Heb nu geen boxen waarmee ik kan testen...

Verwijderd

217 Euro voor dat JBL setje (of 2 euro meer bij Alternate, een bekendere en meer gerenommeerde webshop) is geen slechte prijs, en die speakers zitten minimaal op het niveau van die Teufel.
Maar je Marantz zal de versterker in de Teufel Concept E alle kanten van de kamer laten zien!

Ik gebruik zelf de subwoofer uit dat JBL set voor m'n PC's (in 2.1 opstelling op een Aura VA100 versterker (B&W, 15+ jaar oud, 2x 40W en volledig discreet opgebouwd) en 2 kleine Kef Q8i front speakers), en die sub gaat ook niet zo heel erg laag, maar klinkt wel goed gedetailleerd en voor een kamer van 4x5 is 't ruim voldoende. 't Is geen boombox voor in games, maar in je slaapkamer zit je daar meestal ook niet om te springen.

• Seers
The_Alchemist schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 21:44:
[...]
Het feit dat jij helemaal into zelfbouw bent, betekent niet dat de hele wereld dat ook is! Volgens mij ben jij echt een enthousiasteling. Anyway... Hij vraag heel wat anders en op sommige vragen kon hij ook zelf wat onderzoek doen, maar een echt antwoord heb jij hem niet gegeven vind ik.
Nee. Daarom zei ik ook wat ik zou doen.
Wat ik hesr wil adviseren is om eerst even te gaan luisteren naar de JBL's. Als ze je bevallen, dan ben je gauw klaar zou ik zeggen :)
Dat lijkt me niet echt de goede weg.
a) Als je even luisterd krijg je verkeerde indrukken. Lekker opgepompt hoog en laag klinkt wel lekker. Even. Dan kom je er na een week/maand/halfjaar achter dat het vreselijk irritant is.
b) Als je die speakers als enige luistert, heb je helemaal geen referentie en vindt 'ie het waarschijnlijk geweldig. Maar dan weet hij niet wat er nog meer te koop is.
c) Als je daar luistert, kom je nogal van een kouwe kermis thuis als je de speakers in je eigen kamer neerzet.

Edit: Oh, en 4 Ohm speakers op die Marantz kan prima. Als je maar niet te hard gaat draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Seers op 23-05-2007 22:03 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
hesr schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 21:09:

Alleen hebben de 5 boxen van 4Ohm, kan dat wel met mijn receiver?
Nee, niet doen. Er staat niet voor niets 6 Ohm op. Met 4 Ohm speakers belast je de versterker te veel en verkort je de levensduur. in bepaalde bereiken (crossover punt) is het zelfs mogenlijk dat de weerstand onder de 4 Ohm gaat. Je begint dan al automatisch met vervorming (ik weet niet of het hoorbaar is) en dat is jammer.
Edit: Oh, en 4 Ohm speakers op die Marantz kan prima. Als je maar niet te hard gaat draaien.
4 ohm is 4 ohm, de impedantie verandert niet als je je systeem niet te hard zet.

[ Voor 30% gewijzigd door marquis op 23-05-2007 22:18 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Seers schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:03:
Dat lijkt me niet echt de goede weg.
a) Als je even luisterd krijg je verkeerde indrukken. Lekker opgepompt hoog en laag klinkt wel lekker. Even. Dan kom je er na een week/maand/halfjaar achter dat het vreselijk irritant is.
Als je een beetje weet hoe je muziek of favoriete film voor jou zou moeten klinken, irriteer je je al direct aan opgepompt hoog of laag. Daar heb je geen half jaar voor nodig...
Toen ik die JBL sub kocht (2e hands) stond 'ie ook te dicht bij een muur, met een te hoge cutoff frequency, en veel te hard.

Sub 30 cm verder van de zijmuur gezet, cutoff op <120Hz, en volume op acceptabel niveau (bij muziek moet je in feite een sub pas horen wanneer je 'm uitzet: dan mis je dat 'ie bijdraagt aan het klankbeeld), en toen bleek 't een prima sub te zijn voor wat ik zocht. ;)

• Seers
marquis schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:10:
[...]

Nee, niet doen. Er staat niet voor niets 6 Ohm op. Met 4 Ohm speakers belast je de versterker te veel en verkort je de levensduur. in bepaalde bereiken (crossover punt) is het zelfs mogenlijk dat de weerstand onder de 4 Ohm gaat. Je begint dan al automatisch met vervorming (ik weet niet of het hoorbaar is) en dat is jammer.

[...]

4 ohm is 4 ohm, de impedantie verandert niet als je je systeem niet te hard zet.
Nee, maar de te geven stroom door de versterker wel.

En mensen die precies weten hoe hun favo stukje muziek moet klinken die verder alleen naar ... wat voor speakers hebben geluisterd heb ik diep respect voor! Op HTForum en dergelijke veranderen mensen heel vaak van speakers en apparatuur. Dat heeft dus wel een reden. ;)

• blu-fox
Over die impedantie, wat ik niet snap, i nde gebruiksaanwijzing van de receiver staat dat de impedantie 8 Ohm is, maar achterop de receiver staat dat de impedantie 6 Ohm is. Wat moet ik nu geloven?

Zijn er andere goede alternatieven in de prijsklasse van de JBL?

[ Voor 14% gewijzigd door blu-fox op 23-05-2007 22:38 ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Meestal moet de imperdantie groter zijn dan 6 ohm (staat waarschijnlijk < 6 ohm).

Ik heb hier een Marantz SR4000 staan. Prima ding, komt zeer goed geluid uit, en zeker beter dan die Teufel, dat kan ik je verzekeren.
Wil je persee 5.1 ? Anders zou ik eens kijken naar een setje mooie zuilen, 2e hands is ook veel aanbod. Dan ga je waarschijnlijk ook nog wat lager dan de JBL (60hz).

Portfolio

• marquis
Seers schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:31:
[...]
Nee, maar de te geven stroom door de versterker wel.
En die wordt dus te hoog als je impendantie te laag is.
Over die impedantie, wat ik niet snap, i nde gebruiksaanwijzing van de receiver staat dat de impedantie 8 Ohm is, maar achterop de receiver staat dat de impedantie 6 Ohm is. Wat moet ik nu geloven?
Ja, dat zag ik ook al. Vroeg me al af waar je die 6 Ohm vandaan haalde...... maar nu snap ik het.
Ik denk dat je van die 6 Ohm uit mag gaan die op je versterker staat. Bel ze anders gewoon even:

Marantz Nederland Benelux
Postbus 8744
5605 LS Eindhoven

Tel: 040-2507800
Fax: 040-2507802

[ Voor 53% gewijzigd door marquis op 23-05-2007 23:08 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het hele gedoe met de Ohm zou ik niet te zwaar nemen. Die marantz kan echt wel wat hebben en als je niet onbenullig hard gaat draaien zal hij er echt niet stuk van gaan. Ik heb ook jaren met marantz gedraaid met 'de verkeerde' speakers en doe dat nu weer op mijn HK. Vergeet niet dat een simpel surroundsetje (de speakers dus) waar 8 Ohm op staat in werkelijkheid vaak wel een dip heeft van 4 of lager en dat gaat ook allemaal goed. Kom je tegen de 0 ohm schakelt de marantz vanzelf uit :)

• blu-fox
Ik heb nu een alternatief gevonden voor de JBL.

De Canton Movie CD 101, kost 250 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.canton.de/images/produkte/moviecd101-1.jpg
Technische gegevens

Gebruik - Satellieten/Centerspeaker
Actief subwoofersysteem
Principe - Front: 2-weg gesloten
Center: 2-weg gesloten
Surround: 2-weg gesloten
Subwoofer: Bandfiltersysteem
Muziekbelastbaarheid - Front: 100 Watt
Center: 100 Watt
Surround: 100 Watt

Normaal-/Muziekvermogen - Subwoofer: 100 Watt
Rendement (1 Watt/1m) - 86 db (1 W, 1 m)
Frequentiebereik - Front: 80...25.000 Hz
Center: 80...25.000 Hz
Surround: 80...25.000 Hz
Subwoofer: 33...140 Hz
Wisselfrequentie - Front: 3.900 Hz
Center: 3.900 Hz
Surround: 3.900 Hz
Subwoofer: 80...140 Hz (regelbaar)

Lagetonenchassis - Front: 1 x 80 mm, aluminium
Center: 2 x 80 mm, aluminium
Surround: 1 x 80 mm, aluminium
Subwoofer: 1 x 200 mm, Cellulose/grafiet (Wave Surround)

Hogetonenchassis - Front: 1 x 15 mm, aluminium
Center: 1 x 15 mm, aluminium
Surround: 1 x 15 mm, aluminium

Impedantie - 4...8 Ohm
Afmetingen (BxHxD) - Front: 9 x 13,5 x 10 cm
Center: 22 x 9 x 10 cm
Surround: 9 x 13,5 x 10 cm
Subwoofer: 24 x 42,5 x 42 cm

Gewicht - Front: 1,0 kg
Center: 1,7 kg
Surround: 1,0 kg
Subwoofer: 10,4 kg

Kleur 1 - Aluminium zilver
Leverbare accessoires - Luidsprekerstandaard LS 90
Luidsprekerstandaard LS 95

Bijzonderheden - Front:
Magnetisch afgeschermd
Polyswitch systeembeveiliging
Inclusief muurbeugel
Center:
Magnetisch afgeschermd
Surround:
Magnetisch afgeschermd
Polyswitch systeembeveiliging
Inclusief muurbeugel
Subwoofer:
Regelbare kantelfrequentie
Regelbaar basniveau
SC-techniek
Deze heeft dus een impedantie van 4-8 Ohm, past dan denk ik wel beter.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hesr schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:14:
Ik heb nu een alternatief gevonden voor de JBL.

De Canton Movie CD 101, kost 250 euro.

[afbeelding]

[...]

Deze heeft dus een impedantie van 4-8 Ohm, past dan denk ik wel beter.
hehe dat is dus precies wat ik zeg hierboven. De meeste speakers hebben echt geen vaste impedantie. Meestal daalt die namelijk bij hogere belasting (lees zware bastonen) dus het kan best zijn dat de ene speaker van zogenaamd 8 ohm dipt naar 2 ohm terwijl een betere speaker (wellicht met ingangscorrectie in het filter) van 6 ohm niet onder de 5 komt. Hier zijn de meeste recievers ook prima tegen bestand en zeker die marantz. Dus nogmaals laat hier niet je keuze van afhangen maar van je oren. Ga luisteren! Problemen onstaan pas bij een langdurige belasting die rond de 2 0hm of lager ligt. Hier wordt de reciever erg warm van. Maar ook dat is op zich geen probleem want de meeste marantz recievers zijn daar zowel thermisch al electronisch voor beveiligd (wordt de impendantie te laag ziet hij dit als kortsluiting en sluit de speaker uitgang even af tot een reset)

• marquis
Daar heb je ook gelijk in. De beveiliging is bij Marantz dik oke :)

Pagina: 1