Welke CPU Poweredge 2950 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Beste,

Ik sta op het punt een Dell Poweredge 2950 Server te kopen. Even een korte beschrijving wat ik hier mee ga doen.

Als basis OS draai ik Linux SuSE met VMware server 1.3. Op deze server ga ik virtuele servers verhuren. De 1e klant gaat een 2003 TS omgeving draaien. Maar dat is niet zo belangrijk.

De server zal 2x 250GB sata in raid 1 draaien voor de virtuele servers en de suse basis omgeving. Daarnaast zullen er nog 2 250GB sata schijven in raid 1 draaien voor de backups.

Er zullen 4 geheugenbanken van 1Gb in komen met een FB van 667 MHz (Dual Rank-DIMM's)

Nu kom ik uit bij mijn probleem. In prijs scheelt het niks, maar ik weet niet wat verstandig is. Ik wil 2 intel dualcore CPU's En zit met de onderstaande keuze.

2x Dual Core Intel® Xeon® 5050, 2x2MB Cache, 3.00GHz, 667MHZ FSB [Inbegrepen in prijs]

2x Dual Core Intel® Xeon® 5110, 4 MB cache, 1,6 GHz, 1.066 MHz FSB meerprijs € 0,00

Graag hoor ik wat jullie adviseren, en waarom.

Alvast bedankt!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Vmware server en dan Terminalserver gaan draaien... tja niet met vmware server :z dat doe je met ESX (en zelfs dan zou ik het niet doen omdat de performance niet top is), en dan met sata schijven :o

is het voor hobby of wil je het echt profi gaan doen :? (serieuze vraag)

[ Voor 25% gewijzigd door Zwelgje op 23-05-2007 22:29 ]

A wise man's life is based around fuck you

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat is niet je enige zorg denk ik. Als je naast TS nog meer VM's wil draaien zou ik voor quadcores gaan. Lijkt me een stuk sneller. Meer geheugen zal je ook vast niet aan ontkomen.
Dit blijven echter speculaties tot we precies weten wat je met die bak gaat doen, en hoe zwaar 'ie belast gaat worden. Terminal servers komen in vele soorten en maten, en draaien doorgaans niet best onder vmware...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• nicket84
Het is een TS omgeving van 5 tot 10 gebruikers. Dus de performance zal geen probleem zijn. Een ESX licentie is behoorlijk duur. En op mijn testomgeving draait VMware server erg goed.

Maar dit zijn geen antwoorden op mijn vraag. Welke van de 2 CPU sets is het beste?

Bedankt voor jullie reacties....

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Define test omgeving :?
Er is een verschil tussen 5 concurrent sessie's starten en kijken naar je load, en 5 concurrent sessie's met type miepen die de hele dag office doen en tussendoor op Hyves zitten te kijken.

Zijn die SATA disks hotswapable ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• nicket84
Koffie schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 07:33:
Define test omgeving :?
Er is een verschil tussen 5 concurrent sessie's starten en kijken naar je load, en 5 concurrent sessie's met type miepen die de hele dag office doen en tussendoor op Hyves zitten te kijken.

Zijn die SATA disks hotswapable ?
Er zullen max 5 tot 10 gebruikers tegelijk ingelogd zijn. Mijn testomgeving draaid puur om de VM mogelijkheden te testen. Dit is een gewone 3ghz 1gb geheugen pc. Binnen deze TS sessies wordt alleen openoffice, een email client, en een boekhoudprogramma gedraaid. En natuurlijk zullen er wat websites via de browser geopend worden. Kwa performance niks spannends dus.

Ik neem aan dat ze hotswapable zijn, omdat ze in een raid1 config draaien, hoezo?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verkijk je niety op een eigen test en op een echte gebruiker.
een gebruiker gaat ook daadwerkelijk zitten typen in OpenOffice.
Een gebruiker zal mailtjes binnen krijgen en versturen met als inhoud plaatjes, filmpjes en Flash spelletjes.
Die gaan ze allemaal op die TS starten/bekijken.

Dat iets RAIDx is, wil nog lang niet zeggen dat het HotSwap is, dat zou ik echt even goed nakijken in de specs van die server.

• nicket84
Koffie schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 08:22:
Verkijk je niety op een eigen test en op een echte gebruiker.
een gebruiker gaat ook daadwerkelijk zitten typen in OpenOffice.
Een gebruiker zal mailtjes binnen krijgen en versturen met als inhoud plaatjes, filmpjes en Flash spelletjes.
Die gaan ze allemaal op die TS starten/bekijken.

Dat iets RAIDx is, wil nog lang niet zeggen dat het HotSwap is, dat zou ik echt even goed nakijken in de specs van die server.
Maar waarom zou ik hotswappen?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Omdat je niet de server uit wil zetten/open schroeven als een schijf stuk is, schijven gaan het meeste stuk en bij hot-swap is het schijf eruit, erin, rebuilden en alles draait probleemloos door.

De 5050 is oud en afgedankt, de 5100 heeft een betere performance en is energie zuinig waardoor je colocatie kosten een stuk lager zijn. Daarnaast bieden ze ondersteuning voor hardware virtualizatie.

Back-ups maak je niet op dezelfde server, als die bak in de hens vliegt of een schok krijgt is alles alsnog foetsie.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je weet zeker dat je zakelijk met dit soort praktijken aan de slag wilt gaan ?
RAID1 is mirroring, ik neem aan dat je dit wilt om te zorgen dat je data enigzins 'beveiligd' is en dat je een hogere uptime kunt garanderen.

Als het niet hotswapable is, en er valt een disk uit zit je daar mooi. Heb je een schitterend systeem wat 'bestand' is tegen hardware failure maar je moet nog wel al je klanten bellen om te vragen of ze uit willen loggin in verband met hardware failure.
Met hotswap ruk je die dode disk eruit en prop je er een nieuwe in (welke uiteraard binnen 4 uur op tafel ligt conform het support contract wat je op je server hebt afgesloten).

Again, ik weet gewoonweg niet of die Dell wel/niet HotSwap heeft dus ik zou dat echt even nakijken.

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 24-05-2007 08:43 . Reden: typo ]

• nicket84
Gert schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 08:38:
Omdat je niet de server uit wil zetten/open schroeven als een schijf stuk is, schijven gaan het meeste stuk en bij hot-swap is het schijf eruit, erin, rebuilden en alles draait probleemloos door.

De 5050 is oud en afgedankt, de 5100 heeft een betere performance en is energie zuinig waardoor je colocatie kosten een stuk lager zijn. Daarnaast bieden ze ondersteuning voor hardware virtualizatie.

Back-ups maak je niet op dezelfde server, als die bak in de hens vliegt of een schok krijgt is alles alsnog foetsie.
Bedankt voor je reactie! Ik heb net een half uur geleden de 5100 besteld. Nu begrijp ik waarom je wil hotswappen... De data wordt inderdaad "extra" remote "binnen de zelfde datacenter" gebackupt.

• nicket84
Koffie schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 08:40:
Je weet zeker dat je zakelijk met dit soort praktijken aan de slag wilt gaan ?
RAID1 is mirroring, ik neem aan dat je dit wilt om te zorgen dat je data enigzins 'beveiligd' is en dat je een hogere uptime kunt garanderen.

Als het niet hotswapable is, en er valt een disk uit zit je daar mooi. Heb je een schitteren systeem wat 'bestand' is tegen hardware failure maar je moet nog wel al je klanten bellen om te vragen of ze uit willen loggin in verband met hardware failuren.
Met hotswap ruk je die dode disk eruit en prop je er een nieuwe in (welke uiteraard binnen 4 uur op tafel ligt conform het support contract wat je op je server hebt afgesloten).

Again, ik weet gewoonweg niet of die Dell wel/niet HotSwap heeft dus ik zou dat echt even nakijken.
Goed punt.. niet bij stil gestaan.. Ik zal het uitzoeken, wanneer het niet hotswappable is, kan het natuurlijk ook aankondigen en om 4u in de ochtend de nieuwe disk plaatsen. En het rebuilden moet toch ook d.m.v. een bootable disk, waardoor de server er tijdelijk uit ligt.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 21:00

Qwerty-273

Meukposter

nicket84 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 08:43:
Goed punt.. niet bij stil gestaan.. Ik zal het uitzoeken, wanneer het niet hotswappable is, kan het natuurlijk ook aankondigen en om 4u in de ochtend de nieuwe disk plaatsen. En het rebuilden moet toch ook d.m.v. een bootable disk, waardoor de server er tijdelijk uit ligt.
Met een hotswapable hdd hoef je de server niet down te brengen voor een rebuild. Dat gebeurt gewoon on the fly (of hoe je het ook wilt noemen).

Denk er ook aan dat schijven uit een zelfde serie soms in groepjes kunnen overlijden. Stel je hebt een raid 1 array, 1 schijf overlijdt rond 8 uur in de ochtend, en je wilt wachten tot 's nachts om de hdd te verwisselen (als je toegang kan krijgen natuurlijk 's nachts to je colocatie). Alleen 's avond rond 7 uur overlijdt de tweede schijf. Dan heb je een groot probleem, al je data weg (en hopen dat je remote backup recent genoeg is)

Met hotswap (en een spare hdd al aangesloten) verminder je de kans dat je complete array er uit knalt tijdens zulke omstandigheden.

Daarnaast is een TS geschreven/ontworpen om 'verdeelt' te worden over meerdere machines (citrrix farm bv) en is het vanwege verschillende punten 'lastiger' om te virtualiseren met behoud van een goede performance. Zonder een compleet test traject loop je de kans dat je TS een mindere performance neerzet dan wanneer deze fisiek was geweest.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• nicket84
Qwerty-273 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:21:
[...]

Met een hotswapable hdd hoef je de server niet down te brengen voor een rebuild. Dat gebeurt gewoon on the fly (of hoe je het ook wilt noemen).

Denk er ook aan dat schijven uit een zelfde serie soms in groepjes kunnen overlijden. Stel je hebt een raid 1 array, 1 schijf overlijdt rond 8 uur in de ochtend, en je wilt wachten tot 's nachts om de hdd te verwisselen (als je toegang kan krijgen natuurlijk 's nachts to je colocatie). Alleen 's avond rond 7 uur overlijdt de tweede schijf. Dan heb je een groot probleem, al je data weg (en hopen dat je remote backup recent genoeg is)

de 2e 2x 250gb raid 1 is voor de lokale backup. Daarnaast zal er dagelijks all VM bestanden vanaf de backup naar de remote gekopieerd worden.

Met hotswap (en een spare hdd al aangesloten) verminder je de kans dat je complete array er uit knalt tijdens zulke omstandigheden.

Daarnaast is een TS geschreven/ontworpen om 'verdeelt' te worden over meerdere machines (citrrix farm bv) en is het vanwege verschillende punten 'lastiger' om te virtualiseren met behoud van een goede performance. Zonder een compleet test traject loop je de kans dat je TS een mindere performance neerzet dan wanneer deze fisiek was geweest.

ik weet het... Draai bij mijn vaste baan een citrix farm met 12 fysieke citrix servers. En hebben 3000 gebruikers. Waarvan er +/- 300 constant zijn ingelogd. Maar ik ben er echt niet bang voor dat ik in deze TS VM voor 5 tot 10 gebruikers performance tekort komt. En al is dat het geval, deze zijn natuurlijk met een paar muisklikken te upgraden.

• nicket84
Onderstaande een overzicht van de bestelde config.

DELL PowerEdge™ 2950 Dual Core Intel® Xeon® 5110, 4 MB cache, 1,6 GHz, 1.066 MHz FSB
Additional Processor Dual Core Intel® Xeon® 5110, 4 MB cache, 1,6 GHz, 1.066 MHz FSB
Memory 4 GB FB 667 MHz geheugen (4 x 1 GB Dual Rank-DIMM's)
Floppy Drives and Additional Storage Devices No Floppy Disk Drive required
Network Cards Broadcom® NetXtreme 5721 Single Port Gigabit Ethernet NIC, Cu, PCIe x1
Optical Devices 8x DVD-station, intern, halfhoog
Shipping Documents PowerEdge 2950 - Engels, stroomkabel voor rack
2nd Hard Drive 250 GB 3,5-inch SATA Universal harde schijf (7.200 rpm)
Standard Warranty Basisgarantie
Enhanced Service Packs 3 jaar BASIC Support, on-site respons op de volgende werkdag, tijdens de kantooruren
Installation Services No installation
Raid Connectivity C7 Integrated SAS / SATA, RAID1/RAID1 using add in PERC 5/i controller, 4 Hard Drives
Power Supply Twee hot-pluggable voedingen, voor redundantie
4th Hard Drive 250 GB 3,5-inch SATA Universal harde schijf (7.200 rpm)
5th Hard Drive 250 GB 3,5-inch SATA Universal harde schijf (7.200 rpm)
3rd Hard Drive 250 GB 3,5-inch SATA Universal harde schijf (7.200 rpm)
Backplanes 1 x6-backplane voor 3,5-inch harde schijven
Rack Mounting Rails Rackchassis met Rapid/Versa-schuifrails, universeel
Order Information PowerEdge Order - Netherlands
TCP/IP Offload Engine Enablement ( Tied Module ) Broadcom TCP/IP Offload Engine Not Enabled
Riser Card Uitbreidingskaart met PCI Express-ondersteuning (2 x PCIe x8-sleuven; 1 x PCIe x4-sleuf)
1st RAID or SCSI Controller Card PERC 5/i, x6-backplane, geïntegreerde RAID-controllerkaart
Factory Installed Operating System Niet inbegrepen
Non-Factory Installed Operating Systems Niet inbegrepen
System Documentation OpenManage-serversoftware, met CD & documentatie
1st Hard Drive 250 GB 3,5-inch SATA Universal harde schijf (7.200 rpm)
Front Bezel PowerEdge 2950-omlijsting/assemblage

Verwijderd

De SATA's zijn niet hot-plugable.

Waarom trouwens niet een quad-core ipv twee dual's? :? Je had een X5355 voor nog minder geld en dan kon je nog uitbreiden met nog een quad core.

Daarnaast zul je ook snel moeten gaan kijken naar ESX denk ik. Met VMWare Server kun je verder weinig garanties geven aan je klanten. (Mhz bv.) De ene klant kan de andere in de weg zitten met VMWare Server.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2007 22:58 ]

• nicket84
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:56:
De SATA's zijn niet hot-plugable.

Waarom trouwens niet een quad-core ipv twee dual's? :? Je had een X5355 voor nog minder geld en dan kon je nog uitbreiden met nog een quad core.

Daarnaast zul je ook snel moeten gaan kijken naar ESX denk ik. Met VMWare Server kun je verder weinig garanties geven aan je klanten. (Mhz bv.) De ene klant kan de andere in de weg zitten met VMWare Server.
Heb de order gewijzigd. Heb nu een Xeon Quad core en 4x 146GB SAS 15K besteld. En ben aan het overwegen VMWare ESX te kopen....

[ Voor 4% gewijzigd door nicket84 op 30-05-2007 21:19 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

PS Vmware Server mag je niet commercieel verhuren volgens de voorwaarden.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• nicket84
Tomsworld schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:54:
PS Vmware Server mag je niet commercieel verhuren volgens de voorwaarden.
Ben al bezig met ESX, heb al een boek besteld. Software ga ik van het weekend testen. En vervolgens aanschaffen :)

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 13:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Als je TS gaat draaien, let dan wel op dat je ff op MS knowledgebase kijkt hoe je de CPU usage van flash kan terugdringen, als 2 man flash gaat zitten kijken ziet het er voor hen niet uit (zal er ook niet uitzien, als had je nog zoveel bandbreedte) en je CPU's gaan lekker op 100% zitten klieren... lees je eerst ff in..

• nicket84
MaxxBass schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 23:30:
Als je TS gaat draaien, let dan wel op dat je ff op MS knowledgebase kijkt hoe je de CPU usage van flash kan terugdringen, als 2 man flash gaat zitten kijken ziet het er voor hen niet uit (zal er ook niet uitzien, als had je nog zoveel bandbreedte) en je CPU's gaan lekker op 100% zitten klieren... lees je eerst ff in..
Heel simpel.. geen flash ondersteuning.... Ik weet niet precies hoe het met MS TS zit, maar binnen citrix is flash geen enkel probleem.

• nicket84
Update

Ik heb het volgende inmiddels binnen:

Dell Poweredge 2950
1x Quadcore 1,86Ghz 1000Mhz CPU gegaan
4x 1Ghz 677Mhz geheugen
2x 146GB 15RPM SAS Raid 1
2x 146GB 15RPM SAS Raid 1
2x voeding
1x dvd-rom
3x Gb NIC

En ESX 3.01 starter editie.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33

Asteroid9

General Failure

Je weet dat je met ESX starter editie maar 1 CPU aan een VM toe kan wijzen?
Met die dualcore CPU's kun je dan nog wel aardig wat, maar denk er aan je VM's netjes te verdelen, wat priorisering is wel handig.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• nicket84
Asteroid9 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:33:
Je weet dat je met ESX starter editie maar 1 CPU aan een VM toe kan wijzen?
Met die dualcore CPU's kun je dan nog wel aardig wat, maar denk er aan je VM's netjes te verdelen, wat priorisering is wel handig.
Ik kan aan een vm 1, 2 , of 4 CPU's (cores) geven. (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs2esx.com/esxlic.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door nicket84 op 14-06-2007 20:53 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

@ts:
In een van je vorige posts stond er 3 year NBD onsite. Als het moederbord of backplane stuk is, kun je je dan veroorloven een dag niets te kunnen doen, of heb je een backup? Ik vind de disk-to-disk backup op dezelfde machine niet zo handig vanwege die punten, maar weer afhankelijk van wat je wilt met je setup :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

1x Quadcore 1,86Ghz 1000Mhz CPU gegaan
4x 1Ghz 677Mhz geheugen
Als je CPU een 1066MHz FSB heeft, waarom beperk je de (mogelijke) geheugenbandbreedte dan, door te kiezen voor 667MHz geheugen? :)
Ik snap dat dat het prijskaartje is... Maar neem aan, dat dat op den duur vanzelf terugverdiend word? :)

Met dingen als dit, is performance voor mij in ieder geval belangrijker dan geld... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2007 21:09 ]

• nicket84
PcDealer schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:54:
@ts:
In een van je vorige posts stond er 3 year NBD onsite. Als het moederbord of backplane stuk is, kun je je dan veroorloven een dag niets te kunnen doen, of heb je een backup? Ik vind de disk to disk backup op dezelfde machine niet zo handig vanwege die punten, maar weer afhankelijk van wat je wilt met je setup :)
In het contract voor de klant staat ook vermeld dat hardware storingen buiten de uptime garantie vallen. Momenteel is er gewoonweg geen budget voor 2 Servers, en een 2x een Enterprise versie van ESX. Buiten de disk to disk backup wordt er vanuit de backup raid1 set een backup naar een andere server geschreven.

• nicket84
GJ-tje schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:08:
[...]
Als je CPU een 1066MHz FSB heeft, waarom beperk je de (mogelijke) geheugenbandbreedte dan, door te kiezen voor 667MHz geheugen? :)
Ik snap dat dat het prijskaartje is... Maar neem aan, dat dat op den duur vanzelf terugverdiend word? :)

Met dingen als dit, is performance voor mij in ieder geval belangrijker dan geld... ;)
Heel simpel :) die optie is/was er niet:

En ik had ook graag 8GB gehad, maar zoals je ziet is die meerprijs enorm

1GB FB 667MHz FBD (2x512MB single rank DIMMs) [Inbegrepen in prijs]
2 GB FB 667MHz FBD (4 x 512 MB Single Rank-DIMM's) [meerprijs € 210,00 of € 8/maand-1]
2GB FB 667MHz Memory (2x1GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 150,00 of € 5/maand-1]
4 GB FB 667 MHz geheugen (4 x 1 GB Dual Rank-DIMM's) [meerprijs € 510,00 of € 18/maand-1]
4GB FB 667MHz FBD (8x512MB single rank DIMMs) [meerprijs € 630,00 of € 22/maand-1]
8GB FB 667MHz FBD (8x1GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 1.230,00 of € 43/maand-1]
8GB FB 667MHz FBD (4x2GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 1.230,00 of € 43/maand-1]
16GB FB 667MHz FBD (8x2GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 2.670,00 of € 93/maand-1]

[ Voor 3% gewijzigd door nicket84 op 14-06-2007 21:19 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nicket84 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:18:
Heel simpel :) die optie is/was er niet:

En ik had ook graag 8GB gehad, maar zoals je ziet is die meerprijs enorm

1GB FB 667MHz FBD (2x512MB single rank DIMMs) [Inbegrepen in prijs]
2 GB FB 667MHz FBD (4 x 512 MB Single Rank-DIMM's) [meerprijs € 210,00 of € 8/maand-1]
2GB FB 667MHz Memory (2x1GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 150,00 of € 5/maand-1]
4 GB FB 667 MHz geheugen (4 x 1 GB Dual Rank-DIMM's) [meerprijs € 510,00 of € 18/maand-1]
4GB FB 667MHz FBD (8x512MB single rank DIMMs) [meerprijs € 630,00 of € 22/maand-1]
8GB FB 667MHz FBD (8x1GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 1.230,00 of € 43/maand-1]
8GB FB 667MHz FBD (4x2GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 1.230,00 of € 43/maand-1]
16GB FB 667MHz FBD (8x2GB dual rank DIMMs) [meerprijs € 2.670,00 of € 93/maand-1]
Kan je niet gewoon contact opnemen met Dell anders, omtrent die snelheid? :? Want zo benadeel je (imo) je de (max.) haalbare performance wel enorm imo

• nicket84
GJ-tje schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:32:
[...]
Kan je niet gewoon contact opnemen met Dell anders, omtrent die snelheid? :? Want zo benadeel je (imo) je de (max.) haalbare performance wel enorm imo
Ik begrijp je punt, maar dat is nu toch te laat...

• nicket84
Omdat ik met de standaard ipmi optie weinig kan, heb ik zojuist ook nog een DRAC kaart besteld, zodat de hardware uitvallen per mail worden verzonden, en ik per IP de monitor kan overnemen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nicket84 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:15:
[...]

In het contract voor de klant staat ook vermeld dat hardware storingen buiten de uptime garantie vallen. Momenteel is er gewoonweg geen budget voor 2 Servers, en een 2x een Enterprise versie van ESX. Buiten de disk to disk backup wordt er vanuit de backup raid1 set een backup naar een andere server geschreven.
Ok, dus backup is goed geregeld. Als er geen budget is voor twee servers, is dan die ene server niet erg belangrijk geworden en dus ook een goed servicecontract?

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33

Asteroid9

General Failure

nicket84 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:44:
[...]

Ik kan aan een vm 1, 2 , of 4 CPU's (cores) geven. (zie afbeelding)

[afbeelding]
Klopt, ik moet de situatie even iets verduidelijken.
Je kan ze selecteren, maar een non-multicore applicatie binnen je VM niet door ESX over meerdere CPU's verdeeld worden.
Dat wordt normaliter gedaan door virtual SMP, en die is niet aanwezig binnen de starter editie.

Je bent dus afhankelijk van de multicore ondersteuning van je applicaties zelf, en dat valt in de praktijk nogal tegen.
Of virtual SMP de meerprijs rechtvaardigd is weer een andere vraag.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nicket84 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:35:
[...]

Ik begrijp je punt, maar dat is nu toch te laat...
Ik zie het probleem ook niet?
dual channel DDR2-667 = +- 10800MB/s
1066MHz FSB = +- 8500MB/s

• nicket84
Asteroid9 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:36:
[...]

Klopt, ik moet de situatie even iets verduidelijken.
Je kan ze selecteren, maar een non-multicore applicatie binnen je VM niet door ESX over meerdere CPU's verdeeld worden.
Dat wordt normaliter gedaan door virtual SMP, en die is niet aanwezig binnen de starter editie.

Je bent dus afhankelijk van de multicore ondersteuning van je applicaties zelf, en dat valt in de praktijk nogal tegen.
Of virtual SMP de meerprijs rechtvaardigd is weer een andere vraag.
Oh, ik begrijp het.... Als dit gaat groeien zullen er meerdere Servers, en natuurlijk enterprise licenties aangeschaft worden... Maar dit is een goed begin lijkt me zo..

• nicket84
PcDealer schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:13:
[...]

Ok, dus backup is goed geregeld. Als er geen budget is voor twee servers, is dan die ene server niet erg belangrijk geworden en dus ook een goed servicecontract?
Dat geld is in beter apperatuur gestoken. Zoals SAS schijven ipv SATA, en een betere CPU, een grote contract bij de datacenter voor redundansie (met benodigde hardware), etc.

Ik ga er niet van uit, maar het kan gebeuren dat de server door hardware problemen plat gaat. Dat is voor een aantal zaken goed geregeld. Maar inderdaad het moederbord heb ik niet spare liggen.

Als je een startende onderneming hebt, zal je het toch moeten doen met wat je hebt. Ik heb uiteindelijk hier voor gekozen....

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nicket84 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 21:03:
[...]

Dat geld is in beter apperatuur gestoken. Zoals SAS schijven ipv SATA, en een betere CPU, een grote contract bij de datacenter voor redundansie (met benodigde hardware), etc.

Ik ga er niet van uit, maar het kan gebeuren dat de server door hardware problemen plat gaat. Dat is voor een aantal zaken goed geregeld. Maar inderdaad het moederbord heb ik niet spare liggen.

Als je een startende onderneming hebt, zal je het toch moeten doen met wat je hebt. Ik heb uiteindelijk hier voor gekozen....
Ik ben zelf ook bezig met starten. Maar is zoiets als een analyse maken van pro's en con's en waar geef je geld aan uit, wat gebeurt er als. Misschien is in jouw geval een dag niet werken niet opwegend tegen een servicecontract en dan is NBD goedkoper. Of de klant er blij van wordt... En met een servicecontract kun je zo vaak claimen als je wil (zegt ook wel iets over betrouwbaarheid...), vooral HDD's vallen er onder.

Oh ja terugkomend op mijn eigenlijke verhaal: incalculeren is belangrijk -> investeringsbegroting -> financiering.

Pagina: 1