iMac vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik zit er aan te denken nu toch eindelijk mijn PC te gaan upgraden en ik kom uit om de iMac (liever de MacPro, maar die is te duur). Ik wil graag een Apple vanwege OSX en vanwege z'n afmetingen (heb nu alleen een laptop en het buro is al vol). Verder zijn de specs ook goed natuurlijk. Ik zit nog met deze vragen, misschien dat er hier iemand is die er antwoord op heeft:

- Ik wil het 20" model kopen, weet iemand welk type scherm (S-IPS of S-PVA) er in de 20" zit? Is dit scherm geschikt voor kritisch grafisch werk en fotobewerking?

- Kan ik evt. zelf de videokaart vervangen? Is niet echt nodig, maar toch.

- Kan ik de iMac gebruiken voor 3D renderwerk? Ik weet dat de MacPro daar een stuk beter mee is, maar die ligt even buiten het budget. Voor het renderen moet 'ie soms dagen lang, 24 uur per dag, voor de volle 100% belast worden. Mijn huidige laptop kan dit niet, omdat 'ie dan te heet wordt.

(uiteraard al uitgebreid gegoogled, maar mijn name het scherm blijkt een hele lastig vraag te zijn)

Alvast bedankt!

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
1. Heb ik geen antwoord op.

2. Nee, dit is bij de 20" variant niet mogelijk. Alleen bij de 24" variant zijn er beperkte mogelijkheden, je kan er kiezen uit 2 videokaarten.

3. 24-7 Volle belasting is geen probleem voor een iMac. Ze worden niet zo heet en maken ook erg weinig lawaai onder zware belasting.

Verwijderd

Ik lag te pitten, me post ging over ACD 20" en niet de iMac.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2007 22:54 ]

Verwijderd

Ik denk dat een iMac een TN scherm heeft?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens een post op Macrumors:
Apple M9177 (Widescreen) has a 20 inch 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201W01) panel.
(Maar het ljikt me sterk, aangezien een oude cinema display dit scherm ook heeft, terwijl de iMac sinds de c2d een feller scherm heeft)

Bij het 20" model is de videokaart geen los onderdeel van de iMac. Bij de iMac 24" wel, maar het is volgens mij nog niemand gelukt om een werkend alternatief zelf te installeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Cubix op 24-05-2007 09:03 ]

• phaas
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga waarschijnlijk zelf even in de winkel kijken of ik kan ontwaren watvoor paneel er in zit.

Ik vroeg me ook af of het überhaupt op het moment een goed idee is een iMac te kopen, aangezien ik hoorde dat ik misschien binnenkort een update komt. Klopt dat?

[ Voor 6% gewijzigd door phaas op 24-05-2007 09:26 ]

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023
Ja, dat vraag ik mij ook af.
Je kan nu natuurlijk naar de iDays.nl en daar wat leuks scoren.
Maar als er nieuwe iMacs komen op WWDC, wacht ik liever daar op.
(langleve de winstuitkering :) )

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• phaas
Ben net even naar de winkel geweest en heb de schermen even kritisch bekeken:
Zeker is dat:
- Het 17" model heeft een TN-panel for sure
- Alle MacBooks hebben ook TN (duh)
- Het 20" en het 24" hebben beide een ander paneel
- De 24" heeft zo'n glimmend scherm (daardoor lijkt het contrast hoger), de 20" niet
- De 24" is een stuk helderder dan de 20", maar de kleuren zijn ook harder (minder mooi)

Ik denk dat de 20" S-PVA is en de 24" S-IPS, maar zeker weten doe ik dat niet... wel weet dat de schermen in elk geval verschillend zijn.

• Fevida
  • Laatst online: 10-11-2025
Nou, ik heb hier zo'n 24" iMac voor mijn snuffert staan, en daar zit echt geen glimmend scherm in...

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
Ik dacht dat er geen 24" S-IPS panelen waren (wel grotere).

20" S-IPS zou heel goed kunnen. 24" is hoogstwaarschijnlijk MVA/PVA

• phaas
tweak_dude schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:23:
Ik dacht dat er geen 24" S-IPS panelen waren (wel grotere).

20" S-IPS zou heel goed kunnen. 24" is hoogstwaarschijnlijk MVA/PVA
Je hebt denk ik gelijk, de kleuren van de 24" zijn ook harder dan die van de 20", en dat duidt meestal op S-PVA.
Die van de 24" zijn idd. niet glimmend, het contrast is gewoon hoger (niet goed gekeken gister)

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03-2025
Zie ook deze post's uit het iMac topic, 't gaat over de brightness, contrast ratio & kijkhoek van de iMac schermen.
En nog een andere post

En de kans is erg groot dat de iMac serie een hardware update krijgt die voorgesteld wordt tijdens de WWDC, zelf wacht ik dus nog even met de aanschaf.
De nieuwe iMac zouden volgens geruchten ook dunner worden.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Omdat ik zelf ook eigenlijk wel benieuwd was welke panelen er nu eigenlijk in de iMac's zitten heb ik m.b.v. SwitchResX de DDC en EDID geëxporteerd. De iMac's waarvan ik de informatie heb geëxporteerd zijn de meest recente modellen. Ik weet alleen niet of Apple altijd hetzelfde type paneel in een iMac stopt, of dat het verschilt per productieweek.

In ieder geval: de 17-inch iMac had een LG.Philips LM171W02-TLB1 paneel. Een datasheet heb ik hier zo snel niet van kunnen vinden.

De 20-inch iMac had een Samsung LTM201M1 paneel. Dit is is dus een S-PVA.

De 24-inch iMac had een LG.Philips LM240wu2-sLA1 paneel. Ook hier heb ik niet zo snel geen datasheet van kunnen vinden. Volgens TFT Centrals is het een "H-IPS A-TW Pol".

Hopelijk heeft iemand wat aan deze informatie :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• phaas
_/-\o_ daedalus

Dat bevestigd dus toch wat ik heb gezien in de winkel. Wel jammer, aangezien ik graag een S-IPS paneel had gehad, misschien toch maar even doorsparen voor de 24" :o

overigens: volgens de samsung specs heeft het 20" paneel een contrast van 1000:1 en een helderheid van 300 cd/m2, terwijl apple 800:1 en 280cd/m2 vermeld?

[ Voor 29% gewijzigd door phaas op 27-05-2007 09:05 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Apple is altijd conservatief met die specs. Dat zag je ook bij de Cinema Displays.

Hier stond achterhaalde informatie…

Pagina: 1