Wat is soepel en wat is vloeiend?
Zodra vensters lichte schokjes laten zien en dit af en toe dan gaat het soepel.
echt vloeiend gaat iets pas met Vsync aan en met je maximale fps/Hz als je geen enkele frame mist. Dat is bij bijna niemand zo en zelfs mijn buurmand met een Ultra High-end systeem heeft mij een schokje in een game laten zien, dus
Vast punt, elke keer weer bij hem. Met zijn Q6700 en 8800 kaart mag ik wel een perfect volmakende game zien en dan zelfs schokt het beeld heel af en toe en mis je een frame.
Ik denk dus dat je van soepel mag spreken als het lekker werkt en je niet aan de miniscule oponthoudendheden je hoofd breekt.
Ik haal bij een type spel maar 40 fps continue, maar wel tripple buffered en dat loopt lekkerder dan bij heb zonder triple buffering op 60 fps (dan 60 dan even 30 dan weer 60). Het gaat om het gemiddelde en dan is soepel een belangrijke term. Bij mij is het 60-40-20 fps en pas bij 20fps zie ik dat het spel niet meer vloeiend loopt.
Het gaat dus niet zozeer wat soepel is want Aero is puur D3D gerenderd en je GPU neemt het visuele deel voor de rekening.
Ik weet niet of het volgende ook hiermee te maken heeft:
Mijn UT2004 game heb ik ingepakt met 7-zip op de zwaarts mogelijk compressie.
Het uitpakken in XP gaat met krap 10 MB/s en onder Vista blijft hij steevast op 13 MB/s staan. Zou dit komen omdat XP het beeld zelf moet tekenen via de CPU wat weer bandbreedte kost of komt dat omdat Vista zich helemaal niet meer hoeft te bekommeren om het beeld zelf zodat er meer resources overblijven? En kan dat zomaar 25% schelen?
In Vista hier loopt Aero met een 5,9 op zijn debet heel erg lekker. 3D krijgt hier een 5,8.
CPU doet maar een 4,2 en dat is minder en daarom denk ik dat Vist aeen beter beheer heeft zodat ik ruwweg 25% performancewinst heb bij encoden/decoden/compressie en meer. Alleen in games merk ik dat Vista net wat minder is, maar de settings een treetje omlaag en dat is vereffend.
Ik vind 25% wel intressant en je merkt het. Met het installeren van images vanaf Alcohol 120% heb ik meer dan 200% winst geboekt. Dat gaat waanzinnig! 4 games binnen 7 minuten geïnstalleerd. (omgerekend kom ik op 58 MB/s uit en dat is precies wat mijn harddisk af kan)
1. XP gaat niet goed om met geheugen en CPU of
2. Vista gaat wel beter om of gebruikt het zoals het hoort. Ik weet het even niet.
Sorry voor the long story, maar het komt erop neer dat alle snelle onderdelen nodig zijn in Vista en sneller is alleen maar beter. Videokaart dus ook.
TIP: De Asus EAX550 werkt goed met Aero en kost maar 6 tientjes ofzo. Ik heb de kaart zelf in bruikleen gehad tijdens een RMA. Kon er zelfs nog mee gamen. Ik geloof dat er ook een Go versie is.
[
Voor 96% gewijzigd door
Verwijderd op 24-05-2007 18:17
]