Toon posts:

Computer heeeel traag naar installeren nieuwe ram

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een setje Corsair ram geheugen (dual channel) aangeschaft om van 2 gb naar 4 gb te stappen. Maar nu gaat dit ten koste van de snelheid van de computer. In eerste instantie dacht ik aan kapot geheugen, maar naar vervanging liep ik tegen het zelfde probleem aan. Mijn systeem bestaat uit:

mobo:
- Asus p5n32 sli se deluxe

memory:
- Corsair 2GB DDR2 pc5400 cl4 (dual channel) geheugen met daar bij dus een nieuw zelfde settje 2 GB dual channel geheugen

graka:
- Asus 7900 gtx 512mb

cpu:
- intel core 2 duo 6600 processor

hdd:
- 2 x Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB

- Windows Vista 64 bit ultimate
- xp (dual boot)

met verder de laatste drivers.

Het opstarten van vista duurt ongeveer 5 minuten en als er programma's geopend moeten worden duurt dit vele malen langer als gewoonlijk. Wat ook opvalt is dat het schakelen tussen de programma’s of al een tekst typen met vertraging werkt. De processor draait daarbij vaak op 50% en bij openen van programma’s op 100% terwijl bij het verwijderen van het nieuwe geheugen alles op normale snelheid loopt. Ik heb het geheugen omgewisseld oud/nieuwe op de geheugen banken met het zelfde resultaat. Als ik alleen het nieuwe geheugen er in heb is er niks aan de hand. Dus alleen als ik 2x 2GB er in stop wordt alles tergend langzaam.

Ik heb Windows geheugencontrole hulpprogramma gebruikt maar deze kon geen problemen vinden. Ik draai dual boot op de computer met Windows XP waar ik geen problemen ondervindt enkel dat XP maar 3,25 GB ziet. Ik heb de schijven gecontroleerd op DMA of dit misschien processor vreet maar deze staan wel goed.

Zou het kunnen zijn dat er in Vista een service tegenwerkt? Of mijn systeem in combinatie met vista niet tegen 4 GB dual channel kan? Of is het toch het moederbord wat kapot is ter plaatse van de geheugen modules of daar ergens tussen? Het lijkt wel een zeldzaam probleem ;(

tja..? :/

• aymeric
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 23:09
(volgensmij) is er een QVL van je moederbord waarin staat welk geheuge erop werkt en hoeveel van dat?

correct me if i'm wrong..

ik ben benieuwd of het nog gaat werken want ik heb net 4gb ram besteld. wel ander moederbord maar met 4gb hoor je vaak problemen..

Verwijderd

Topicstarter
aymeric schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:08:
(volgensmij) is er een QVL van je moederbord waarin staat welk geheuge erop werkt en hoeveel van dat?
Volgens mij zit daar ook het probleem. Corsair komt er met dit geheugen niet voor in de QVL van de asus p5n32 sli se deluxe (mondvol).

Ik zag dat er hier http://forums.slizone.com/index.php?showtopic=3669 ook mensen last van dit moederbord hadden. Ik heb het geheugen in andere slots (geel zwart channel 1 en geel zwart channel 2 en niet zoals ik dacht geel = channel 1) maar dit leverde niks op. Ook de mem freq naar 533 gebracht zodat fsb en mem 1:1 lopen. Nog geen verschil, vista blijft tergend langzaam.

Zou ik nieuwe/ander geheugen moeten kopen of een makkelijker moederbord... :/

cheers

Verwijderd

Topicstarter
hmm, maar waarom zou vista dan wel veel trager worden en xp wel goed lopen?...

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als het niet voorkomt in de QVL dan wilt dat alleen zeggen dat het niet is getest. ;)

Asus is altijd erg kieskeurig als het gaat om geheugen.

Maar jou probleem lijkt me software matig want als XP wel goedloopt kan het bijna niet aan je hartdware liggen.

[ Voor 60% gewijzigd door mad_max234 op 23-05-2007 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ogh ja, software kan ook heel goed.
Als ik de task manager open om te zien wat zoveel cpu vreet in vista, dan gaat al 50% naar de task manager zelf. De cpu gaat dan naar 100%, overige 50% wordt door overige software gebruikt. Ik heb al virus programma uitgezet zonder resultaat.

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Iemand hier nog een oplossing voor? ik loop tegen het zelfde probleem aan met Vista Ulti 64bit en ook dit mobo in combi met 4GB Kingston Value Ram

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26
Er is een bug met Vista icm 4GB, maar dat is alleen met het opstarten... Misschein dat het helpt, link is deze week nog geplaatst in een topic, en anders ff zoeken op "Vista 4GB bug"

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Please use no more than 2GB DDR memory during installation and then go to the URL below to update Microsoft Patch KB929777 to solve the problem.
Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A"

Aldus Asus, ook maar is proberen denk ik, mocht dit de oplossing zijn laat ik het even weten, aangezien er toch aardig wat mensen met problemen zijn met 3GB of meer
Pagina: 1