Disable Login W2K3 server /AD

Pagina: 1
Acties:

• Didov
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-03-2024
Onlangs hebben we onze Novell 5.1 server vervangen voor een W2K3 R2. Met pijn in het hart heb ik afscheid genomen.
Ik ben nu op zoek naar de windows equivalent van het Novell 'disable login' command, om alle toegang tot het netwerk (logon) voor alle users te blokkeren.
Voor de duidelijkheid: de server is opgezet als Domain controller en fungeert als fileserver. Er zijn een kleine 100 users opgezet in AD.
Enkele searches op Google en Microsoft later ben ik nog niet veel wijzer geworden. Is er iemand die een maagdelijke W2k3 admin kan adviseren?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 16:04

Pogostokje

* twiet *

Er is geen direkt equivalent, maar je kan wel op andere manieren dingen afsluiten.
Werkstations authenticeren ook inloggende gebruikers via de AD, blokkeer je de hele server dan lopen ook loginscripts, policies en dergelijke niet (succesvol) maar de gebruiker kan vaak evengoed wel op de PC inloggen en lokaal werken (tenzij uitgezet via domain policy). De vraag is dus: wat wil je precies blokkeren? Wil je toegang tot werkstations ontzeggen? Wil je netwerkshares onbereikbaar maken? Wil je de servers ontlasten tijdens de IT-afdeling UT Tournament finales? ;)

Mag ik vragen WAAROM je zoiets zou willen, want wellicht is dat niet nodig in een AD omgeving.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Didov
Oei, ja goede vraag! Het bedrijf waarvoor ik werk verwacht een 'juridische situatie' (vijandige overname) en wil dan zeker zijn dat de gebruikers en login gegevens niet beschikbaar zijn voor de nieuwe eigenaar. Dat betekent dus in ieder geval toegang tot de network shares blokkeren, maar het is nog beter als er geen enkele login meer mogelijk, zowel lokale workstatons als netwerk.
Ik moet zeggen dat een server ontlasting voor UT finale een leukere reden is... :)

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Mogen ze tijdelijk niet beschikbaar zijn, of definitief niet meer ?

• Didov
Tijdelijk, totdat de situatie duidelijk is van wie de eigenaar uiteindelijk is van alle databases en hardware..

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

DC(s) uitzetten en de serverruimte op slot houden lijkt me dan toch afdoende ?

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Didov schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:40:
Onlangs hebben we onze Novell 5.1 server vervangen voor een W2K3 R2. Met pijn in het hart heb ik afscheid genomen.
Ik ben nu op zoek naar de windows equivalent van het Novell 'disable login' command, om alle toegang tot het netwerk (logon) voor alle users te blokkeren.
Voor de duidelijkheid: de server is opgezet als Domain controller en fungeert als fileserver. Er zijn een kleine 100 users opgezet in AD.
Enkele searches op Google en Microsoft later ben ik nog niet veel wijzer geworden. Is er iemand die een maagdelijke W2k3 admin kan adviseren?
Modbreak:Dan plaats je maar een advertentie op jobtrack.nl :|

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 24-05-2007 10:21 ]

• Didov
Server ruimte op slot kan wel, is alleen niet voldoende, de deur is snel open te krijgen... Bovendien heb ik als admin totaal geen controle meer vanop afstand lijkt me? Ik heb het liefst iets als de 'disable login' zoals in Novell, als dat bestaat voor W2k3.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 16:04

Pogostokje

* twiet *

Aha!
Je kan dat disbale login een beetje simuleren. Ik neem aan dat alle gebruikers inloggen op je domein. Zet dan de domein policy voor alle werkstations op "Number of previous logons to cache: 0", dat zorgt dat voor elke inlog de domain controller akkoord moet geven. Geen domain controller, dan niet inloggen.
Vanaf dat moment is de DC dus leidend en toegang ontzeggen tot server EN werkstations kan dan door de server van het netwerk te halen.
Als je op afstand toegang wilt ontzeggen kan je een script maken dat op de controller net logon service stopt, dan is het echt wel afgelopen maar kan je zelf ook niet meer inloggen. Ik weet niet of de server zelf ook gevaar loopt, want een reboot start de service uiteraard weer gewoon. Zet die dus achter slot en grendel en slik de sleutel in.
Heb je meer tijd om dit te regelen dan kan je een group maken waar je alle 'gevaar lopende' gebruikers in gooit, en deze al of niet koppelen aan de security instelling 'deny logon to network'. Als dan de deurbel gaat zet je die gebruikers daar in en bij de eerstvolgende keer dat ze inloggen mogen ze niks meer. Het voordeel is dan dat je bv zelf nog wel kunt werken.

Edit: ah, de server is ook een risico. Tsja, iemand die bij de server kan die kan ook de schijven verwijderen en ze in een ander systeem plaatsen. Wellicht is de beste oplossing dan nog de schijven er zelf uit te trekken en die thuis onder je bed te verstoppen. Zonder schijven geen data in de server.

[ Voor 11% gewijzigd door Pogostokje op 23-05-2007 15:22 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• blablable
Didov schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:20:
Server ruimte op slot kan wel, is alleen niet voldoende, de deur is snel open te krijgen... Bovendien heb ik als admin totaal geen controle meer vanop afstand lijkt me? Ik heb het liefst iets als de 'disable login' zoals in Novell, als dat bestaat voor W2k3.
Gewoon alle useraccounts disabelen voor logon

• Didov
@blablable, hehehe :) ik zit in zuid frankrijk, is daar niet iets te consulten?

• Didov
eeehh 'Gewoon alle useraccounts disabelen voor logon', bedoel je 1 voor 1?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-03 15:48
ik zou ook de hd encrypten. Het lokale wachtwoord is gemakkelijk te kraken met locksmith als je fysiek toegang hebt tot de server.

• blablable
Didov schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:22:
eeehh 'Gewoon alle useraccounts disabelen voor logon', bedoel je 1 voor 1?
Nee allemaal selecteren rechtermuisknop " disable account"

• blablable
Didov schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:21:
@blablable, hehehe :) ik zit in zuid frankrijk, is daar niet iets te consulten?
mmm hehe, helaas...

• blablable
blablable schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:23:
[...]

Nee allemaal selecteren rechtermuisknop " disable account"
of je stopt de netlogon service op de dc's :P

• Didov
OK, ik heb een paar bruikbare opties, thx voor de feedback :)
Pagina: 1