[vista] opstartpartitie vergroten.

Pagina: 1
Acties:
  • 933 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Mijn c schijf waar ook windows op geinstalleerd is, is vol gelopen dus ik wil die partitie groter maken.
Ik heb op die harde-schijf nog 8Gb ongepartitioneerde ruimte over dus ik wil dat toekennen aan de 1ste partitie

Nu zijn er mogelijkheden om in vista zelf de schijf te vergroten en te verkleinen MAAR op de "vista" partitie kan je hem alleen verkleinen en niet vergroten.

Nu had ik via de search al gezien dat partition magic niet goed werkt om vista partities te wijzigen en Paragon Partition Manager 8.5 Professional zou dat wel kunnen. Nu heb ik dat programma geinstalleerd maar ook daarmee is de optie niet beschikbaar om die partitie te vergroten.

Weet iemand een andere manier? of een programma wat wel werkt?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar is geen zinnig antwoord op te geven met de info die je tot nu toe hebt verstrekt.

Kun je wel laten zien wat je partitieindeling is?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:16
Gparted ?

• andreict
het is al gelukt.

Heb met hirens bootdisk opgestart en daarmee met ghost een backup gemaakt van de c partitie.
Daarna met een utility alle partities verwijderd op die disk. Toen de image terug gezet op de nieuw partitie op die disk. Toen opnieuw geboot maar toen kreeg ik een windows opstart error.
Toen heb ik de opgestart met de vista cd en "computer herstellen" gekozen. Voordat ik zelf iets kon kiezen gaf de setup zelf al aan dat er iets mis was, toen kreeg ik een optie om windows dit te laten oplossen en te rebooten. deze optie heb ik gekozen en het werkt weer perfect.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Was het zeker dat die 8gb ongepartitioneerd was?
Aangezien zowel Vista als Paragon PM niet konden vergroten?

Beetje laat, maar toch :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• andreict
anandus schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:19:
Was het zeker dat die 8gb ongepartitioneerd was?
Aangezien zowel Vista als Paragon PM niet konden vergroten?

Beetje laat, maar toch :)
Ja die was zeker ongepartitioneerd.... maar die moest niet groter. De vista partitie (os partitie) moest groter.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ging er niet om of die groter moest worden, het ging erom of je wel degelijk die ruimte kon gebruiken. Dat Paragon het niet kon is overigens zeer vreemd. Weet je zeker dat je de unallocated ruimte naast je C: had staan en BUITEN de extended partities? Ik heb namelijk met Partition Magic en Paragon Partition Manager verschillende keren partities aangepast zonder problemen. Ik blijf bij deze twee als boot cd houden, omdat Paragon niet alles goed doet wat PM wel doet, en andersom. Je hebt het wel een beetje omslachtig gedaan, maar ok, het is gelukt. Hoeveel heb je voor je Windows genomen voordat je ging vergroten? Ik heb nu voor mijn XP 7.5 GB en dat is meer dan genoeg voor mij (nog 3,6 over). Vista gebruikt meer, dat weet ik, maar als je te weinig hebt, was het dan niet makkelijker om een andere partitie aan te maken of je andere te vergroten en daar de spullen op zetten (tenzij het programma's zijn, dan is het wel beter om ze bij elkaar te houden in Program Files).

Commandline FTW

Pagina: 1