Probleem a7v8x icm 2800 sempron

Pagina: 1
Acties:

• nijntje82
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien dat iemand me hier kan helpen, het volgende doet zich voor;

Ik heb een sempron 2800 (2000mhz) oud model, op mijn a7v8x geprikt. Ik heb de nieuwste bios gepakt van de asus site (op het moment is het nog steeds de nieuwste bios). Hij is volgens de bios onderstend.

Nou heeft hij in het begin eventjes op 2000mhz gelopen. Maar al gauw crashde hij en kreeg ik hem niet meer hoger dan 1600mhz (dus op 2000 start hij niet meer op). Dit stelde ik in de bios in. Maar als ik aan de 333mhz (bus) zit of aan de 133/33 (sys clock) of aan de mp van 12 dan start hij niet meer op, dus die kan ik niet manual wijzigen.

Overigens gaat mijn voltage maar tot 1.54 als ik hem manual instel. En toen de pc crashde met 2000mhz gaf hij ook voltage fouten aan in de bios, daar was in ieder geval iets mis mee (stond in het rood aangegeven...weet even niet meer wat..)

Zou dit een voedingprobleem kunnen zijn dat hij niet genoeg (1.6v) krijgt dat hij niet op 2000mhz kan draaien of is het een ander probleem?

Is er een oplossing voor dit probleem?

Bedankt alsvast voor de reactie(s)!

ps; mijn cpu, als ik in de bios kijk is standaard warmer dan 50gr, is dat normaal? Hij loopt nu verder wel stabiel op 1600mhz. Maar had hem graag op 2000mhz gewild! Mijn CPU wordt overigens door windows en een cpuid proggie als een 1900XP herkend op het moment..

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je hebt natuurlijk kans dat als hij op 2000mhz loopt, hij te warm wordt en dan natuurlijk crashed. Zeker als ik hoor dat hij 50 graden wordt (bij idle?). Check dus eerst eens je koelertje en de koelpasta.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• nijntje82
  • Niet online
Daar heb je gelijk in. Maar ik krijg hem nu niet meer met andere waardes opgestart. Hij zou toch op zijn minst moeten opstarten? Als ik dus de waardes aanpas en hem op een andere snelheid zet dan krijg ik geen beeld en moet ik de pc opnieuw booten en kom ik in de bios terecht waarna hij zegt dat de cpu waardes die ik voorheen invulde niet correct waren enz..

:(

• nijntje82
  • Niet online
Ik ben nu thuis en heb even informatie op de asus site opgezocht mbt de bios die ik op het moment run;

Sempron 2800+ (Model 8) 1.04* 1015.002
*Only with a FSB333 sticker on south bridge. System will not boot with this processor before updating to version 1015.002.

Sempron 3000+ 1.04* 1015.003
*Only with a FSB333 sticker on south bridge. System will not boot with this processor before updating to version 1015.002.

1.04* 1015.003 --> deze bios heb ik. Die is geschikt t/m sempron 3000+.
Weet iemand hoe ik dan mijn bios moet instellen of ligt het aan mijn 300watt aopen voeding of mn mobo is 'stuk'?

Of moet ik hem update naar 002?

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
zoals dukey ook al zei, is de processor te warm. Als ie idle al 50 graden is, wordt ie alleen maar warmer zo gauw als ie iets gaat doen. Dus inderdaad de ventilatoren nakijken en het koelblok er even afhalen en er nieuwe koelpasta opdoen.

• nijntje82
  • Niet online
Zodra ik hem dus op 2000mhz dan weigert (start niet op) hij vanwege de temp? Ik ga mijn grote super fan er eens opzetten die kan de boel wel extra koelen, kijken of ik hem dan hoger kan zetten.. iig bedankt voor de tip!

• nijntje82
  • Niet online
Als ik mijn fan erop heb is de boel wel goed koel en gaat de cpu temp richting 40 en dat blijft hij dan ook op welke speed ik hem ook zet. Ik vind het zoiezo wel vreemd dat jullie zeggen dat het aan de temp ligt als de cpu niet gebruikt wordt, wordt hij toch ook niet zo warm, dat hij niet opstart?

Als ik hem dan op 2000mhz zet ( mp: 12, external freq: 166/33, memory: 333) dan start hij wederom niet op. Eventjes leek het er overigens op dat hij opstartte; maar toen kreeg ik een disk write error? Daarna heb ik hem opnieuw geboot met 2000mhz en kwam hij weer niet ver (nog voordat hij het XP logo laat zien hing hij). Maar in principe krijg ik nu wel beeld, wat ik voorheen niet eens kreeg. Maar voorheen stelde ik hem ook manual in, in de bios. Nu zette ik hem dus op cpu speed 2000mhz en stelt de bios de rest zelf in.

Iemand nog een suggestie naast dat de cpu overhit kan zijn?

Verwijderd

voel eens aan het koelblok van de processor als hij aan staat... is hij warm of koud? als hij koud is is of je tempsensor niet goed of je koelblok maakt geen goed contact. dit is makkelijk uit te zoeken door ff nieuwe koelpasta te halen, het koelblok te verwijderen de oude pasta van het koelblok af te halen en heel voorzichtig van de core of heatspreader. een dun laagje pasta aan te brengen, rijstkorrel is al teveel en het koelblok terug te plaatsen, word hij nu wel warm kun je ff in de bios kijken om de temps te checken...

• nijntje82
  • Niet online
Het koelblok is goed warm, dus dat houdt in dat hij goed koelt, omdat de warmte in het koelblok trekt? Ik heb mijn kast op het moment overigens al een tijdje openstaan en maak geregeld de fan vd cpu stofvrij. Ik heb ook zonet een grote ventilator tegen de open kast aan gezet op full speed :), dus alles was aardig koel...

Ik heb even voor de grap speedfan geinstalleerd en daar word ik ook niet echt wijzer uit;

Die geeft namelijk 9 temperaturen weer!!! Allen verschillend;
temp1;24
temp2;57
temp3;15
temp4;46
temp1;124
temp2;124
temp3;-128
temp;13
temp;52

Vooral die 2 van 124 en die -128 zijn zeer apart!! Heeft iemand ervaring met dit programma? Ik snap er niet veel van ...

Ook heeft hij 2 tal fan speeds weer, beide rond de 2700rpm, waarvan 1tje vaak naar de 0 gaat? Maar als ik in mijn pc kijk, draaien de fans wel degelijk, (2 casefans, gpufan,cpufan)..

Bij configure bij speedfan kan ik zien dat de laatste temp (52) van de HDD is. Terwijl als ik de hdd aanraak hij KOUD aanvoelt en er een casefan naast draait , seperaat van de rest van de hardware bovenin mijn bigtower.... is dit programma de weg kwijt? of ik?

[ Voor 59% gewijzigd door nijntje82 op 23-05-2007 18:23 ]

• Dukey

Dukey

nijntje82 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 18:10:
Het koelblok is goed warm, dus dat houdt in dat hij goed koelt, omdat de warmte in het koelblok trekt? Ik heb mijn kast op het moment overigens al een tijdje openstaan en maak geregeld de fan vd cpu stofvrij. Ik heb ook zonet een grote ventilator tegen de open kast aan gezet op full speed :), dus alles was aardig koel...

Ik heb even voor de grap speedfan geinstalleerd en daar word ik ook niet echt wijzer uit;

Die geeft namelijk 9 temperaturen weer!!! Allen verschillend;
temp1;24
temp2;57
temp3;15
temp4;46
temp1;124
temp2;124
temp3;-128
temp;13
temp;52

Vooral die 2 van 124 en die -128 zijn zeer apart!! Heeft iemand ervaring met dit programma? Ik snap er niet veel van ...

Ook heeft hij 2 tal fan speeds weer, beide rond de 2700rpm, waarvan 1tje vaak naar de 0 gaat? Maar als ik in mijn pc kijk, draaien de fans wel degelijk, (2 casefans, gpufan,cpufan)..

Bij configure bij speedfan kan ik zien dat de laatste temp (52) van de HDD is. Terwijl als ik de hdd aanraak hij KOUD aanvoelt en er een casefan naast draait , seperaat van de rest van de hardware bovenin mijn bigtower.... is dit programma de weg kwijt? of ik?
Speedfan is een prima programma, maar je moet idd wat metingen uitzetten zoals die -128 graden. Dat die fan soms 0 weergeeft zal waarschijnlijk zijn dat die fan temperatuur gestuurd is en zo schommelt, of de toerentaldraad (:)) maakt niet goed connectie.

M.a.w. als je wilt gaan werken met speedfan, dan zul je je even moeten gaan verdiepen erin. Hier wat opmerkingen neergooien, help je jezelf niet mee.

Tevens ging het begin van je topic ergens anders over, werkt het nu wel?

• nijntje82
  • Niet online
Nee mijn pc boot nog steeds alleen met 1600 mhz 133/33 en memory op 333 en mp op 12. Andere waardes werkt niet. Dat is nog steeds het probleem. Waar de oorzaak exact ligt weet ik ook nog steeds niet..

Ik zal verder speedfan uit dit topic laten, want dat brengt op het moment ook nog niet veel duidelijkheid mbt het probleem/onderwerp..

Heb jij nog een suggestie wat ik kan doen of uitzoeken ?

:)

Gr Maarten

• Dukey

Dukey

nijntje82 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 11:49:
Heb jij nog een suggestie wat ik kan doen of uitzoeken ?
Tja, wat ik zou doen is ff sparen en een nieuwe halen :+ . Je kunt nu al voor een 200 euro wat leuks in elkaar zetten en je krijgt vast ook nog wat terug voor je oude spul (allemaal los verkopen brengt meestal meer op). Ben je van het probleem af, heel wat betere performance, nieuwe mogelijkheden etc etc.

Want als ik me goed kan herinneren is de Asus A7V8X niet gemaakt toendertijd om met een 2800 sempron te werken. Ze hebben het wel werkend gemaakt aan de hand van een bios update, maar wellicht dat er andere dingen nog spelen.

• nijntje82
  • Niet online
Ja ik ga ook een nieuwe systeem halen, die post ik hier ook nog wel tzt op tweakers :)

Alleen mijn oude systeem wou ik aan mijn broer verkopen en wou deze graag fullspeed aanleveren. Maar ik was eigelijk zelf ook weer even toevallig met dit probleem bezig. Had het met iemand op msn besproken en verveelde me op mijn werk, dus ik denk even informeren bij de tweakers, kijken of iemand een suggestie heeft dat misschien....

:)

iig bedankt voor de reacties, deze pc gaat rap de deur uit! Wat kan ik nog voor een FX 5900 XT (2jaar oud) vragen met een nieuwe koeler (1 maand oud). Die heeft mn broer namelijk niet nodig in zn systeem, die krijgt gewoon een oud gef 2 mx kaartje dat ik nog heb liggen ;-).
Pagina: 1