Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Verwijderd
Het klinkt niet onlogisch. Door de afscherming maar aan één kant aan te sluiten voorkom je aardlussen. Of aardlussen nadelige gevolgen hebben voor ethernetverbindingen zou ik niet weten, het is in ieder geval een probleem bij audio.
Als je een netwerk aanlegt dat uiteindelijk wordt afgemonteerd op RJ45 Jacks is de oplossing simpel, Gebruik aan 1 kant géén STP of FTP patchkabel dan is de kans op een aardlus ook verdwenen. Het is inderdaad een feit dat je in elk geval bij FTP en STP netwerken ervoor zorgt dat de aarding niet doorloopt, daar je inderdaad aardlussen gaat krijgen.cool0 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 11:29:
Ik weet hoe ik een FTP (Foiled Twisted Pair) moet maken aan beide kanten de folie in de connector vast maken.
Aangezien ik nog al eens FTP kabel moet leggen aanboord van schepen wil de spanning dus fase daar wel eens veranderen.
Nu vertelde iemand mij dat je aanboord van schepen de kabel maar aan 1 kant shielded moet knijpen want anders kon je een spanning over de kabel krijgen wat dus voor netwerk problemen kan zorgen. Nu is mijn vraag klopt dit?
Als je de zaak nou gaat afmonteren op connectoren heb je wel een gevaarlijk punt te pakken, als je besluit om aan één zijde de aarding niet mee te knijpen bestaat alsnog de kans dat de spanning gaat overspringen, in enkele gevallen kan dat een flinke hoeveelheid zijn! Ook wil je op zo'n moment niet met je handen de "missende schakel" zijn als je eens de connector loshaalt, houd daar rekening mee! Succes in elk geval, ben wel benieuwd waar je voor gaat kiezen
Maar als ik een STP/FTP kabel met connectoren aan 1 kant shielded knijp dan is dat toch hetzelfde als een jack gebruiken en aan 1 kant aarden en dan een patch kabel?
De cisco site zegt namelijk dit over de STP kabel als je hem niet aan beide kanten aard.
Although STP prevents interference better than UTP, it is more expensive and difficult to install. In addition, the metallic shielding must be grounded at both ends. If it is improperly grounded, the shield acts like an antenna and picks up unwanted signals. Because of its cost and difficulty with termination, STP is rarely used in Ethernet networks. STP is primarily used in Europe
http://www.ciscopress.com.../article.asp?p=31276&rl=1
De cisco site zegt namelijk dit over de STP kabel als je hem niet aan beide kanten aard.
Although STP prevents interference better than UTP, it is more expensive and difficult to install. In addition, the metallic shielding must be grounded at both ends. If it is improperly grounded, the shield acts like an antenna and picks up unwanted signals. Because of its cost and difficulty with termination, STP is rarely used in Ethernet networks. STP is primarily used in Europe
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Klopt, let alleen op het spanningsverschil wat zo dicht bij de connector zit. Dus tussen het shield en het chassis van het aan te sluiten apparaat.cool0 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:01:
Maar als ik een STP/FTP kabel met connectoren aan 1 kant shielded knijp dan is dat toch hetzelfde als een jack gebruiken en aan 1 kant aarden en dan een patch kabel?
Zorg er dan voor dat je op de STP aan 1 kant een gewone connector knijpt met een thule ter afscherming. Nogmaals: als jij een STP connector gebruikt (maar de aarding niet aansluit) dan bestaat de kans al dat het spanningsverschil gaat overspringen tussen de kabel en connector. Het is gewoonweg niet failproof. Dus aan 1 kant een STP connector en aan de andere een gewone zou wel een optie kunnen zijn, maar weet niet zeker of dat geen negatief effect zal hebben op de overspraak (XT) op de kabel. De XT is namelijk het grootste ter hoogte van de connectoren, een slecht aangeknepen connector zorgt voor veel storingen.
Persoonlijk zou ik ze afmonteren op een jack en verder verbinden met een patchkabel, het is niet echt optimaal om een massieve STP kabel in een connector af te knijpen (lees: storing!!!)
Heb je een fatsoenlijke tester?
Ja dat is toch precies wat ik ook zeg?De cisco site zegt namelijk dit over de STP kabel als je hem niet aan beide kanten aard.
Alleen lees je het verkeerd, ze zeggen niet dat je hem aan beide zijden moet aarden, maar dat je op moet passen met "improperly grounden" en dat betekend dat je hem dus niet aan BEIDE zijden moet aarden
edit:
op verscillende aardingsbronnen that is
op verscillende aardingsbronnen that is
Inderdaad hoe je het lees.
En het verhaal is nu duidelijk. Afmonteren zal zeker 99,9% van de tijd in een jack plaats vinden.
De meter die ik gebruik is een Fluke Linkrunner en een CableIQ staat in de bestelling dit moet toch wel voldoende zijn? Of heb je misschien tips over andere apperaten?
Bedankt voor de hulp
En het verhaal is nu duidelijk. Afmonteren zal zeker 99,9% van de tijd in een jack plaats vinden.
De meter die ik gebruik is een Fluke Linkrunner en een CableIQ staat in de bestelling dit moet toch wel voldoende zijn? Of heb je misschien tips over andere apperaten?
Bedankt voor de hulp
Ik heb zelf ook altijd gewerkt met een Fluke meter, maar het type moet ik je echt schuldig blijven.
Een goede meter meet verschillende zaken, zoals de overspraak en de weerstand van de kabel. Daaruit beslist een goede meter of deze voldoet aan een vooraf ingestelde norm, als jij op cat 5e wil werken, heb je een meter nodig die die norm aankan.... weet dus niet of dat in jouw geval ook zo is.
Leuke test om eens te beseffen hoeveel spanning je in een aardlus kunt krijgen is de volgende:
Ga naar de meterkast en raak met een vinger de aarding van de cai vast, pak dan tegelijkertijd een waterleiding vast. Deze twee zijn allebei op een totaal andere aarding aangesloten, nu weet je wat er dus door je shield van je STP gaat als je een aardlus hebt gecreëerd.
Deze oefening is niet erg gevaarlijk overigens.
Een goede meter meet verschillende zaken, zoals de overspraak en de weerstand van de kabel. Daaruit beslist een goede meter of deze voldoet aan een vooraf ingestelde norm, als jij op cat 5e wil werken, heb je een meter nodig die die norm aankan.... weet dus niet of dat in jouw geval ook zo is.
Leuke test om eens te beseffen hoeveel spanning je in een aardlus kunt krijgen is de volgende:
Ga naar de meterkast en raak met een vinger de aarding van de cai vast, pak dan tegelijkertijd een waterleiding vast. Deze twee zijn allebei op een totaal andere aarding aangesloten, nu weet je wat er dus door je shield van je STP gaat als je een aardlus hebt gecreëerd.
Deze oefening is niet erg gevaarlijk overigens.
Zal hmm kan je dat ook meten met een multimeter.
De Linkrunner geeft inderdaad een wiremap crosstalk etc allemaal aan. En ondersteund Cat5e het is geen goedkoop metertje van 20 euro. De meter zelf kost in NL 499 euro ex btw. Ook de afstand en dat soort dingen worden berekent.
Bedankt voor de hulp
is nu allemaal veel duidelijker
De Linkrunner geeft inderdaad een wiremap crosstalk etc allemaal aan. En ondersteund Cat5e het is geen goedkoop metertje van 20 euro. De meter zelf kost in NL 499 euro ex btw. Ook de afstand en dat soort dingen worden berekent.
Bedankt voor de hulp
Dan zal die meter best goed zijn voor jouw doeleindencool0 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 12:05:
Zal hmm kan je dat ook meten met een multimeter.
Bedankt voor de hulpis nu allemaal veel duidelijker
Pagina: 1