Realta HQV (Hollywood Quality Video™) Ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02 19:13

Yuco

Womanizer!

Topicstarter
Vandaag de dag ontkom je er niet meer aan dat alles groter, beter en scherper moet zijn. Als je niet HD Ready of Full HD loaded bent hoor je er simpelweg niet meer bij ;) Blue Ray en HD DVD staan te trappelen om jouw zuur verdiende centjes uit je zak te kloppen. Allemaal leuk en aardig maar de meesten onder ons zullen inmiddels een aardige DVD collectie hebben opgebouwd. En wat doen we daar mee dan? Uiteraard kunnen de BR en HD-DVD speler prima overweg met DVD content, de een zelfs beter als de ander aangezien sommige zelfs upscalen naar 1080i of 1080p. Ervaringen of dergelijke spelers zijn hier wel te vinden op GOT.

Maar wat als je nu nog meer wilt, nog meer geilt op scherpere beelden, wat dan? Tijdens mijn dagelijkse rondje surfen op internet ben ik laatste tijd vaker gelezen op het orakel op DVD gebied. Ja dames en heren laat mij u preseteren....................de Realta HQV (Hollywood Quality Video™) chip.
[aplaus, aplaus, aplaus]

Afbeeldingslocatie: http://www.siliconoptix.com/contentEngine/contentImages/realta_chip_image.jpg

Realta is a highly integrated advanced SOC that enables...

Nee, even serieus. Ik heb het een en andere gelezen. En mijn aandacht is wel degelijk getriggerd. Hier een stukje over het nut van deze chip "...HQV staat voor Hollywood Quality Video en is de techniek die omroepstations (zoals NBC, CBS, ABC en FOX) en filmmaatschappijen (zoals Warner Bros en Turner Networks) in de US gebruiken om SDTV om te zetten naar HDTV. Hiermee wordt dus videomateriaal met standaard resolutie opgeschaald naar hdtv om dit toonbaar te maken op de tv-kanalen die hd-uitzenden, of op een hd-schijf.

Deze chip wordt naast upscalen onder andere gebruikt om interlaced video om te zetten naar progressive video en ruisonderdrukking zonder verlies aan helderheid en scherpte. Een paar getallen: de 10 bits Reala chip kan 1.000 miljard berekeningen per seconde maken, en hierbij onderscheid maken tussen 1.073.741.824 kleuren.""

Dus. Allemaal leuk en aardig die marketingpraatjes maar het gaat er werkt het echt, biedt het echt meerwaarde. Als ik bijvoorbeeld de meningen op kieskeurig lees wel. Toch ben ik benieuwd naar de mening van GOT-bezoekers of nog beter gebruikers ervaringen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet de moeite heb genomen zelf eens in de winkel te gaan kijken. Maar misschien dat iemand van jullie dit al gedaan heeft?

Nog wat productaankondigingen:

Vantage-HD

BenQ projector

Denon DVD spelers

[ Voor 4% gewijzigd door Yuco op 23-05-2007 09:58 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Je kunt niet meer informatie halen uit een plaatje dan er al is. Onzin dus.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Je kan ook niet meer informatie uit een plaatje halen dan er is maar je kan er wel voor zorgen dat de informatie die wel in het plaatje zit zoveel mogelijk benut wordt. En daar zorgen deze chips voor.

Het zijn geen toverinstrumenten maar ze lappen het beeld op zodat het er beter uitziet op een HD scherm. Je moet het zien als een Youtube filmpje die je op full screen nog enigzins wilt bekijken. Het is geen DVD kwaliteit, dat staat vast, maar je wilt het wel zo optimaal mogelijk hebben en deze chips hebben daar algoritmes voor om het voor het oog beter te maken.

Heel simpel gezegd: er zitten hele complexe wiskundige formules in om bepaalde patronen te herkennen en deze te optimaliseren. Neem bijvoorbeeld grijswaarden of kleuren die maar op één stuk van een kleurenspectrum geconcentreerd zijn waardoor dit deel beter en meer aandacht kan krijgen zodat de kleuren ook wat beter naar voren komen ten koste van de overige kleuren die er toch niet of nauwelijk zijn.

Of bijvoorbeeld lijnen die gaan kartelen doordat je van een DVD een HD signaal moet gaan maken omdat je deze op een HDTV gaat bekijken. Je kunt dan zeggen: alle lijntjes maal een bepaalde factor maar je kunt ook complexe algoritmes laten bekijken wat de meest ideale situatie is en zo het beeld optimaal mogelijk weergeven.

Het is dus geen extra informatie etc maar een optimalisatie proces. Dit wordt bijvoorbeeld veelvuldig in de ruimtevaartindustrie gebruikt. De foto's die van Mars komen worden verstuurd via een verbinding met Deep Space stations van NASA. Je kunt je voorstellen dat niet alle data binnenkomt en je dus lijntjes mist in het plaatje: je kunt dan alles uitsmeren maar je kunt ook berekenen hoe het er uit moet komen te zien. Het oog van de mens herkent redelijk gemakkelijk bepaalde patronen maar een computer is een dom ding en die moet je vertellen dat iets een bepaald patroon is. Dat doen deze chips dus :).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 14:13
Hier vind je wel wat over de techniek: http://www.hqv.com/techno...=7455994&CFTOKEN=59048842

Overigens is het niet alleen de hardware (de chip) maar voor een groot deel ook de software die hier op draait (veelal als firmware) die bepalend is voor het eindresultaat. Het kan dus voorkomen dat het ene apparaat betere resultaten geeft dan het andere ondanks dat ze dezelfde chip gebruiken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:48
De Realta chip is een erg goede chip voor het upscalen en deinterlacen van SD materiaal (net als het kleine broertje van Silicon Optix, de Reon). Niets meer dan dat. Ik denk niet dat je er veel over kan discussieren. Je doet gewoon een goede koop, maar het is echt niets meer dan een goede upscaler en deinterlacer, en daar zijn er meer van. Faroudja maakt ze ook. Persoonlijk heb ik een zwak voor zowel de Denon 2930 als de 3930, en de Reon en Realta chips dragen daar aan bij, maar het is echt geen revolutionair ding ofzo :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.