Harddisk geweigerd door moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 09:31

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ok ik heb hier een enorm vaag probleem:

Klant vraagt of ik zijn nieuwe harddisk wil installeren en er winXP op wil zetten. Appeltje eitje denk ik dus. Oude harddisk (40 gig) mag geleegd worden. Het volgende gebeurt:

Wanneer de 320 gig HD leeg is:
1: Installeert windows in de eerste fase prima, nadat de files gekopieerd zijn en hij opnieuw opstart, komt hij echter met een Disk Read error (disk gechecked, niks mis mee)
2: Als extra HD fungeert hij in dit systeem prima, wanneer het OS dus op de eerste (40 gig) schijf staat.
3: Hij laat zich WEL goed installeren op andere systemen, het probleem lijkt dus bij het systeem te liggen.
4: Het installeren van een nieuwe voeding heeft geen effect, ook het loskoppelen van de CD drive en de andere HD heeft geen effect.
5: De HD wordt prima ontdekt door de BIOS, maar ik krijg wel een error bij het opstarten "primary slave device is nog ACPI compatible, ook wanneer er geen device is aangesloten. Dit doen me het moederbord verdenken, maar zoals eerder gezegd, de primary master werkt WEL met de 40 gig drive, maar niet met de 320....
6: Bios naar factory setting gereset, geen effect.

Wanneer WINXP op de HD is geinstalleerd, op een andere computer.
1: Hij loopt vast met een knipperend blokje, en reboot, bij de volgende keer opstarten vraagt hij vriendelijk of ik dan in safe mode op wil starten, ook dat heeft geen effect, na een aantal lines start hij opnieuw op.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? FixMBR had geef effect, en de disk is al 4 keer geformatteerd, to no effect. Ik begin de hoop op te geven en wil de klant bijna aanraden om gewoon maar een nieuw moederbord aan te schaffen, hoewel ik niet eens zou weten of dat wel zou werken :D

Thx in advance,
Jaap

Verwijderd

De klant zijn nieuwe hard disk plaatsen en je vervolg met als deze leeg is: het betreft dus een grotere gebruikte hard disk een nieuwe disk hoef je imers niet leeg te maken alleen te partitioneren en formateren.

3: Hij laat zich WEL goed installeren op andere systemen, het probleem lijkt dus bij het systeem te liggen. en dan Wanneer WINXP op de HD is geinstalleerd, op een andere computer.
1: Hij loopt vast met een knipperend blokje, en reboot, bij de volgende keer opstarten vraagt hij vriendelijk of ik dan in safe mode op wil starten, ook dat heeft geen effect, na een aantal lines start hij opnieuw op. Conclusie De HD werkt dus ook in het andere systeem niet goed

Heb je bij de fabrikant de tool gedownload om de schijf mee te checken zoals bijvoorbeeld powermax voor maxtor schijven en de uitgebreide test gerunt?

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hehe nee dat probleem doet zich alleen voor in het probleem systeem. In het andere systeem krijgen we 0 errors en loopt alles vlekkeloos.

Tooltje voor Seagate is mss een idee, werkt dat ook vanuit een external case? vast wel...

De situatie nog een keer vanaf het begin:

klant heeft 40 gig HD in zijn pc (vol) en heeft een nieuwe 320 gig gekocht (leeg), hij wil zijn oude 40 gig leeghalen en de nieuwe moet windows op..., kan verwarrend zijn, zeker zo laat snachts :D Zit jij ook in Australie of zo :D

[ Voor 37% gewijzigd door Xtinction op 23-05-2007 04:47 ]

Verwijderd

Neuh, ik zit thuis achter mijn bureau en ga zo aan het werk.

Maar ik zou zeker de schijf even grondig testen, gelukkig is het een seagate als het een maxtor was dan had ik een bepaalde chipset combo als mogelijke verdachte gezien.

Verwijderd

Heb je al wel de nieuwste bios voor het moederbord gedownload & geflasd?
Dat lijkt me anders de enige optie die je nog hebt...heel vervelend, maar als ie 'em verder niet wil accepteren kan jij daar ook niks meer aan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2007 06:09 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Dat ie in andere systemen werkt, betekent nog helemaal niet dat het dus aan de harddisk ligt.

Ik vermoed, en de hint kreeg je eigenlijk al van die BIOS melding, dat het een ACPI/AHCI issue is. Dat wil zeggen: XP kan wel eerst zijn eigen files kopieren, maar faalt dan als het echte AHCI werk begint. In die andere systemem staat de BIOS voor SATA waarschijnlijk gewoon op IDE mode.

Dus, ga eerst na je BIOS, kijk op ACPI/AHCI enabled zijn (wat je ook wilt). Installeer dan XP, en doe de F6 truuk, en installeer je pertinente chipset drivers. Hele goede kans dat het daarna gewoon goed gaat.

EDIT: Oh, en je weet toch dat bij Seagate standaard die schijven NIET in SATA II mode staan, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door albatross op 23-05-2007 06:15 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Bij mijn weten staan de seagate schijven wel in sata 2 mode en moet er een jumper geplaatst worden om sata 150 in te schakelen? http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM100000dd04090aRCRD

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2007 06:24 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 06:22:
Bij mijn weten staan de seagate schijven wel in sata 2 mode en moet er een jumper geplaatst worden om sata 150 in te schakelen? http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM100000dd04090aRCRD
Hmm, volgens mij is het met de Barracuda schijven net andersom.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Ik heb de ES versies hier daar moet een jumper op voor sata 150 compatibiliteit, het lijkt me zonder meer zo dat seagate een standaard aanhoud voor alle Sata schijven anders zou de link naar seagte en de informatie daar ook niet kloppen ;)

Edit typo

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2007 06:56 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Wat een wazig verhaal heb je neergezet zeg. Maar wat voor een mainboard is het precies, en gaat het om p-ata of s-ata schijven ? Ondersteunt het mainboard wel schijven groter dan 137GB, en gebruik je ook XP SP2 voor de installatie ?

Verwijderd

Nielson schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 07:01:
Wat een wazig verhaal heb je neergezet zeg. Maar wat voor een mainboard is het precies, en gaat het om p-ata of s-ata schijven ? Ondersteunt het mainboard wel schijven groter dan 137GB, en gebruik je ook XP SP2 voor de installatie ?
Ik denk niet dat de 137 GB grens iets te maken heeft met een falende ACPI/AHCI :P.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 16:08:
[...]

Ik denk niet dat de 137 GB grens iets te maken heeft met een falende ACPI/AHCI :P.
Nou, tot de TS zijn verhaal wat duidelijker maakt denk ik ook niet dat je er van mag gaan dat 't iets met ACPI/AHCI te maken heeft. Ten eerste lijkt 't me onwaarschijnlijk dat een systeem met een 40GB schijf een mainboard met AHCI s-ata aansluitingen heeft, en als ik de melding zo zie denk ik eerder dat 'ie 'Not Atapi compatible' o.i.d. bedoeld.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Mijn verontschuldigingen voor het late antwoord maar ik leef nogal in een andere tijdzone :D

1: Ik had een leesfout gemaakt, het had niks met ACPI te maken maar met ATAPI, my bad
2: het moederbord was een intel reference board (845 series.. something, ik heb em niet meer hier), er was een nieuwe bios voor, niet gebruikt, de klant had liever dat ik zijn 40 gig als OS drive gebruikte
3: Het was natuurlijk winXP SP2, maar dat is leek me irrelevant omdat ik windows niet inkwam.
4: IDE, beide drives

Het zag ernaar uit dat het mobo gewoon niet meer helemaal 100 was, met die vage error aan het begin (Primary slave device is not ATAPI compatible, zonder drive) en het vage gedoe na de "install" van windows.

Een BIOS update had het misschien op kunnen lossen, maar daar ben ik nog altijd een beetje... bang voor. Niet dat het ooit is misgegaan of zo, maar toch.. spookverhalen enzo he :D

Anyway, thanks voor het meedenken, het is jammer dat de klant haast had, anders was ik nu nog steeds bezig geweest om het op te lossen

Verwijderd

Probeer de volgende keer eens om de originele disk (40gig) te imagen (mbv ghost oid) naar de nieuwe disk (320gig), wellicht werkt het dan wel...
Als het dan wel werkt weet je dat het een driver isue is en anders heb je een compatibiliteitsprobleem.

Verwijderd

Een intel 845 series bord...die zijn best wel antiek eigenlijk. Onze eerste echte PC, nog lang voordat de Euro hier was, heeft ook zo'n bord :+.

Dat zegt wel iets over hoe deze met nieuwere schijven omgaat denk ik.

Dit bord is trouwens ook stuk na al die jaren nu, heel vreemd...maar hij doet het bij mij ook niet goed met HD's (bsod's etc, krijg windows niet eens meer geinstalleerd op een verder prima HD).

Dus wat je inderdaad zelf ook zegt: het moederbord zal wel niet meer 100% zijn. Die klant heeft dan geluk dat zijn 40 GB schijf het na al die jaren (want het zal wel een wat oudere pc zijn) nog doet...laat hem die maar inderdaad gebruiken totdat de pc echt niet meer wil.

Raad hem dan wel even aan om nu backups te maken van zijn documenten ;).
Want mijn 13 gb maxtor van 10 jaar geleden doet het echt niet meer :X

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2007 17:58 ]

Pagina: 1